zenuwachtig voor les ! lees eerst !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaileyS

zenuwachtig voor les ! lees eerst !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:02

sorry als het hier niet goed staat

Ik ben altijd nog wat onzeker bij paarden ,vroeger was dit heel erg ,toen schrok ik al als het paard zijn hals strok .
Nu is het minder erg maar ik ben nog steeds best onzeker /zenuwachtig ,bij/op ponys .
Mijn rijd ervaring is 1 ,25 jaar op een manege .Binnen kort moet ik een inhaalles rijden maarrr ...
Ik moet op een pony waar ik bijna altijd de laatste tijd op heb gereden omdat ik dr wedstr. had (1ste plaats)
maar deze pony doet bij het opzadelen nog al schrikkerig ,daar word ik dan al een beetje zenuwachtig van .
En bij het rijden is hij ook niet de makkelijkste !
Daar bij komt de moeilijkheden met de juf .Ik heb vroeger al een tijdje bij deze juf gereden ,en zij heeft toevallig ook mijn eerste les gegeven .Maarrrr,zij is een best streng ,hard en duidelijk .Ik weet ook niet hoe het gaat als ik op deze pony rijdt want bij haar heb ik nooit op deze moeilijke pony gereden .

hebben jullie tips ? de les is as woensdag .
groetjes
ps het is ong . 95 procent zeker dat ik op hem moet .

sinadama

Re: zenuwachtig voor les ! lees eerst !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:06

probeer je niet druk te maken en ontspan voordat je begint met rijden. de pony voelt jouw "angst" en laat dit dan merken door moeilijk te doen voor jou. Ga een praten met je juf ik denk dat het een hoop kan schelen voor je.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:16

Praat er gewoon over, als je echt niet op de pony wilt moet je dat zeggen en vragen of je op een andere moogt.

Misschien moet je wat meer tijd in de manege spenderen of gewoon af en toe wat paarden poetsen en opzadelen? Zo krijg je al veel meer vertrouwen!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:19

Doe t pas als je er klaar voor bent!( galop ofzo.)
probeer je vertrouwen te winnen op een brave pony.
Ik heb ook n topic gestart. Moet je maar eens zoeken.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:22

Als je het echt eng vind geef dat dan aan.
Vraag of je op een lieve pony mag. Je moet eerst maar eens vertrouwen vinden in het paardrijden opzich.
Als dat lekker gaat kun je overgaan op een moeilijker pony.
Angst kunnen ze zeker aanvoelen en daar reageren ze ook op.
Doe niets wat je niet zelf wilt!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:31

Vertel voor de les alvast dat je het nog een beetje spannend vind.
Kijk dan wat je instructrice ervan zegt. Als ze het weet kan ze er ook een beetje rekening mee houden.
En denk er niet teveel aan dat het misschien spannend of eng is, want dan wordt je nog zenuwachtiger dan je al ben, en dat is zonde! Je zal zien dat het straks meevalt!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:36

dank jullie ,ik zal er aan denken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:04

Ik vind het altijd wel fijn als iemand van te voren even meldt dat hij of zij iets een beetje spannend vindt. Dan kan ik er rekening mee houden. En als ik het niet weet niet.

Ik maak uit je berichtje trouwens niet echt op of je het nou prettig vindt of niet dat je juf streng is. Maar ook daar kun je gerust over praten hoor.
Ik sta ook bekend als erg fanatiek en best heel streng. Maar als iemand aangeeft daar wat moeite mee te hebben, of niet zo fanatiek te zijn, dan pas ik mijn instructie aan die persoon aan.
Klant is koning. En niet elke klant is gelijk.
Gewoon eerlijk over praten, dan hoef je je een volgende keer niet meer zo druk te maken en heb je meer (voor)pret!
Veel plezier woensdag!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:16

ik denk ook dat je het beste met je paard rij juf kan praten.
paardrijden is leuk, en het moet ook leuk voor je blijven.
ik weet niet hoeveel pony's jouw manege heeft, en of t moeilijk te regelen is om op een lievere pony te rijden. maar je kan het beste eerlijk zijn tegenover je juf!
misschien kan je eens vragen of je mag helpen een pony te borstelen, zo kan je misschien wat meer wennen aan verschillende pony's.
heel veel plezier woensdag!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:22

