Het liefste rent ze onder je vandaan onder het zadel, maar aan de longeerlijn doet ze het ook. In stap wil ze alleen maar harder, laat je haar iets harder gaan om te testen gaat ze draven. In draf hetzelfde tot aan galop.
Ze reageert vrij aardig op diep zitten, teugels aannemen pikt ze nog niet zo goed. Daar zet ik dan wel mee door, totdat ze erg langzaam loopt en dus op het tempodat ik wil en vooral zo blijft lopen zonder dat ik aan de teugels moet hangen.
Maar ontspan je dan weer in je handen, wil ze het liefste weer bovenstaande doen.
In stap gaat het nou steeds beter, maar draf is niet fatsoenlijk te doen. Bijkomende probleem daar is dan weer; weinig balans van het paard (nog steeds) dus lichtrijden is helemaal vluchten en rennen, doorzitten gaat vrij aardig, maar daarvoor moet ze nageeflijk lopen (vind ik dan) en dat doet ze niet langer dan ruim een rondje in draf, dan is het óf terugnemen óf vechten. Met lichtrijden krijg je haar helemaal niet ontspannen of zelfs maar in een normaal te zitten draf

Op het moment heb ik nog geen les, over 2 weken heb ik een proefles van mijn eventuele nieuwe instructrice. Maar wil het probleem wel graag oplossen, dus win alvast advies in

Ze krijgt voldoende voer, misschien op het moment net iets teveel, maar dat zou het probleem niet mogen zijn, eerder deed ze het ook al.
Ik heb haar pas sinds november, en pas sinds maart/april echt onder het zadel. Hiervoor een paar jaar stilgestaan, dus daar zal het balansprobleem ook vandaan komen.
De osteopaat is geweest, was niet veel mis, wat er mis was is opgelost en vanavond komt de zadelmaker kijken of het nog goed ligt. Maar ook daar kan het bijna niet aan liggen, want zonder zadel doet ze het ook.
Het is een erg rennerige pony die ook nog eens behoorlijk dominant kan zijn naar mensen (is al veel minder dan eerst) en een echte merrie, hier ligt waarschijnlijk ook een groot deel van de grondslag van het probleem. Maar hoe kan ik dit rijtechnisch goed oplossen?

Wel een uitdaging, maar blijft moeilijk!
.