oefeningen tijdens buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

oefeningen tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:08

Heb een jonge haflinger en op het moment helaas geen bak maar alleen een veldje waar ik op kan rijden als het een tijdje droog weer is.
Als het veldje te nat is rij ik buiten.
Ik vroeg me af of jullie nog nuttige oefeningen voor tijdens buitenritten weten waardoor hij soepeler wordt enz.

Dav

Re: oefeningen tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:10

Je kan gebroken lijntje's rijden in de berm,slalommen om de bomen en dan goed op je stelling buigen letten.
Als je pony wat verder is kan je wat wijken mee nemen maar het fijnst om te oefenen is toch in een bak (en ook wel heel handig) miss dat iemand in de buurt een bak heeft waar je kan/mag rijden??

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:19

Pasje wijken op een breed pad. Veel overgangen, schijnovergangen etc.. Ik vind buitenrijden juist ideaal om te oefenen, omdat ze ook leren omgaan met afleiding.
Daarnaast is het wel fijn dat je ook nog in een bak kunt oefenen...voltes ed zijn buiten gewoon lastiger om te doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:23

Met een jong paard zou ik alleen maar rechte stukken rijden! En veel overgangen rijden op je zit! Pasjes opzij etc. zou ik nu nog niet aan beginnen..laat hem eerst maar eens zijn evenwicht vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:25

Als ik in het bos train, doe ik eigenlijk precies hetzelfde als in de bak. Nouja, behalve steeds de bocht omgaan dan Haha!
Dus gewoon alle oefeningen die je voor dat paard en op dat niveau in de bak ook zou doen.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:33

De oefeningen, wat hierboven allemaal gezegd is vormen rijden enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:35

ben ik nou echt de eenige die alssie in het bos rijd. lekker de teugels los doet en gewoon relax een rondje rijd ? maar goed idd met jong paard zou ik idd gewoon rechte stukken rijden. en later veel bochtjes rijden zo als slalommen enz enz

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:41

Jeanine84 schreef:
Met een jong paard zou ik alleen maar rechte stukken rijden! En veel overgangen rijden op je zit! Pasjes opzij etc. zou ik nu nog niet aan beginnen..laat hem eerst maar eens zijn evenwicht vinden!

Pasje opzij is niks anders dan wijken voor druk. In de eerste weken dat je een jong paard rijdt, doe je dat nog niet. Maar als je er aan toe bent om buiten te rijden, ben je er ook wel aan toe om dat te doen. Er wordt vaak zo ingewikkeld over gedaan...maar dat is het helemaal niet. Het is ook basis....dat je paard een pasje opzij wil gaan voor eenzijdige kuitdruk. Dat helpt je ook bij inbuiging op de volte etc.. En dan hoef je helemaal nog niet tien passen achter elkaar...nee...twee of drie passen en dan weer rechtuit. Daarvan leert je jonge paard juist zijn evenwicht en balans te vinden. Mits je het goed doet, zonder er steeds van voren aan te plukken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:45

polly2 schreef:
Jeanine84 schreef:

Pasje opzij is niks anders dan wijken voor druk. In de eerste weken dat je een jong paard rijdt, doe je dat nog niet. Maar als je er aan toe bent om buiten te rijden, ben je er ook wel aan toe om dat te doen. Er wordt vaak zo ingewikkeld over gedaan...maar dat is het helemaal niet. Het is ook basis....dat je paard een pasje opzij wil gaan voor eenzijdige kuitdruk. Dat helpt je ook bij inbuiging op de volte etc.. En dan hoef je helemaal nog niet tien passen achter elkaar...nee...twee of drie passen en dan weer rechtuit. Daarvan leert je jonge paard juist zijn evenwicht en balans te vinden. Mits je het goed doet, zonder er steeds van voren aan te plukken.

Ik ging met een paard naar buiten die 2 maand onder het zadel was..en deze kon nog niet eens op eigen benen staan (die viel soms gewoon echt om)..laat staan dat ik dr opzij kon zetten..maargoed ik ken dit paard niet. Als ie al iets meer bevestigd is kan dit natuurlijk wel wat jij zegt!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:20

@jeanine: ik heb dik vijftien jaar de jonge paarden gereden voor een handelsstal/fokkerij.
Ik ging (en ga...want ik rij nog steeds wel eens jonge paarden) vaak al na twee weken naar buiten met een groentje, via een veilige route onder begeleiding van een ervaren paard. Mijn ervaring is daardoor dat ze juist meer in balans komen als je ze in het bos op een breed pad rechtricht en vervolgens een paar pasjes opzij...dan weer rechtrichten met je beenhulp etc.. Paarden worden daar heel snel, heel handig in en dat komt je latere training alleen maar ten goede.

Maar ik begrijp best hoe jij er tegenaan kijkt hoor....en daar is ook wel wat voor te zeggen. En ik ben natuurlijk ook al een oude taart, die er wellicht ouderwetse methodes op na houdt, dat snap ik ook wel....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:22

polly2 schreef:
@jeanine: ik heb dik vijftien jaar de jonge paarden gereden voor een handelsstal/fokkerij.
Ik ging (en ga...want ik rij nog steeds wel eens jonge paarden) vaak al na twee weken naar buiten met een groentje, via een veilige route onder begeleiding van een ervaren paard. Mijn ervaring is daardoor dat ze juist meer in balans komen als je ze in het bos op een breed pad rechtricht en vervolgens een paar pasjes opzij...dan weer rechtrichten met je beenhulp etc.. Paarden worden daar heel snel, heel handig in en dat komt je latere training alleen maar ten goede.

