Beginnen met 4jarig, ongespeend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

Beginnen met 4jarig, ongespeend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:10

Hoi,
mijn vorige verzorgpaard is sinds een maand verkocht en nu ben ik begonnen met de 3 paarden van mijn buurman.

Een shet, Fury, waar 6 jaar niets mee gedaan was, hij was verschrikkelijk bang maar daar gaat het nu al redelijk goed mee, en het meisje kan er al op rijden.
Een haflinger, Rani, van 12 jaar waar evenlang niets mee gedaan is, we gaan binnenkort eens een zadel erop leggen want we denken dat hij wel al zoiets kent.

Het grote probleem is Amelie, een kruising tussen een haflinger en een amerikaanse draver, die pas 4 jaar geworden is. Het is een prachtig paard met geweldige gangen, heel lief in omgang en al, maar het probleem is dat ze nog niets kent.
Ze wilt nogaltijd melk van Rani, en als we haar uit Amelie haar zicht zetten, wordt Amelie helemaal gek en begint tegen de omheiningen op te springen. Voor de rest hebben we al geleerd stil te staan, wat ze al goed kan, behalve dat ze soms haar voet op de balken van de omheining zet, ze begint ook al een beetje aan de hand te lopen en zelfs de longe begint al te lukken.
Het grote probleem is dus dat ze niet zonder Rani kan, als dit eenmaal opgelost is, zou het allemaal een stuk handiger zijn.

Is er iemand di een soortgelijke situatie heeft meegemaakt?
Alle hulp is welkom!

Lisaaaaaaa

Re: Beginnen met 4jarig, ongespeend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:42

ik ken dat probleem. een paard bij mij op stal kon ook niet zonder dat andere paard. maar toen hebben ze hen apart in weides gezet. de een bij de ene groep aan de ene kant van het erf, en de ander aan de andere kant in een andere groep. dat ging in het begin ook totaaal niet! maar uiteindelijk kunnen ze wel zonder elkaar. of je moet eens proberen of het paard wat niet zonder die andere kan, in een stal te zetten en de ander (die niet zo moeilijk doet) in de wei te laten. en dat een paar keer te proberen. misschien helpt het!
veel succes ermee!!

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:50

Bedankt voor de raad, maar het probleem is dat Amelie gewoon door de omheining loopt als er iets is. En ze hebben hun hele leven op wei gestaan, er staat een box waar ze in kunnen maar momenteel staat er nog geen deur aan:D daar zijn we aan aan het werken...

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:54

Er is hier maar 1 oplossing voor! Haar ze in zoverre uit elkaar dat ze elkaar niet kunnen horen, zien, ruiken. Alle contact met elkaar verbreken. Desnoods tijdelijk even ergens stallen. Twee weken is hoogstwaarschijnlijk goed en dan heb de een veel zelfstandiger paardje. Daarna is de kans dat hij/zij door de draden gaat ook veel minder groot. Als hij/zij ergens anders staat zal de kans dat dr iets te leren valt ook veel groter. Probeer ze ook als het dier dan weer thuis komt eerst gescheiden te houden en het ritueel van het uit elkaar halen door te zetten.!! Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing! Succes ermee..

Groetjes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:03

Ik denk dat je het idd moet aanpakken zoals een ongespeend veulen. Mijn paardje was 8 maand toen ze voor de eerste keer wegging bij haar moeder, met als doel haar te spenen omdat mama het niet leuk meer vond dat ze bleef drinken, na 14 dagen gescheiden (het veulen was elders heen gebracht dus ver genoeg uit elkaar) werden ze terug bij elkaar gezet en na 1 minuut kennismaking ging ze terug drinken bij haar moeder. Op 10 maand hebben we dan een nieuwe poging ondernomen, dit gedurende 2 maand zelfs, in het begin was het gemis groot van langs beide kanten, maar na een dag riepen ze alleen nog naar voorbijgaande paarden en niet meer voortdurend en na een week merkte je er niets meer van.
Het veulen is ondertussen 3 jaar oud en het is en blijft een echt mamaskindje, maar je kan wel met alleen mama gaan wandelen zonder dat ze door de draad heen gaat.

