Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FonsR1150GS

Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:59

Hallo

Ik heb een vraag, als ik met mijn paard buiten ga rijden kom ik op een pad, en op een bepaald punt wil mijn paard niet verder.
Ben nu al 2 dagen daar naar toe geweest en heb al wel 25 meter gewonnen, maar ik ben er toch weer mee gestopt.
De situatie is daar als volgt, pad van 2 meter breed, rechts brede sloot, links wei met schrikdraad.
Willem zo heet mijn paard, heeft al van alles geprobeerd. Omdraaien en in galop er tussen uit, meters achteruit lopen nog net niet steigeren. Kortom het is een heel gevecht elke keer. Ik heb nog steeds verloren, maar ik ben ook bang dat hij achteruit met zijn kont tegen de schrikdraad aan komt of dat we de sloot ingaan.
Heb al gedacht af te stappen en te voet met Willem aan de teugel verder te gaan. Of moet ik net zo lang doorgaan en hem dwingen desnoods met de zweep om door te gaan.
Het is voor ons alle twee niet leuk, kan natuurlijk ook een andere route nemen, maar wie weet komt er dan wel weer een plekje waar hij niet langs wil.
Wat kan ik het beste doen?

Groeten Fons

Silence

Re: Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:01

Elke keer stoppen is een hele grote fout die je maakt.
Telkens geef je je paard zijn zin en dit zal dan alleen maar erger worden.
Afstraffen met de zweep moet je dus zeker niet doen, je hebt hem dit min of meer wel een beetje zelf aangeleerd.
Dan ben ik nog meer een voorstander van afstappen en aan de hand verder gaan.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:05

daar ben ik het mee eens. je kunt beter afstappen en te voet verder gaan. dat geeft je pony/ paard ook wat meer vertrouwen. veel succes!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:10

Silence schreef:

Ik stop niet Willem stopt, is dat dan ook mijn fout?

Groeten Fons

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:12

Gewoon lekker afstappen en erlangs lopen en weer vrolijk verder rijden, scheelt een hoop stres en het gevecht moet je nooit aan gaan een leider blijft kalm en verliest zijn rang als hij gaat vechten, dus diep adem halen afstappen en leiding geven.
Nooit met de zweep meppen, een paard doet dit echt niet om te winnen, maar doet het omdat hij het gewoon eng vind en jij hem vanaf zijn rug niet het vertrouwen kan geven om door te lopen.

Ik heb ook een merrie die op een bepaalt punt gewoon echt niet wil , dat is bij een varkensboederij, daar raakt ze helemaal in de stres, ik stap dus zodar ik merk dat ze gaat spannen af en dan lopen we samen op ons gemak gewoon erlangs, daarna is er niets meer aan de hand, ooit zal ze er met mij op haar rug langs lopen, maar al duurt het 10 jaarik gun haar die tijd.
Is heel grappig ze kruipt echt achter mijn rug alsof ze wil zeggen jij eerst .

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:13

Ik ken het probleem..
Ik weet niet of het 'goed' is, maar ik ben afgestapt.. natuurlijk niet om het minste of geringste, maar als mn paard iets echt heel eng vind, (bijv. een smal bruggetje) dan stap ik af, loop er met haar overheen, en de volgende keer deed ze het dus wel uit zichzelf..
Het voorkomt ook onnodig gevaarlijke situaties, dus ikzou zeggen mits het geen aanstel is even afstappen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:14

er staat schrikdraad?
zou het kunnen dat dat tikt en je dier daar bang van is?

denk dat je best aan de hand er langs zou kunnen gaan en hem laten zien dat er niet iets is wat eventueel eng is?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:15

Silence schreef:
Telkens geef je je paard zijn zin en dit zal dan alleen maar erger worden.
Afstraffen met de zweep moet je dus zeker niet doen, je hebt hem dit min of meer wel een beetje zelf aangeleerd.
Dan ben ik nog meer een voorstander van afstappen en aan de hand verder gaan.

