Buitenritprobleem (enkel tijdens zomer)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Buitenritprobleem (enkel tijdens zomer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 11:28

Vorig jaar zijn we de paard van mijn nonkel beginnen rijden. De ruin was heel vervelend tijdens buitenritten. Om de zoveel meter op de rem, hoofd in de lucht, neusgaten wijd open en bokken wanneer je hem verplichte verder te gaan. Mijn vader heeft hem een tijdje gereden en het gedrag verdween. Heel de winter fijne buitenritten kunnen maken, zelfs met hem alleen. Toen het lente werd is hij echter weer in zijn oude gedrag hervallen.
Wanneer er een ander paard bij is en hij erachter mag lopen is er geen probleem. Maar hij wil niet meer op kop lopen of zelfs niet meer naast het andere paard. Wanneer ik meerijd met mijn fiets voor hem is hij ook braaf. Alleen op buitenrit zou al helemaal niet lukken.

Op de terugweg (richting huis) loopt hij echter wel op kop.

We hebben het al lief geprobeerd (rustig laten kijken en wachten) maar dan kan je gerust een half uur stilstaan. Ook de harde hand werkt niet goed in mijn ogen. Wanneer de ruiter afstapt en meeloopt gaat hij wel door, maar hij stopt zo vaak dat het geen optie is om altijd af te stappen.

Ik twijfel of hij nu écht angst heeft van iets (zo ziet het er echt wel uit) of niet (aangezien hij op de terugweg wel gewoon de kop wil nemen...)

Oonax

Re: Buitenritprobleem (enkel tijdens zomer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:23

Niemand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:15

Ik denk dat je bij zo'n paard een trucje nodig hebt.. Ik ken een paard die niet vooruit wilde. Toen hebben ze hem elke keer als hij niet vooruit wilde juist achteruit laten lopen. Flink aantal meters achteruit.. En dan weer vooruit, en heel uitbundig belonen als hij vooruit begint te lopen. Gaat hij weer op datzelfde punt stil staan, dan zeg je weer 'Nee!' ofzo, en als hij weer niet vooruit wil ga je weer achteruit. Zo lang totdat hij het zat is en uiteindelijk toch voorbij dat punt loopt. Bij dat paard heeft het goed geholpen.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:30

Het lijkt wel wat op aanstellerij! Want hij doet het dus niet altijd. Maar dan nog, je moet het maar zien op te lossen. Mijn paard bedenkt ook af en toe van dat gedrag. Boos worden hielp niet, geduld wel. Als ik het nu voel aankomen, dan drijf ik hem goed naar voren en gelukkig reageert hij WEL goed op mijn boze stem Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:33

Het paard probeerd je uit! Een keer flink doorpakken dan is het zo afgelopen. Het paard dat ik rij staakte ook tijdens het buitenrijden..een keer een zweepje meegenomen en mevr. denkt er niet eens meer overna! Een klein tikje is genoeg..even laten merken dat jij de baas bent en dat je toch echt die kant op wil. Hoe afwachtender jij reageerd op je paard (door af te stappen en lief te doen) hoe 'angstiger' het paard wordt. Hij heeft net iets meer overtuiging nodig van jou kant!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:54

Mja, de harde manier is ook al geprobeerd hoor. Goed aangepakt met de zweep, zelfs speciaal sporen gekocht,... Allemaal geen effect. Hij lijkt enkel meer in paniek te raken.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:39

Misschien is hij bang. is het telkens op een bepaalde plek? misschien is hij wel allergisch voor de pollen or whatever? wat ik zou doen als hij bang is, is aan de hand leiden waar hij bang voor is. rustig praten en aaien. geruststellen en vertel hem dat het goed is. als hij je vertrouwd dan loopt hij waarschijnlijk met je mee. als je zeker weet dat het paniek is lijkt mij dit de goeie oplossing.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:54

Maar hij doet het echt heel veel. Dus het is geen optie elke keer af te stappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:19

Als het alleen in de zomer is en niet in de wintermaanden zit ik zelf ook aan een pollenallergie te denken net als eva1993 aangeeft, ook omdat hij zijn hoofd in de lucht gooit en zijn neusgaten wijd open doet. Misschien laten testen door de DA? Als dit het niet is heb ik ook als enige tip flink op druk voorwaarts rijden, dat werkt bij ons paard prima. Doe je dit niet consequent gaat de rem erop en ziet hij overal spoken. Is het een jong paard? Dan kan het ook pubergedrag zijn. Ook dan is de enige oplossing consequent aanpakken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:26

MysticTinker schreef:
Toen hebben ze hem elke keer als hij niet vooruit wilde juist achteruit laten lopen. Flink aantal meters achteruit.. En dan weer vooruit,

Zo heb ik het ook gedaan. Mijn paard stopte in het begin ook 'zomaar'. Ik begreep echt niet waarom. Achteruitlopen ging wel. Dus elke als hij stopte draaide ik hem om en ging achteruit verder. Na een tijdje weer omdraaien en normaal doorrijden. Soms moest ik wel 25 keer achteruit maar het werkte wel. Ik deed overigens net of mijn neus bloedde. Ik werd niet boos maar beloonde ook niet, ik negeerde het eigenlijk helemaal. Het buitenrijden gaat nu super, alleen, met z'n 2en, in een groep maakt allemaal niet uit.

Succes ermee! Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:01

Ir111 schreef:
MysticTinker schreef:
Toen hebben ze hem elke keer als hij niet vooruit wilde juist achteruit laten lopen. Flink aantal meters achteruit.. En dan weer vooruit,

Zo heb ik het ook gedaan. Mijn paard stopte in het begin ook 'zomaar'. Ik begreep echt niet waarom. Achteruitlopen ging wel. Dus elke als hij stopte draaide ik hem om en ging achteruit verder. Na een tijdje weer omdraaien en normaal doorrijden. Soms moest ik wel 25 keer achteruit maar het werkte wel. Ik deed overigens net of mijn neus bloedde. Ik werd niet boos maar beloonde ook niet, ik negeerde het eigenlijk helemaal. Het buitenrijden gaat nu super, alleen, met z'n 2en, in een groep maakt allemaal niet uit.

Succes ermee! Lachen

ROFL 'mevrouw u gaat achteruit!' ' Ja weet ik, de vooruit doet het even niet' Huilen van het lachen