Springen, laag gaat maar hoger..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Springen, laag gaat maar hoger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:45

hallo allemaal,
Mijn merrie (11jaar) heeft volgens mij bij haar vorige eigenaar(s) bijna nooit of nooit gesprongen.
Heb haar vanaf september.
Ik zou graag met haar beginnen met springen. Kruisjes en rechte van 40cm lukt nog wel , maar hoger niet. Ze heeft ook niet echt een goede tactiek, maar soms springt ze er wel mooi over zonder te raken of aarzelen.
Als ze voor de eerste keer over een cavaletti moet wilt ze er niet eens over stappen, ze kijkt ernaar met grote ogen alsof ze nog nooit een balk gezien heeft (het is trouwens gewone natuurlijke kleur, dus lichtbruin zo). Nadien wel.
Hoe pak ik dit het beste aan?
Is het gewoon kwestie van oefenen, oefenen, oefenen?
Heb zondag gesprongen maar ervoor was het al van in december geleden.
Hoe maak ik het voor haar leuk, en dat ze niet meer 'schrikt' van een domme balk op de grond?

(Op buitenrit zijn auto's, tractoren, brommers, fieters e.d geen probleem)

Groetjes
Plotie

Lielle

Re: Springen, laag gaat maar hoger..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:46

hoeveel ervaring heb je zelf met springen? En heb je een instructeur die je kan helpen?

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:47

Lielle schreef:
hoeveel ervaring heb je zelf met springen? En heb je een instructeur die je kan helpen?

Dat zou ik ook wel eens willen weten, dan kunnen we namelijk beter tips geven ..

Hemingway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:48

Misschien kun je je paard een keer los in de bak zetten met een hindernis opgestelt. Zo kan ze er zelf aan wennen zonder dat iemand in de weg staat. Misschien springt ze er dan nog zelf over ook!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:50

Lielle schreef:

Heb brevet A en B dus ik zelf heb wel ervaring met springen. Heb ook al een paar wedstrijdjes gedaan voor ik mijn paard had.
Heb geen instructeur maar op pension waar ik sta is er wel een instructeur, dus kan wel les nemen.
Maar misschien zijn er ook tips hoe ik het kan aanpakken. Misschien bakt ze er gewoon niets van of is ze het niet gewoon, of beide Ach gut

Edit: @ Hemingway: vrijspringen is misschien wel een goed idee, al denk ik dat ze gewoon naast de hindernis zal gaan Clown Maar het valt idd te proberen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:52

Dat brevet zegt me niets als Hollander, kun je dat wat toelichten? Ik kan wel tips geven maar dat hangt ook enorm van je eigen niveau en ervaring af.

En hoe rijd je naar zo'n balkje/sprongetje toe? Wat doet ze dan anders als het hoger wordt?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:54

@ Lielle :
Bij brevet A moet je een theorie examen afleggen, nadien een dressuurproef en dan moet je springen. Hier is dit ongeveer 60cm hoog.

Bij brevet B hetzelfde maar hier is het een parcours van 80-90cm met oxers bij dat je moet afleggen.
Heb met een bepaald paard ook een paar keer 1m gesprongen, het hoogste was 1m15. Dit was uiteraard maar 1 sprong die ik dan meerdere malen genomen heb, geen parcours.

Heb wel al parcours van 80cm gedaan, zonder zadel gesprongen, e.d.
Laatst bijgewerkt door plotie op 04-06-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:55

Oke, dat geeft enig idee. IK heb trouwens nog twee vragen erbij gezet, later.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:59

Ze gaat goed naar de sprong, soms wil ze als ze er bijna is, lichtjes zigzaggen om toch weg te komen maar als ik wat bijstuur en haar 'recht' zet springt ze er wel netjes over.
Als
Als ik afwend om naar de sprong te gaan wilt ze soms zelf in galop overgaan en op het laatste moment draait ze af waarbij ze dus bijna met haar hoofd tegen de paal botst.
Als het hoger wordt gaat ze nog steeds naar de sprong maar probeert op het laatste te ontkomen door links of rechts te gaan , en gaat ze ernaast net voor de sprong, hoe goed ik haar probeer recht te houden.
Lijkt een beetje dom zo, als ik mensen zie waarvan hun paard zo opzij gaat dan denk ik ook van hou je andere teugel vast , maar mijn merrie doet het echt op het laatste.
Edit: ik rij er eerst in draf naartoe en als het beter gaat een galopje. De lage sprongen lukken dan, maar hoger niet meer.
Heb ook geprobeert achter een ander paard te gaan die er dan over springt, natuurlijk met goede afstand er achter blijven, maar zo gaat ze er ook niet over als het hoger wordt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:38

