Hoe beste beginnen in draf (kind 6 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hoe beste beginnen in draf (kind 6 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:01

Ik ben bezig mijn zoontje te leren paard te rijden op zijn verzorgshet. Stappen vindt hij leuk en draven gaat steeds beter (vindt hij niet meer zo eng). Ik heb alleen een beetje een twistpunt met mijzelf. Daarom graag jullie mening. Even kort eerst iets over mijn zoon:

Hij is 6, met een grove motoriek van 5. (heeft een wat hogere spierspanning en is hypermobiel (dwz dat hij bijv zijn vingers makkelijk de verkeerde kant op kan buigen)) (van zijn fysiotherapeut en kinderarts mag hij pony rijden, is zelfs GOED voor hem! )
Hij heeft een angstig karakter, is dus snel bang van de pony af te vallen. Verkrampt dus. Als hij lang draaft, klaagt hij van pijn in zijn buik . Hij valt voorover en daarbij trekt hij dan zijn benen op als hij doorzit in draf.

Mijn vraag is: bij het aanleren van draven moet ik hem nou eerst leren draven met doorzitten of juist met lichtrijden?

En als ik hem lichtrijden wil leren, dan lijkt het mij handig dit eerst rustig in stap te oefenen (omdat gecombineerde handelingen voor hem wat lastiger zijn en dus veel oefening nodig heeft voor de beweging er goed in zit).

Graag geen opmerking in de trand van les nemen/ expert erbij halen. Ik rij zelfs sinds 8e en ben nu 35. Dus enige jaren ervaring heb ik wel. Ik ken mijn zoon goed en ken zijn knelpunten. Daarbij is hij zo dat hij mij logischerwijs vertrouwd en andere mensen niet snel (kan weken duren). Ook weet hij dat ik veel ervaring heb met paarden. Ik weet aleen niet meer of ik nou met lichtrijden of doorzitten begonnen ben (was wel op een Fries en hij zit op een shet van 85 cm)

neinie

Re: Hoe beste beginnen in draf (kind 6 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:23

Ik geef zelf les aan een meisje van 8. (Ze was 7 toen we begonnen) Zelf heb ik haar meteen laten lichtrijden, omdat doorzitten nog (te) moeilijk was. Kleine kinderen verkrampen idd snel als ze bang zijn en dan gaat het doorzitten helemaal niet meer, dan wordt het een groot gestuiter. Lisa vond het lichtrijden in het begin heel lastig en bij haar viel het kwartje pas echt goed toen ze mij een keer heeft zien rijden en beter snapte in welk ritme het gaat. Misschien is het op een shet ook lastiger leren lichtrijden omdat de pasjes elkaar zo ontzettend snel opvolgen? (Lisa rijdt ook op een kruising shet)
Anders is doorzitten met een voltige singel en een dekje misschien een oplossing? Dan kan hij zich iig beter vasthouden.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:36

Met mijn nichtjes heb ik het zo gedaan;

Eerst heb ik ze door laten zitten (een shet draaft nl zo snel en kort dat het lichtrijden veel moeilijker is, volgens mij dan he Knipoog ).
Ze moesten dan het zadel vasthouden en naar achteren leunen.

Daarna hebben we idd in stap het lichtrijden geoefend en toen ze dat doorhadden zijn we het in draf gaan proberen waarin ik steeds sta/zit riep.
Hiervan krijg je na een tijdje een knoop van in je tong, maar het werkte wel!

Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:43

In verlichte zit. Eerst in stap oefenen, daarna in draf. Handen als een dakje op de schoft laten houden en daar een beetje op leunen. Dat is zeer goed voor de balans: als ze in de draf kunnen blijven staan, kunnen ze ook lichtrijden. Doorzitten lijkt me hier geen optie, omdat hij snel verkrampt en pijn in de buik krijgt. Verlichte zit is dan ideaal: niet zo schokkerig en onmogelijk uit te voeren als je verkrampt zit. Er komt dus ook een stukje ontspanning bij kijken.
Zo heb ik meerdere kinderen geintroduceert met de draf en het verloopt altijd op rolletjes als ze daarna (Na een les of 3) gaan lichtrijden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:46

Hij heeft een Pinokio zadel en kan zich daar goed aan vasthouden.

Nobel: naar achteren leunen vindt hij lastig, maar zal dat toch ook eens gaan proberen, terwijl hij zich aan de beugel van het zadel vast houdt (die voorop zit dus) Daar kan hij aan hangen lijkt mij.