Vind je paarden en paardrijden eigenlijk wel leuk? Haha!
beetje bang zijn is heel normaal!
Als het zo erg is, waarom ga je dan niet eens een dagje tussendoor een kleine/lieve pony borstelen voor je les hebt? Gewoon lekker troetelen en een band opbouwen, dan wrdt t vanzelf minder!
Vraag of je een shetje in de buurt mag verzorgen, elke dag even lekker tutten, dan wordt het rijden vanzelf een stuk makkelijker Lachen

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:52

helaas zal het moeilijk worden om een verzorgpony te nemen want in de buurt staat geen enkel paard.
En de manege ligt een 20 minuutjes verder op dus ik kan ook niet ong 3 x daar een pony poetsen .
Een andere manege is geen optie want deze manege heeft een veilig heidskeurmerk , is leuk en ik zou niet weten naar welke manege ik anders kan .
Het is een vrij kleine manege dus er zijn niet veel wissel mogelijkheden .De juf weet van mijn angst want vroeger heb ik zelf bij haar in een andere groep gereden .

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:02

Hmm dat is erg vervelend..
En je juf snapt het wel van je angst?
Ze zal vast moeten snappen in wat voor situatie jij zit, En je mag ook voor je les aan niet even de pony poetsen waarop je moet rijden?

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:24

jawel ik moet hem opzadelen waarschijlijk

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:39

Nou, dan ben je alweer een stapje verder Haha!
Gewoon doen, en dan zie je dat het allemaal wel meevalt, en als iets niet lukt, gewoon vragen..

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:16

Het 'probleem' met de juf is alleen op te lossen door er over te praten. Vertel haar gewoon eerlijk dat je je nog niet zo zeker voelt en dat je door haar strengheid ook nog bang bent dat je het verkeerd doet. Als je juf weet hoe jij je voelt en waarom dan zal ze daar vast en zeker rekening meehouden.

En wat je angst voor het paard betreft: Als het niet mogelijk is om te ruilen, kun je in ieder geval wel vragen of er iemand is die jou wil helpen poetsen en opzadelen. Om over je angst heen te komen is het inderdaad een goed idee om met 'n kleine lieve pony te beginnen. Ik begrijp dat je niet makkelijk een 'oefen'pony in de buurt hebt, maar hebben ze op de manege een pony die je lief, of in ieder geval niet zo heel erg eng vindt? Dan is het misschien wel een ideetje om iedere keer als je les hebt, extra vroeg te gaan, of juist wat langer te blijven. In die extra tijd kun je dan lekker knuffelen/borstelen/oefenen met die pony. Je angst gaat alleen over als je meer vertrouwen krijgt en meer vertrouwen kun je alleen maar krijgen door positieve ervaringen. Als je die niet altijd tijdens je les kunt krijgen (omdat dde pony waar je dan op rijdt net iets te veel van het goede is), dan moet je proberen dat buiten de les op te doen. Als je paardrijden leuk wilt blijven/gaan vinden moet je echt voor jezelf ook dingen gaan doen die je leuk vind en die je voor jou gevoel wel kan.
Verder is het helemaal niet raar dat je paarden een beetje eng vindt. Ik denk dat meer mensen daar wel eens last van hebben en al helemaal als je nog geen 'rot in het vak' bent.

Gewoon rustig opbouwen en hulp vragen als je iets niet alleen durft!

Heel erg veel succes!

Groetjes, Kristel

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:35

Kristel_82 schreef:
Het 'probleem' met de juf is alleen op te lossen door er over te praten. Vertel haar gewoon eerlijk dat je je nog niet zo zeker voelt en dat je door haar strengheid ook nog bang bent dat je het verkeerd doet. Als je juf weet hoe jij je voelt en waarom dan zal ze daar vast en zeker rekening meehouden.

