Mijn paard is niet kakmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_88

Mijn paard is niet kakmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:13

Hoi,

Ik heb een net 4 jarige merrie die ik momenteel aan het inrijden ben. Dit gaat redelijk goed, maar we lopen tegen een groot probleem op. Ze is namelijk niet kakmak Vork
Tijdens het rijden moest ze een keer mesten en tegelijk vloog er achter dr een duif omhoog waar ze ontzettend van schrok. Het gevolg is dat ze nu elke keer bij het mesten ervandoor vliegt als dr poep op dr been komt.
Heeft iemand hier ervaring mee, en misschien een idee hoe het op te lossen?

* aan de longeerlijn met mesten schrikt ze er niet van, ze staat alleen dan wel wat gespannen
* Ik longeer dr al met de pessoa, en dus zit er dan ook iets aan dr benen en kont, dit gaat prima
* ik probeer zoveel mogelijk door te rijden en dr bezig te houden tijdens het poepen, een figuur of overgang, maar ze blijft te geconcentreerd op dr poep.

Zodra het eruit is is er niks meer aan de hand en schiet ze ook niet meer weg, het is niet dat ze er misbruik van maakt om weg te schieten. Dan zou ze het vaker doen, het is alleen in het begin van het rijden als ze dr poepje kwijt moet.

Zelf denk ik gewoon een kwestie van doorrijden en blijven oefenen, maargoed mocht er iets tegen zijn hoor ik het graag!

Frenka

Re: Mijn paard is niet kakmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:17

Ik moest toch wel even lachen toen ik je topic las! Knipoog
Natuurlijk een vervelend probleem.
Bezig houden is denk ik de enige oplossing. Ze zal dr na verloop van tijd toch wel achterkomen dat het niet eng is om te mesten onder het rijden.
Succes!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:25

Die titel Haha!

Ja bezig houden en aflijden van de 'poep', beetje praten terwijl je verder probeert te rijden. Ze moet zich realiseren dat poep niet eng is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:40

Ik heb een jong paard gereden die dit deed na het plassen.
Gewoon negeren...niet te veel aandacht aan schenken...dan is het over een tijdje gewoon over.
Hoe meer jij je er op gaat focussen, hoe meer het paard het gevoel gaat krijgen dat er wel iets bijzonders aan de hand is als hij poept.
Dus hoe normaler jij doet, des te normaler vindt het paard het uiteindelijk ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:42

Het is mij niet gelukt om mijn pony kakmak te krijgen Nagelbijten / Gniffelen doe al jaren of er niets aan de hand is als hij wat doet, maar dan gaat hij een tijd moeilijk lopen totdat hij een keer stil staat om te poepen. Eenmaal aan het poepen is er geen beweging in te krijgen Nagelbijten / Gniffelen
Hij kan dus wel doorlopen als hij aandrang heeft, maar dan loopt hij niet heel makkelijk: hij moet gewoon stilstaan Clown

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:56

polly: Stilstaan laten poepen en lopen? Of gewoon door laten lopen... Ik laat dr nu liever doorlopen waarmee ik het poepen ook eigenlijk negeer..

Praten doe ik zoieso al veel tijdens het rijden en op het moment dat ze veel spanning opbouwd probeer ik dr ook rustig te houden vooral door veel te praten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:19

Mies_Apollo schreef:
polly: Stilstaan laten poepen en lopen? Of gewoon door laten lopen... Ik laat dr nu liever doorlopen waarmee ik het poepen ook eigenlijk negeer..Praten doe ik zoieso al veel tijdens het rijden en op het moment dat ze veel spanning opbouwd probeer ik dr ook rustig te houden vooral door veel te praten.

Doorlopen dus...want dat wil je in de toekomst waarschijnlijk ook....in een dressuurproef kun je het ook niet gebruiken dat ze stil gaan staan.
En vooral hetzelfde blijven...dus ook niet meer gaan praten...

