paard houdt bit vast en laat de kaak niet los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard houdt bit vast en laat de kaak niet los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 22:33

Weet niet of het hier goed staat,en of het er mee te maken heeft,maar mijn paard is nou een jaar geleden dat hij bij de tandarts is geweest voor haken op de kiezen,en hij doet nou dit houdt bit wat vast met de dressuur wil de kaken niet los laten,kwijlt heel iets,en je hoort het bit op laatst als hij iets ontspant tegen de kiezen aanklakken..hij wil totaal niet loslaten

zou dit met de haken te doen kunnen hebben,of is dit gewoon onder het werk uitkomen...doe al vele oefeningen om hem losser te krijgen stelling vragen dat hij loslaat enz dat helpt momenteel zelfs niet meer...wie herkent dit!!!gr emaartje

midgie

Re: paard houdt bit vast en laat de kaak niet los

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:32

Na een jaar word het denk ik weer een stijd voor de tandarts, ook kan het andre oorzaken hebben, het zadel , ergens pijn , kan zelfs vanuit de achterhand komen, maar zou eerst eens de tandarts laten kijken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:58

midgie schreef:
Na een jaar word het denk ik weer een stijd voor de tandarts, ook kan het andre oorzaken hebben, het zadel , ergens pijn , kan zelfs vanuit de achterhand komen, maar zou eerst eens de tandarts laten kijken.

Het zadel is oke heb pas een nieuwe Knipoog maar het kan dus wel de haken zijn asl je zo leest..

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:47

Het kan met de tanden te maken hebben, maar je kunt ook eens een ander bitje proberen, bijvoorbeeld een dubbelgebroken bustrens. Mijn paard is daardoor ook veel stiller in de mond en gaat veel minder in verzet.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:41

Marusch schreef:
Het kan met de tanden te maken hebben, maar je kunt ook eens een ander bitje proberen, bijvoorbeeld een dubbelgebroken bustrens. Mijn paard is daardoor ook veel stiller in de mond en gaat veel minder in verzet.

rijdt ik al mee maar toch bedankt voor de tip.. Knipoog

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:58

Als een paard het bit vasthoudt of niet loslaat ga je je vaak alleen daarop concentreren. Als je paard niet voldoende voorwaarts is, dus niet goed voor het been, te weinig actief. Dan kan een paard zich ook van achteruit vasthouden. Dus bekijk ook of je paard voldoende van achter naar voren is door veel tempo wisselingen te rijden je vraagt dan bv in draf of je paard op je zit en een kleine ophouding met je buitenteugel wil terugkomen, zodra je voelt dat je paard dan op je "wacht" dus iets terugkomt alweer een beenhulp geven en daarmee vragen of hij weer wil doorgaan met draven, dus niet hard/ zacht draven maar heel subtiel, en zelf ook ontspanning aanbieden in je hand. Vaak hou je zelf ook ongemerkt je handen armen en schouders vast als je paard niet lekker nageeft.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:00

we hebben ook een pony die dat doet op de manege, ik zou echt niet weten hoe je die in godsnaam los kan laten zegmaar,
niks helpt, tenminste niet iets dat wij geprobeerd hebben

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:30

diega schreef:
Als een paard het bit vasthoudt of niet loslaat ga je je vaak alleen daarop concentreren. Als je paard niet voldoende voorwaarts is, dus niet goed voor het been, te weinig actief. Dan kan een paard zich ook van achteruit vasthouden. Dus bekijk ook of je paard voldoende van achter naar voren is door veel tempo wisselingen te rijden je vraagt dan bv in draf of je paard op je zit en een kleine ophouding met je buitenteugel wil terugkomen, zodra je voelt dat je paard dan op je "wacht" dus iets terugkomt alweer een beenhulp geven en daarmee vragen of hij weer wil doorgaan met draven, dus niet hard/ zacht draven maar heel subtiel, en zelf ook ontspanning aanbieden in je hand. Vaak hou je zelf ook ongemerkt je handen armen en schouders vast als je paard niet lekker nageeft.

Dit is ook helemaal op die van mij van toepassing. Als hij voor de boel vastzet, doet de achterkant ook niet mee en soms wordt het zo'n strijd, dan maak ik mezelf ook te sterk. Oefeningen zoals van Diega helpen dan. Gewoon weer terug naar de basis, eerst zelf weer controle hebben en dan weer afvragen.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:09

iets met zen tandjes denk ik ..x

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:18

Die van mij houdt t bit aan 1 kant vast, elk bitje wat ik tot nu toe geprobeerd heb (nee geen zware pelhammen o.i.d). Alleen rechts houdt ze vast. Gebit is 2 maanden geleden gecontroleerd, zag er keurig uit. Ze wordt pas 10 weken gereden maar ik weet echt even niet hoe ik nu verder moet. Trekken is geen optie, voorwaarts wil ze wel maar beter aan het been kan wel. Ik wil zo weinig mogelijk aan die teugels komen (als we een goed stukje hebben laat ze ook echt helemaal los en ik ook) maar ze overdrijft t wel heel erg.