Drammen met halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Drammen met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 05:24

Zoals je in de titel kunt lezen, heb ik dus een paard wat verschrikkelijkt loopt te drammen Vork

Normaal gesproken rijd ik meestal jonge paarden, die ik vaak zelf beleerd heb, en die luisteren dus goed naar mijn hulpen. Nou heb ik laatst een 9-jarige gekocht, die flink verreden is....

Hij reageerd totaal niet op de hulpen voor het halt houden. Ik gebruik mijn zit, als dat niet werkt mn stem erbij en dan sluit ik mn hand. Ik wil dat hij beter op mijn zit gaat reageren.
Wat zouden jullie doen; Als hij niet reageert, dan maar wat strenger met mn hand dat ie wel halthoud (en dan natuurlijk gelijk los zodra hij stilstaat!), of toch vriendelijk blijven en er desnoods een rondje (of twee) over doen op mn zit?

Ik kan heel duidelijk merken dat hij voornamelijk op de hand gereden is, en daar wil ik zo snel mogelijk vanaf!

kohtje

Re: Drammen met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 05:36

Die van mij heeft ook jaren lang doorgedramd. Nu doe ik met veel meer been eraan hh en als hij stil staat blijf ik drijven door kleine "tikjes"met bijn benen te geven. Daardoor laat hij los vanvoren en staat hij ook er meer onder. Voor mij een grote vooruitgang , hij liep gewoon weg als ik ontspande in mijn hand.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 05:43

Zodra hij stilstaat is er eigenlijk geen probleem, het is meer het halthouden zelf, de overgang zeg maar.
Moet ik die afdwingen, of toch vriendelijk blijven?

Paard is trouwens ex-renpaard en best heet, dat is ook deels het probleem, hij wil altijd harder Haha!
Daarom wil ik ook dat hij beter naar mij gaat luisteren

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 05:52

Misschien om hem bv terug te laten komen door hem in stap de hoek in te rijden en met een stemhulp te laten stoppen. Dat op de stem stoppen doe je ook als je met hem aan de hand loopt. Probeer zo weinig mogenlijk met je teugel te doen. Op het moment dat hij terug komt of moet komen druk ik altijd mijn knieen in het zadel. In het begin kost het best wel wat tijd en zal je je best eens voor gek voelen rijden als je steeds hoooooooo zegt maar het helpt wel vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:38

De grootste fout die je bij drammende paarden volgens mij kunt maken, is het probleem zelf op willen lossen. Laat het probleem liggen waar het hoort; bij het paard. Hij wéét wat HO betekent, maar wil daar niets mee doen. Is prima, is een keuze, maar dan wordt het wel heel ongemakkelijk voor 'm.
Je volgorde is goed. Zithulp, dan stem erbij, dan hand erbij. Houden zo. Alleen die hand erbij, dáár gaat je oplossing zitten. Op het moment dat jij je hand sluit en hij doet daar niks mee, dan is het kwestie van 'ongemak veroorzaken' bij je paard. Oftewel; die teugelhulp nét zo lang aanhouden tot het bij hem door begint te dringen dat dat toch wel héél oncomfortabel is, en dat stil gaan staan misschien toch prettiger is, want dan is ONMIDDELLIJK die druk weg.
Voor dit probleem hoef je echt alleen maar consequent te zijn. hoef je echt geen sterruiter of niks voor te zijn. Let echter wel; 1x de teugeldruk weghalen zonder dat er een reactie van het paard is gekomen, en je bent terug bij af. Dus al heb je jeuk aan je neus, niet krabben maar beide handen aan de teugels. Al komt de koningin langsgefietst, je zwaait niet want jij bent druk met je paard laten weten dat doordrammen niet de bedoeling is.

