Ontwikkelen onderhals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Ontwikkelen onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:57

Ik weet niet of hier al een topic over is ik kon met de zoekfunctie zo snel niks vinden.
Mijn merrie is op het moment een behoorlijke onderhals aan het ontwikkelen. Ze vindt de laatste paar weken alles machtig interesant en gaat dan showen. Ze gooit haar staart over haar rug heen de oren komen recht omhoog en ze gooit haar hoofd strak omhoog met een hele gespannen hals. Ze gaat dan ook alles en iedereen uitdagen. Ze doet dit vooral met longeren met rijden is het iets minder maar heeft ze er op het moment ook "last" van.

Omdat ik natuurlijk niet wil dat ze een onderhals ontwikkeld en ze wat meer bij moet blijven met haar gedachten zat ik te denken
om met een elastiek te gaan longeren. Doel hiervan is dat ze haar hoofd niet meer zo idioot hoog in de lucht gooit. Het elastiek zal dan ook niet strak staan echt alleen om dit gedrag tegen te gaan. Ik heb met longeren al geprobeerd om op commando haar hoofd laag te houden en dit wil ook wel maar dan ziet of hoort of ruikt etc. mevrouw weer iets en dan gaat ze weer. Ze ziet er echt uit als een showende hengst en zo gedraagt ze zich ook (inclusief het snel slaan met de voorbenen en imposante hengstenbrul). Mijn instructrice grapte ook al dat mijn paard een geslachtverandering wil ondergaan. Ik heb ook met mijn instructrice hierover gehad en zij zegt ook longeren met een elastiekje en eventueel in de les ook als ze niet hiermee ophoud.

De merrie is verder gezond ze vertoont dit gedrag met en zonder zadel of welke vorm van optoming. Ze is van zichzelf al heel erg dominant dus daar ligt het ook een beetje aan. Ik heb het idee dat dit een beetje puberuitproberen is. Ze is naar mij toe heel volgzaam en braaf maar op het moment meer met de omgeving als met mij bezig.
Ik doe al wat meer grondwerk om haar een beetje bij te schaven maar je merkt duidelijk dat ze probeert op te klimmen in rang en ze begint echt een eigen willetje te krijgen. Doordat het zadel niet goed meer paste heb ik de afgelopen week niet meer kunnen rijden dus mevrouw is nu helemaal erg. Ze zal mij echt niets doen (niet expres in ieder geval) dus in zoverre is het een superbraaf paard.

Wat denken jullie dat ik hiermee aan moet ? Inderdaad longeren met een elastiekje of zijn er nog andere tips.

Blue_Dreamer

Re: Ontwikkelen onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:02

En een martingaal? Hierbij kan je zelf bepalen of hij effect heeft, en kan je miss helpen.. *Ik heb er niet heel veel verstand van, maargoed Bloos* *ik las over het longeergedeelte heen Bloos sorry xD*
Laatst bijgewerkt door Blue_Dreamer op 27-05-08 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:07

Ik ben geen voorstander van het elastiek. Dat begrenst niet duidelijk...dat rekt mee en blijft daardoor druk in de mond en achter de oren geven, waardoor het paard nog meer druk terug geeft en juist een onderhals er op zet en ontwikkelt.
Ik ben voorstander van longeren met materialen die wel duidelijk begrenzen: touwtje, pessoa en in sommige gevallen een gogue. Of de dubbele longe...dan kun je zelf begrenzen en nageven...maar dit moet je wel goed in de vingers hebben.
Het touwtje is het meest eenvoudige te leren, vind ik. Lees maar eens het boek van Lammert Haanstra over hoe dit te bevestigen. Het touwtje is duidelijk, en begrenst rechtvaardig en leert je paard daardoor nageven.
Dus...dat zou ik doen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:11

Je paard mag ten eerste niet de kans en tijd krijgen om te gaan kijken?. Dus misschien harder aan het werk zetten. Dus ook in je rijden iedere keer wat zoeken waardoor hij bij jou blijft.

Ik weet niet hoeveel keer je longeert maar van 2x per week krijg je echt niet snel een onderhals?. Als ze aan de teugel loopt loopt ze dan wel actief van achter en door haar lijf?. Want daar moet je beginnen en dan volgt de rest van haar lichaam.

Die onderhals gaat er wel weer af belangrijker dat ze achter beter wordt en bij jou blijft met rijden anders gaat het van kwaad tot erger.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:16

Dubbele longe ben ik zelf nog niet handig genoeg mee dus daar ga ik mijn jonkie nog niet mee pesten. Met touwtje heb ik voorheen altijd wel gelongeerd maar de laatste tijd achterwege gelaten omdat ze voldoende gereden werd (nog wel longeren maar dan zonder touwtje)
Ik haal dan het touwtje toch maar weer uit de poetskist tevoorschijn.

