Tempocontrole

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:11

Mijn pony is nogal vlug, om het zachtjes uit te drukken.
Het liefste rent ze onder je vandaan onder het zadel, maar aan de longeerlijn doet ze het ook. In stap wil ze alleen maar harder, laat je haar iets harder gaan om te testen gaat ze draven. In draf hetzelfde tot aan galop.
Ze reageert vrij aardig op diep zitten, teugels aannemen pikt ze nog niet zo goed. Daar zet ik dan wel mee door, totdat ze erg langzaam loopt en dus op het tempodat ik wil en vooral zo blijft lopen zonder dat ik aan de teugels moet hangen.

Maar ontspan je dan weer in je handen, wil ze het liefste weer bovenstaande doen.
In stap gaat het nou steeds beter, maar draf is niet fatsoenlijk te doen. Bijkomende probleem daar is dan weer; weinig balans van het paard (nog steeds) dus lichtrijden is helemaal vluchten en rennen, doorzitten gaat vrij aardig, maar daarvoor moet ze nageeflijk lopen (vind ik dan) en dat doet ze niet langer dan ruim een rondje in draf, dan is het óf terugnemen óf vechten. Met lichtrijden krijg je haar helemaal niet ontspannen of zelfs maar in een normaal te zitten draf Tong uitsteken

Op het moment heb ik nog geen les, over 2 weken heb ik een proefles van mijn eventuele nieuwe instructrice. Maar wil het probleem wel graag oplossen, dus win alvast advies in Tong uitsteken

Ze krijgt voldoende voer, misschien op het moment net iets teveel, maar dat zou het probleem niet mogen zijn, eerder deed ze het ook al.
Ik heb haar pas sinds november, en pas sinds maart/april echt onder het zadel. Hiervoor een paar jaar stilgestaan, dus daar zal het balansprobleem ook vandaan komen.
De osteopaat is geweest, was niet veel mis, wat er mis was is opgelost en vanavond komt de zadelmaker kijken of het nog goed ligt. Maar ook daar kan het bijna niet aan liggen, want zonder zadel doet ze het ook.

Het is een erg rennerige pony die ook nog eens behoorlijk dominant kan zijn naar mensen (is al veel minder dan eerst) en een echte merrie, hier ligt waarschijnlijk ook een groot deel van de grondslag van het probleem. Maar hoe kan ik dit rijtechnisch goed oplossen?

orion_

Re: Tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:15

Ik zou eerst eens kritisch naar het voer kijken, is het echt niet teveel op dit moment?
En als er verder niks mis is met de pony, dus wat er voor kan zorgen dat ze voor ''pijn'' weg loopt, zou ik haar terug proberen te rijden op stem&zit.
Probeer haar niet volledig op je hand terug te rijden.
Je zal geduld nodig hebben, maar de aanhouder wint.

Als het probleem is dat je pony gewoon erg veel energie heeft, zou ik niet alleen maar terug rijden. Maar ook eens een pasje verruimen, galop enz. Wél op jou teken Knipoog

En duidelijk zijn, terug is terug..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:17

verkijk je niet op de invloed van teveel voer hoor....
geven wat ze nodig heeft en meer niet,als je problemen hebt om dat ze simpelweg teveel energie heeft dan is dat erg moeilijk op te lossen, dan krijg je juist onregelmatigheid in de gangen Knipoog

beste is toch om even te wachten tot je les hebt denk ik,iemand die bij jou staat kan zien wat je eventueel in je houding verkeerd doet en zo haar misschien juist voorwaarts drijft in plaats van duidelijke hulpen te geven?

overgangen rijden is het beste,stap,stap verruimen, terug naar halthouden etc...

duidelijke hulpen geven, gebruik ook je stem er desnoods bij als ze daar goed op reageerd?
denk eigenlijk dat in dit geval nageeflijk lopen nog niet aan de orde is,daardoor kun je juist krijgen dat ze teveel gaan rommelen in de gangen

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:19

Stappen, dan 5 passen draven en weer terug naar stap.
Steeds hele korte stukjes draven, als ze weer harder wil ga je langzamer.
Vooral je benen niet afsteken!
Bij die van mij hielp het wel heel goed, toen ze nog groen was wilde ze soms alleen maar hard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:23

Stem en zit doe ik ook, maar ik zit gewoon de complete tijd; 'hoo, rustig, kalm meisje, hoo maar, stap elin' te zeggen Vork
Wat voer betreft is ze wel wat energieker dan anders als ik er een dagje niet op zit, maar niet veel anders dan anders, maar wat minder kan geen kwaad. Zal het eens overleggen met de stalhoudster Ja

