Paard anticipeert te veel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Paard anticipeert te veel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:44

Ik heb een ontzettent luxe probleem (dat vind ik zelf dan, maar de jury is het daar niet helemaal mee eens):
Mijn paard is te slim voor mij, hij loopt Z2 maar alle oefeningen voor het ZZ-Zwaar zitten erop.

Nu train ik heel bewust geen proeven omdat ik weet dat hij na 2x oefenen ze kan dromen en het dan zelf gaat doen.
Maar een uitgestrete galop over de diagonal is altijd op het eind terug naar de verzameling en dan een vliegende wissel.
Al mijn energie gaat bij dit soort oefeningen naar mijn beenhulp om maar te verkomen dat hij te snel overspringt maar op het moment dat ik mijn benen omleg voor de wissel zijn we al gewisselt.
Ook in de galopappuyeren het zelfde probleem, na het appuyeren kan ik hem eigenlijk niet goed rechtrichten omdat hij dan weer snel wisselt.
Ook de verzamelde stap gaat erg moeizaam en ik moet doodstil op hem zitten, als ik ook maar 1 cm verschuif in mijn zadel heb ik de eerste galoppas al te pakken.

In de training wissel ik ook nooit na deze oefeningen, doe eigenlijk nooit iets achter elkaar wat in de proeven ook gebreurt.

Ergens is het een luxe om een paard te hebben wat zo goed mee denkt maar op deze manier krijgen we zoveel spanning dat het ook weer niet goed is voor de punten.

Iemand tips hoe ik mijn paard zo kan afleiden in de proef dat hij stopt met meedenken?

Alicia2u

Re: Paard anticipeert te veel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:53

Ik denk dat dit toch ook de oorsprong heeft in de training. Ik denk dat je daar vooral heel creatief moet zijn en steeds 'rare' dingen moet bedenken om te doen. Het klinkt alsof je een heel slim paard hebt, dus je kunt best moeilijke dingen snel achter elkaar vragen. Rij na je appuyement door in contragalop, rij een halve volte halve baan en terug naar de hoefslag en wissel in de andere contra bv. Zulke dingen houden je paard alert. Doe dus eens gek: leg balken in de bak en rij er omheen ipv erover.

Mijn paard is niet zo ver opgeleid als die van jou, maar ook hij gaat snel dingen uit zichzelf doen. De kunst is om creatief te blijven, zodat hij elke pas afvraagt: 'gaan we de volgende opzij, links, rechts, halt, achteruit, voorhand opzij, achterhand opzij, halsstrekken? U vraagt, wij draaien'. :p

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:53

En een gehoorzaamheidskwestie denk ik,een paard moet ook leren te wachten op jouw hulp.Doet ie het thuis ook? Of alleen in de proef? Als hij het alleen in de proef doet is het moeilijk denk ik.Maar thuis zal ik gaan oefenen dat hij wacht op mijn hulp voordat hij wat doet.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:36

Wat een herkenbaar en lastig probleem. Mijn paard is lang niet zover opgeleid als die van jou, maar ook hij denkt al snel dat ie weet wat ie doen moet. Als ik dan iets anders inzet, of m corrigeer levert dat zoveel spanning op dat ie de gekste dingen gaat doen.
Ik denk dat het probleem in mijn geval voor een groot deel bij mij ligt, dat ik onbedoeld al een soort hulp geef. Bij jou zal dit wel minder zijn. Doet je paard het ook met iemand anders erop?

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:25

Zahlina schreef:
Ik heb een ontzettent luxe probleem (dat vind ik zelf dan, maar de jury is het daar niet helemaal mee eens):
Mijn paard is te slim voor mij, hij loopt Z2 maar alle oefeningen voor het ZZ-Zwaar zitten erop.

Nu train ik heel bewust geen proeven omdat ik weet dat hij na 2x oefenen ze kan dromen en het dan zelf gaat doen.
Maar een uitgestrete galop over de diagonal is altijd op het eind terug naar de verzameling en dan een vliegende wissel.
Al mijn energie gaat bij dit soort oefeningen naar mijn beenhulp om maar te verkomen dat hij te snel overspringt maar op het moment dat ik mijn benen omleg voor de wissel zijn we al gewisselt.
Ook in de galopappuyeren het zelfde probleem, na het appuyeren kan ik hem eigenlijk niet goed rechtrichten omdat hij dan weer snel wisselt.
Ook de verzamelde stap gaat erg moeizaam en ik moet doodstil op hem zitten, als ik ook maar 1 cm verschuif in mijn zadel heb ik de eerste galoppas al te pakken.

In de training wissel ik ook nooit na deze oefeningen, doe eigenlijk nooit iets achter elkaar wat in de proeven ook gebreurt.

Ergens is het een luxe om een paard te hebben wat zo goed mee denkt maar op deze manier krijgen we zoveel spanning dat het ook weer niet goed is voor de punten.

Iemand tips hoe ik mijn paard zo kan afleiden in de proef dat hij stopt met meedenken?

Hahaha die Tigger .....2 zielen ...1 gedachte..?

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:13

Jouw paard zou ik graag eens rijden Lachen lekker makkelijk eentje die weet war er gaat komen.Haha!
Als dit toch neit de bedoeling is heel veel verschillende dingen achter elkaar rijden. Het spannend maken. Misschien zelf ook niet vooruit denken. Soms voelen paarden aan wat de ruiter van plan is door toch een bepaalde beenhouding bij die figuur ofzo. Dus als je van hand veranderd, ergens op de lijn een volte indraaien en die dan niet uitrijden, maar halverwege volte andere kant uit. Erna weer recht door naar de hoefslag. Dus eigenlijk ook jezelf verrassen met je figuren.