Leer je paard zélf nadenken over je hulpen, en laat hem zélf kiezen om eerder te gaan reageren. Dus NIET je hulpen steeds grover maken, maar zelf laten dealen met zijn ongemak. Dus al duurt het tien rondjes, gewoon heeeeel stoïcijns je hulpen blijven geven (ook commando hoooooo rustig (!) blijven herhalen). Volgende keer kiest 'ie na 8 rondjes "al" eieren voor z'n geld, en voor je het weet denkt 'ie bij die zithulp al "weet je wat? Ik ga vast stilstaan" Pling

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:50

Ben ik met Sonja eens, maar ik zou het niet op een bit doen, omdat juist denk ik daar de fout zit , hij is hard in de mond gemaakt en zo word het alleen erger, ik zou een kaptoom onder het hoofdstel doen en daar de teugels aan maken en daar de druk op voeren , is vele malen vriendelijker voor het paard, juist omdat hij zo met de handen is gereden, zou ik juist even uit die mond blijven en op de neus rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:54

Prima tip van Midgie. Bitloos precies hetzelfde doen. Gaat om 't principe, niet om of het bit of de neus ongemak veroorzaakt.

(Overigens rij ik paarden liefst bitloos tot alle basishulpen erin zitten.)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:58

Zo wordt hij niet harder van het bit, hij leert juist dat hij de druk van het bit zelf kan doen verdwijnen als hij zijn gedrag verandert. Hij wordt er dus zachter van. Als je tenminste een correcte timing hebt in het loslaten. Hij is bijvoorbeeld 5 kg druk gewend, dat kan hij verdragen, heeft ie geen last van. Als je de druk gaat opvoeren tot hij het toch onaangenaam vindt (bijv 8 kilo), gaat hij zoeken naar een oplossing. Op het moment dat hij "de juiste oplossing" vindt, dus nageven en vertragen, ga je de druk laten wegvallen. Zo leert hij dat hij de druk zelf kan doen verdwijnen, en zal hij ook bij de 5 kg die hij gewend was gaan proberen die druk weg te krijgen. Zo maak je je paard lichter en lichter op het bit. En voor ik nu heel bokt over mij heen krijg: de bedoeling is dat als je je teugels opneemt, je paard je hand volgt. Dit afzonderlijk van het verzameld/ aan de teugel rijden, dit is niet een kwestie van in de krul trekken, maar van de juiste reactie op teugeldruk leren.

Als je een afgezette bak hebt, kun je hem ook in de hoek rijden, en enkel je zithulpen geven voor het halthouden. Hij moet dan wel hatlhouden!

Andere oefening is direct achterwaarts vragen. Zo gaat hij op je zit anticiperen en meer achterwaarts denken. Heel belangrijk voor paarden met een grote voorwaartse drang!

Succes!

dewitbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:25

Ik ben het helemaal met Animal_ABC eens

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:34

Ik gebruik dezelfde methode als Sonja bij een draver die erg veel gekoersd heeft en snel drammerig wordt. We zien hiermee snel verbetering, maar de juiste timing is heel erg belangrijk. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:52

Animal_ABC schreef:
Zo wordt hij niet harder van het bit, hij leert juist dat hij de druk van het bit zelf kan doen verdwijnen als hij zijn gedrag verandert. Hij wordt er dus zachter van. Als je tenminste een correcte timing hebt in het loslaten. Hij is bijvoorbeeld 5 kg druk gewend, dat kan hij verdragen, heeft ie geen last van. Als je de druk gaat opvoeren tot hij het toch onaangenaam vindt (bijv 8 kilo), gaat hij zoeken naar een oplossing. Op het moment dat hij "de juiste oplossing" vindt, dus nageven en vertragen, ga je de druk laten wegvallen. Zo leert hij dat hij de druk zelf kan doen verdwijnen, en zal hij ook bij de 5 kg die hij gewend was gaan proberen die druk weg te krijgen. Zo maak je je paard lichter en lichter op het bit. En voor ik nu heel bokt over mij heen krijg: de bedoeling is dat als je je teugels opneemt, je paard je hand volgt. Dit afzonderlijk van het verzameld/ aan de teugel rijden, dit is niet een kwestie van in de krul trekken, maar van de juiste reactie op teugeldruk leren.

