Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska15

Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:57

Hallo allemaal,

Mijn vraag is vrij simpel.
Ik train mijn paard ongeveer 6 x per week, al dan niet aan de longe of onder het zadel. Ze is vrij zwak op haar rugbespiering, ze heeft een vrij weke rug. Ik probeer haar door laag, rond en lang de bovenlijn te laten gebruiken en daarmee haar spieren te trainen, doorgaans pak ik veel schouderbinnenwaarts, wijken en travers mee, tevens veel schakelingen. Maar echt profijt van deze oefeningen zie ik niet op de plaats waar ik ze wil zien. Tevens zet ik soms (3x in de maand) wat in uitjes achter elkaar waardoor ik ook denk dat ik dit stuk train.
Ik vraag me af of er bepaalde oefeningen speciaal voor deze spieren van het dier zijn?

Venetia

Re: Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:06

Stond toevallig een tip in de bit van een DA, hard galopperen in het bos! Zou het dier wel rond proberen te houden. Door de werking van de galop moest het dier de rug dan maximaal bollen en strekken en daar kreeg je een bespierde rug van.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:41

Past je zadel wel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:43

ik wilde net in je profiel gaan kijken naar foto's van het paard,maar alle foto's zijn daaruit verdwenen. Knipoog

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:45

Misschien kun je met longeren de bijzet of touwtjes iets anders bevestigen zodat je andere spieren gaat trainen.
Lammer Haanstra heeft een boek over longeren en daar komen dit soort dingen ook in voor. Met voorbeelden hoe je het moet bevestigen. Wellicht heb je daar iets aan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:46

Bij paarden met een weke rug en lendenen helpt het trekken van een last om dit te compenseren.
Je zou dus kunnen gaan mennen met het dier...maar dat is misschien niet te doen (weet ik niet).
Maar je kunt het ook al eenvoudiger oplossen, door het dier een last te laten slepen. Met een borsttuig kun je bijv. de bak gaan slepen met het paard....of je doet er een autoband achter, die je langzamerhand kunt verzwaren met bakstenen in de rand etc..
Indien je dit wilt gaan doen en je hebt er zelf geen ervaring mee, dan raad ik je aan dit samen met een ervaren iemand aan je paard aan te leren. Zo leer jij het ook meteen en je hebt er een deskundige bij.
Ik heb door zulk werk best wel resultaat gezien bij paarden met een weke rug en lendenpartij.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:15

De bovenstaande tips hebben alleen zin als de rugspier eerst losgemaakt word.
De rugspier kan zich nl niet ontwikkelen als daar een probleem zit
Een weke rug komt altijd door een spierprobleem.
ws heeft je paard ook achterhandproblemen (dit is te zien aan de punt of vlakke billen)
Deze problemen zijn prima oplosbaar Ja
Laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
ze kijken dan ook meteen naar je zadel
succes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:29

unamie schreef:
De bovenstaande tips hebben alleen zin als de rugspier eerst losgemaakt word.
De rugspier kan zich nl niet ontwikkelen als daar een probleem zit
Een weke rug komt altijd door een spierprobleem.
ws heeft je paard ook achterhandproblemen (dit is te zien aan de punt of vlakke billen)
Deze problemen zijn prima oplosbaar Ja
Laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
ze kijken dan ook meteen naar je zadel
succes

een weke rug komt altijd door een spierprobleem??
niet altijd, paard is ook van nature zo, sommige een weke sommige een strakke rug
en wat je zegt over punt of vlakke billen, neem aan dat je bedoeld een helend of plat kruis....

niet alles is oplosbaar, sommige paarden blijven deze rug behouden, dit is hun van nuture bouw, spieren kun je erop werken maar je komt nooit van een weke naar een strakke rug en van een recht naar een strak kruis of anders om Tong uitsteken

