Hoe los ik dit op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Hoe los ik dit op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 06:58

Hey hallo,
Ik heb sinds 2 weken een nieuw paard.
Het is een friese merrie met volpapier, die meer voor de kar heeft gelopen dan onder het zadel en dus vrij weinig kent in de bak.
Ze is superleuk!!! In alles.

Maar ik loop in de bak continu tegen hetzelfde probleem aan.
wanneer ik rechtsom ga, gaat het redelijk, maar linksom, wil ze niet rechtuit, draait continu een kleine volte om mijn been.
In stap heb ik haar nu goed lopen, maar in de draf is het hopeloos.
Wat ik nu doe, is zodra ik aandraaf, mijn gewicht naar buiten verplaatsen en druk op mijn buitenteugel hou.
Dit lost het iets op, maar nog niet echt goed.
Ook op de linkerhand in draf, gaat ze als een kei versnellen en wil gelijk naar de galop, terwijl dit op rechts niet zo is. Ik probeer veel te schakelen, maar dat is bijna onmogelijk.
Ik vraag me af, hoe ik dit het beste kan oplossen.

Zelf heb ik wel een paar ideeen, maar zou niet weten of ze helpen.
Balkjes op de volte leggen.
zweepje binnenkant hals drukken.

Medische problemen en zadelproblemen zijn uitgesloten.
Ik hoop dat iemand zinvolle tips voor mij heeft.

_inge_

Re: Hoe los ik dit op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:02

Het zal waarschijnlijk ook komen omdat ze net nieuw bij je is. Jullie moeten aan elkaar wennen. Dat kan soms lang duren en soms wat korter. Als je les neemt krijg je ook hulp en leer je elkaar ook goed kennen (je paardje en jij). Ik zou ook een tikje geven als die een volte wil rijden en als die zou versnellen juist een volte maken en de volte steeds verkleinen als die sneller wilt en vergroten als die lekker loopt.
Veel succes

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 07:05

Ik krijg les, maar mijn instructrice is nu net met vakantie Boos!
Baal ik wel enorm van en doordat ik altijd in mijn eentje bij de stal ben, kan ik moeilijk aan iemand anders een oplossing vragen.
Ik denk dat ik het toch eens ga proberen met een zweepje.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:10

Ik zou het nog even aankijken.
Ze is natuurlijk nog maar net bij jou en misschien vindt ze het allemaal nog een beetje eng.

Misschien veel rechtsom rijden.
Een rondje linksom draven/stappen en als dat goed gaat overdreven belonen.

Succes enne...gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Haha!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 07:17

nobel1 schreef:
Ik zou het nog even aankijken.
Ze is natuurlijk nog maar net bij jou en misschien vindt ze het allemaal nog een beetje eng.

Misschien veel rechtsom rijden.
Een rondje linksom draven/stappen en als dat goed gaat overdreven belonen.

Succes enne...gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Haha!

Hey bedankt.
Ja ik weet ook wel dat ze er net is en dat ze natuurlijk nog moet wennen, maar daar ging het wel goed vandaar, dat ik me dan ook afvraag waarom hier niet. Misschien wil ik ook wel te snel hoor haha, heb ik wel een handje van, maar vroeg het me zo af en hoe ik het voor haar misschien gemakkelijker kan maken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:47

Ze negeert je rechterteugel als ik het goed begrijp? Of loopt ze daarna door je linkerbeen heen?

Ga anders eens rechtsom stelling naar buiten vragen, zo kan je proberen haar wat losser te maken op de hulpen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:13

Ze negeert de rechter teugel en mijn linkerbeen geheel. Stelling naar buitenvragen doe ik op dit moment al.
Ze reageert er nauwlijks op.
dus als iemand tips heeft, zou ik erg blij mee zijn

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:20

ik zou haar eerst gevoelig maken voor je benen,op bijde kanten.
en lekker veel loswerk gaan doen.
laat die hoefslag eerst voor wat het is en ga lekker kris,kras door de bak,slangevoltes maken.
Zodat ze lekker soepel door haar hele lijf wordt.
En door gaan met buiten stelling vragen.
ooit gaat ze het snappen Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:56