Als je een afgezette bak hebt, kun je hem ook in de hoek rijden, en enkel je zithulpen geven voor het halthouden. Hij moet dan wel hatlhouden!

Andere oefening is direct achterwaarts vragen. Zo gaat hij op je zit anticiperen en meer achterwaarts denken. Heel belangrijk voor paarden met een grote voorwaartse drang!

Succes!

Al eens 8 kg druk in je mond gehad, enig idee hoe dat voelt, een bit is geen rem, helaas zijn er dus nog mensen die het toch zo zien.
Nageven door te trekken is ook niet de oplossing, mm waar heb jij les gehad???

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:57

De 5 kg is een voorbeeld. Ik rij mijn paard verzameld en nagefelijk aan een losse teugel, dus geen idee hoeveel 5 kg druk is Knipoog Bovendien, als ik veel mensen zie rijden, denk ik dat een hoop paarden zelfs meer druk dan dat gewend zijn, en er niet eens meer op reageren... Dan maar geen druk is dan echt geen oplossing om het paard te leren geven op druk.
Een paard dat gewend is op veel druk gereden te worden (het is een renpaard), moet hertraind worden. En nee, het bit is geen rem, maar een paard zou wel de druk van de teugel moeten volgen. Anders kun je met je zit doen wat je wil, het paard is toch met je weg...

Of een paard nu met of zonder bit gereden wordt, ik kan er niet tegen dat mensen denken dat ze veilig rijden, terwijl hun paard bij de minste druk op bit, koordhalster of whatever zijn neus in de lucht steekt en begint te dribbelen of te drammen. Ruiter laat de druk op dat moment wegvallen, gevolg: paard steekt volgende keer weer zijn neus in de lucht en begint te dribbelen, want het werkt! Dat is het enige dat ik bedoel te zeggen, dat het paard leert dat dat gedrag geen oplossing voor die druk is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:05

Apart dat je dan deze tip geeft van die druk, juist zo`n paard dat zo rent zou ik het bit even eruit halen en bitloos gaan rijden.
Bedoel je dan directe of indirecte teugel hulp, je kan een paard namelijk heel goed op je zit rijden en zal al;s hij juist getraint is dan ook niet met je weg gaan, dat vertrouwen heb je toch op een gegeven moment, jij rijd toch ook je paard op een losse teugel nageeflijk.
Op een bit hoort geen druk, nooit , je vraagt op een bit verfijning maar zeker niet met druk, dan kun je beter met kaptoon eronder rijden en als je merkt dat hij niet op het bit reageert, gelijk de kaptoom teugel erbij pakken en zeker geen druk op het bit opvoeren, dat is erg pijnlijk en dan gaan ze er juist vandoor en doen ze het voor een pijnprikkel en niet meer uit vertrouwen toch??
Want pijn wekt geen vertrouwen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:15

midgie schreef:
Op een bit hoort geen druk, nooit

Dat ben ik niet met je eens.
Het paard moet leren hoe met druk om te gaan (nageven), maar dat leert 'ie nooit als 'ie nooit druk ervaart.
Het verschil tussen druk in de mond of druk op de neus is imo niet zo groot.
Bitloos is niet heilig.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:18

Het gaat mij er niet over het paard zoveel druk te geven dat het pijn doet, die 5 en 8 kg moet je neit te letterlijk nemen, kon ook 500 gram en 800 gram zetten, als dat minder geweldadig klinkt Knipoog Maar een paard dat hard in de mond is, zet zelf die druk, en als het leert dat ofwel niet hoeft te reageren op die druk, ofwel dat hij de druk wegkrijgt door te drammen/ hoofd omhoog/ ... dan is dat gedrag beloond. Als ik mijn teugels zacht opneem volgt mijn paard direct mijn hand en dan los ik terug, en dan heeft mijn paard misschien 100 gram druk gevoeld... Maar ze weet hoe ze die druk kan oplossen, dus ze went er niet aan. Dat is voor mij precies hetzelfde als wijken op de druk van je been bijvoorbeeld.

