Benen niet kunnen stilhouden in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Benen niet kunnen stilhouden in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:38

Iemand tips?

De laatste tijd valt het mij erg op dat ik in draf mijn benen niet kan stilhouden.
Heb zo het gevoel dat dit altijd mijn zwakke punt is geweest maar dat ze er in de manège gewoon niet genoeg aandacht aan hebben besteed, en bij het buitenrijden letten ze natuurlijk helemaal niet op je houding.

Als ik draaf kan ik dus mijn benen niet stilhouden, ik heb dan het gevoel dat mijn stijgbeugels precies te lang zijn. Dit zijn ze niet, want in stap en galop zit ik wel gewoon goed. Zou ze niet korter kunnen maken want dan heb ik het gevoel dat ik met mijn knieën in mijn nek zit denk ik Clown

Ik probeer nu tijdens het draven erop te letten en mijn benen lang te maken, echter heb ik het gedacht dat dit niet veel verschil maakt (wel iets, maar nog niet zoals het zou moeten denk ik). Dus: iemand die tips heeft?

Zou het misschien kunnen doordat de pony niet in een gelijkmatig tempo draaft? Zou dit ermee te maken hebben? Draf heeft de pony het meeste moeite mee, om dus in hetzelfde tempo te blijven. Het gaat ofwel te traag, ofwel te snel, het wisselt gewoon steeds af en ik slaag er (nog) niet in hem in éénzelfde (vlot) tempo te houden. Mijn benen zijn echter niet aan het bewegen omdat ik constant benen geef ofzo (of toch niet bewust, heb echt niet de indruk dat ik hem de hele tijd raak).

Het is moeilijk om te omschrijven, maar hopelijk hebben jullie toch wat tips.
Ik rij vooral buiten, af en toe dressuurmatig in de weide maar geen les. Dit komt hopelijk in de toekomst maar ik vind ons zelf nog niet klaar om les te volgen, vind dat hij toch eerst aan de hulpen moet staan en bv. vooruit willen wanneer ik dat wil enzo voordat ik er een lesgever bijhaal Knipoog het gaat wel de goede kant uit hoor, ik ga zo stilaan beginnen uitkijken.. Clown

TessxSchatje

Re: Benen niet kunnen stilhouden in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:41

Ik heb precies hetzelfde! Ik volg het even Tong uitsteken

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:42

Les nemen lijkt me zowiezo wel een goed idee, dat is er toch om van te leren en niet om pas te gaan doen als je het kunt. Ik heb ook last van wiebelbenen, gewoon verkeerd aangeleerd en nooit iets van gezegd tijdens de lessen. Ik heb nu een nieuwe instructrice en die let er juist heel erg op. Ik denk dat het toch het beste helpt als je er iedere keer aan wordt herinnerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:45

Laurabram schreef:
Les nemen lijkt me zowiezo wel een goed idee, dat is er toch om van te leren en niet om pas te gaan doen als je het kunt. Ik heb ook last van wiebelbenen, gewoon verkeerd aangeleerd en nooit iets van gezegd tijdens de lessen. Ik heb nu een nieuwe instructrice en die let er juist heel erg op. Ik denk dat het toch het beste helpt als je er iedere keer aan wordt herinnerd.

Natuurlijk is les er om van te leren Ja maar de pony is een speciaal geval Clown
Hij houdt helemaal niet van rondjes draaien in de bak/weide en ik denk niet dat een lesgever ermee kan lachen als ik hem amper op de "hoefslag" kan houden, of als hij gewoon gaat stilstaan, of als hij zich ineens omdraait, of als hij gewoon naar het einde van de weide sprint terwijl hij al veel eerder had moeten draaien (stuk van de weide is niet echt handig om in terecht te komen met rijden, maar de draad hangt wel een stukje verder Knipoog ) en dat soort dingen Clown

Dus vandaar, dat wil ik er toch eerst uithebben voordat ik me aan een lesgever waag Knipoog

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:38

Ik snap het.