Maar ik begrijp best hoe jij er tegenaan kijkt hoor....en daar is ook wel wat voor te zeggen. En ik ben natuurlijk ook al een oude taart, die er wellicht ouderwetse methodes op na houdt, dat snap ik ook wel....

Haha nou waarschijnlijk heb jij als 'oude' taart dan ook wel iets meer ervaring met jonge paarden dan ik Knipoog en zo leer je weer eens wat Vork

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:02

Jeanine84 schreef:
polly2 schreef:

Haha nou waarschijnlijk heb jij als 'oude' taart dan ook wel iets meer ervaring met jonge paarden dan ik Knipoog en zo leer je weer eens wat Vork

Clown

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:23

Dav schreef:
Als je pony wat verder is kan je wat wijken mee nemen maar het fijnst om te oefenen is toch in een bak (en ook wel heel handig) miss dat iemand in de buurt een bak heeft waar je kan/mag rijden??

De dichtsbijzijnde bak is minimaal 1,5 uur rijden en verder zijn er eigenlijk geen andere bakken in de buurt helaas.

Het gaat trouwens om een pony van 4 jaar Knipoog
Hij is in stap en draf al redelijk in evenwicht alleen galop is nog moeilijk (maar dat komt vanzelf).
Een pasje opzij is ook niet echt een probleem.
Hij is alleen nog een beetje stijfjes (in de lengtebuiging) en vroeg me af of je daar nog een goede oefening voor hebt buiten.
Wat ik nu doe met buitenrijden is voornamelijk veel stappen buiten, slalommen om bomen heen en rechtuit een stuk draven als de bermen het toelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:14

Anoniem schreef:
ben ik nou echt de eenige die alssie in het bos rijd. lekker de teugels los doet en gewoon relax een rondje rijd ? maar goed idd met jong paard zou ik idd gewoon rechte stukken rijden. en later veel bochtjes rijden zo als slalommen enz enz

Nee hoor, doen wij ook wel.
Maar als je zó veel bos als achtertuin hebt als wij, dan is het ook heerlijk om je serieuze trainingen daar te doen ipv in de bak. Voor de paarden ook veel leuker.
Overigens gebruik ik wel ander tuig voor een ontspannen sjokritje en training in het bos. Voor sjokritjes rij ik bitloos, en met trainen gebruik ik een bit. Op die manier weet mijn paard bij het opzadelen al wat voor dag het is Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:01

Als ik samen met mijn man onder eht zadel het bos in ga, is dat een ontspannen geheel....aangezien hij daarvoor te paard klimt...
Werken doet hij met zijn paard voor de koets namelijk.

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:49

Op een breed pad kun je gaan wijken. Eerst naar links dan rechts enz.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:53

Ik rijd met mijn 4 jarige ook bijna altijd in het bos. Ik rijd heel vaak lekker met lange teugel, maar op zijn tijd pak ik haar er ook wel eens bij. Even aan de teugel, stellingen en soms een pasje wijken. Maar dit puur om haar wel dit leren.
Ik rijd dan ook af en toe in de wei (heb ook geen bak) en dan rijd ik wat serieuzer. Maar in het bos loswerken wil ook prima. Je kunt veel overgangen gaan rijden.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:38

tamara45 schreef:
Ik rijd met mijn 4 jarige ook bijna altijd in het bos. Ik rijd heel vaak lekker met lange teugel, maar op zijn tijd pak ik haar er ook wel eens bij. Even aan de teugel, stellingen en soms een pasje wijken. Maar dit puur om haar wel dit leren.
Ik rijd dan ook af en toe in de wei (heb ook geen bak) en dan rijd ik wat serieuzer. Maar in het bos loswerken wil ook prima. Je kunt veel overgangen gaan rijden.

Overgangen rijden dat is wel een goed idee Haha!

Iemand anders nog goede ideeen?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:23

je kunt op een recht pad, ook gewoon wijken, schouder binnenwaarts, zigzaggen enz!
verder kun je ook heel goed in de bochten stelling vragen, en veel overgangen maken, verzamelen, verruimen enz!

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:23

slalommen zigzagen rondjes maken door kleinde bospaadjes gaan op een stil weggetje als je samen met iemand anders bent zet die pionnen neer en dan zigzagen rondjes om heen maken enz er is genog te ddoen hoor

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:48

Slalommen, kleine bochtjes op het pad, veel overgangen, heel veel heen weer rijden over het pad (van links naar rechts, stukje rechtdoor) Zodat hij/zij het wel boeiend blijft vinden Lachen
Miss is het wat..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 05:57

Sonja schreef:
Als ik in het bos train, doe ik eigenlijk precies hetzelfde als in de bak. Nouja, behalve steeds de bocht omgaan dan Haha!
Dus gewoon alle oefeningen die je voor dat paard en op dat niveau in de bak ook zou doen.

ik eigelijk ook.
Ik train alleen kortere stukjes. Het moet voor ons nog wel een buitenrit blijven. Dit betekend 10 min serieus en 10 min beetje sloffen Tong uitsteken
Daarnaast werk ik aan mijn houding en zit omdat het paard hele stukken rechtuit gaat kun je nieuwe oefeningen makkelijker eigen maken zonder uit balans te raken door een bocht. Denk daarbij aan goed lichtrijden. De oefening sta-sta-zit-sta-sta-zit is zonder balans toch erg moeilijk door een hoek.