En wat je angst voor het paard betreft: Als het niet mogelijk is om te ruilen, kun je in ieder geval wel vragen of er iemand is die jou wil helpen poetsen en opzadelen. Om over je angst heen te komen is het inderdaad een goed idee om met 'n kleine lieve pony te beginnen. Ik begrijp dat je niet makkelijk een 'oefen'pony in de buurt hebt, maar hebben ze op de manege een pony die je lief, of in ieder geval niet zo heel erg eng vindt? Dan is het misschien wel een ideetje om iedere keer als je les hebt, extra vroeg te gaan, of juist wat langer te blijven. In die extra tijd kun je dan lekker knuffelen/borstelen/oefenen met die pony. Je angst gaat alleen over als je meer vertrouwen krijgt en meer vertrouwen kun je alleen maar krijgen door positieve ervaringen. Als je die niet altijd tijdens je les kunt krijgen (omdat dde pony waar je dan op rijdt net iets te veel van het goede is), dan moet je proberen dat buiten de les op te doen. Als je paardrijden leuk wilt blijven/gaan vinden moet je echt voor jezelf ook dingen gaan doen die je leuk vind en die je voor jou gevoel wel kan.
Verder is het helemaal niet raar dat je paarden een beetje eng vindt. Ik denk dat meer mensen daar wel eens last van hebben en al helemaal als je nog geen 'rot in het vak' bent.

Gewoon rustig opbouwen en hulp vragen als je iets niet alleen durft!

Heel erg veel succes!

Groetjes, Kristel

Inderdaad ben t met je eens Knipoog

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:42

je kan het proberen, rustig blijven (voor zover het lukt), een zachte aai en lieve woorden doen al wonderen bij de pony Lachen als jij rustig bent geef je het over aan je pony,

maar ik zou idd kijken hoever je durft te gaan (desnoods zet je hem vast) en met rijden,, dat je eerste krijgt wil ook zeggen dat je hem aan kan Knipoog en dat je blijkbaar goed rijdt.
en een strenge instuctrice wil niet zeggen dat ze je niet begrijpen, het blijven mensen en ze zal echt wel door hebben als jij het eng vind

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:29

dank julllie !Waar ik trouwens ook vaak kom voor mijn vertrouwen is bij het paarden rusthuis ,bejaardenhuis voor paarden ,daar kom ik vaak de paarden aaien en brokjes voeren .
Ik zal vragen of de juf ,me wil helpen met opzadelen enz .Maarr,
ik moet ook uit de wei halen voor de derde keer in mn leven ....

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:16

voor als jullie niet genoeg info hebben over mijn rij ervaring

stap , draf :kan ik zon beetje alle basis figuren enz .
galop Misselijkondje hoefslag met volte
heel lichte springer ervaring :iets meer dan balkjes en kruisje .
dressuur : A startgerecht ( kan dus over ong 2 wedstrijden naar de B )
en carrousel ervaring

vooral met caroesel heb ik veel last van mn vertrouwen probleem .

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:31

Aan de juf kun je waarschijnlijk niets doen. Misschien kun je met haar praten dat je wat onzeker bent. Ik zou zelf gewoon een uur eerder naar de mange gaan en de pony gaan poetsen. Zo leer je hem beter kennen en heb je er zelf misschien meer vertrouwen in! Het klinkt mischien dom maar je kun tijdens het rijden ook tegen hem praten dan word je zelf rustiger en hij ook. En probeer vooral te ontspannen! groetjes

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:50

ik kan niet een uur van tevoren want ik ben om half een uit en de les begint om half 2 .Ik ga gelijk uit school want het is 20 minuten rijden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:23

Hoe is het gegaan, heb je met je juf kunnen praten over dat je het soms best eng vind?

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:21

Ik had een andere juf ,die wat liever is !We gingen springen en alles is goed gegaan !Alleen schrok hij van iemand die naast de bak zijn cap opdeed .Maar daar kan hij niks aan doen !

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:26

mooi zo dat het goed ging.
niemand is perfect en lukt het een keer niet jammer dan volgende keer weer beter. Komt wel goed !

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:29

dank je !En ik heb op de lijst waar je op kan zien op wie je de volgende /die les moet gezien dat ik volgende week op een hele leuke mag !