Rijtechnisch gebruik ik eerst mijn benen om haar rond te maken, reageert ze niet, dan pak ik het bit op.

Maar nogmaals: een paard dat een zekere druk gewend is, er zelf nog meer druk op zet, moet leren dat dat niet de juiste uitweg is. Of dat nu met bit of met een halster of iets anders is... Ik heb laatst een sidepull bij mijn paard aan gedaan, en ik reed er zo mee weg, even zacht en volgzaam als met een bit, omdat ze simpelweg begrijpt wat wijken voor druk is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:40

Sonja schreef:
midgie schreef:
Op een bit hoort geen druk, nooit

Dat ben ik niet met je eens.
Het paard moet leren hoe met druk om te gaan (nageven), maar dat leert 'ie nooit als 'ie nooit druk ervaart.
Het verschil tussen druk in de mond of druk op de neus is imo niet zo groot.
Bitloos is niet heilig.

Zeker als je om verfijning vraagt zet je ook een soort van druk, maar hier word een ander soort druk gegeven lijkt me, een soort van kracht spelletje , als jij trekt trek ik terug, en zeker zullen er mensen zijn die snappen hoe het echt moet, maar een hoop zullen deze adviezen van 8 kilo serieus nemen en dus flink gaan terug trekken, wat je gewoon ook echt vaak ziet helaas.
Dan kun je beter gaan oefenen op de grond om het paard wijken voor druk te leren , dan erop en met bit in te gaan zoeken tot welke druk je kan gaan toch?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:42

Ik zou toch eerst Proberen vriendelijk te blijven..
De kans in nl. groot dat wanneer hij het 'harder' leert hij bot in de mond wordt.. En Je kunt altijd nog de hand erbij pakken..
Of idd eerst op de grond gaan oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:47

Midgie, maar druk is niet hetzelfde als trekken...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:48

Sonja schreef:
Midgie, maar druk is niet hetzelfde als trekken...

Ja dat snap ik, maar je hebt ook druk en druk
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:50

Daar heb jij gelijk aan. Iets zegt me dat we elkaar wel snappen. Nagelbijten / Gniffelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:00

Sonja schreef:
Daar heb jij gelijk aan. Iets zegt me dat we elkaar wel snappen. Nagelbijten / Gniffelen

Ja denk het ook wel Knipoog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:36

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben vanaf de grond idd ook al bezig, longeer hem met touwtjes zodat hij leert dat blijven trekken geen zin heeft. Was een heel drama de eerste week... Nou begint het kwartje te vallen dat wanneer hij "druk" voelt hij dat zelf op kan lossen.

Hij is overigens niet "hard" in de mond, hij zet gewoon zn hals vast op het moment dat ik mijn hulpen geef. De tip van het gelijk achterwaarts gaan vind ik een goeie, dat ga ik proberen.

De kaptoom gaat hij denk ik heel erg op protesteren, hij heeft een verschrikkelijke hekel aan druk op zn neus en begint dan gelijk heel hard zn hoofd op en neer te zwaaien...

boy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:27

weet iemand meschien wat ik moet doen want mijn pony blijft niet stilstaan.Hij beweegt de hele tijd met zijn kont.en stamt de hele tijd naar achter.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:32

Ik ben het et Sonja eens Knipoog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 02:03

@boy89: Probeer in het begin niet te lang stil te blijven staan. Bouw het langzaam aan op. Als je pony vervelend word gelijk voorwaarts rijden en opnieuw halthouden, niet gaan vechten maar rustig voorwaarts oplossen.