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:30

Ben ik met je eens unamie, als er een medisch/paramedisch probleem is helpen alle trainingen niet veel.
Toch denk ik wel dat vlakke billen of puntbillen ook genetische aanleg zijn. Ook puntbillen kunnen hartstikke los zijn, veel holsteiners hebben dat van nature. Evenals dat Geldersen vaak een vlak kruis hebben.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:18

Een weke rug kan niet strak worden, maar wel "normaal" uiteraard wel met de juiste training.
Je ziet regelmatig paarden in het Z of hoger lopen met een kuil achter het zadel
En die hebben eigenlijk altijd een (spier en/of wervel) probleem!
daarintegen..paarden die langere tijd stalrust gehad hebben, door bv een blessure kunnen dit ook krijgen, dat kan zelfs al binnen een maand
Een vlak kruis blijft iid hoe dan ook vlak, daar kun je niks aan veranderen tenzij het o.a. komt door een bekkenprobleem (het niet kunnen kantelen van het bekken)
En puntbillen...er zijn zoals met alles natuurlijk altijd uitzonderingen
maar vaak duid ook dit op een spierprobleem.

Soms zie je mensen urenlang trainen met een paard met een (flink) spierprobleem
(dat is te zien aan een onderhals, kuil achter het zadel, puntbillen)
Vanaf een foto zijn deze problemen al te herkennen.
Dan denk ik wel eens, laat dat dier toch eens 3 keer masseren, dan heb je veel sneller het gewenste resultaat,
bovendien is het ook veel paardvriendelijker omdat het dier dan ineens wel gewenste buiging en verzameling kan doen.
Pas dán kun je gericht gaan trainen!

Ga eens staan en span je billen eens flink aan, en doe dan eens een stap naar voren
Dat gaat dus niet lukken! Tong uitsteken
En de instructie maar roepen..tik em bij... tik em bij...
sommige paarden kunnen dat gewoon niet (meer)
Met losse bil/rug spieren kan een paard veel verder ondertreden
dat is o.a. te merken aan de galop (meer sprong)

Soms is de oplossing zó simpel..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:57

Een weke rug ontstaat altijd door spierproblemen????

dacht het niet. Kan wel...maar meestal is het gewoon exterieurmatige aanleg.
Tinkers en Friezen bijvoorbeeld (vooral de ouderwetse) hebben vaak aangeboren een weke rug en lendenpartij.
En die kun je door sleep- en trekwerk iets compenseren.
Spreek uit ervaring, heb op een friezenfokkerij gewerkt (20 jaar geleden, toen bijna alle friezen nog week in de rug waren).

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:55

@ Venetia: In het bos rijden heb ik niet gemakkelijk gelegenheid toe, zeker niet om hier echt mee aan het werk te gaan. Maar ik vind het een goede tip. Had er zelf niet aan gedacht. Ik ga het stuk meteen zoeken.

@ Ullwin: Mijn zadel ligt denk ik goed, ik denk ook niet dat het daar iets mee te maken heeft. Het is gewoon zo dat ze wat week is op die plaats.

@ Aisie: Ik heb dat boek, tevens nog een ander van werken aan lange lijnen en dubbele. Ik ben er na de boeken stukken beter in geworden en probeer ook van alles met longeren. Maar ben er nog steeds niet helemaal uit wat voor mijn paard het beste werkt. Hier zou ik inderdaad eens achteraan moeten gaan. Met elastiek vind ik haar gaan hangen, en stoot wordt ze erg onrustig van, slof vind ik zelf streng bij longeren en de touwtjes kan ik net niet laag genoeg aan mijn longeersingel verbinden. Op het moment gebruik ik de laatste tijd dubbele longeerlijnen en verbind die aan de singel, dit werkt goed.

@ Unamie: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met punt of vlakke billen en het achterhandprobleem. Ze mag hem van mij verder onderbrengen en ze heeft er ook moeite mee dat klopt. Maar haar billen zijn in principe niet puntig, bedoel je bij de flanken of echt het kruis hoe dat afloopt of...?

