Hoe springtechniek verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

Hoe springtechniek verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:12

Tja, sommige paarden zijn springers, andere meer dressuur. Ik heb meer een dressuur-type, hoewel hij ook best kan springen (B Bloos ). Als ik met m ga springen en hij ziet de hindernis, wordt hij helemaal enthousiast. In draf valt dit nog mee, maar in galop rent hij er op af en laat zn benen hangen, terwijl hij echt beter kan. Met vrijspringen is dit niet het geval, hij versnelt wel iets, maar springt verder wel netjes. Ook maakt hij verschil tussen linksom aanrijden en rechtsom aanrijden. Linksom doet hij moeilijker dan rechtsom. Hiermee bedoel ik dat hij harder op de sprong aanrijd, maar wanneer je m inhoud, gaat hij voor de sprong toch weer meer aarzelen (hij springt wel altijd! Vork ). Nu mijn vraag; hoe zou ik zn techniek kunnen verbeteren??

Alvast bedankt voor de tips! OK dan!

shanna14

Re: Hoe springtechniek verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:02

op de achterhand zetten. dan hoeft je paard niet zulke groote passen van angst het niet te halen te neemen en dan neemt ie mooi ze benen in

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:03

misschien veel met balkes oefeenen voor de controle + veel inuitjes

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:34

gewoon denk ik vanhet beging weer beginnnen en hem vaak laten vrij springen!!! van laag naar hoog!! maar mischien als hij hoger gaat springen hij zijn bene dan wel geod doet omdat hij anders de balk raakt ik weet het ook niet hoor

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:39

Als hij het met vrijspringen niet doet moet je eens sterk gaan kijken naar jou inwerking op het paard. Breng je hem uit balans, rem je te veel voor of drijf je hem net iets te veel op of rij je niet meer op controle?
De spanning (of dit nu uit enthousiasme is of iets anders!) moet er iig af, zodat zijn concentratie en gebruik van zijn lijf beter wordt.
Blijf dressuurmatig rijden en zie de sprong als een gymnastische oefening en niet als een doel op zich. Zoals charlotte zet, balkjes, in uitjes, veel tempo wisselingen en voltes.

Heb je springles af en toe?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:56

zijn techniek hoeft niet verbeteren, jij moet meer gaan werken aan je tempocontrole. Zodra je een vast ritme kunt houden naar de sprong, met impuls en aanleuning, gaat het springen ook goed.

Dus terug naar de dressuur en zorgen dat je tempocontrole verbetert. Overgangen aan een lang teugeltje, heel veel schakelen, sukkeldrafje over een balkje, dat soort dingen.

En dit hoort op RT-P

ClassicClay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:25

Balkjes rijden en ook ander het dressuren gewoon balkjes lopen en op de achter zetten dan hoeft je paard niet angstig te zijn het niet te halen wand dan kan ie mooi uitkomen

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:09

voor het tempo kan je vanaf een volte springen.

en als je dit doet dan kan je in het begin gewoon een heel laag hindernisje neer zetten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:28

OPG-->RT-P

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:58

op de hindernis af rijden, en dan voor de hindernis afwenden, en dan de volgende keer er wel over heen gaan. of steeds een andere afstand rijden. een beetje afwisseling houden.

veel succes

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:02

Ik zou hem iig langzamer en verzamelder op de spronge afrijden. Des te harder ze vaak gaan des te minder explosief ze springen en des te minder hoog dus Knipoog
Ook kun je het thuis eens met in-uitjes proberen. Zet twee kruisjes 3.5 meter van elkaar. Hier moet hij terug komen tussen de sprong en wordt hierfdoor sneller in het achterbeen

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:12

lang leve die in-en uitjes Lachen

eerst veel springen vanuit draf , dan gaat hij em weer op zen achterhand zetten Lachen en dan gaat hij vanvoor wel omhoog

