Buitenritten zijn een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blitsie

Buitenritten zijn een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:18

Op de manege rijd ik al bijna 2 jaar heel vaak op dezelfde pony. Het is een prachtige pony maar hij heeft wel wat streekjes. Dit is er al veel op vooruit gegaan en meestal voel ik wel als hij iets gaat uitsteken zodat ik het kan voorkomen, maar op een buitenrit als je op kop moet rijden is er werkelijk niets mee aan te vangen. Meneer doet dan zo onozel; hij springt van alles weg zelf een blaadje, plas water(waar hij in de buitenbak wel netjes doorheen gaat). Het is dan gewoon aanstellerij. Hij is ook eens gewoon midden van de weg gaan stilstaan toen heeft de instructrice hem een behoorlijke trap verkocht (dit wou ik abslouut niet maar zo gaan ze op de manege met de paarden om) en hij bleef lekker rustig staan. Als je dan 2de of 3de bent in de rij kan je je teugels gemakkelijk loslaten want dan doet ie niks meer. Heeft iemand enig idee hoe er hier verbetering in kan gebracht worden?

nienkemoes

Re: Buitenritten zijn een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:20

Tja, veel trainen en loop je rit eens met het paard aan de hand, wees zelf ook vooral niet bang! want dat voelen ze aan...

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:24

ja met een manege pony is dit erg lastig, omdat die niet consequent gereden worden. maar inderdaad, veel oefenen, misschien ook met zn 2e op kop, naast een andere pony. of aan de hand, als dat niet te link is. succes ermee!

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:33

Oke dank je wel maar ja een manegepony daar mag ik niet veel mee doen en die buitenritten komen ook niet zo vaak voor. Waarschijnlijk ligt het inderdaad daaraan. Dankje voor de tips! Wij hebben alleen niet zo'n lesgevers die je er naast zullen laten lopen hoewel dit inderdaad kan helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:45

Tja, misschien kun je (wanneer je genoeg ervaring hebt) eens gaan zoeken naar een leuke verzorgpony?
Als jij verteld dat die trap van de instructrice geen uitzondering is, en dat ze op die manege zo met de pony's omgaan, zou ik zorgen dat ik snel weg kwam.
Door ze geld te blijven betalen zeg je natuurlijk eigenlijk dat je het eens bent met de manier waarop ze met de dieren omgaan.
Met een leuke verzorgpony kun je dan ook lessen en lekker naar buiten!

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:50

Ja dat is het probleem Ik zelf zou niets liever willen dan een verzorgpony maar men moeder doet nogal moeilijk. Ik mag op geen enkele andere pony rijden dan die op de manege. Ik heb nu al verschillende malen een aanbod gehad om paarden en ponys te gaan rijden maar ik mag niet van mijn moeder + ik zou na 9 jaar de ponys en de mensen van die manege echt niet kunnen missen en de leskwaliteit is best wel goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:22

blitsie schreef:
Ja dat is het probleem Ik zelf zou niets liever willen dan een verzorgpony maar men moeder doet nogal moeilijk. Ik mag op geen enkele andere pony rijden dan die op de manege. Ik heb nu al verschillende malen een aanbod gehad om paarden en ponys te gaan rijden maar ik mag niet van mijn moeder + ik zou na 9 jaar de ponys en de mensen van die manege echt niet kunnen missen en de leskwaliteit is best wel goed.

Maar wanneer je zegt dat ze daar grof met de dieren omgaan lijkt me dat geen goede reden om te blijven, maar wel een goede reden om je moeder over te halen. Wanneer je met een verzorgpony rijdt leer je ook allerlei mensen kennen, bijv. bij je lokale rijvereniging. Vaak kun je dan ook lekker prive-lesjes nemen, niet altijd heel veel duurder. Maar meer aandacht en vaak betere kwaliteit.
Ik zou het toch nog eens overwegen.
Toen ik vroeger op de manege reed, was dit exact de reden waarom ik weg ging. En het is alleen maar leuker geworden daarna!!!