(Lees nog even verder mee wat anderen hiervan vinden)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:45

Je benen stil houden is een kwestie van je romp in balans houden. Als je romp in balans is, blijven je benen ook stil. Hoe je dat precies doet is afhankelijk van je zit. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:07

Nu met dit te lezen vraag ik me af.. ligt het misschien aan de manier van lichtrijden? Want in stap en galop heb ik het niet (dan zit ik), met doorzitten kan ik me nu niet meteen voor de geest halen, maar daar ga ik zeker wel eens op letten volgende keer.. Lachen

renka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:19

hoi ik heb in de draf ook de meeste problemen met stil zitten, ik denk de meeste ruiters! probeer bij het lichtrijden de mate waarin je omhoog wordt gegooid te beperken door je heup naar voren en terug te kiepen, dus niet omhoog. zul je merken dat je benen stiller hangen, en je hakken uitdrukken en rechtop zitten natuurlijk Knipoog. succes!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:27

Neem van een goed iemand les, mischien weet zei wat je eraan kan doen.
Succes erme!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:36

Les nemen van iemand die er verstand van heeft. En bij het lichtrijden zoals renka al zei hakken uitdrukken enzo. Probeer niet de hele tijd op je beugels te steunen, maar rij ook een beetje op je knieën (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, kan het niet zo goed onder woorden brengen)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:14

waarschijnlijk trek je je knieën iets op in draf, en dat heeft ook inderdaad weer met je balans te maken. Vanaf de computer is het moeilijk te beoordelen en zitles of gewoon les wil inderdaad veel helpen Lachen

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:39

Je moet proberen je evenwicht meer op je beugels te houden i.p.v. je knieën/bovenbenen. Een goede oefening hiervoor is de verlichte zit. Probeer dan als je weer gaat lichtrijden niet gelijk weer terug te vallen: er om denken dat je je onderbenen ONDER je lichaam houdt (niet ervoor (=achterover/in het zadel vallen) of er achter (=voorover vallen)).
Het kan ook helpen proberen heel licht te lichtrijden.

Rdj94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:21

ik had nog een tip.

handschoentjes tussen je kuiten.
je mag ze natuurlijk niet laten vallen.
en als je dat wel doet, afstappen en opstappen en ze weer goed leggen.

het helpt wel.
je krijgt goeie kuiten ervan

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:37

Ik herken het probleem wel hoor.
Wat ook een goede oefening is, met lichtrijden niet om de pas te gaan staan en zitten, maar 2 passen te blijven staan in je beugels, daar balanceer je je lichaam goed mee.
Ik heb aan die oefening veel gehad en heb de benen nu veel stiller dan voor die tijd.
Succes ermee en gewoon gaan oefenen al zal het in het begin raar aanvoelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:08

Ik heb ook weleens met bierviltjes tussen mijn kuiten gereden, op een enorm hobbelpaard, echt een ramp! Tong uitsteken Maar wel een zeer goede oefeningen idd!
Tijdens losrijden wissel ik altijd van been door twee passen te blijven staan ipv te gaan zitten om zn rug te ontlasten. En dat is nog best lastig af en toe idd, zeker met langere beugels.

Toch werken die langere beugels erg goed hier, daardoor ga ik mijn hakken beter uitdrukken en mijn lichaam strekken, waardoor mijn benen stiller blijven. Al vind ik het nog steeds super moeilijk. Maar zelfs in de Grand Prix rijden ze nog met wiebelbenen, dus och Tong uitsteken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:11

rhondaxx schreef:
ik had nog een tip.

het helpt wel.

hee dat is idd een goede tip, kan ik ook wel eens proberen, er kan ook altijd nog wat aan mijn benen verbeterd worden Haha!.

Rdj94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:12

Heino schreef:
Ik heb ook weleens met bierviltjes tussen mijn kuiten gereden, op een enorm hobbelpaard, echt een ramp! Tong uitsteken Maar wel een zeer goede oefeningen idd!
Tijdens losrijden wissel ik altijd van been door twee passen te blijven staan ipv te gaan zitten om zn rug te ontlasten. En dat is nog best lastig af en toe idd, zeker met langere beugels.