@Juudje84: Ik ben het ermee eens dat je de spieren om de weke rug heen bouwt en hiermee een betere rug wilt ontwikkelen maar dat de rug zelf week blijft. Toch wil ik dit 'beschermlaagje' graag kweken.

Ik ga de andere reacties nog even goed doornemen, en kijken of ik een foto van mijn merrie op dit topic kan plaatsen.
Alvast hartelijk dank allemaal

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:04

Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:12

polly2 schreef:

Tinkers en Friezen bijvoorbeeld (vooral de ouderwetse) hebben vaak aangeboren een weke rug en lendenpartij.
Spreek uit ervaring, heb op een friezenfokkerij gewerkt (20 jaar geleden, toen bijna alle friezen nog week in de rug waren).

En ik spreek niet uit ervaring Clown Tong uitsteken

Wat versta jij dan onder een weke rug?
Een holle rug zoals friezen dat hebben? want dat is n.l. niet wat ik bedoel
Ik bedoel een rug zoals de TS aangeeft.. een kuil (tje) achter het zadel
Meer arm bespierde rug en lendenen= welke rug

@Mariska
90% van de zadels liggen nl niet goed is mijn ervaring.
Soms ligt een zadel wel goed qua boom-maat en is netjes (zadel gelijk) gevuld maar is de ruimte tussen de kussens te smal
Sommige paarden (bv friezen komt het regelmatig voor) hebben en zeer brede wervelkolom
Als je daar een zadel op heb liggen, met een kussenkanaal van 6 cm breed of zelf nog minder..
Dan kun je er vanuit gaan dat het zadel op de werveluiteinden drukt en dan kan het paard pijnlijke doornuitsteksels hebben
Paard maakt zijn rug hol,kan er achter niet onder komen, krijgt dan onderhals etc.
misschien dat een foto (van opzij genomen) wat informatie geeft.
Een los paard heeft n.l. in stand nergens spierspanning.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:12

Oh dit is ook wel fijn om te weten voor mij.
Overgangen, springen schijnovergangen en dat soort dingen doe ik ook maar daar wordt het bij de billen niet voller van.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:18

unamie schreef:
polly2 schreef:

En ik spreek niet uit ervaring :+ Tong uitsteken

Wat versta jij dan onder een weke rug?
Een holle rug zoals friezen dat hebben? want dat is n.l. niet wat ik bedoel
Ik bedoel een rug zoals de TS aangeeft.. een kuil (tje) achter het zadel
Meer arm bespierde rug en lendenen= welke rug

@Mariska
90% van de zadels liggen nl niet goed is mijn ervaring.
Soms ligt een zadel wel goed qua boom-maat en is netjes (zadel gelijk) gevuld maar is de ruimte tussen de kussens te smal
Sommige paarden (bv friezen komt het regelmatig voor) hebben en zeer brede wervelkolom
Als je daar een zadel op heb liggen, met een kussenkanaal van 6 cm breed of zelf nog minder..
Dan kun je er vanuit gaan dat het zadel op de werveluiteinden drukt en dan kan het paard pijnlijke doornuitsteksels hebben
Paard maakt zijn rug hol,kan er achter niet onder komen, krijgt dan onderhals etc.
misschien dat een foto (van opzij genomen) wat informatie geeft.
Een los paard heeft n.l. in stand nergens spierspanning.

Snel op je teentjes getrapt?

Zoals ik een weke rug zie...dan is de rug en de lenden gezonken. En week is de gebruikelijke term daarvoor, gebruikt in alle scoreformulieren van de diverse stamboeken....dus volgens mij zeg ik niks raars...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:26

hier staat wel beschrijving van een weke rug:
http://www.vet.uu.nl/signalement/wekerug.htm

maar paard op de foto heeft dacht ik geen weke rug.
kun je ook niet zien met een zadel er op.
denk dat een standfoto dan nog het beste is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:28

unamie schreef:
Soms zie je mensen urenlang trainen met een paard met een (flink) spierprobleem
(dat is te zien aan een onderhals, kuil achter het zadel, puntbillen)
Vanaf een foto zijn deze problemen al te herkennen.