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:55

Ik zou echt naar een andere mange gaan. Ik bedoel je houdt van paarden en van erop rijden, als je moet toekijken hoe grof ze daar mee om gaan zou ik idd een verzorgpaard nemen. Ik mocht eerst van mijn moeder niet op paardrijden maar als je goed volhoudt en blijft zeuren mag het misschien(heeft bij mij geholpen)! Ik heb nu zelfs een verzorgpaard en mijn moeder vind het oke..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:57

Gewoon doorzetten, ze moeten het toch leren,... niet kwaad worden, want dan onthouden ze het slechte, als ze door lopen uitgebreid belonen!!!! Goed gedrag vooral belonen!!! Probeer op punten dat het echt niet wil een ander paard woorop mee te nemen, zodat hij aanleuning heeft aan een ander paard.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:07

Aanstellerij is geen ponytaal Op kop is deze pony gewoon veel meer aan het opletten, hij is immers de voorste van de kudde op dat moment en moet op mogelijke tijgers en leeuwen letten.

Goed naar de instructeur luisteren, dan kan je hem zelf aan het lopen houden. Moedig hem aan door te lopen, geef de goede hulpen en zeg dat ie braaf is als je erlangs bent, eventueel met een kleine kriebel op z'n hals zonder dat je de teugels verliest.
Misschien kreeg ie die trap tegen z'n billen wel omdat hij nergens meer op reageerde en wilde de instructrice hem zo weer aan de gang 'drijven'.
Vraag volgende keer of ze hem even bij de teugels wil nemen en er samen langs lopen, zo kan het namelijk ook.

Voor jou is het een goede manier om te leren rijden op een pony die wel eens schrikt of niet verder durft.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 17:28

Oke maar hij was niet bang hoor Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:02

Nee, hij stopt en springt vast weg om jou te plagen... Ja

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:06

Kelly_ann schreef:
Nee, hij stopt en springt vast weg om jou te plagen... Ja

Ik snap dat het raar klinkt maar ik ben er zeker van dat hij toen niet bang was

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:10

Ik heb met de mijne net hetzelfde probleem..
Het gaat bij mij wel steeds beter door heel veel buiten te gaan rijden, en ook alleen te gaan rijden.
Zo moet ze wel "eerst" lopen..
Doe dit de eerste keren best wel op verkeersloze stukken.. Haha!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:10

Ga lekker derde... met een eigen pony kan je oefenen, maar die paar keer per jaar dat hij met jou oefent hebben weinig zin.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:21

mss eens jij erop en iemand hem vasthouden aan de longe?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:25

Ben het met KiekKiek eens. Je schrijft dat jullie weinig naar buiten gaan en het is een manegepony. Laat hem lekker ontspannen achter een vriendje aanhobbelen. Leuker voor de pony, prettiger voor jou. Niet alle ponies willen graag voorop lopen, zeker niet in een spannend bos.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:59

dat had mijn vorige pony ook idd veel aan de hand proberen en zelf niet bang zijn. en ga anders een keertje met z'n 2en voorop rijden en dan dan die andere steeds een stukje verder achter je gaat rijden
dit helpt soms ook!
veel succes!

Jetseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:04

Misschien eens polsen of het mogelijk is om wat vaker te gaan wandelen?
Denk dat de meeste paardjes daar wel van genieten!
Als je vaker buiten zou kunnen gaan, zou ie er misschien wel aan wennen...

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 10:55

Ja inderdaad we gaan vrij weinig naar buiten. Naast een andere pony heeft geen zin (dat deden we toen al) en iemand heeft hem met een touw vastgehouden met als gevolg dat die af har fiets werd getrokken. Achter elkaar is geen enkel probleem dus dan is dat inderdaad de beste oplossing. Binnekort zijn het weer ponykampen dus dan zullen we wel zien dan is er eigenlijk (als het goed weer is) elke dag een buitenrit.