Denk dat ik inderdaad toch maar eens aan het lichtrijden ga beginnen. Zelfs als gaat ie niet helemaal op het ritme dan het verkrampen zal dan toch wel minder worden. Zelf erop rijden gaat niet (ben te groot en zwaar voor dit kleine geval) maar hij ziet gelukkig wel anderen (op paarden) draven en lichtrijden. Daar zal ik hem ook eens goed op wijzen.

Er zijn dus geen bezwaren tegen het technisch leren lichtrijden in stap? (in draf verkrampt hij zo snel en is ie echt niet meer met zijn gedachten bij mij, "hoort" mij niet om benen lang te maken bijv, vandaar...).

Inderdaad draaft een shet heel snel, maar ja, dat is wat we voor handen hebben. En daarbij: al zou iemand zijn verzorgpaard ter beschikking willen stellen voor lichtrijden eerst aan te leren, weet ik niet of hij erop durft. Hij vertrouwt dit beessie helemaal. En als de pony denkt dat hij eraf kukelt staat ie nog stil ook. Zoon hoeft maar STOP te roepen en pony staat op de rem. Koe hetgeen dus lastig was om hem door te laten draven toen zoon dat nog zo eng vond. Vork ("Draven"... pony draaft aan "Stooooooopp! Huilen " pony staat stil. "Draven"... pony draaft aan. "Stoooopp Huilen ... snappie um Clown

Alicia: he super idee! Dan moet ie zijn benen wel lang maken (iets wat ie dus lastig vind en ook relatief moeilijk kan!) en dan mag ie ook naar voren leunen, de kant die hij toch al automatisch opvalt Knipoog

OK ik ga hiermee aan de slag:

* verlichte zit
* achterover leunen met vasthouden handvat van zadel
* techniek lichtrijden in stap

en dan over een paar weken eens lichtrijden proberen in draf.

THANX! (Meer tips blijven welkom.)

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:10

Als je eerst in stap leert met lichtrijden.
Daarna als dat heel goed lukt, in een langzaam drafje!
Want een shetlander neemt snelle pasjes! Knipoog
Met doorzitten, stuiter je zo uit het zadel (had ik dan) Knipoog!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:29

Ik denk dat in jouw specifieke geval het er helemaal niks toe doet of hij iets echt leert!

Neem alle tijd, waarschijnlijk vind hij het veel mooier om aan de hand buiten rond te stappen dan te leren rijden.
Grove motoriek, angstig... Voor alles moet hij vertrouwen krijgen.

Als hem iets wilt leren zal dat een stopknop zijn, oefen met de pony en hem de overgang naar halt... Zodat hij het vertrouwen krijgt dat de pony op commando zal stoppen zodra hij het eng vind.

Een beetje sensibele pony zal heel gauw doorhebben dat de ruiter geen durfal is en ook graag meewerken.

Vertrouwen is het enige wat jouw zoon in dit stadium nodig heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:38

Ben het helemaal met amondi eens. Een 6 jarige die geen durfal is en een slecht ontwikkelde motoriek. Laat lekker stappen. Ga wandelingen met de shet en je zoon maken en vooral veel plezier hebben. Hij geeft zelf wel aan wanneer hij eens een keer harder wil. Mocht je zoon echt eens fanatiek worden in het paardrijden, haal er dan wel een instructrice bij (of een fysiotherapeut met paardenkennis), dan kan jij mamma blijven en iemand anders juf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:04

a ik zou het ook bij stappen houden , tot je zoon aangeeft dat hij meer durft, waarom draven als hij nog angst heeft.
Ik geef zelf ook les aan kindjes en op den duur geven ze vanzelf aan dat ze toch wel eens harder willen.
Ik begin altijd zonder zadel met een voltige singel , zodat ze zich goed vast kunnen houden , ook laat ik ze doorzitten , zodat ze echt goed leren zitten, lichtrijden kunnen ze altijd nog leren als hun zit onafhankelijker is.
Maar zou het voorlopig nog bij stap houden en leuke dingen doen , lekker buiten gan wandelen . spelenderwijs steeds een stapje verder,
Ja en blijf mama , want vaak benej tegen je eigen kind toch wat strenger en het moet wel leuk blijven.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:12

Bij mijn broertje van zeven zijn we wel gelijk begonnen met lichtrijden, ook tijdens les op de manege. Het duurde een paar keer voor hij het ritme te pakken had, en tot die tijd stuiterde hij een eind weg, en kreeg op den duur ook last van zijn buik. Doorzitten lukte hem gewoon echt niet. Maar na een paar keer laten draven en steeds maar sta zit had ie het ritme vanzekf te pakken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:36

