middendraf uitzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peter_pan_

middendraf uitzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:18

zoals jullie in de titel kunnen lezen heb ik nogal problemen met middendraf, vooral met het uitzitten ervan.
Tijdens het lichtrijden gaat het prima, maar doorzitten is een echt probleem.
Ik heb het gevoel dat ik kilometers uit mijn zadel kom.
ik ben totaal niet ontspannen, ga met bolle rug en schouders naar voor zitten, en ook mijn benen/tenen trek ik op Vork
en hoe hard ik ook probeer om op mijn houding te letten, het lukt me niet echt goed.
Zijn er nog mensen met dit probleem? Of heeft iemand tips? Altijd welkom Knipoog

(oja, ik heb wekelijks les hoor, maar dit is toch echt een blijvend probleem waar ik graag jullie raad even over zou willen Lachen )

Nikka

Re: middendraf uitzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:20

Als een paard goed over de rug gaat gaat het zitten al een stuk makkelijker. Wat dacht je voor de rest van zitles?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:31

Tja, rug recht. En dat betekent dus niet bol. Recht betekent met een natuurlijke holling (ook niet een holle rug natuurlijk, dat is weer het andere uiterste!).

Mogelijk trek je continu sterk je kruis aan en kantel je je bekken dus continu achterover. Probeer het maar eens; je zit dan ver achter op je billen, je rug bolt, je schouders gaan naar voren, je bovenbenen trek je op en je knieen en hakken dus ook.
Als je met ontspannen, iets meer voorover gekanteld bekken zit, kan je beter je knieen laag houden en je hakken dus ook.

En nu komt de truc: als je paard je opgooit, vang je die beweging op door je bekken achterover te kantelen (onderrug bol enz). Op het moment dat je paard weer naar beneden gaat, kantel je je bekken weer terug. Overigens is het niet een hele actieve beweging, maar laat je je bekken ahw passief het paard volgen ( door het paard meenemen). Je hele bovenlijf gaat dus niet op-en-neer maar alleen je onderlijf. Zo is je rug net een veer, die bij elke pas ingedrukt wordt en weer terug veert naar de oorspronkelijke stand. Je hoofd en schouders blijven dus redelijk op dezelfde hoogte.

Nou, lastig uit te leggen maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

peter_pan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:37

ja, dat lijkt me een zeer duidelijke uitleg, bedankt!
ga ik morgen eens proberen Lachen
zitlessen, daar had ik ook al over nagedacht, ik denk dat k dat ook maar eens zal doen (kan zeker geen kwaad Lachen )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:47

Zitles is altijd handig omdat je je dan maar op een ding hoeft te concentreren, namelijk jezelf

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:19

hoi ik had ook dit probleem rijd op een paard van 1,74 en ben zelf 1,58 dus voor mijn is dit supermoelijk je moet proberen je buikspieren aan te spannen hierdoor zit je steviger en met je boven been er goed mee aan te spannen niet over dreven maar hierdoor krijg je meer grip en een goude tip een leren kont op je paardrijbroek helpt echt Knipoog