Proberen uit elkaar halen dus, en dit zover mogelijk, liefst op een totaal andere weide. Niet na 2 weken terug bij elkaar omdat ze toch 4 jaar bij elkaar gestaan hebben en dan denk ik dat 2 weken wat kort is. Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:23

Ik heb dit een aantal jaren geleden ook een keer aan de hand gehad. Werd ik ook gevraagd een vierjarige in te rijden die nog bij de moeder liep en ook nog regelmatig dronk. Ook daar geen stal oid om ze uit elkaar te halen, dus ik heb 'r gewoon in de wei ingereden. Voordeel is dat mams erbij was, en dat het jonge dier heel veel steun gaf.
Door de vierjarige steeds toch een kort werkje aan te bieden, werd ze minder gefocust op mams, en we konden eigenlijk binnen de kortste keren ook rustig een stukje de weg op. Gewoon over de weg, even de lengte van het weiland af stappen zodat mams aan de andere kant van het lint mee kon lopen, dan gewoon terug, en hop terug de wei in.
Na een paar dagen geloofden zowel moeder als dochter het wel, en liep mams al niet meer mee. En dochterlief was het kleine ritje ook gewend, dus die liep braaf door. Dat heb ik gewoon steeds een stukje verlengd. Eerst 100 meter, toen 200, toen echt de hoek om, éven echt uit het zicht en dan weer terug, en toen was het leed geleden.
Heeft me in totaal niet eens een maand gekost en ik deed om de anderse dag wat met 'r als werkje, en de andere dag alleen even 'poetsen' (niet te best want ze stonden 24/7 buiten, maar ff om in de hand te hebben en even een kort oefeningetje aan de hand te hebben).

Misschien kun je d'r wat mee.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:47

Bedankt Sonja, daar kan ik zeker wat mee want we zitten net in dezelfde situatie! Ik ga dit zeker proberen zodra Amelie wat beter aan de hand loopt:)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:38

Yvet_90 schreef:
Er is hier maar 1 oplossing voor! Haar ze in zoverre uit elkaar dat ze elkaar niet kunnen horen, zien, ruiken. Alle contact met elkaar verbreken. Desnoods tijdelijk even ergens stallen. Twee weken is hoogstwaarschijnlijk goed en dan heb de een veel zelfstandiger paardje. Daarna is de kans dat hij/zij door de draden gaat ook veel minder groot. Als hij/zij ergens anders staat zal de kans dat dr iets te leren valt ook veel groter. Probeer ze ook als het dier dan weer thuis komt eerst gescheiden te houden en het ritueel van het uit elkaar halen door te zetten.!! Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing! Succes ermee..

Groetjes

Moet je vooral zo doen als je een paard een trauma wilt geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:55

Ja ik zou ook zeggen stapje voor stapje steeds een stukje verder, zoals Sonja zegt.

En niet zover mogelijk bij elkaar vandaan zetten, dan is 2 weken trouwens toch niet lang genoeg, maar het is nog cru ook, de moeder mist het kind en andersom, logisch toch, er is een band tussen moeder en kind.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:14

Mich_x schreef:
Bedankt voor de raad, maar het probleem is dat Amelie gewoon door de omheining loopt als er iets is. En ze hebben hun hele leven op wei gestaan, er staat een box waar ze in kunnen maar momenteel staat er nog geen deur aan:D daar zijn we aan aan het werken...

okee! misschien als de box af is, dat het misschien te proberen valt??

succes ermee!

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:28

Ja, het zijn dus van die grote containers, heel groot om in te zitten, maar het probleem is dat er geen deur in staat die nog licht doorlaat (er zitten geen ramen ofzo in de boxen) dus we moeten gewoon iets ervoor zetten, en ik vrees dat amelie dan wel weer eens dat kapot kan stampen. Maar we gaan haar eerst aan de containers gewoon vastbinden (daar kan ze niet aan opklimmen) en dan met de mama wat bezig zijn, en dan omgekeerd...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:56

Als ze vast staat gaat ze dan niet in paniek??
Wat je ook kan doen is dat de een wat met moeder doet en een ander een stukje gaat wandelen met de ander.
Gaan ze trouwens ook door de stroom draad?