Toch werken die langere beugels erg goed hier, daardoor ga ik mijn hakken beter uitdrukken en mijn lichaam strekken, waardoor mijn benen stiller blijven. Al vind ik het nog steeds super moeilijk. Maar zelfs in de Grand Prix rijden ze nog met wiebelbenen, dus och Tong uitsteken

bierviltjes zijn wat harder en handschoentjes niet.
ik begin er nu wel beter van te rijden maar het is erg moeilijk.
mijn pony is niet zo voorwaarts omdat ik te veel met me benen doe.
als me instructrice erop zit loopt die zo mooi:)

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:13

rhondaxx schreef:
Heino schreef:

bierviltjes zijn wat harder en handschoentjes niet.
ik begin er nu wel beter van te rijden maar het is erg moeilijk.
mijn pony is niet zo voorwaarts omdat ik te veel met me benen doe.
als me instructrice erop zit loopt die zo mooi:)

haha wat een leuk idee zeg !

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:14

Heino schreef:

ja, dat viel mij ook op ja.

Toch vind ik het wel heel verschillend op welk paard je zit, bij de ene lukt het veel beter dan bij de andere. Ik moet zeggen. Het wordt me héél vaak verteld in de les door mijn huidige instructrice en er zit gelukkig verbetering in, misschien komt het ooit nog goed.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:49

Ik heb ook last van dit probleem, in stap en galop een nette beenhouding, maar in de draf bij het doorzetten kan ik mijn benen niet stilhouden.

Mijn instructrice heeft ook wel eens aangegeven dat dit ook door het paard kan komen. Mijn paard heeft veel beweging en gooit ook behoorlijk hoog op in draf, waardoor je meer moeite hebt met netjes doorzitten dan op een bijvoorbeeld een pony die amper opgooit.

Ik volg de topic even voor nog meer tips Haha!

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:35

dat is wel een slimme tip, ga het ook eens uitproberen, is wel goed voor je houding en zo wordt je er wel continu opgewezen... alleen krijg je daarna wel spierpijn ben ik bang Verdrietig

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:07

Rij je met chaps of laarzen? Ik merk bij mezelf dat wanneer ik met chaps rij ik minder steun heb en mijn benen meer gaan zwiepen. Toen is overstapte op laarzen had ik dat ineens een stuk minder. Het zal je probleem zelf niet weghalen, maar het scheelt misschien iets.

Verder kan het natuurlijk nooit kwaad om les te nemen. Een goede lesgever weet er wel raad mee als jij je pony niet op de hoefslag krijgt, of je pony vanalles probeerd om onder het werken in de bak uit te komen.

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:55

Klinkt als muziek in de oren! Die benen van mij zijn ook mijn zwakke plek. Iemand zei ooit tegen mij dat dat kwam doordat ik met mn kniee klemde tegen het zadel en dat ik die dus moest ontspannen...maar voor mijn idee kan ik ze niet ontspannender houden, maar wiebele blijven die krengen wel Boos!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:00

rhondaxx schreef:
ik had nog een tip.

het helpt wel.

Zie je het al voor je? Elke keer dat ze vallen, kom ik weer met m'n krukje aan om op te stappen. Of elke keer beugellente langer??? Haha!
Dan zou ik denk ik, uit angst om ze te laten vallen, knijpen met m'n kuiten. Dat is ook niet de bedoeling Knipoog

Wat ik erg handig vind, is niet de herinnering om mijn hakken uit te drukken, maar mijn tenen op te trekken, als ik dat doe, dus eigenlijk wel goed m'n hakken uitdruk, wordt automatisch mijn benen lang, knijp ik niet met mijn knieeën en zit ik stiller. Ook in mijn benen.

leopaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:17

Heb er zelf ook last van! Wordt met de jaren wel wat beter.......... Ligt er ook aan of je paard aan je been is. Die van mij was dat eerder niet zo. Dus dan ging ik automatisch met mijn benen wiebelen.
Kan het er ook aan liggen als je wat klein bent?????