@prisca natuurlijk mag ze wel rond kijken, dat wil ik ook echt dat ze dat blijft doen. Maar het showen op alles wat ze hoort/ziet en zich als een hengst gaan gedragen daar ben ik wat minder gecharmeerd van.
Harder aan het werk zetten is moeilijk omdat ze van zichzelf al heel snel te veel voorwaarts gaat op zo een moment. Dus dan moet ik haar meer bij me kunnen houden. Ik zet dan al wel moeilijkere figuren in maar haar dan lekker laten lopen is moeilijk.
Ze showt niet alleen aan de longeerlijn maar ook in de weide op stal onder het zadel etc. Aan de hand en onder het zadel is het nog wel te corigeren maar in de weide en in de zandbak ja daar kan ik weinig aan doen.
Aan de teugel valt ze wel wat terug in tempo maar loopt ze goed van achter naar voren en is ze heerlijk soepel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:20

Harder aan het werk zetten ben ik het mee eens, vaak werkt het wel.

Daarnaast zou ik in dit geval, zoals polly, ook niet kiezen voor het elastiek om dezelfde reden. Ook ik zou kiezen voor touwtjes of de Gogue met longeren.

Voor tijdens het rijden: probeer haar er meer aan te rijden en in deze zou ik voor ohz kiezen voor een martingaal of anders thiedermann.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:24

Ik denk dat er hier zeer goede tips voorbij zijn gekomen. Ik zou haar ook longeren met een touwtje oid. Begrenst op een eerlijke manier itt een elastiek.
Daarnaast denk ik dat je paard aangeeft dat ze erg fit is, en dus wel wat meer werk aan kan. Succes ermee!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:41

InekeH87 schreef:
@prisca natuurlijk mag ze wel rond kijken, dat wil ik ook echt dat ze dat blijft doen. Maar het showen op alles wat ze hoort/ziet en zich als een hengst gaan gedragen daar ben ik wat minder gecharmeerd van.
Harder aan het werk zetten is moeilijk omdat ze van zichzelf al heel snel te veel voorwaarts gaat op zo een moment. Dus dan moet ik haar meer bij me kunnen houden. Ik zet dan al wel moeilijkere figuren in maar haar dan lekker laten lopen is moeilijk.
Ze showt niet alleen aan de longeerlijn maar ook in de weide op stal onder het zadel etc. Aan de hand en onder het zadel is het nog wel te corigeren maar in de weide en in de zandbak ja daar kan ik weinig aan doen.
Aan de teugel valt ze wel wat terug in tempo maar loopt ze goed van achter naar voren en is ze heerlijk soepel.

Nou sorry mijnpaard mag echt NIET rondkijken als ze aan het werk is met mij. Dan moet ze bij mij zijn dus geen omgeving. Als ze bij jou is kan ze niet gaan showen denk echt dat je eerder een probleem hebt met de aandacht bij jou houden dan de onderhals.

Als ze vrij is mag ze doen wat ze wil en daar krijgt ze heus geen onderhals van. Maar als ze aan de hand loopt of met rijden mag je haar best op haar donder geven. Straks gaat het van kwaad tot erger met alle gevolgen van dien. Paard hoort met werken de aandacht bij jou te hebben dus geen tijd voor de omgeving. Geldt trouwens ook voor de ruiter.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:49

Ik heb zelf ook geen aandacht voor de omgeving ik ben echt bezig met het paard. Maar zij is op het moment erg fris en met haar omgeving bezig en dat probeer ik er wel uit te rijden maar dat is erg moeilijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:09

Dan zou ik eerder daar hard op trainen en lessen dan druk maken om de onderhals die gaat wel weer weg.

Je zou wel iets van een hulpteugel kunnen nemen om te voorkomen dat ze snel in de rondte kijkt. Een elastiek kan maar een chambon kan ook.
Het frisse moet je negeren en lekker laten werken. Een paard wordt eerder moe van langzaam en rustig rijden dan van laten uitrennen. Plus dat ze dan vaak opgefokt raken en dan heb je nog het verkeerde resultaat. Dus aan de longeerlijn langzaam laten draven bijgezet met touwtjes zodat ze niet rond kan kijken. Mag best wel even wat strakker in het begin. Ze moet bij jou blijven.

Hoe drukker jij je in jezelf maakt om dit probleem hoe erger het wordt Haha!.

Succes.

bolusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:40

iid goed voorwaarts rijden dat ze loslaat voren en lekker over haar rug rijden lang en laag dan gaat de onderhals zo weg

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:31

Ik zou haar op de volte zetten net zo lang doorvragen totdat ze nageeft. Afwisselen op links en rechts. succes!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:49

Misschien helpt het om haar juist overdreven naar beneden te rijden?
Veel voorwaarts neerwaarts stappen/ draven en figuurtjes rijden tot de ontspanning komt dan wil ze misschien ook niet meer zo showen en kijken.

Succes er igg mee!

Gekkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:16

Los eerst alle probleempjes eens op voordat je aan de onderhals begint. Mijn pony heeft dit ook gehad door het rijden, maar door goed les verbeterde we en is de onderhals verdwenen.
succes!

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:03

Ik ben het er mee eens dat je een touwtje of hulpteugel moet gebruiken tijdens het longeren (geen elastiek!). Longeren zonder bijzet heeft vrijwel geen zin dan kun je hem beter in de wei losgooien en een beetje laten rennen. Je kunt rustig met bijzet longeren zonder hem helemaal in het zweet te werken. Longeren (met bijzet) kan goed naast een goede training onder het zadel.