wijk probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

wijk probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:46

mijn knollie begind het wijken netjes onder de knie te krijgen. maar alleen op de linkerhand en wijkend voor het linkerbeen. als ik de andere kant vraag gaat ze tegen me been in, ze loopt dan naar recht ipv links. en snapt ze het niet. ik heb wel eens een zweepje tegen haar aan gelegd dat ze de andere kant op moet. maar dan raakt ze extreem in paniek. ze snapt me niet. stijgert of bokt dan. ik word dan niet boos. ik weet dat ze ff niet begrijpt dat ze de andere kant op moet. weet iemand nog eenmaniertje om daar de andere kant beter duidelijk te maken??

xLeyx

Re: wijk probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:37

Je zou het kunnen proberen eerst rustig in stap en met iemand ernaast!
En dan wel eerst kleine stukjes, dus gewoon 2 meter na de A of de C afwenden in stap, en iemand ernaast laten lopen die haar als het ware begeleid, terwijl jij gewoon de normale hulpen geeft.
Hoop dat je er iets aan hebt Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:43

xLeyx schreef:
Je zou het kunnen proberen eerst rustig in stap en met iemand ernaast!
En dan wel eerst kleine stukjes, dus gewoon 2 meter na de A of de C afwenden in stap, en iemand ernaast laten lopen die haar als het ware begeleid, terwijl jij gewoon de normale hulpen geeft.
Hoop dat je er iets aan hebt Lachen

In stap is het nog moeilijker dan in draf. Ik zou gewoon met veel rust blijven oefenen en anders even aangezien ze tegen je been in loopt flink been geven. Gaat ze er nog tegen in een kleine volte rijden en weer opnieuw beginnen. En dan wel de kant op draaien welke kant je wilde dat ze ging wijken. Dus wilde je van rechts naar links wijken en ze gaat niet een kleine volte links om. Weer rechtstellen en opnieuw beginnen.succes!

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:48

arnjojo schreef:
In stap is het nog moeilijker dan in draf. Ik zou gewoon met veel rust blijven oefenen en anders even aangezien ze tegen je been in loopt flink been geven. Gaat ze er nog tegen in een kleine volte rijden en weer opnieuw beginnen. En dan wel de kant op draaien welke kant je wilde dat ze ging wijken. Dus wilde je van rechts naar links wijken en ze gaat niet een kleine volte links om. Weer rechtstellen en opnieuw beginnen.succes!

Bij mijn paard ging het juist moeilijker in draf!
Hangt misschien ook wel een beetje van het paard af, maar bij het paard waarmee ik dit probleem had (alleen dan de andere kant op, mijne wilde niet naar links Tong uitsteken )
Ik heb het gewoon in stap gedaan met iemand ernaast en na 3 x (niet 3x afwenden en wijken maar na 3x geoefend te hebben dus zeg 3 dagen) kon het al los, en na een tijdje ook in draf Lachen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 21:28

hej bedankt voor alle tips maar ik denk dat ik het al gevonden heb. het lijkt alsof ze in de hals moeilijk los wil laten dus ga eerst even uit laten zoeken of daar wat mee is. zo niet dan zou ik idd eens kunnen proberen met iemand ernaast

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:02

1 tip ken je het term wijken voor druk? Bij paarden is het natuurlijk dat ze tegen de druk in gaan hangen, als je eerst op de grond uitleg dat ze moet wijken voor je hand en zodra ze een beetje op zij gaat dan laat je los zo beloon je haar succes!!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:24

Excaluna schreef:
1 tip ken je het term wijken voor druk? Bij paarden is het natuurlijk dat ze tegen de druk in gaan hangen, als je eerst op de grond uitleg dat ze moet wijken voor je hand en zodra ze een beetje op zij gaat dan laat je los zo beloon je haar succes!!

dat snap ze heus wel hoor ze doet het op de andere hand namelijk wel goed.. en zoals ik in me vorige post heb vermeld heeft ze waarschijnlijk last van haar hals en doet ez daarom zo. wel even goed lezen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:29

Tips: Haha!

- Wijken vanaf de grond aanleren, dan pas onder het zadel
- Werken aan nagefelijkheid op bit, ook zijwaarts, maar dat heb je zelf al aangegeven
- De kleinste poging in de juiste richting belonen door de druk van je been weg te laten vallen
- Dat een paard links iets snapt, wil niet zeggen dat ie het rechts ook snapt. Alle oefeningen moeten aan beide kanten aangeleerd worden!

Succes!

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:44

66996236 schreef:
Excaluna schreef:

dat snap ze heus wel hoor ze doet het op de andere hand namelijk wel goed.. en zoals ik in me vorige post heb vermeld heeft ze waarschijnlijk last van haar hals en doet ez daarom zo. wel even goed lezen

Het was ook maar een tip, wat je er mee doet moet je zelf weten.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:11

Heb je goed opgemerkt, ze moet eerst los zijn op rechts, stelling kunnen aannemen, want met wijken vraag je redelijk wat lenigheid van haar. (hoop dat het niet iets medisch is?)

Wanneer ze goed los is kun je op de volte in stap (of als draf makkelijker is) proberen haar heel klein beetje naar buiten te drukken, op de volte heb je namelijk al wat buiging. Hoeft maar een metertje, daarna bouw je dit uit.

Geef de hulpen in het begin wat overdreven, goed op buitenteugel meenemen, buiten zitbeenknobbel zitten, en binnenbeen er goed aan. Kleine stukjes proberen, en niet gelijk 10 meter volhouden, en natuurlijk goed belonen als ze het snapt!

succes!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:59

Zit je zelf wel recht op je paard tijdens het wijken? Misschien snapt het paard je hulpen daarom niet goed?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:28

Aangezien je zowel voor het linker als voor het rechterbeen
wil wijken is het logisch dat dit naar één kant problemen geeft.

Een paard is van nature scheef tijdens het wijken vraag je het
paard zijn lange kant kort te maken en zijn korte kant lang
te maken. Daarnaast vraag je het paard om zijn minder sterke
achterbeen onder de massa te zetten waardoor het sterker
zal worden. Je snapt dat je paard dit zal willen vermijden.

Mijn tip is om het paard eerst lekker los te rijden zorg dat je
hem écht goed op 2 teugels hebt voor met het wijken begint.
(Ik weet namelijk zeker dat als jij gaat halthouden je alleen
druk hebt op je linkerteugel en je helemaal niets in je rechterhand hebt.)
Wanneer je hem op 2 teugels hebt wend dan eens bij A of bij C
af en probeer een paar pasjes te wijken.

Wijk eens de makkelijke kant op en je zult voelen dat dit
té gemakkelijk gaat, het paard valt namelijk over de buitenschouder weg.
Probeer je paard geduldig in stap aan te leren om naar rechts te wijken
wees tevreden met 3 goede passen in plaats van 10 matige passen.

Doe dit een paar keer en ga daarna weer even over de hoefslag draven
rijd wat voltes etc, gewoon even wat anders zodat de spanning er in
draf vanaf kan vloeien.

Wanneer je paard niet genoeg voorwaarts is tijdens het wijken ga dan
direct na het galopperen eens een pasje wijken in stap zo heb je de
voorwaartse drang van de galop nog.