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:21

ze heeft een beetje nerveus karakter, met praten wordt ze altijd wat rustiger, vandaar dat ik zoieso al veel praat. Of het echt beduidend meer is tijdens het poepen ga ik in de gaten houden Knipoog

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:15

Sorry, ik moest ook meteen lachen, maar kan me voorstellen dat dit een heel irritant probleem is.

Wat misschien kan helpen is haar heel bewust maken dat ze achterbenen mét gevoel heeft. Veel aanraken tijdens het poetsen en met longeren kun je proberen om je zweep heel voorzichtig tegen haar achterbeen aan te leggen, dus niet tikken ofzo, maar dat ze gewoon iets voelt wat haar aanraakt. In het begin zal ze waarschijnlijk rennen en trekken, maar ze went er wel aan. Heel rustig en geduldig desensibiliseren dus.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:31

Met borstelen en longeren is dit geen probleem...ik mag dr achterbenen van boven tot onder van links naar rechts uitgebreid borstelen, geniet ze zelfs van... afspuiten is ook geen probleem. (een been tilt ze wel op, andere laat ze staan maar dit doet ze van voor ook) Beenbescherming achter heeft ze ook omgehad...longeren met pessoa ook geen probleem.
Het eigenlijk alleen met het rijden

(het is ook een stom probleem, moet er zelf ook altijd wel om lachen als ik het tegen mensen vertel Knipoog)

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:54

Het klinkt een beetje 'cru', maar realiseer je dat herhaling went. Ik bedoel daarmee: is je paard bv bang van bommers, dan rij je er zo veel mogelijk mee langs brommers of zet je zelfs een draaiende brommer naast de pony om eraan gewend te raken. Bij schrik voor vogels rij je waar veel vogels zijn, etc... dan went het vanzelf, niks meer om bang voor te zijn. Ik denk dat deze pony meer geschrokken is van die duif dan van wat anders. Dus, vang een duif en zet bij je pony in de stal Clown . Nee, ff serieus, misschien moet je ff veel lawaai (door iemand laten) maken terwijl ze kakt. Zodat ze went aan het idee dat er altijd vanalles kan gebeuren en dus ook tijdens de kak-momenten. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel. Moest er nu iedere keer dat ze kakt een duif omhoog vliegen met veel kabaal, dan zal ze daar dus niet meer van opkijken na enkele keren. Alleen jammer dat die duiven dat nooit op commando doen Boos! .

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:10

Die titel ROFL ROFL

Zeker niet laten stilstaan! Mijn oude lesgever zij altijd dat paarden moeten kunne poepen is stap, draf, galop en boven de sprong. Je moet hem gewoon voorwaarts en aan het werk houden, dan zal het wel overgaan.

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:08

hahaha lachen dit verhaal....misschien gewoon wat vaker oefenen en dan zelf een houding hebben dat er niets gaat gebeuren want je bent er nu warschijnlijk al op ingesteld dat je paard er vandoor schiet

noekster1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:14

Doorlopen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:17

Welshcobfan schreef:
Het is mij niet gelukt om mijn pony kakmak te krijgen Nagelbijten / Gniffelen doe al jaren of er niets aan de hand is als hij wat doet, maar dan gaat hij een tijd moeilijk lopen totdat hij een keer stil staat om te poepen. Eenmaal aan het poepen is er geen beweging in te krijgen Nagelbijten / Gniffelen
Hij kan dus wel doorlopen als hij aandrang heeft, maar dan loopt hij niet heel makkelijk: hij moet gewoon stilstaan Clown

Hier nog eentje. NIet omdat ze iets eng vindt, maar omdat ze gewoon vindt dat ze moet stilstaan als ze moet poepen. Heeeel soms krijg ik er nog een stapgangetje in, maar poepen onder het draven? Echt niet dus he.

Dat wordt idd lastig als ik eens een wedstrijdje wil gaan rijden... maar om het beest nou helemaal af te slaan alleen om haar aan de gang te houden. Tja, dan maar stilstaan.