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:35

Ze is niet afgespeend, dat zou ik gauw doen! Minstens een half jaar in de opfok. Mijn dierenarts zei dat dat de minimale periode was zodat ze elkaar niet meer kennen, en zodat de melkproductie bij de moedermerrie stopt. Nu kennen ze elkaar nog wel, maar je kunt ze wel scheiden zonder dat de jongste flipt. Bij de opfok zou ik haar eerst op stal zetten, om te voorkomen dat ze daar over hekken gaat springen. Het beste is als ze samen met een ander paardje tegelijk aankomt, op stal staat en later de wei in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:30

Chonelly, waarom zou je ze uit elkaar halen, en een vierjarige alsnog in opfok zetten?

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:44

Ik zou toch proberen ze uit elkaar te halen. Als de stal straks klaar is kun je daar bijvoorbeeld Amelie in zetten en met Rani een eind wandelen en dat steeds verder uitbreiden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:52

Mijn ervaring is dat het heel erg aan de moeder ligt, of veulens (in dit geval al weer volwassen paarden) weer gaan drinken en aan de moeder gaan hechten.
Ik heb verschillende gevallen meegemaakt waarbij het veulen na 6 mdn gespeend werd en na een jaar weer terug kwam uit de opfok. Bij het ene geval accepteerde de moeder dat het veulen weer dronk. Dit veulen hechtte weer net zo erg aan moeders als daarvoor.
Bij andere gevallen zie je dat de merrie er genoeg van heeft en het veulen (dan dus alweer bijna 2) gewoon niet meer laat drinken. De hechting en band is dan dus heel anders.

Ik ga voor de oplossing van Sonja. Waarom nu nog uit elkaar halen en moeilijk doen met opfok enz. Gewoon rustig aan oefenen. Steeds een stapje verder gaan dan komt het heus wel goed!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:35

ik heb dat probleem ook gekend, de moeder kreeg ik wel mee, de dochter ook, totdat mams begon te hinneken, en dan hield ik haar echt niet!
met rijden had ik mams gewoon in de wei naast de bak staan, dan ging het goed. toen mams werd ingeslapen nam ik haar wel mee naar buiten, maar verkeersmak was ze niet...dus dat heb ik nooit vaak gedaan.

ik zou gewoon de moeder in het zicht houden, daar heeft het paard wel steun aan, en dan gewoon oefenen, eerst heel ff uit het zicht en dan steeds wat vaker, dan leert ze dat ze weer terugkomt en gaat het vanzelf beter.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:49

Bedankt voor de raad!

Midgie, als ze vast hangen raken ze meestal niet in paniek (tenzij Amelie Rani dan niet meer ziet, daarom hangen we ze een meter of 2 van elkaar, ze zien elkaar maar kunnen niet aan elkaar)

De moeder heeft helemaal geen probleem om weg te zijn van Amelie, maar omgekeerd dus wel. Ook kan Rani wel eens bijten naar Amelie, of haar wegduwen, als ze weer begint te zuigen, dus ik denk niet dat Rani het zo graag heeft.

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:01

Ver uit elkaar zetten is denk ik de enige oplossing(ik vind het persoonlijk wel erg zielig). En probeer zosnel mogelijk de deur af te hebben zodat er een in de stal kan staan en eentje in de wei

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:43

Lijkt me niet zo goed voor die paarden...voor de moeder dat ze al 4 jaar melk geeft en voor het "veulen" dat ie al 4 jaar drinkt Gaaaap Zou ze toch uit elkaar halen zodat dat in elk geval stopt!

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 21:06

Ja ik wil ze ook uit elkaar halen, maar nu gaat het nog niet, hopelijk rap wel

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:44

Misschien een muilkorf om de 4 jarige? Zo eentje waar ze wel mee kunnen grazen en water drinken?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 07:55

als je met die moeder wel weg kan, ga dan met haar gewoon af en toe eens een stukje weg, laat de ander maar roepen. Ze went er dan vanzelf aan en ze merkt dat haar moeder ook weer trugkomt

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:19

EmptyWords, we hebben ze ene keer uit elkaars zicht gehaald en toen was Amelie heel gek geworden. ik ben gewoon bang dat, als we met Rani weggaan, Amelie door de omheining gaat lopen... Maar binnekort zetten ze eindelijk stroom:) had al lang moeten staan, maarja