Galop doen we nog niet, is ze niet sterk genoeg voor, maar ze geeft wel aan qua energie dat ze meer wil doen, ze is alleen niet goed moe te krijgen.
Tempowisselingen rijd ik wel veel met haar, dat doet ze ook goed. Ze luisterd ook erg goed naar stemhulpen, dus dat scheelt al een hele hoop.
Met draf is gewoon moeilijk dat wanneer je haar niet naar beneden rijd eerst ze met haar kop heel hoog en haar rug weggedrukt gaat lopen met korte pasjes, daar kan je niks mee en heeft die pony ook niks aan.
Ga wel oefenen met veel aandraven en terugnemen als ze weer omhoog komt, maar zodra ze dat doet is het eigenlijk al te laat en is het moeilijk inkomen met je hand dus draaft ze nog wat pasjes door op die manier. Waardoor naar mijn idee het effect van het terugnemen (je doet het niet goed, dús gaan we weer stappen) ook weg is omdat ik dan 'te laat ingrijp', of zie ik dat verkeerd?

Punt is ook; als ik haar niet nageeflijk ga lopen gaat ze haar ijslanderimitatie doen (sorry voor de ijslanderfans Tong uitsteken ) Kop heel hoog, rug wegdrukken en niet meer reageren op het bit, dus kan je doen wat je wil, maar echt rustig krijg je haar daar niet mee Vork En dat is al in stap haha.

Het is daarnaast gewoon echt een hittepetit, een dametje die zich niet zomaar laat vertellen wat ze eventjes moet doen Clown Wel een uitdaging, maar blijft moeilijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:23

Veel overgangen rijden maakt een heet paard vaak nog frisser.
Maar de aanzet is er wel: het probleem is dat ze niet aan je been is, zolang ze niet aan je been is zal ze ook niet je hand accepteren. Veel grote cirkels waarbij je vooral op de buitenteugel tempo gaat bepalen en met je zit (traag lichtrijden), en waarbij je flink durft inwerken met het binnenbeen, zodat ze er respect voor krijgt.
Geen schrik hebben om het goede tempo te rijden, veel mensen rijden hun paard veel te flauw.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:26

Ik zou dan toch nog eens kritisch naar het voer kijken Lachen.
Heeft de pony wel de mogelijkheid om haar energie eruit te gooien in een wei/paddock?

Suc6 ermee!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:29

Staat hele dag op de wei en 's nachts op stal.
Maar het punt is dus ook dat toen ze nog helemaal geen krachtvoer kreeg ze precies hetzelfde gedrag vertoonde, dus het zit sowieso in haar karakter, maar daarmee omgaan is wel moeilijk Vork

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:30

Wat doe jij met je benen?

Mijn pony heeft er ook een handje van hoor om steeds onder je vandaan te rennen. Ze lijkt heel vlug, maar als ze eenmaal rustig is dan is ze soms niet eens vooruit te krijgen en reageren ze dus helemaal niet op het been, hoewel ze in het begin o zo vlug zijn Lachen.

Als je nu aan het rijden ben dan moet je je niet alleen focussen op langzaam, langzaam.. let ook op het actieve Lachen. Niet je benen afsteken, maar eraan blijven rijden. Steek jij je been nu af dan zal ze waarschijnlijk 'vluchtgedrag' vertonen op je been en dus voor je been gaan rennen. Paarden die niet aan je been zijn (dus of te langzaam, of in jouw geval vluchterig) kún je niet nageeflijk rijden! Eerst tempocontrole, gas, rem en stuur en dán pas nageeflijk. Kortom: wil niet te veel Lachen

Met rijden moet je er op letten dat ze echt op jouw tempo loopt, dat kan hard maar ook zacht, als het maar van jou is! Rijd heel veel overgangen of tempowisselingen en blijf variëren. Denkt je pony mee dan moet je juist datgene doen wat je pony niet verwacht, daar leer je ze van opletten. Lichtrijden is juist iets waarin je wel aan je tempo kan werken, je kan namelijk met je lichtrijden het tempo bepalen! Langzaam lichtrijden=langzamer lopen. Als je nu bezig bent met de overgangen, dan moet je echt heel consequent zijn. Zitten=ho! Is zitten geen ho, dan kom je van voren maar wat steviger door, niet gaan trekken maar eventjes flossen zonder aan je teugels te gaan hangen. Loopt je pony rustiger, ontspannen en belonen. Gaat ze er gelijk weer vandoor dan doe je het zelfde, herhalen herhalen herhalen! 'Máár dat kan alleen slagen als jij niet met je gewicht erin gaat hangen! Natuurlijk moet je terugzitten en wat dieper gaan zitten, maar niet met je gewicht in de teugels gaan hangen (en dat voel je zelf amper Knipoog) Niet geheel onbelangrijk: benen eraan houden!!! Hoe vlug ze ook zijn! Dit doe je gewoon in alle gangen.
Vergeet niet om alleen maar terug te denken! Als je pony 2 a 3 stapjes goed rustig loopt en je kan belonen zonder dat ze harder gaat dan verruim je zelf voordat je pony de kans krijgt het over te nemen. Vanuit dat verruimen weer langzaam zoals hier boven beschreven!

