Geen stelling op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijke_1995

Geen stelling op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:32

Nog niet zo heel lang verzorg ik Robin, een Tinkerhengst.
Hij is heel lief met rijden, doet op links alles.
Maar op rechts heb ik maar weinig tot geen stelling.
De instructrice zegt dat hij helemaal vast zit op rechts en dat ik daar veel op moet oefenen.
Maar hebben jullie misschien nog tips hoe ik dat kan aanpakken?

Gekkie_

Re: Geen stelling op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:35

Rustig aan stelling proberen te vragen. Niet teveel in 1 keer willen bereiken. Gewoon beetje bij beetje vragen. En vooral niet willen forceren.
En misschien eens naar een kraker laten gaan.
Ook kan longeren met pessoa fijn zin om hem losser te krijgen.

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:33

Inderdaad wat Gekkie_ zegt, longeren met een pessoa kan heel veel helpen!
En gewoon tijdens het rijden beetje bij beetje stelling vragen, allemaal op zn tijd.
Probeer rechtsom veel voltes te rijden en deze steeds als het wat beter gaat te sluiten en weer te openen (dus kleiner te maken, en weer groter. wel allemaal achter elkaar dus iets van 4 voltes achter elkaar en dan openen en sluiten Lachen ). Probeer op die volte je binnenhand tegen de hals te houden, je buitenhand van de hals, en je binnenbeen er goed aan, zodat hij als het ware om je been vouwt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:22

xLeyx schreef:
Probeer op die volte je binnenhand tegen de hals te houden, je buitenhand van de hals, en je binnenbeen er goed aan, zodat hij als het ware om je been vouwt.

Geloof dat je het omgekeerd bedoelt? Binnenhand van de hals, buitenteugel tegen de hals, binnenbeen aan singel, buitenbeen iets naar achteren aanleggen Knipoog

Je paardje is dus linksgebogen. Dit wil zeggen dat zijn spieren aan de rechterkant langer zijn dan aan de linkerkant, waardoor hij moeite heeft zich rond je rechterbeen te buigen. Dit is iets wat je slechts met veel trainen en veel geduld kan veranderen, maar het is wel heel belangrijk want een scheef paard overbelast zijn pezen en gewrichten.

Zoals hier al gezegd moet je proberen veel voltes te gaan rijden en die dan te vergroten en verkleinen. Let er hierbij ook op dat hij niet door je binnenbeen valt of over de schouder wegloopt. Beloon hem met je stem als je merkt dat hij probeert de juiste stelling aan te nemen.
Verder moet je ook proberen er op te letten dat hij op de rechte lijnen ook werkelijk rechtdoor loopt, vermoedelijk zal hij ook daar iets naar links kijken en zijn linkerkant hol maken. Neem hem op die momenten netjes op je beide teugels (overal evenveel gewicht), let erop dat hij op die momenten ook niet tegen je rechterbeen gaat aanduwen (als hij dit wel doet dan probeer je hem om te stellen) EN let er ook op dat je zelf wel recht zit Knipoog dus op beide billen evenveel gewicht, netjes voor je kijken en je handen op dezelfde hoogte.

Vraag je paardje regelmatig wat stukjes schouderbinnewaarts (heel kleine stukjes, bij het wegrijden uit een volte) zo maak je hem soepeler en leer je hem in zijn hele lichaam te buigen. Verder ook gewoon heel veel overgangen, heel veel wendingen, veel van hand veranderen en daarbij goed letten op het juiste been, de juiste stelling,...

Vraag ook eens aan je lesgeefster om eens te kijken of je zelf niet inknikt in je heup of onbewust altijd meer met je linkerhand of je rechterhand bezig bent.

Veel succces!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:23

Je paard regelmatig naar rechts laten kijken. Ook als je op de linkerhand rijdt. Vragen en ontspannen, niet te lang vragen.
Succes ermee!

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:14

je moet je binnenhand juist tegen de halshouden, als het ware je paard naar buiten duwen, niet je binnenhand van de hals...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:56

Misschien eens een masseurs erna laten kijken, veel oefeningen aan de hand doen, dus gymmen/rechtrichten

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:22

Jullie zijn het niet echt met elkaar eens. Wat moet je met je binnenhand doen en wat met je buitenhand?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:34

Zoals Paljassofie zegt is de manier..lees dat stukje maar eens goed.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:43

In theorie zou het met die handen zo moeten gaan: Vraag een lichte stelling met je rechterhand, normaal engels rijdend doe je dat door je binnenhand enigszins naar binnen en naar voren te brengen (alsof je een deur opendoet). Met je rechterbeen geef je tegendruk om te verhinderen dat je paard direct naar binnen komt vallen. Zo moet hij ook enigszins buigen. Heb je de gewenste stelling en buiging dan breng je je binnenhand terug op zijn normale plaats en onderhoud je met druk van de buitenteugel tegen de hals je stelling.

Jouw paard is, zoals al in een eerdere reactie wordt gezegd, waarschijnlijk van nature links gebogen. Dit betekent dat zijn spieren links korter zijn dan rechts. Het betekent ook dat hij waarschijnlijk graag meer druk neemt op de rechterteugel. Let er dus vooral op dat je zelf niet te lang druk houdt op die rechterteugel want dan maak je het je paard gemakkelijker om in zijn 'foute' houding te blijven lopen. Probeer juist aanleuning te krijgen op je linkerteugel, duw hem daar met je rechterbeen tegenaan. In extreme gevallen helpt het om je paard op de rechtervolte juist naar links te laten kijken zodat je aanleuning krijgt op je linkerteugel. Vanuit die aanleuning voorzichtig omstellen naar rechts, terwijl je er op let dat je druk houdt op links en telkens je rechterhand blijft ontspannen.