Worden wel van die grote hopen dan overal Nagelbijten / Gniffelen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:21

Nagelbijten / Gniffelen Ik heb er ook zo1 staan , Hij moet ook echt bijna altijd poepen als we met hem rijden.
Hij is ook pas onder t zadel. Zodra hij er vanaf is loopt hij veel meer ontspannen.
We hebben al van alles geprobeerd zoals stil te gaan staan etc. of wachten tot hij gemest heeft , Maar het hielp allemaal niet. Dus nu zijn we het aan t negeren. Gewoon doorrijden. Als hij moet mesten schiet hij behoorlijk weg Tong uitsteken , Maar hij heeft nu 2 x gehad dat hij uit zichzelf stil ging staan om te mesten zonder er vandoor te gaan.

Als hij wel wegschiet doet hij dit :
Hij zakt dan met zn kont naar beneden en knijpt zijn staart echt tegen zn kont aan. En schiet dan even weg tot alles eruit is Tong uitsteken

Die van jou ook ?
Wij hebben dus ook nog niet echt een oplossing. Dus negeren het nu zoveel mogelijk.
Wel als ik t aanzie komen dan waarschuw ik de gene die hem rijd even. Zodat ze weet dat hij weg kan springen.
Hij zit trouwens nog wel aan de longeerlijn in t begin. Want t is echt een flapdrol met veel dingen Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:11

Ik kan het dus wel negeren, dat doe ik ook wel. Maar dan houd hij alles zo krampachtig op dat het niet prettig meer rijden is. Dus hij kan het ophouden, maar je merkt het wel duidelijk.
Hebben jullie dat ook?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:13

Ik herken het wel, ik heb eenzelfde soort probleem, alleen dan met op en afstijgen...
Ook een enorme paniekhaas (leve de nieuwe wpn bloedlijnen ..)

Correct blijven, dus laten stilstaan, niet boos worden, maar meteen corrigeren .

Evt oefenen met iemand die met een stokje of zweepje langs de achterbenen gaat als je erop zit (op een veilige manier)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:59

Bij die van mij is het denk ik meer het poepen zelf dan dat er wat op zn benen valt. Want eigenlijk is dat volgens mij niet t geval.
Maar dat oefenen zou miss wel een goede tip zijn. Bij die van mij zou dat niet werken. Dan is er meteen paniek in de tent Nagelbijten / Gniffelen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:00

Niet kakmak? Gewoon schijt aan hebben! Clown

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 06:44

arabiangirl: Ja precies hetzelfde...kont zakt een meter naar onder en gooo....

Ik blijf zelf liever doorrijden, maar zelf zeker proberen zelf te blijven ontspannen ipv in de daar gaan we houding Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 06:52

gedrag negeren en doorrijden. niet tegen gaan praten want zo beloon je dr 'aanstellerige poep gedrag Clown '
net doen of er niks aan de hand is en gewoon doorrijden dus.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:53

Bij die van mij als we t zien aankomen dan pakt ze voor de zekerheid t touw rond zn hals. Vandaar dat ik t zeg als ik t zie aankomen.
Bij hem helpt t ook als je dan HOOOOOOOOOOOOO roept. Als je hem dan net voorbent blijft hij meestal wat rustiger.
Maar hij reageert dan ook heel erg op je stem. Maar vaak schiet hij dus toch weg.
Dus nu rijden we ook gewoon door. hij kan ook echt zo lopen draaien etc als er wat aan zit te komen. Dan wil hij steeds stil gaan staan. Of hij schiet weg om nix. Eerst bleven we stappen tot hij het gedaan had. Maar dan kon je op t laatst wel een uur stappen. Dus nu gaan we maar draven etc. Dan doet hij t meestal sneller.
Volgens mij moet hij ook steeds onder t rijden omdat hij zenuwachtig is oid.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:08

haha ik moest ook wel even lachen toen ik je 'probleempje'aan het lezen was:). Het is inderdaad een heel lastig iets...het zal op den duur toch wel over gaan? Of inderdaad als ze wil gaan poepen dat er dan herrie word gemaakt..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:17

Negeren en niet te streng opvangen als je paard wegschiet erom want als je te heftig opvangt is het ook weer een bevestiging dat er iets engs aan is.