Sinds 4 jaar rij ik wekelijkse op manegepaarden. Ook heb ik de opleiding paardenhouderij gevolgt.
Ik weet hoe ik met paarden om moet gaan, alleen zit ik met het volgende probleem:
Rijtechnisch weet ik hoe ik moet rijden, maar ik ben vaak niet concequent genoeg.
ik krijg 1x in de week een privéles op een manegepaard. Rijtechnisch ben ik met deze instructise erg vooruit gegaan, en laat het paard ook meer doen dan dat ik vroeger durfde (trainen ipv alleen rondjes rijden).
Wanneer ik zelf moet instappen zonder dat er iemand bij me is om me aanwijzigingen te geven, komt het paard bijna niet vooruit, het zit in gedachten nog kuil te eten op stal. Wanneer mijn instructise eraan komt, pak ik meteen de teugels op en laat het paard meer verzameld lopen (de paarden die ik rij zijn lang in het lijf), laat het doorstappen en laat het reageren op mijn hulpen.
Ik ben dan veel concequenter.
Nu wil ik een eigen paard gaan kopen, alleen weet ik niet hoe ik concequenter moet gaan worden.
Het heeft niks te maken met het paard (ik rij op verschillende paarden), maar alleen met mijn zelfvertrouwen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?