Ik denk dat je haar eens wat moet leren wijken voor druk aan de hand.
Ze heeft veel voor de kar gelopen, dus kan zin dat haar spiertjes niet op het bakwerk zijn voorbereid, ga lekker wat gymmen en wees vooral met het rechtrichten bezig,
Je kunt b.v aan de hand buiging en stelling vragen zodat je haar soiertjes kan trainen en als dat goed gaat kun je het haar vertellen vanaf de rug.
Je kan de zweep gebruiken maar gebruik hem als aan wijs stokje en niet om haar door dwang voor de zweep iets te laten doen, het paard vind het gewoon erg moeilijk, zeker omdat ze snel in galop over gaat, ze vertelt op die manier dat ze er iets niet duidleijk is of dat ze last heeft van haar spiertjes, probeer ook niet al te veel van haar te vragen in het begin, maar gewoon alles op het gemak en alle oefeningen aan haar uit leggen en spiertjes lang maken .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:00

Ik denk dat haar balans nog niet helemaal ontwikkeld is op het dragen van een ruiter op haar rug. En dan is negeren wat moeilijk is en ervan wegrennen makkelijker voor haar. Doe een stappie terug, ga grondwerk doen zoals Midgie aangeeft waardoor je aan haar balans werkt, ze er plezier in gaat krijgen en je ondertussen haar spieren lekker op een leuke manier traint. Dan zal het werken onder het zadel straks veel makkelijker worden voor haar.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:11

Jij schrijft: Wat ik nu doe, is zodra ik aandraaf, mijn gewicht naar buiten verplaatsen en druk op mijn buitenteugel hou.

Ik kan er misschien helemaal naast zitten maar deze actie spreekt zich wel tegen. Met je gewicht op de buitenkant, druk je je paard juist naar binnen en tel daarbij een 'strakke' buitenteugel op en hop je paard draait naar buiten. Zie het als een zware rugzak dragen... als je die op je linker schouder hebt hangen wordt je naar binnen getrokken en probeer je naar rechts weg te lopen onder dit gewicht. Loopt er nu vervolgens iemand aan je linkerhand te trekken, zak je dus juist naar binnen, de weg van de minste weerstand. Dus als je linksom rijdt, gewicht iets naar binnen en buitenteugel eraan om te voorkomen dat ie naar rechts wegloopt.

Succes

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:12

Wat ik op dit moment doe als ik aan het rijden ben:
Eerst rustig instappen en geleidelijk de teugels op maat maken.
Veel figuren in de stap rijden.
Pas als ze echt geheel ontspannen is, draven we aan. Dit gaat al een stuk soepeler dan in het begin.
Want dan schoot ze echt onder je vandaan. Bloos
Wanneer ze weer wil vluchten, probeer ik haar met mijn zit rustiger te rijden. Ene keer reageert ze goed andere keer blijft ze vluchten. Dan ook in de draf veel figuren rijden en veel proberen te schakelen.
Linksom gaat het goed met de oefeningen. Haha! Ook wil ze daar een beetje wijken. het zijn maar 2 pasjes, maar toch...
Rechtsom, doe ik dezefde oefeningen. Maar negeert ze volledig mijn binnenbeen. Ik gebruik de zweep nu niet meer, want dan gaat ze alleen maar vluchten en keihard galloperen. ( logische reactie, als ze zo is ingereden op de galop).
Wat ik nu doe met mijn binnenbeen, is kleine schopjes geven en daar reageerd ze redelijk op.
En pak op de voltes mijn buiten teugel erbij en vraag stelling naar buiten.
Wel zorg ik dat de rust en ontspanning erin blijven. Zodra ik merk dat ze gespannen wordt in de draf, probeer ik het eerst op te lossen met schakelen en schijnovergangen. Wanneer ze goed reageert, beloon ik haar met mijn stem uitbundig Bloos Clown
Reageert ze niet of nauwlijks, dan ga ik weer terug naar de basis. Eerst weer naar de stap en vervolgens weer de ontspanning zoeken en opnieuw daarna aandraven. Ook oefen ik met haar pasjes zoals om de 10 meter stappen en weer wegdraven.
Voor mijn gevoel ben ik wel op de goede weg Haha! Bloos
Omdat ik merk dat ze steeds relaxer wordt en het meer begint te snappen. Ook wat betrefd de voltes.
Ene keer doet ze hem netjes de andere keer valt ze als een baksteen naar binnen en los ik het ook weer op door de ontspanning weer op te gaan zoeken.
Wanneer ze het erg goed gedaan heeft, ga ik de dag daarna lekker op buitenrit als beloning, wat ze erg leuk vind om te doen. Ondertussen oefenen we dan pasjes wijken enz. Dat vind ze dan super geweldig.
Met de galop ben ik op dit moment nog helemaal niet bezig, want ik wil eerst, dat ze stap en draf volledig op haar eigen benen loopt en me volledig begrijpt.