Dan denk ik wel eens, laat dat dier toch eens 3 keer masseren, dan heb je veel sneller het gewenste resultaat,
bovendien is het ook veel paardvriendelijker omdat het dier dan ineens wel gewenste buiging en verzameling kan doen.
Pas dán kun je gericht gaan trainen!

Zo'n paard heb ik dit jaar een paar maanden bijgereden, idd een flinke onderhals, geen bespiering achter de schoft en puntbillen (maar die heeft hij altijd al gehad, vijfgangers hebben vaak van nature een hellend kruis) Wat bleek: het zadel was veel te breed, het kantelde en daarvoor drukte het paard zijn rug weg, en geef 'm eens ongelijk. Ook bij een te nauw zadel zal het paard proberen om onder de pijn uit te komen door zijn rug weg te drukken. Gevolg: het paard kan de rug niet meer gebruiken om de ruiter te dragen en zet de achterhand vast. De volgorde bij ieder probleem is toch: eerst medische oorzaken en problemen met het tuig uitsluiten voor je er een therapeut bij haalt of ben ik nou gek?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:59

Wat een interessant topic zeg, dit ga ik even volgen!

Wil wel graag op unamie reageren, want ik geloof ook niet dat een weke rug, hellend of plat kruis áltijd door spierproblemen komt.. Ik geloof best dat veel paarden spierproblemen hebben, maar deze eigenschappen kunnen toch ook worden veroorzaakt door de bouw? Rassen als friezen hebben inderdaad vaak een weke rug, vooral het oude type. Wat is volgens jou dan het verschil tussen de 'holle' rug van de fries en een weke rug?

Daarnaast wilde ik even inspringen op je opmerking dat een paard los in stand nergens spierspanning heeft, waarop baseer je dat? Als een paard (of mens, zelfde principe) als hij staat geen spierspanning heeft, valt hij om.. spierspanning is nodig om je lichaam in evenwicht en overeind te houden. Alleen als je plat ligt heb je geen spierspanning nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:01

Misschien spierspanning zonder dat het "vast" zit of pijn doet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:52

Natuurlijk zijn sommige dingen rasgebonden
nergens beweer ik dat een plat kruis een spierprobleem komt.
Maar wel een punt kont (dan zijn de biceps en bv de gluteus niet (genoeg) ontwikkeld)
Met week bedoel ik eigenlijk meer onvoldoende bespiering
niet een overbouwd type met een te lange rug

Spierspanning in stand, kun je goed waarnemen als je naar de lijnen van de bespiering kijkt.
Afbeelding

Het paard op deze foto heeft duidelijk een spierprobleem in de rug en achterhand
Ook de voorbeen staan onderstandig (kan ook door een spierprobleem komen)
kijk eens naar de puntbillen en de weke rug (niet week in de zin van een holle rug, maar qua bespiering)
Dit paard liep ten tijde van deze foto op M2 niveau
Weliswaar met een pijnlijke rug, maar scoorde met een weggedrukte rug toch hoge percentage's

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-08 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:57

Dat is nou eens een duidelijke foto, zo zien veel manegepaarden er in mijn ervaring uit, vreselijk. Paard komt me daarnaast griezelig bekend voor moet ik zeggen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:06

Een paard in deze spierconditie kan dus achter moeilijk ondertreden.
Inmiddels heeft dit paard weer een normale rug.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:11

Hier kun je ook goed de spierspanning zien
Dit paard heeft een dramatische billen!
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:12

unamie schreef:
Een paard in deze spierconditie kan dus achter moeilijk ondertreden.

Ja, dat moge duidelijk zijn Nagelbijten / Gniffelen

Nog een vraagje: paard is onderstandig, is dat omdat het de voorbenen meer onder de massa plaatst om zo wat extra gewicht te kunnen dragen, aangezien de achterhand dat minder goed kan?