Mijn zusje is 11 en zij heeft de motoriek van een 6 jarige dus ik ken hier hetzelfde probleem. Zodra de pony maar iets harder of onregelmatiger gaat maakt ze haar rug bol trekt ze haar benen op en haar schouders in. Zij heeft nu 2 jaar lang al regelmatig van mij rijles. Aan de longeerlijn en eerst in stap oefenen met lichtrijden (in stap is zwaar voor die kinderen om het te oefenen dus niet te lang) Het enige dat bij haar helpt is kilometers maken. Heel veel oefenen op een hele rustige pony met een gelijkmatige draf. Vorige week heeft ze voor het eerst in die 2 jaar er niet als een houten klaas opgezeten. Ze kon eindelijk rechter in het zadel zitten en meegaan in de beweging.
We doen bij haar ook regelmatig gymoefeningen op het paard om haar bewuster te maken van haar lichaam.
Op een shetlander zou ik beginnen met doorzitten omdat de draf erg snel is. Probeer af en toe aan het einde van de les aan je zoon te vragen (met jouw hulp) een paar pasjes licht te rijden begeleid dan met je stem sta/zit. Het is voor de houding van je zoon omdat hij net als mijn zusje voorover induikt in zijn houding geen goed idee om het zich vast te laten houden aan het zadel. Als je je vast houd dan krommen je schouders zich en kan je je rug bollen. De handen op de dijen houden of aan de teugels is dan beter.

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:44

mijn dochter is ook met 6 begonnen,en lichrijden is om te oefenen beter,en veel de pony aanraken ,is zeer goed voor hetzelf vertrouwen van het kind
vaak met doorzitten hebben ze veel last van rug en buik,laat ze gewoon eigen hun tempo bepalen,want vind het kind het leuk,zal het leren rijden vaak sneller onder de knie krijgen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 09:54

Ik voel bij sommige het idee opkomen dat IK hem wil laten draven en hem ertoe dwing. Nou dat is niet zo. Hij wil het zelf. Ik ken mijn zoon door en door en zal hem nooit ergens toe dwingen. We zijn gewend met hem dat alles rustig aan gaat en pushen helpt voor geen meter. Nieuwe dingen volgen als hij eraan toe is.

Hij wandelt met de pony, borstelt hem, haalt hem uit de wei. Alles. Stapt graag zonder zadel (doen we dus afwisselend met en zonder zadel). Maar na 5 maanden stappen wou hij wel wat harder. Hij is er nu dus aan toe om die grens te gaan verleggen. Dus zoek ik naar de beste manier omdat hoe het nu gaat (gehobbel in draf met doorzitten) hem ongemak (buikpijn) oplevert en verkramping omdat ie toch bang is eraf te vallen (omdat ie zijn benen optrekt zit hij niet stevig). Dus de optie van gymoefeningen lijkt me ook erg leuk en nuttig!

Wil zoon over enkele jaren echt gaan paardrijden dan gaat ie zeker wel op les. Maar dan heeft hij dus wel de eerste basis gehad, kent hij het gevoel van een paard onder zijn kont en de beweging ervan en hoeft hij "alleen nog" aan de instructrice te wennen (wat ook niet makkelijk zal zijn. Strenge blikken doen hem meteen in huilen uitbarsten.) Maar nu zijn we lekker ontspannen met de verzorgshet bezig. Hij krijgt er enorm veel zelfvertrouwen van wat we ook op andere vlakken door zien stralen. Hij leert ook dat ie niet alles onder controle kan houden omdat de pony ook een eigen wil heeft. Die controle los kunnen laten is ook belangrijk voor hem. Nu is die pony superlief en zoals gezegd: stoppen doet ie op zijn stemcommando. We zijn ook bezig met stoppen door aan de teugel te trekken zoals iemand suggereerde. Dat gaat ook goed. Alleen in draf houdt hij de teugels niet vast maar het zadel en dan stopt de pony dus als hij STOP roept. Pling

Hij geeft dus ook zelf aan als hij wil draven en dan laat ik hem aansporen zodat hij dat moment dus ook zelf bepaald. Dan si ie er klaar voor, zeg maar, dat de pony in en hogere versnelling gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:32

Misschien idd dan wat meer laten staan in zijn beugeltjes, zodat hij het gevoel en evenwicht kan gaan krijgen om straks te leren door zitten en licht te rijden.
Je kan idd in stap ook staan zit oefenen natuurlijk , wat je zel fal zei.
Ik zou hem zeker ook leren dat de teugels geen rem zijn, zou hem leren op zijn zit te stoppen en leren dat de teugel geen rem is. Maar de pony reageert al op stop , dus dat is opzich al heel fijn voor het zelfvertrouwen van je zoontje.
Nou in elk geval sucses en maak eens een fototje van hun samen Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 08:01