Doordat ze weinig tot geen conditie had, bouw ik het erg rustig op.
Het trainen ziet er nu als volgt uit:
3x per week rijden, verschilt van een half uur tot 45 min.
2x per week grondwerk aan de longe.
1 keer per week lekker dollen in de bak met zijn 2
en dan natuurlijk een heerlijke dag vrij, met een heerlijke poetsbeurt en wandelen wat ze super vindt en er ook echt van geniet.

Ik denk dat ik op de goede weg zit, maar wat vinden jullie??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:17

Ik vind ook dat je goed bezig bent en goed nadenkt over wat je wanneer doet, maar ik zou zelf de diagonale gangen even laten voor wat ze zijn. Pas als er echt ontspanning in alle gangen is bevestigd is er voldoende balans om zijwaarts te gaan doen, tenzij op de grond.

Grondwerk aan de longe spreekt zich in mijn ogen een beetje tegen, grondwerk ala Voest ed. is met een bloot loslopend paard, en dan is er longeren met lijnen en of kaptoom en hoofdstel ed. Dus ik weet even niet goed wat je daarmee bedoelt?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:28

Grondwerk aan de longe, bedoel ik mee, dat ik haar longeer met bijzet of dubbele lijn. Ook mennen met haar door de bak. Zodat ze ook beter wordt op mijn stem voor de hulpen. Zijgangen snap ik eigenlijk niet hoe je dat aan een longe moet doen? Dus als iemand mij daarover tips wil geven....
zou erg fijn zijn. Met een zweep longeren wil niet, want dan vlucht ze net zo hard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:07

Wat Midgie doet, de methode Branderup daar krijg je ook zijgangen aan de hand via grondwerk. Zover ben ik zelf nog niet dus kan je geen tips geven helaas. En de zijgangen aan de hand denk ik dat je beter irl van iemand kan leren dan vanaf het papieren bokt.

Werk je wel eens op de manier van Voest ofzo met grondwerken? Dat is ook een manier om elkaar beter te leren kennen, respect voor elkaar te krijgen en spelenderwijs een hoop te leren van elkaar. Ook dingen als stemhulpen, lichaamstaal ed. Je paard wordt er ook soepeler van, je kan balkjes lopen ed.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:29

De manieren zeggen mij niets, omdat ik het eerder op mijn gevoel doe.
Ik kijk naar het paard en hoe ik er het beste mee kan omgaan.
Kijk waar ze plezier in heeft en waar niet enz.
Ik ga deze manieren eens even doorlezen en ik denk dat ik eens een les ga volgen in dat grondwerk wat jullie bedoelen. Ik ben eigenlijk meer bezig met vrijheidsdressuur. Dat vinden we alle 2 super leuk namelijk.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:32

Misschien helpt het als je een klein zweepje dan tegen de schouder legt, je hoeft er niet mee te slaan maar gewoon ertegen aan leggen, helpt bij mijn jonge paard ook, al helpt het is het begin maar een beetje.
En je moet je binnen teugel niet vast pakken maar je buiten teugen kleine kneepjes geven en anders een beetje stelling naar buiten, dan kan ze haast niet door je binnen been heen vallen.

succes

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:36

zweepje helpt niet, gaat ze alleen knetterhard van galloperen. Ik denk dat haar het galloperen zo is aangeleerd.
Wat jij zegt maureenn dat doe ik al en werpt zijn vruchten nu af.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:41

Als ik je verhaal hierboven een beetje volg, lijkt het mij dat je paardje een beetje extra steun van jou nodig heeft.
Hou je beessie lekker bezig. Wat ik zelf een hele fijne oefening vind om mijn fries recht te kunnen maken is 8-jes rijden.
Zo wissel je de "makkelijke" kant steeds af met de moeilijke en overhaast je niet te veel om te lang op de moeilijke kant te blijven.
Veel succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:46

ik rij ook veel 8-jes, het is mijn eerste fries en dat rijdt wel heel anders als een kwpn-er hihi. Maar ik vind het persoonlijk wel leuker rijden!!!