Stoelzit? En scheef zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Stoelzit? En scheef zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:13

Vorige week ben ik op wedstrijd geweest en heb een 5 voor mijn houding gekregen met als commentaar dat ik een stoelzit heb en scheef zit.Dat scheef zitten,daar heeft de jury een punt,dat doe ik op sommige momenten.
Maar die stoelzit,daar heeft nog nooit iemand iets van gezegt tegen mij.Ik heb een paar foto's geupload.
Wat vinden jullie van mijn houding?

Dit zijn allebei foto's van vorige maand (mei).
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Soniador op 04-06-08 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Stoelzit? En scheef zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:15

Je kan beter een foto uploaden van de zijkant. Dit is schuin van voren, ziet er iig wel netjes uit. Maar met een foto van de zijkant is het beter te zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:16

Ik zie maar 1 foto maar op die foto heb je echt geen stoelzit hoor.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:18

Ik heb even in je profiel gespiekt, en het klopt dat je op sommige foto's een stoelzit hebt, maar zeker niet op alle foto's Lachen

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:26

Maar wat is dan eigenlijk een stoelzit en hoe kan ik het oplossen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:37

Een stoelzit is als je hakken niet onder je heup zitten, maar ervoor. Je schouder-heup en hak zitten niet op een lijn. Hierdoor raak je uit balans.
Afgezien van het zadel, dat bij veel ruiters de oorzaak is (slechte veelzijdigheidszadels met de beugelophanging te ver voor het diepste punt van de zit), zie je het ook veel bij ruiters in de hogere proeven, die doorzitten:
Omdat ze niet in balans zijn en hun rug te vast zetten, compenseren ze dit door achterover te zitten (bijna op het staartbeen) en de voeten als het ware schrap te zetten in de beugels. Vooral in het uitstrekken en middendraf zie je dit veel.

Hoe je het op kunt lossen is simpel: zitles nemen aan de longe, zonder beugels, zonder teugels (zodat je daar niet je evenwicht kan zoeken) en ga maar zitten, zitten, zitten. Op je kont, je benen stil, handen stil, net zo lang tot je in balans kunt zitten zonder je ergens aan vast te houden.

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:22

heb ook eens in je profiel gespiekt Knipoog
ik denk dat het bij jou vooral aan je zadel ligt, ik ben er vrij zeker van de je met een dressuurzadel beter zou zitten (want je zit is helemaal niet slecht, ik denk dat je zadel je gewoon niet de mogelijkheid geeft om met je benen echt goed "onder" je te zitten...
(even offtopic; kvind jullie er een hele fijne combinatie uitzien!!)
succes!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:32

Hoeft echt niet aan het zadel te liggen hoor Knipoog een ruiter met een correcte onafhankelijke zit kan in elk (bijna) elk zadel goed zitten. Dit zadel is imo helemaal niet zo super uitnodigend tot stoelzit.

Probeer maar eens je beugels een gat langer te doen, leg je knie netjes aan, en hou die hielen zo veel mogelijk onder je zonder ze op te trekken. Het vergt veel oefening en spierpijn, maar het is niet zo heel moeilijk. (zitles is natuurlijk een heel goede hulp)

een dressuurzadel met gedwongen zit zal je ook wel helpen voor het plaatje, maar zal je niet echt een goede onafhankelijke zit meegeven. Is dus een gemakkelijkheidsoplossing Knipoog

Verder vind ik je niet heel erg slecht zitten hoor, dus normaal zal je dit met wat oefening wel makkelijk kunnen verbeteren Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:01

Ik zegt toch ook niet dat het altijd aan het zadel ligt? Maar feit blijft dat er gewoon een hoop slechte zadels in de omloop zijn, waarop de minder atletische ruiter slecht uit de voeten kan.
Dit zadel is imo ook niet dramatisch, daarom dat ik een andere mogelijke oorzaak erbij gaf.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:07

Paljassofie schreef:
Hoeft echt niet aan het zadel te liggen hoor Knipoog een ruiter met een correcte onafhankelijke zit kan in elk (bijna) elk zadel goed zitten. Dit zadel is imo helemaal niet zo super uitnodigend tot stoelzit.

Probeer maar eens je beugels een gat langer te doen, leg je knie netjes aan, en hou die hielen zo veel mogelijk onder je zonder ze op te trekken. Het vergt veel oefening en spierpijn, maar het is niet zo heel moeilijk. (zitles is natuurlijk een heel goede hulp)

een dressuurzadel met gedwongen zit zal je ook wel helpen voor het plaatje, maar zal je niet echt een goede onafhankelijke zit meegeven. Is dus een gemakkelijkheidsoplossing Knipoog

Verder vind ik je niet heel erg slecht zitten hoor, dus normaal zal je dit met wat oefening wel makkelijk kunnen verbeteren Ja

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:08

Paljassofie schreef:

Het probleem is dat als ik mijn beugels een gat langer maak ik mijn knieën niet meer kan aansluiten aan mijn zadel omdat ik een veelzeidigheidszadel heb.
Op een dressuurzadel lukt dit me wel heb ik al ondervonden.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:15

inderdaad ga je op sommige momenten neigen naar stoelzit...maar vaak ook dus niet! Je ziet is verder goed maar wellicht is het iets in een bepaalde oefening waardoor je je onderbenen gaat verleggen. Een dressuurzadel zou denk ik beter zitten omdat je een vrij lange beenhouding kan maken dan (klein ben je niet Knipoog) Een gaatje langer op een veelzijdigheidszadel is niet de oplossing denk ik

Mooi paard;)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:41

De ruiter moet in een hoek van 90 graden op zijn paard zitten, wat ik op je foto zie is dat je de houding aanneemt als of je paard in de verzameling loopt (je zit met je boven lichaam achter de loodlijn.
Als je wilt testen of je goed in balans zit dan kan je proberen ipv sta-zit-sta-zit, 'n keer te 2x sta en 1x zit of 3x sta en 1 x zit.
Als je dit lukt op ieder willekeurig moment zit je in balans.
Het scheef zitten komt doordat je paard links of rechts gebogen is en je dan op 1 kant gezet wordt, probeer altijd recht op je paard te gaan zitten door je paard recht te richten.

Succes