Als je pony helemaal met jou aan de loop gaat dan blijf je net zolang remmen totdat je pony stilstaat, en echt stilstaat. Dit moet niet 4 rondjes duren, maar echt zo snel mogelijk, dan maar wat minder mooi!

Als je hiermee aan de slag gaat dan moet het lukken, maar ik denk niet dat je dit alleen kan!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:36

Benen liggen altijd aan de pony Ja
Binnenbeen om nageeflijkheid te rijden, buitenbeen om te begrenzen in de bochten want daar heeft ze het nog steeds wat moeilijk mee af en toe. Ze reageert ook super op beenhulpen en verruimen of wat dan ook doet ze erg goed. Maar ze blijft dribbelig. Ook als ze superlicht in mijn hand is en de achterhand is er goed bij loopt ze nog steeds te dribbelen.

Wat je zegt is zeker iets waar ik wat mee kan en waar ik ook mee bezig ben, eigenlijk exact op de manier waarop je het zegt, maar die stapjes gaan zoooo langzaam Tong uitsteken
Ze reageert al wel beter op wat ik wil, maar nog niet genoeg, maar ik ben wel consequent naar mijn idee, dus hou wel vol.

Dat lichtrijden is moeilijk vind ik zelf omdat ze in de bochten zo gaar te sturen is, liefste loopt ze dan rechtdoor tegen de bakrand en dan luisterd ze niet goed naar been- en zithulpen om te sturen, maar met teugels sturen hou ik nooit zo van want dat is op dat moment gewoon trekken anders doet ze het niet Clown

Buiten is ze net zo'n hittepetit, dus dan kan ik er nog minder aan werken dan in de bak, hoewel we juist zo'n mooie lange paden rechtdoor hebben.

Nog een hoop werk aan de winkel iig

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:36

BrittKitt schreef:
Met draf is gewoon moeilijk dat wanneer je haar niet naar beneden rijd eerst ze met haar kop heel hoog en haar rug weggedrukt gaat lopen met korte pasjes, daar kan je niks mee en heeft die pony ook niks aan.
Ga wel oefenen met veel aandraven en terugnemen als ze weer omhoog komt, maar zodra ze dat doet is het eigenlijk al te laat en is het moeilijk inkomen met je hand dus draaft ze nog wat pasjes door op die manier. Waardoor naar mijn idee het effect van het terugnemen (je doet het niet goed, dús gaan we weer stappen) ook weg is omdat ik dan 'te laat ingrijp', of zie ik dat verkeerd?

Wat mist er als je pony haar hoofd omhoog duwt? De activiteit aan de achterkant Lachen. Wat gebeurt er als je je pony terugneemt? Je haalt de activiteit van achter er nóg meer uit, in hoeverre dat kan als er al geen activiteit meer is! Lachen. Rijd je ook tempowisselingen in de stap? Terug is belangrijk in een gang, maar vergeet niet de 'weg' in een gang! Dat is namelijk minstens zo belangrijk omdat je op die manier juist de achterkant wat actiever kan krijgen.

Dus heel veel tempowisselingen in de gang zelf en dan moet je beginnen in de stap! Als dat goed gaat, moet je ook goed kunnen aandraven. Gaat het fout in de draf, dan niet terugnemen in de stap! Je paardje ontrekt zich aan alle druk (aangezien je zegt dat je moeilijk kan inkomen) dus moet je juist voorwaarts rijden en niet terug! Heb je weer druk aan de voorkant, dan kan je weer langzamer en verder gaan werken. Overigens is voorwaarts natuurlijk niet gelijk een rengalop Tong uitsteken

[edit] een paard rijd je vanachter naar voor.. bijna letterlijk in jouw geval denk ik!

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:12

inderdaad veel overgangen rijden,en ook met draven ,rustig blijven lichtrijden,zie het vaak bij mijn dochter onze pony is ook zo snel.en als die dan gaat draven,gaat zij ook sneller lichtrijden-waardoor onze pony harder gaat draven,toch veel voltes rijden