hoe schouder los laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

hoe schouder los laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:33

ik heb het probleem dat mijn paard snel links sterk wordt. dit zijn we heel goed aan het afleren maar nu het volgende. ik blijf mijn schouders vastzetten/spannen. wie heeft er voor mij een paar goede tips dat ik mn schouders weer eens ga loslaten. ik heb dus zodra ik van mn paard afstap of ga uitstappen mega last van mn linker schouder(rechts ook wel wat).

dus wie heeft er voor mij een oplossing dat ik ze eens wat meer kan ontspannen

Airborn

Re: hoe schouder los laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:41

regelmatig tijdens het rijden even met je beide schouders naar achteren draaien, en ze dan bewust ontspannen. Dat heel vaak hethalen, ook als je niet op je paard zit, en dan word het langzaam beter.
ik heb namelijk hetzelfde probleem. Duurt wel ff voor je echt merkt dat het beter word, maar het word iig wel beter.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:42

dit heb ik dus ook, ik lees even mee.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:48

Let heel bewust op je ademhaling, zorg dat die ontspannen en regelmatig is. Dan is het al veel lastiger om jezelf zo vast te zetten. En neem een punt ( of twee ) in de bak, waar je steeds controleert of je je schouders nog ontspannen hebt, bijvoorbeeld steeds bij E en B. In het begin zal je steeds bij dat punt bewust moeten ontspannen, na veel oefenen merk je dat je ze al een rondje ontspannen hebt! Voor de rest je armen bewust laten afhangen, zoek naar het gevoel dat je spieren 'blubberig' aanvoelen in je bovenarm. En dan nog iemand aan de kant die het steeds tegen je zegt.......en dan duurt het nog maanden voordat je het echt afgeleerd bent Knipoog In ieder geval succes, zulke dingen zijn echt vervelend om te verbeteren.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:22

Ik heb het ook alleen dan met me rechter schouder. Je moet echt consequent tegen jezelf zeggen dat je je schouder moet ontspannen. Ik zeg dan inmezelf " schouder" en kijk ook veel in de spiegels. probeer idd zoveel mogelijk te ontspannen.
succes want mij lukt het ook niet altijd hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:58

Oww, dat is zo'n rotprobleem, ik heb dat ook!
Punt 1 is dat ik moest afleren om de verbinding met de mond pas vanaf mijn hand te zoeken. Ik moest me inbeelden dat mijn teugels vastzaten aan mijn elleboog. Daardoor zoek je meer verende verbinding op ipv het godnondedju-peerd-laat-niet-los-idee. Ondertussen probeer ik met rijden mijn schouders te draaien als ik ze vast ga zetten maar daarbij moet je hand stil blijven staan. Nou, ik oefen het onder de douche en kan het zonder paard nog niet eens dus ik ga me binnenkort ook maar eens laten loswerken bij de fysio Haha!

Bij een andere instructeur heb ik een paar maanden als 'springruiter' gereden, in verlichte zit en los in de schouders en de ellebogen. Niet mooi, wel functioneel, bij springruiters zie je dat strakke in de schouders niet nl. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:03

Urielle, zou het voor jou niet werken om meer met het idee te rijden dat je je armen tegen je teugels aan laat leunen zeg maar? Dat scheelt bij mij altijd heel veel om de veer te vinden. In plaats van met spierkracht weerstand op te zoeken, gewoon je armen er tegen aan laten hangen met ontspannen spieren? Ik kan ook altijd zo moeilijk de beweging van mond en hals vinden namelijk, nu gaat het beter. Dan moet je overigens wel je handen zelf heel goed dragen, anders zet je helemaal alles vast.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:06

Waarschijnlijk werk je daardoor steeds teveel terug met 1 teugel. Probeer eens om een stokje (bijv zweepje) horizontaal tussen je twee handen te nemen, dit voorkomt dat je steeds met 1 teugel terugwerkt en maakt je daar ook bewust van. Dan moet je schouder ook vanzelf minder worden...

Succes!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:08

Hier nog één met dit probleem, soms heb ik verschrikkelijke spierpijn in mijn schouders als ik afstap.

Ik snap niet goed wat jij bedoeld erleyne met het idee dat je je armen tegen je teugels aan laat leunen?

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:09

Herkenbaar.Ik volg het eventjes.Ik heb het met mijn rechterschouder.Maar dat is ook mijn zwakke plek.Al heb ik er niet altijd last van.Maar het is wel balen ,heb je lekker gereden en zit je schouder,nek weer vast

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:30

Ja, ik herken dit probleem.
En maar mopperen dat paard niet loslaat terwijl ik het zelf ook niet doe , ik ben nog steeds geneigd om ook te trekken als een paard vastpakt en dan m'n schouders helemaal vast te zetten. Ik heb inmiddels les van een andere instructrice die hier heel erg op let en het wordt al minder. Het scheelt ook per paard trouwens (ik rijd op een manege).
Mijn ervaring is dat het goed helpt als je er héél vaak op attent gemaakt wordt. En ook voordat ik begin met rijden heel bewust ontspannen gaan zitten en niet meteen al die spanning opbouwen.

Succes ermee!