Nou zondag het nodige geprobeerd. Heb eerst gymoefeningen gedaan (dwz hand op zijn hoofd, staart aanraken, oren aanraken etc). Vond hij erg leuk en ik zie dus ook dat hij gewoon een goede zit heeft. Lichtrijden geoefend in stap. Ging redelijk. Daarna hebben we draf gedaan: in verlichte zit ging het wel, maar trok toch zijn benen op. Hing dus echt op zijn knieen en verloor zijn beugels steeds. Maar bleef dus zitten. Het mooie is dat als hij wilde stoppen en ik zei: ga maar zitten en pak de teugels maar vast, dan liet hij hem effectief stoppen op zijn zit. Dan gaat ie dus wel zitten!! Ook achterover leunen en dan aandraven. Tsja het blijft hobbelen. Licht rijden lukte nog niet zo, maar dat verwacht ik ook niet na een minuutje in stap geoefend te hebben. In elk geval veel lol gehad met zijn drieen. Hij wil graag draven, is over zijn angst van de snelheid heen. Nu is het meer het gehobbel wat lastig is. Maar goed, gelukkig is het draven niet bedoeld als rijden (dus waar de pony zijn beweging vandaan moet halen) en de pony blijft er koel onder dat ie steeds na een half rondje moet stoppen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:07

die oefeningen doen in stap is erg goed! Mijn dochter van zes heeft hiermee ook veel vertrouwen in haarzelf en in haar pony gekregen. Vervolgens leren lichtrijden in stap en kijken of hij dat op jouw commando kan. Hiermee check je het feit of hij zichzelf vertrouwd met die beweging. Dus ook " overgangen" rijden in stap . Ook wil ik je nog even meegeven dat al dat gehobbel en onuitgebalanceerde gestuiter ook goed is voor de ontwikkeling van de zit. Zo hebben we allemaal onze zit moeten leren vinden. Als ik mijzelf terug zie op mijn oude shet is het ook geen gezicht maar ik heb het daardoor wel geleerd!

Veel lol samen!! en fijn dat jullie een coole pony hebben Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:12

Toch zou het niet verkeerd zijn een instructrice erbij te halen, dit omdat een goede instructrice toch de basiskennis heeft voor het lesgeven. Deze krijg je niet door zelf te rijden Knipoog

Verlichte zit ben ik persoonlijk geen voorstander van, op een manege waar ik werkte leerde een van de instructrices dat ook Lips are sealed resultaat was dat ik kinderen kreeg die tijdens aangaloperen bijna voorover van de pony afvielen.

Verlichte zit komt IMO pas later aan bod, als ze wat meer balans hebben en dus echt in de verlichte zit kunnen staan.

In stap kan het geen kwaad, maar draven = rechtop zitten, absoluut geen verlichte zit.

In draf ook zo snel mogelijk leren lichtrijden.
Je kunt hem in stap vast laten oefenen met staan zit staan zit.
Let erop dat hij daarbij druk zet op de beugels, en niet teveel op de knieen.
En dan kleine stukjes draven, en steeds tussendoor stappen als je merkt dat hij zijn balans kwijt raakt.
Zo krijgt hij het vertrouwen dat er niks gebeurt, omdat ie steeds weer terug gaat naar de veilige gang.

Goed op de houding letten ook, dat ie rechtop zit en beentjes nu al lang houd, de eerste lessen zijn oh zo belangrijk voor een kind. Daarom ben ik ook meer voor een instructrice.
al dan niet in samenwerking met jou

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:54

Ik heb eerst leren lichtrijden, en ik raad persoonlijk aan om dat hem toch ook eerst aan te leren Knipoog

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:32

goed zn beugels gebruiken, vasthouden aan het zadel. proberen een rustig drafje te doen en niet te lang. lichtrijden in stap lijkt mij ook een goed idee. Veel succes:)

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:01

Eerst oefenen in stap en dan eventueel aan een longeerlijn leren in draf gewoon lichtrijden dan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:09

Nou even een update.
Ik ben begonnen met staan tijdens de draf. Maar dan valt mijn zoon erg naar voren.
Daarna zijn we begonnen met lichtrijden bij stilstand oefenen.
De keer erop in stap en de keer daarop (omdat hij het goed oppakte) in draf.

