Traning weer oppakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Traning weer oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:54

Na een periode van ongeveer een half jaar zeer weinig gereden te hebben wegens een kneuzing aan mijn stuitje wil ik de training nu weer op gaan pakken.
het afgelopen hals jaar kwam ik mmeestal niet verder dan 1 keer per week een uurtje rustig de bossen in.
je snapt natuurlijk dus wel dat hij totaal geen conditie en bespiering meer heeft jammer genoeg.
het is overigens een 9 jarige ruin, op L1 niveau. hij pakt de oefeningen altijd vrij makkelijk op en is redelijk scherp aan de hulpen, het is bij hem vooral zaak om aan een goede aanleuning en ontspanning te werken.

de komende paar weken ben ik nog niet in de gelegenheid om de training te verdelen over de hele week omdat ik op kamers zit en pas vanaf donderdag avond weer thuis ben.

de laatste paar weken, heb ik hem weer aan de longe met pessoa aan het werk gezet op donderdag en zatedag ongeveer een half uurtje, op zondag ging ik de bossen met hem in gewoon rustig.
ik ben nu van plan om hem op:
donderdag te longeren met pessoa,
vrijdag lichte training,
zaterdag iets zwaardere training,
en zondag zeer lichte training en even de bossen in.

na 2 weken ben ik weer de hele week thuis en kan ik dus inprinciepe weer iedere dag met hem aan het werk. ik probeer dan weer iedere dag met hem te werken, omdat uit eigen ervaring blijkt dat dit het beste werkt voor hem, een dag echt vrij dus alleen de wei op, zorgt er al snel voor dat hij de dag daarna weer erg stijf is en zich moeilijk ontspant. ik bouw de training natuurlijk op en wil hem niet over vragen. naast het trainen staat hij de rest van de dag op de weide.
zijn voer zal aangepast worden naar mate dit nodig is, mogelijk wil ik hem spier suport of equitop myoplast geven als suplement om hem te ondersteunen in een goede spier en conditie opbouw.
maandag, lichte training,
dinsdag longeren met pessoa,
woensdag lichte training,
donderdag trainen,
vrijdag lichte training,
zaterdag longe,
zondag de bossen in.

edit: de training zal bestaan uit. hem scherp aan de hulpen houden en zetten. veel tempo wisselingen/ schakelen en vooral in het begin veel voorwaarts neerwaarts omdat hij zich natuurlijk nog zeer slecht kan sluiten. naar mate de training vorderd, kleine stukjes sluiten en iets meer oprichting.

wat vinden jullie van dit schema en hebben jullie eventuele sugesties.

LovesGitana

Re: Traning weer oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:29

ik vind het schema er goed uitzien, zeker als hij conditie moet opbouden en meer spier moet krijgen. over een tijdje zal je het denk ik iets zwaarder moeten maken, als je conditie wilt opbouwen, maar het is goed om eerst terug naar de basis te gaan.

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:37

goed schema! Maar als hij op conditie is kun je het makkelijk wat zwaarder maken! Ook kun je proberen steeds iets langer te trainen. Zo verzwaar je het een beetje maar ook niet opeens te erg. Knipoog
groetjes

nienkemoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:56

Heel erg goed bezig! en inderdaad gewoon steeds iets langer maar niet veel zwaarder

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:57

dat is ook mijn bedoeling dat staart er overigens ook in. thx voor de reacties.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:16

lijkt me een goed schema om te beginnen