Rechts aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeni

Rechts aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:29

Ik ben echt helemaal ten einde raad. Ze is helemaal volledig nagekeken.
Ik heb gelongeerd en tot mijn grote verbazing springt ze dan wel goed aan.
Ik probeer haar op de volte/in de hoek te laten aanspringen maar dan springt ze echt altijd verkeerd aan,
ik heb mijn zweepje aan de buitenkant zodat ik haar achter mijn been kan aantikken.
Ik heb mijn buitenbeen verder naar achter dan mijn binnenbeen en mijn binnenbeen drijft.
En nog springt ze altijd verkeerd aan.

Iemand ervaring of tips?

Animal_ABC

Re: Rechts aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:32

Wij hadden dit probleem met onze Fjord, bleek dat ze haar schouder niet genoeg naar buiten zette. Daar eerst op gewerkt, en na 1,5 jaar viel ineens het kwartje Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:33

Moet je zorgen dat je op het rechte gedeelte, lange stuk dus, dat je haar dan helemaal naar buiten stelt (links) en dan de hulpen geven voor galop. Dan MOET ze wel rechts aanspringen. Anders valt ze om Tong uitsteken.
Uiteraard goed belonen en niet te lang doen in het begin. Succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:37

Kun je aangeven waar de oorzaak van het verkeerde aanspringen ligt? Kun je 'm goed "om je binnenbeen" gebogen houden bij het aanspringen? Of buigt 'ie op het moment supreme stiekum toch snel naar links?
Kun je 'm vanuit een stukje schoudervoor aan laten springen?
En als je 'm in galop laat "vallen" vanuit een versnelde draf, desnoods met op het verkeerde been lichtrijden erbij en/of vanaf een circel, wat gebeurt er dan?

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:57

Wij hebben op onze manege een pony die altijd in de linkergalop aanspringt. Extra goed je beenhulpen geven en hem overvallen. Rustig draven en dan zonder echt eerst door te gaan zitten aanspringen. Springt hij verkeerd aan? Terugnemen en zonder zelf moeilijk doen weer aanspringen.
Jouw paardje laat aan de longe de goede galop wel zien, dus hij moet het ook kunnen. Ligt zijn zadel niet te ver naar voren? Als het zadel te ver naar voren ligt, heeft hij in zijn schouders geen ruimte om aan te springen.
Succes

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:48

Ik kan hem nu vanaf het wijken naar A naar rechts stellen en dan aanspringen, ik ben ook bezig met longeren. En de afgelopen dagen gaat het aardig goed, bedankt voor al jullie tips, ik heb er echt wat aan.

Citaat:
Moet je zorgen dat je op het rechte gedeelte, lange stuk dus, dat je haar dan helemaal naar buiten stelt (links) en dan de hulpen geven voor galop. Dan MOET ze wel rechts aanspringen. Anders valt ze om Tong uitsteken.
Uiteraard goed belonen en niet te lang doen in het begin. Succes! Lachen

Dit zou moeten werken, maar nee. Ze springt dan juist verkeerd aan, klinkt raar. Maar het is zo Lachen

En het kwartje is volgens mij eindelijk gevallen, want ze springt nu (bijna) iedere keer goed aan.

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:16

is je paard nog jong ik heb nl ook een jong paardje van 5 en die sprong toen hij 3/4 was ook steeds verkeerd aan ,, en opeens was dit weg ! maar is ze nog jong?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:55

Ze moet waarschijnlijk nog leren dat de rechter galop de goede galop is bij het rechtsom gaan.
Als je stelling naar buiten vraagt op volte en haar dan laat aangalopperen (mét stelling dus) kan het niet anders dat ze in de goede galop gaat (eigenlijk valt). Wel genoeg stelling vragen, anders kan ze alsnog over buitenschouder wegvallen.
Ze begint zo vanzelf rechtsom met de rechtergalop te associëren.