paard dat niet wil ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

paard dat niet wil ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:25

Ik zit ff in een dip.
Mijn paard kan zich niet volledig loslaten.
Ik heb haar ruim twee jaar. We hebben sinds 1,5 week ons 4e nieuwe aangemeten zadel, dat heel goed ligt. Paard wordt jaarlijks nagekeken door een tandarts en door een ostheopaat.
We houden ons bezig met rechtrichten via AR. Heb wekelijks les, ene week AR, andere week gewoon dressuur. Ik wissel het dressuurmatig rijden af met werken aan de hand en buiten wandelen/rijden. Ze heeft regelmatig een dagje vrij.
Ze staat elke dag van 8.30 tot 15.30 in het land.

Tijdens het rijden loopt ze niet ontspannen. Ze houd haar rug vast. Ik heb het idee dat ik in een kuil zit en enorm omhoog moet komen met lichtrijden. Ze blijft aan de voorkant trekken en trekt me het liefst mee naar voren. Ze wordt dan zo zwaar voor me. Ophoudingen komen niet door, want ze is erg stug aan de voorkant. Eigenlijk heeft ze dit al zolang dat ik haar heb.

Ik ben van mening dat ik een rijtechnisch probleem niet via internet kan oplossen en vraag normaal mijn instructrices, maar misschien dat jullie tips en/of ideeën hebben, waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.

Puchje

Re: paard dat niet wil ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:28

Wat doet ze als jij haar helemaal lang laat?
Gaat ze dan met haar neus over de grond lopen of met de kop omhoog?

Als ze het eerste doet, zou ik dat twee weken doen en haar sturen op je zit, zo krijg je mooi de lengte in de rug. Maak ook veel overgangen (op je zit!) zodat ze alert blijft en dr rugspieren gaat gebruiken.

Succes ermee!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:32

Puchje schreef:
Wat doet ze als jij haar helemaal lang laat?
Gaat ze dan met haar neus over de grond lopen of met de kop omhoog?

Als ze het eerste doet, zou ik dat twee weken doen en haar sturen op je zit, zo krijg je mooi de lengte in de rug. Maak ook veel overgangen (op je zit!) zodat ze alert blijft en dr rugspieren gaat gebruiken.

Succes ermee!

Soms laat ze dr neus zakken en gaat ze enorm lopen duwen, soms komt ze weer omhoog. Het is niet dat ze constant daar blijft lopen. Soms steekt ze ook haar neus enorm naar voren.
Heb gister inderdaad AR les gehad alleen te rijden en sturen op zit. Was best lastig vond ik. Overgangen maken met een lange teugel lukt niet, dan speelt ze voor kameel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:38

Oefenen!
Het is al heel wat dat ze niet gaat sterrenkijken!

Ik heb het bij mijn paard ook zo aangepakt, was bij de vorige eigenaar goed in de krul getrokken en had dus een goede onderhals ontwikkeld.
Ik heb hem twee weken laten stofzuigen met alle oefeningen die erbij horen (overgangen en sturen op zit), vervolgens heeft ie twee weken af en toe gelopen maar wel sterrenkijken, daarna is ie gaan nageven. Ik heb het niet gelijk geforceerd, maar heb het rustig aan opgepakt. Nu 3 maanden later is zijn ontspannen aanleuning redelijk constant!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:41

Puchje schreef:
Oefenen!
Het is al heel wat dat ze niet gaat sterrenkijken!

Ik heb het bij mijn paard ook zo aangepakt, was bij de vorige eigenaar goed in de krul getrokken en had dus een goede onderhals ontwikkeld.
Ik heb hem twee weken laten stofzuigen met alle oefeningen die erbij horen (overgangen en sturen op zit), vervolgens heeft ie twee weken af en toe gelopen maar wel sterrenkijken, daarna is ie gaan nageven. Ik heb het niet gelijk geforceerd, maar heb het rustig aan opgepakt. Nu 3 maanden later is zijn ontspannen aanleuning redelijk constant!

Aan de hand heb ik dit al 5 maanden gedaan. Gewerkt aan lengtebuiging en lang en laag in de hals. (AR) Aan de hand gaat dat goed, maar zodra ik er op stap, dan doet ze het gewoon niet meer.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:42

dan ga je dat dus oefenen, want blijkbaar vinden jullie het moeilijk elkaar te vertrouwen als jij erop zit Haha!

Heel heel veel succes ermee, heb er vertrouwen in!