Zou in ieder geval nog een tijdje op de lage sprongen blijven oefenen, want ze is hier duidelijk ook nog niet heel vlot in. Als je nu wat hoger gaat proberen zal ze waarschijnlijk steeds meer schrik krijgen, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Zorg voor variatie in je lage sprongen, dus maak kleine parcoursjes, lijntjes met in-uitjes en dubbels... hou haar bezig en zorg dat de uitdaging dus niet alleen bij het hindernisje ligt, maar ook ertussen. Zo zal ze langzaamaan meer vertrouwen krijgen en haar techniek verbeteren.
Als ze dit allemaal vanuit een vlot tempo kan zonder te aarzelen en zonder al te veel rare sprongen te maken, dan kan je weer gaan opbouwen met iets hogere sprongen.

Probeer gewoon niet te veel ineens te willen, het komt vast wel met wat geduld Ja

edit : wat ook wil helpen is om een laag sprongetje in de piste te zetten als je aan het dressuren bent. En heel af en toe rijdt je gewoon op het hindernisje af, zonder van tempo te veranderen, zonder zelf te veel op te gaan spannen. Moet zelf niet meteen een sprongetje zijn, gewoon een losse balk of enkele losse balkjes verspreid in de piste Ja

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:43

Paljassofie schreef:
Zou in ieder geval nog een tijdje op de lage sprongen blijven oefenen, want ze is hier duidelijk ook nog niet heel vlot in. Als je nu wat hoger gaat proberen zal ze waarschijnlijk steeds meer schrik krijgen, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Zorg voor variatie in je lage sprongen, dus maak kleine parcoursjes, lijntjes met in-uitjes en dubbels... hou haar bezig en zorg dat de uitdaging dus niet alleen bij het hindernisje ligt, maar ook ertussen. Zo zal ze langzaamaan meer vertrouwen krijgen en haar techniek verbeteren.
Als ze dit allemaal vanuit een vlot tempo kan zonder te aarzelen en zonder al te veel rare sprongen te maken, dan kan je weer gaan opbouwen met iets hogere sprongen.

Probeer gewoon niet te veel ineens te willen, het komt vast wel met wat geduld Ja

edit : wat ook wil helpen is om een laag sprongetje in de piste te zetten als je aan het dressuren bent. En heel af en toe rijdt je gewoon op het hindernisje af, zonder van tempo te veranderen, zonder zelf te veel op te gaan spannen. Moet zelf niet meteen een sprongetje zijn, gewoon een losse balk of enkele losse balkjes verspreid in de piste Ja

Dankje! Hier heb ik enorm veel aan.
Heb zowiezo geen haast, kleine sprongetjes lukken goed dus zal pas een klein beetje hoger gaan indien dit vlekkeloos gaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:01

Ik kom er later op terug, maar mijn 1e reactie is dat je wat impulsverlies hebt (slingeren naar de sprong) en dat je daar eerst op een lage hindernis aan kunt werken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:32

Toen ik mijn pony leerde springen was het net zo.
ik ben gewoon blijven oefenen, en als ze sprong, echt overdreven belonen.
ik heb haar ook leren springen met een balk op houtblokken, die bij het minste tikje eraf gaat. zo leerde ze dat eens fout springen echt niet erg is en dat het geen naar gevoel gaf, als je zo een balk tegen je hoef kreeg.

waarschijnlijk kan zze pas springen van in september, dus nog niet zo lang.
laat ze eens springen aan de longe, en blijven oefenen!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:44

Heb daarnet nog even gesprongen, een laag kruisje en een rechte op ongeveer 30cm, dit deed ze zonder te zigzaggen en sprong er mooi over zonder te tikken of dergelijke. Heb haar goed beloond. Ze deed het erg goed.
Bedankt voor jullie tips allemaal!