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:28

Ik herken het probleem, ik ben echt een springruiter en mijn pony heeft hetzelfde gedaan.
Ik ben er meer dan een jaar mee bezig geweest om aan de snelheid en het stuk voor de sprong.
Hij rende er vorig jaar nog als een gek op af, alsof het een wedstrijd was wie er het snelst over was.
Ik zal je zeggen:
De mijne was heel sterk in z'n mond: ik rijd hem nu terug met verschillende (af en toe flinke) ophoudingen te maken, niet blijven hangen want dat win je toch niet.
Hij rende als een gek weg: Ik ga goed achterover zitten en rijd niet aan in extreem lange lijnen, in een korte lijn heeft hij minder tijd om weg te rennen.
Zo, de mijne weigert ook bijna nooit, maar het uitkomen voor de sprong vergt inzicht.
Enkele galopsprongen voor de sprong moet jij al kunnen zien hoeveel sprongen je nog gaat maken voor je springt, weet je dat niet? Oefenen! Alles vergt oefening, tijd en geduld, word niet boos, misschien heeft hij nooit anders gemoeten?
Hoop dat je er wat aan hebt?
Heel veel succes!

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:39

zoals hierboven al wordt gezegt in uitjes springen. Ook kan het zijn dat hij nog niet zijn balans gevonden heeft onder het zadel. Daar moet je dressuurmatig mee aan de slag. Ook kun je gewoon beginnen met balkjes op de grond, een paar achter elkaar en zelf gaan varieren op de galopsprongen. Van te voren gaan denken nu doe ik er 5 en later 6 of 4. Gewoon veel oefenen en dan komt het wel goed, suc6

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:48

De techniek van je paardje lijkt wel oke, zeker omdat hij los prima springt. Hij moet vooral meer ontspanning krijgen en meer wachten op jou als je naar een sprong toe rijdt. Ik heb zelf ook een echte dressuurbok (gribaldi) maar kom (inmiddels) best aardig mee. Ik heb het opgelost door een heel simpel eenvoudig stijltje neer te zetten en deze telkens uit een eenvoudig drafje aan te rijden (gebruik een drafbalk om je hierbij te helpen). Doe dit ettelijke malen. Begin op 20 cm hoogte en bouw dit langzaam hoger. Ik spring rustig een stijltje van 90 cm vanuit een rustig drafje met mijn paard van 1.67. Haha! Let er op dat je zelf net zo rustig en ontspannen rechtop blijft zitten bij de sprong van 80 cm als die van 20 cm.... "gewoon" Vork simpel blijven rijden. Elke keer weer rust en onspanning proberen te houden en zo vaak doen dat ie erbij gaapt dat ie hetzelfde stijltje weer ziet... Slapen Zo krijg je vanzelf meer rust en daarnaast springt ie echt met veel kracht vanuit de achterhand als je zo rustig indraaft.

Veel succes!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:58

in uitjes zijn hier goed voor.
en een dubbel
of een lijntje en dan bijvoorbeeld de ene keer 5 galopsprongen ertussen en de andere keer 6 galopsprongen Knipoog

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 19:02

pandora1707 schreef:
Ik zou hem iig langzamer en verzamelder op de spronge afrijden. Des te harder ze vaak gaan des te minder explosief ze springen en des te minder hoog dus Knipoog
Ook kun je het thuis eens met in-uitjes proberen. Zet twee kruisjes 3.5 meter van elkaar. Hier moet hij terug komen tussen de sprong en wordt hierfdoor sneller in het achterbeen

Hij is helaas niet zo'n super springer en ik ben bang dat hij over de 2e sprong heen struikelt Bloos

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:05

Heb ej het al geprobeert ?, neem eigenlijk aan dat een pony niet zo snel over een hindernis heen struikeld als die weet dat hij het springen moet! Clown
ik denk dat je dat je pony dan dus ook maar eens moet leren,
als hij al struikelen zou over een in-uitje heeft het dus niet de voldoende ervaring/spieren om te springen.
meschien dit vaker oefenen(vrij/onder het zadel)
Bij een in-uitje leer je je paard zijn sprong te controleren, hij moet afzetten om dit te doen moet hij leren zijn spieren te gebruike,
Bij de eene afzet moet hij zich al concentreren op de volgende, zo leert hij zijn sprongen onde controle te houden..