Nounou, wat een verhaal. Ik hoop dat je er iets aan hebt. In ieder geval succes met je paardje.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:52

Binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals.

Met je binnenteugel tegen de hals, en je buitenteugel van de hals, bereik je uiteindelijk niks. Het helpt wel [Tijdelijk] Omdat je paard dan neregns heen kan met zijn hoofd, maar gedwongen wordt.

Maar later zal je van die manier spijt krijgen. Want als je dan schouderbinnenwaarts, Travers enz. wilt doen, kom je het probleem weer tegen. Want met je binnenteugel tegen de hals buig jíj het paard, en het paard néémt dan geen stelling.

Als het ware zou je je paard op de volte met je buitenhand, en binnebeen kunnen moeten rijden. Maar dit is heel moeilijk, want ik heb hetzelfde probleem ook.

Dus, je buitenteugel tegen de hals, en je binnenteugel van de hals. Als dit goed gaat, kun je eens proberen je binnenteugel wat naar het oor te brengen [Kleine stukjes] en wel je binnenbeen er aan te houden. Zo leer je hem dus meer met je buitenteugel tegen de hals, en je binnenbeen te rijden.

Ik weet dat het heel moeilijk is, en het lang duurt, maar bij mij gaat het ook steeds beter.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 17:09

Oke bedankt voor de tips.
Maar wat ik vergeten ben te zeggen. Hij heeft wel stelling rechts goed gelopen, maar is daarna niet zo heel veel meer gereden en nu ik dus.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:54

Mariekexzita schreef:
je moet je binnenhand juist tegen de halshouden, als het ware je paard naar buiten duwen, niet je binnenhand van de hals...

vraag me af waar jij hebt leren paardrijden Sigaar Haha!
Dit is basis hoor Vork geven wij de beginners mee vanaf de eerste stuurlesjes Knipoog

Als je de binnenhand richting de schoft brengt buig je uiteindelijk alleen zijn hals, en niet zijn hele lichaam.

Marijke : Hij was vroeger misschien dan weer mooi rechtgericht, maar is door het lange stilstaan toch weer op zijn eigen manier zijn lichaam gaan gebruiken, waardoor hij dus weer scheef geworden is. Of misschien ben je zelf scheef, wat maar heel normaal is, ook een mens wordt scheef geboren Ja dit kunnen wij niet vanaf de computer zien, dus vraag het even aan je instructrice om ook heel goed op jou te letten, zelf recht zitten maakt het voor je paard natuurlijk een stuk makkelijker Ja

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:53

Ik heb dit probleem op de linkerhand. Hij heeft op beide kanten goed gelopen +- 1 jaar geleden. Daarna heb ik echt veel problemen met hem gehad (steigeren/bit vastpakken/uitbreken). Kliniek in en uit geweest...met de benen was niks aan de hand. Hij heeft een zwakke achterhand en is vroeger met een te klein zadel ingereden..(spierproblemen).
Hij is naar de kraker geweest en dit heeft hem erg goed gedaan maar naast dat moet ik ook erg veel trainen om hem recht te krijgen (wat 1 van de moeilijkste dingen van het paardrijden is). Je moet gewoon erg veel geduld hebben en hele goede instructie hebben. Zo kwam ik er vorige week achter dat ik door al die gekke fratsen van hem heel scheef ben gaan zitten. Een scheve ruiter op een scheef paard is geen goede combi Knipoog.
Let er dus idd op dat echt goed recht zit, laat desnoods even iemand kijken (zelf heb je het vaak niet door).

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:52

Hoi, Ik heb het zelfde probleem met mijn haflinger. Heeft hij achter zijn kaak een grote bult zitten? Die van mij wel namelijk, en als ze dan de rechter stelling aan moet nemen doet het pijn omdat die spieren niet ontwikkeld zijn of verkeerd ontwikkeld zijn.

Wat je kan doen is veel schouder binnenwaarts rijden enz. zorgen dat die nekspieren beter ontwikkelen en losser komen.

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:40

Misschien dat je instructrice zelf ook wel tips heeft om het probleem op te lossen...
Ik denk dat je moet proberen om niet te veel aan je rechterteugel te zitten, en vooral met je linkerteugel en rechterbeen rijden.
Veel voltes rijden, en overgangen, tempowisselingen, enz.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:42

Herkenbaar (ook op rechts) De merrie die ik rij zit op rechts vast achter het zadel. Wat bij haar heel erg helpt is haar zowel links als rechtsom een stukje travers mee te laten pakken. Gewoon een klein stukje..verder op rechts binnenhand iets van de hals en binnenbeen erbij en af toe iets meer doorvragen! Of op de linkerhand eens een stukje stelling rechtsvragen (bijv. op een volte)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:45

geen stelling op rechts is meer rechterbeen Lachen

stelling is niks meer of minder dan buigen om dat been Lachen

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:21

kom maar van die hoefslag af een veel rijden op de binnenhoefslag zodat hij op zijn eigen benen leert staan.
eenmaal je hem mooi aan de teugel krijgt of voorwaarts neerwaarts , cirkelwerk doen maar NIET tot op de hoefslag
zo leert hij ook draaien rond je binnenbeen