Grappig er staat dat je naar Klaus Hempfling ben geweest en toch heb je het over het paard zijn zin geven.
Hoe zou jij het oplossen dan als je niet mag stoppen als je paard toch stopt??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:16

Waarom zou dat niet goed zijn? Je voorkomt op die manier een hele hoop stress bij jezelf en bij je paard. En in het ergste geval voorkom je misschien ook nog ongelukken.

Wat maakt het uit om even af te stappen? Ik ben daar ook heul makkelijk in.

En dat gez*ver van 'dan heeft het paard gewonnen'. Nou, dat gaat er bij mij echt niet in. Je gaat er toch langs? Nee, omdraaien en teruggaan, dan heeft het paard zijn zin gekregen (ik zeg expres niet 'gewonnen' want ik ben van mening dat een paard niet op pad gaat met het idee: laat ik eens een 1-0 score gaan halen)

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:17

Wat ik zelf altijd doe is afstappen en mijn paard laten ruiken/kijken naar wat ie zo eng vind. Ik ga absoluut niet in gevecht en ga hem ook niet dwingen hierdoor maak je het alleen maar erger en bevestig je dus dat daar 'iets' is. Blijf zelf rustig en neem de tijd, zodat je paard alles goed kan bekijken enzo. Ik keer niet om zolang mijn paard onrustig blijft en mij probeert mee te sleuren, dan blijf ik staan waar ik sta. Wil hij bijv. het draad van dichterbij bekijken? Dan loop ik met hem mee. Ondertussen praat ik tegen hem en aai hem om hem kalm te krijgen (en moed toe te spreken Knipoog ). Soms duurt het een tijdje tot ie het vertrouwd om erlangs te gaan, dus ga er niet heen als je hier geen tijd voor hebt. Want het is zo belangrijk dat jij het goede voorbeeld geeft en dus zelf rustig en kalm blijft en doet alsof er niks is. Lukt het alsnog niet om er langs te komen? Zorg dan dat hij i.i.g kalm is geworden en draai pas om op een moment dat hij het zelf niet aangeeft, hierdoor is het jouw idee en hou je de leiding. Volgende keer opnieuw proberen net zolang totdat hij er kalm voorbij loopt achter jouw aan. Geef hem de ruimte en houdt hem niet strak bij het bit vast, zodat hij rustig om zich heen kan kijken en als hij eventueel een sprong/spurt maakt hij jou niet overloopt.
DUS stap af, geef hem de ruimte en tijd om de omgeving te verkennen en blijf zelf vooral kalm (en lach hem uit dat ie zo idioot doet Tong uitsteken )
succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:19

die van mij heeft ook een aantal vaste punten waar hij stopt..meestal is er voor hem ook wel een reden voor,tikkende stroomdraden,honden die ergens achter verscholen zitten...of gewone baktijgers die verdwaald zijn Clown

ik blijf dan lekker staan.
boos word ik echt nooit,heeft ook totaal geen zin want dan denkt ponylief helemaal dat er iets is waardoor hij daar niet langs wil..
gewoon lekker fijn negeren Haha!

ga een liedje zingen,goed voor je ademhaling ook,want dan word die rustig,,en je paard reageerd daar vaak wel op
verzin een verhaaltje,maar blijf gewoon staan.
kan even duren maar paard bedenkt zich dan vaak toch dat er blijkbaar niks is en zal wel weer doorlopen....

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:25

hij vertrouwd jou.stap af en loop samen.
en de volgen de keer neem je een vriend mee en probeer je het samen.
wel een paard dat er zo langs loopt.
hij volgd dan.
sterkte !! Pling

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:13

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, Midgie en alle andere.
Ik ga het deze avond weer proberen, en zal afstappen als ik merk dat hij weer gaat stoppen.
Groeten Fons

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:15

Dat is ook niet helemaal de bedoeling denk ik. Je moet pas afstappen als je echt niet verder komt. Niet als je al denkt dat ie eventueel gaat stoppen. Even afwachten wat paardje doet. Laat je morgen iets weten?

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:16

Als je een keer met iemand samen gaat, laat je dat paard voorop gaan, dan denkt hij miss dat ie er ook gewoon langs kan Knipoog

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:19

Maanling schreef:
Dat is ook niet helemaal de bedoeling denk ik. Je moet pas afstappen als je echt niet verder komt. Niet als je al denkt dat ie eventueel gaat stoppen. Even afwachten wat paardje doet. Laat je morgen iets weten?