Inmiddels zet hij zelf de pony aan in draf. En dat doet hij heel keurig. Vanaf het moment dat hij Sando in draf wil zetten veranderd hij zijn zit op de juiste manier (wat lichter, voorwaards gaan zitten) en drijft hij de pony eerst tot een actievere stap en dan door naar draf. Ik hoef met de longeerzweep eigenlijk meestal niks meer te doen. En dan gaat mijn zoon lichtrijden (onder heel zacht geprevel; staan-zit-staan-zit) en houdt het nu 1 keer de longeerbak rond vol. Hij vindt het leuk en gaat het steeds leuker vinden! Wel zit hij te ver naar voren gebogen, maar dat komt wel. Met zijn leeftijd en motoriek is dit al heel wat. Meestal houden we het bij 3 keer draven (tot max 1 rondje per keer).

Verder nav een ander topic ook begonnen met "kunstjes": oren en staart aanraken, eigen tenen, schouders etc aanraken, ook met de ogen dicht. En zelfs 1 been over de manen/ rug heen doen en schuin op het zadel zitten in stap. En dan achterstevoren gaan zitten. Hij vindt het leuk! En is goed voor zijn zit en zekerheid en ontspanning.

Iedereen dus heel erg bedankt voor alle tips.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:26

Klint goed! Leuk dat jullie er zo'n plezier in hebben. Die houding komt nog wel, kwestie van veel doen en oefenen. Lekker mee verder gaan.

Groetjes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:29

crossmonster schreef:
Goed op de houding letten ook, dat ie rechtop zit en beentjes nu al lang houd, de eerste lessen zijn oh zo belangrijk voor een kind. Daarom ben ik ook meer voor een instructrice.
al dan niet in samenwerking met jou

Nog even hierop terug komend.
Mijn zoon vertrouwt nieuwe mensen niet zo snel. Je bent dan al gauw 2 maanden verder voor hij de les zal gaan accepteren. Dat zijn 2 maanden van huilen, piepen en moeilijk doen. Niet omdat hij het rijden niet durft (zoals men eerst dacht dat hij watervrees zou hebben, bij zwemles. Hetgeen niet het geval was. De juf kwam te dichtbij en was te eng) maar omdat hij de juf niet vertrouwd.

Het is mijn idee ook niet om hem giga les te geven. We zijn meer bezig met een soort paardentherapie die hem zekerheid, ontspanning en beweging moet geven. Ga ik met een instructrice beginnen dan kun je de eerste twee aspecten wel vergeten. Maar hij wilde dus zelf een stapje verder: draven. En ja, dan wil ik dat wel op een goede manier aanleren.

Benen lang maken is bijv erg moeilijk voor hem ivm zijn motorische problemen (hoge spierspanning: een been of arm volledig strekken is bijna onmogelijk voor zijn lijf). Maar nu met lichtrijden doet hij dat wel. Steeds een beetje meer. Hij verkrampt steeds minder als ie in draf gaat. En met die ontspanning komt ook het werken aan de houding.

Want als hij verkrampt dan sluiten ook zijn oren zeg maar. Hij hoort me dan niet en is totaal gefocused op zijn angst eraf te vallen. Ik als moeder van hem weet dat en heb er na 6 jaar de rust in gevonden. Ik kan hem in die situaties het beste benaderen. Zou ik een instructrice zoeken dan heb ik er 1 nodig die daarnaast ook psychotherapeute is om mijn zoon te kunnen aanvoelen/ begrijpen/ begeleiden. De meeste die ik ken, sorry, maar zijn vrij hard voor kinderen: mond dicht, niet piepen en rijden.

Maar zoals gezegd inmiddels ontspant hij steeds meer tijdens de draf en dan komt ook het werken aan de houding weer aan bod. Omdat hij me dan wel kan horen zeg maar. Het "les geven" aan mijn zoon is dus niet te vergelijken met een ander doorsnee kind die dus anders reageert. Het voert te ver om hier precies uit te leggen waarom. Maar hopelijk is met bovenstaande dat iets duidelijker geworden.

(NB voordat mensen nu gaan roepen: en hoe moet dat dan op school? Zo'n kind moet gewoon hard worden en leren accepteren dat hij te luisteren heeft naar een juf (want zulke mensen kom ik overal tegen) mijn zoon gaat op school prima en is helemaal aan juf gewend. Zijn groep is nu aan het oefenen bij de juf van volgend jaar voor een soepele overgang. Dat is standaard hier op school (geen speciaal onderwijs overigens). De juf van volgend jaar kent hij ook al en hij is echt kind aan huis op school. Ook zijn zwemjuf is inmiddels zijn grootste vriendin en al zijn andere therapeuten accepteerde hij ook altijd prima na verloop van een paar weken. Maar dit, paardrijden, is dus gewoon effe een stukje tussen hem en mij. En ik zie dat hij in die paar maanden goed vordert in zelfvertrouwen en ontspanning en daar ging het om. Niet om in 2 maanden alle gangen te kunnen)