bang in de hoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

bang in de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:50

Mijn paard is een paar keer in een bepaalde hoek van de bak heel erg geschrokken van wandelaars of fietsers. Op zich kan ik haar wel begrijpen, er staan daar struiken dus ze kan niet op de weg kijken en voor haar komen die wandelaars en fietsers dan 'opeens' langs de bak en daar schrikt ze van en gaat er vandoor. Gevolg is dat ze niet meer bij die hoek in de buurt durft te komen. Ik heb geprobeerd om het te negeren, haar aan het werk te zetten en er gewoon langs te rijden maar ze blijft wegspringen. Dat duurt nu al 2 weken en door de spanning in haar lijf zit ik ook niet meer relaxed. Wat kan ik nu doen?

Amaris

Re: bang in de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:54

vanaf de andere hoek op de lange zijde voltes halve baan gaan rijden en dan in een soort 'spiraal' steeds dichter langs de enge hoek. Zo hou je haar bezig, goed binnenbeen eraan, en dan zijn jullie in de hoek voor ze het in de gaten heeft.

Je kunt ook de eerste keren tot de helft bijv, en dan weer iets anders, en zo steeds wat verder tot je er bent.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 04-06-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:57

ze moet er toch echt langs en door de hoek kunnen lopen dus ik sluit me aan bij het advies van Maanling. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het paard jou moet vertrouwen. Probeer te ondervinden of jij toch ook niet een beetje gespannen raakt, dat brengt hem ook weer van de wijs.

Volhouden!

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:20

Hier heb ik ook wel eens last van ja. Ik los het zo op:
Blijf heel rustig, en gewoon weer doorrijden na de schrikreactie, alsof er niks aan de hand is. Als je de volgende keer langs die hoek gaat en je voelt dat ze iets gaat doen, dan moet je haar voor zijn!
Je vraagt gewoon wat extra stelling naar binnen of doet een pas schoudervoor. Het beste kun je haar bezighouden in die hoek zodat ze op jou let. Na een paar keer zal ze erg gewoon langslopen. Blijf wel relaxed zitten, anders voelt ze dat er iets aankomt. Knipoog
Succes!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:22

ik denk inderdaad dat het probleem een beetje bij mij ligt. Omdat ze steeds wegspringt of er vandoorgaat zit ik niet relaxed in het zadel als we bij die hoek in de buurt komen. En dat voelt ze.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:40

Dan moet je het in stukjes doen. Als je van tevoren weet dat je niet helemaal tot de hoek gaat, zit je er vanzelf rustig op. En als je dan merkt dat je steeds wat dichterbij kunt zonder dat er iets gebeurd dan ben je in ieder geval op de goede weg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:43

Ik weet niet of het kan, maar kan je paardje los in de bak. En zo ja: is ze dan ook bang in die hoek? Dat is altijd wel nuttig om te weten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:57

Je kan ook met haar aan de hand naar de plek toe lopen. Probeer zelf te doen alsof er niets aan de hand is. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:59

Ik zou het ook gewoon oefenen aan de hand, dan gewoon langzaam weer opbouwen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:49

Als ik haar los in de bak doe of aan de hand dan is ze ook bang in de hoek, maar we hebben gister toch daar wat rondgelopen. Uiteindelijk ging het steeds beter, maar ze blijft wel erg opletten in die hoek.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:06

Ze zal voorlopig wel spanning blijven houden in die hoek, maar ik weet zeker dat het wel goed komt. Als je zelf maar rustig en ontspannen blijft rijden. Zet je paard op een volte en probeer haar daar aan het ontspannen aan het werk te krijgen. Als je paard ontspand verplaats je die volte heel langzaam richting die enge hoek. Geeft ze dan weer spanning blijf je op die volte tot ze daar weer ontspand en ga dan pas weer verder richting die enge hoek.

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:14

ga met haar eens aan de hand , zonder zadel ofzo eens een kijkje nemen , stel haar gerust

doe dat X aantal keer

als je op cirkel werkt , rij haar desnoods een uur op de cirkel, maar vanaf een kwartiertje ofzo , wanneer ze in de hand is en bzzy met haar werk , stillekes dichter en dichter. maar niet vanaf dag 1 al er bij gaan rijden