Oke natuurlijk probeer ik het eerst weer, maar als het echt niet gaat, stap ik af en gaan we te voet verder.
Ik laat morgen weten hoe het gegaan is.
Groeten Fons

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:40

succes en ik ben benieuwd wat hij doet!

__Maud_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:41

Ik blijf meestal zitten en probeer er steeds een heel klein beetje dichterbij te komen. Gat dat niet, dan ga ik erlangs lopen!

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:47

Als je paard het echt eng vind kan je er idd beter even af.. of iemand mee nemen die er wel langs durft en die voorop..
En telkens herhalen.. dus niet wanneer je paard er 2x braaf langs is geweest er niet meer langs gaan..

Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:49

Citaat:
maar ik ben er toch weer mee gestopt.

Hier geef je toch echt aan dat je wel zelf gestopt bent.
Daaruit spreekt voor mij, dat je terug gaat naar stal.
Dus je paard zijn zin geeft.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:53

zeker en vast afstappen, waarom:
- je toont dat jij de leider bent en die bepaald waar je heen gaat
- je toont als leider dat het niet erg is.
- je kweekt vertrouwen met je paard.
- voor je het weet kun je heel ver wandelen Knipoog

waarom niet slaan:
- omdat je je paard straft, terwijl ie gewoont toont dat hij niet durft en jij bent tenslotte de leider dus in zo'n gevallen moet je dan afstappen.
- omdat je paard dan de link gaat leggen van als ik ergens niet door durf hij geslaan wordt, gevolg hij zal niet meer van je erf lopen.

==> wat ook heel goed helpt is grondwerk doen!! Je leert je paard aan meer dingen gewoon maken, je paard leert je leiderschap te aanvaarden, en ie zal meer vertrouwen hebben. En je paard zal meer druven
Veel succes ermee

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:54

FonsR1150GS schreef:
Maanling schreef:

Oke natuurlijk probeer ik het eerst weer, maar als het echt niet gaat, stap ik af en gaan we te voet verder.
Ik laat morgen weten hoe het gegaan is.
Groeten Fons

gewoon direct afstappen. is toch zo erg niet aan de hand lopen?? ik snap niet waarom mensen dat niet doen.

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:25

mijn paard is heel bang voor het schrikdraad als dat naast de weg staat gaat mijn paard niet meer verder miss is et getik daar net iets harder ofzo? veel succes verder

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:40

Ben het deze avond weer gaan proberen. Ongeveer op het zelfde punt wou Willem weer niet verder, toen hij na aandrijven van mij echt niet verder ging ben ik afgestapt. Toen zijn we te voet zeker 25 meter verder gekomen, en wou hij weer niet verder. Ik dacht nou dan blijf hier maar een poosje staan, ik kan hem moeilijk heel het bit uit zijn mond gaan sleuren.
Een poosje gestaan, wat tegen hem gepraat en gezongen en gerustgesteld, dat had als resultaat dat meneer aan een plukje gras begon te knabbelen, maar het nog steeds vertikte om verder te gaan.
Toen hij het echt niet wou ben ik opgestapt met zijn hoofd wel in de richting die hij niet op wou, en zijn we in stap weer terug gegaan.
Het was nu wel allemaal wat rustiger wat minder gestrest maar het is mij nog niet gelukt.
Wordt vervolgd.

Groeten Fons

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:17

Wat vervelend!
Misschien speelt hij wel een spelletje met je?
Knabbelen aan gras is toch niet egt een teken van angst!
Misschien kun je er eens van de andere kant op aan rijden? Snap je wta ik bedoel? dat hij het niet aan ziet komen, en dan weer afstappen, en dan toch maar ff iets hardere hand erin.. Want hij weet nu dat hij wint, dus gaat hij het eeecht niet doen als het niet hoeft.. Of anders een ander paard mee!
Niet opgeven in ieder geval, Hij moet een keer van jou verliezen anders blijft hij dit doen!