Ik rijd nu vanaf oktober 2 keer per week een bijrijdpaard. Het is een KWPN'er ruin van 8 jaar. Hij is niet de makkelijkste. Vanaf januari heb ik ook les. We gaan vooruit, maar er blijven steeds puntjes om aan te werken.
Afgelopen dinsdag reed ik voor mezelf in de bak. Het was best wel goed gegaan. Lekker naar de ontspanning toegewerkt. Aan het einde vind ik het dan weleens lekker om in de galop de teugels los te gooien.
Deze keer reed ik echter al met een losse teugel in draf. Vanuit dit ontspannen drafje wilde ik aanspringen in galop. Dat ging goed, maar na een paar passen wisselde hij. Ik nam hem terug, probeerde het opnieuw. Precies hetzelfde. Steeds sprong hij wel goed aan, maar in de eerstvolgende bocht wisselde hij. Hij deed dit overigens op beide kanten.
Toen ik de teugels weer aan name en meer stelling vroeg sprong hij goed aan en bleef hij ook in de goede galop.
Ik kreeg het idee, dat hij door die losse teugel te weinig sturing had en niet goed zijn balans kon vinden. Mijn instructrice zegt dat het ook kan komen omdat zijn achterhand niet sterk genoeg is. Maar hij is het afgelopen halfjaar eigenlijk best wel gespierd geworden...
Even voor de duidelijkheid: het gebeurt dus alleen als ik met een lange teugel aanspring. Als ik met teugels op maat aanspring en pas na een rondje lange teugel geef kan hij wel in de goede galop blijven. Een apart verschijnsel, wie weet hier raad mee?