ik zit scheef... naar osteopaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

ik zit scheef... naar osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:20

Mijn vorige paard was scheef en had rugpijn. toen ben ik ermee naar een osteopaat gegaan. Die heeft haar rechtgezet. Ik moest ook mijn zadel laten zien en hij zei dus dat ik scheef zat. En dat terwijl het zadel net opgevuld was! Hij zei dat ik zelf maar eens naar een osteopaat moest gaan.

Bij mijn huidige paard kreeg ik ook te horen dat ik scheef zit; het zadel is voor hem opnieuw opgevuld en aangepast en bij de na-controle (na 20 uur rijden) blijkt hij links toch alweer wat ingezakt te zijn.
En dat terwijl ik rechtricht-oefeningen doe en er echt op probeer te letten. maar ik ben aan 1 kant soepeler dan aan de andere kant.

Nu denk ik er zwaar over om de raad maar op te volgen inderdaad maar naar een osteopaat te gaan. Zijn er meer bokkers die dat hebben gedaan om die reden?

Claudia__

Re: ik zit scheef... naar osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:28

Ik heb het (nog) niet laten doen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel over na zit te denken. Ik heb zelf best wel vaak last van m'n rug en het zou bij mij heel goed kunnen dat mijn rug 'vast' zit, dus misschien dat ik wel een keer naar de osteopaat ga. Ben benieuwd naar de reacties van anderen.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:23

Ik ben niet precies om die reden naar de osteopaat gegaan, maar het helpt wel veel. Ik zat ook altijd 'scheef', en als "mijn" paard op de rechterhand reed boog hij goed, maar op de linkerhand deed-ie dat niet. Bleek later dat ik door mijn rug ook niet veel kon doen met mijn linkerbeen, en dat ik mijn rechterbeen echt vastzetten. Het gaat nu al veel beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:56

Ik ging naar de osteopaat voor mijn rug en mijn linkerheup bleek meer naar voren en lager te staan. Helaas mag ik ivm hernia's niet meer gekraakt worden, want zou eigenlijk nog eens gecontroleerd moeten worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:35

nog een kleine aanvulling: ik heb op zich (nog?) geen klachten, maar bij een keuring 15 jaar geleden heb ik wel te horen gekregen dat ik een lichte scoliose heb.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:39

Ben wel benieuwd naar de reacties op dit topic. Ken het probleem. Heb ook een heup hoger dan de ander en een lichte scoliose. Ik zit zelf meer te denken aan een chiropractor want ik wil alleen rechtgezet worden. Osteopaten werken ook meer met organen heb ik begrepen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:56

Pasdedeux: ik ben er alleen gekraakt en gemasseerd. Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:02

Oke, ik had een tijd geleden informatie opgevraagd bij een osteopaath en die vroeg of ik last had van mijn maag ed. Die zei je moet een chiropractor hebben, vandaar. Zal een beetje hetzelfde zijn als met de paarden. De ene osteopaath kraakt en masseert, de ander richt zich op organen. Heeft het geholpen Urielle? Was je heup recht daarna?

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:08

Hoi Beantsje,

Je zou ook kunnen overwegen een aantal Centered Riding lessen te nemen. Hier wordt om te beginnen gekeken naar de ruiter zelf, en niet meteen naar het paard. Dus hoe is je zit, je balans, etc. Goede kans dat een instructeur je oefeningen kan geven om je scheefheid minder te maken. Ook zal je je zelf bewuster worden van hoe je zit en dit kan je ook al een eind op weg helpen.
Ik ben ook scheef, in de zin van dat ik in mijn linkerheup vastzit, die moeilijker kan draaien en daardoor inknik in mijn linkerzij --> scheef! Ook ben ik links gewoon minder sterk, zowel in mijn zij (waardoor ik dus inknik) en in mijn been (dan ga je in rare houdingen zitten om toch voor elkaar te krijgen wat je wil). Ik moet dus eigenlijk oefeningen doen om enerzijds mij heup soepeler te maken en anderzijds mijn zij en linkerbeen te versterken.

Wellicht geldt iets soortgelijks voor jou en kun je dus met minder 'rigoreuze' maatregelen af dan naar de osteopaat. Bovendien is Centered Riding ook nog eens ontzettend leuk en leerzaam!!

Veel succes,
Lies

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:09

Ik was laatst ook van plan om naar het osteopaat te gaan, ik ben benieuwd hoe jullie resultaten waren!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 06:50

pasdedeux schreef:
Heeft het geholpen Urielle? Was je heup recht daarna?

Ja het hielp wel, ik liep heel raar daarna, voelde net alsof een been langer was dan het andere Koe
Ik was toen zwanger en mijn baby is ook iets meer ingedaald daarna (deed ze niet door scheefstand van mijn bekken). Helaas of niet helemaal, of toch zelf weer scheef gegaan want mijn dochter is tijdens de bevalling nog een eind moeten zakken en heeft daarbij mijn staartbeen/heiligbeen van zijn plaats gewrongen. Weer werk voor de osteopaat dus Nagelbijten / Gniffelen Maar ook dat is weer opgelost.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:26

Nee, neem eerst zitles bij een instructeur die exact kan zien waar jij welke fout maakt. Scheef zitten kan komen uit alle hoeken van je lichaam, en vaak zit de fout niet op de plek waar je de scheefheid ziet. (je ziet een scheve rug, maar eigenlijk komt het doordat je 1 been optrekt bijvoorbeeld).

Een osteopaat kan wonderen verrichten, maar zoek het eerst in je houding, blijkt dan dat er idd iets niet op zijn plek zit (een goede zit-houding instructeur kan ook dat zien) dan kun je altijd nog naar de osteopaat.

Kijk bijvoorbeeld eens op de website in mijn onderschrift, of zoek een centred riding instructie.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:33

nou ik ben ooit eens gekraakt omdat ik veel pijn heb in me knie. ik zal dus scheef zijn, ben gekraakt en sindsdien heb ik vaak last van me onderrug en zit ik scheef.
ik probeer dit op te lossen om dus iig 5min van een uur rijden bewust te letten op me houding. en kan het zo een heel eind opvangen.
ik heb dus slechte ervaringen met kraken en zal het niet snel aanraden.
probeer het eerst met je zit op te lossen, ook als je niet op je paard zit kun je bezig zijn met recht zitten en lopen. bijvoorbeeld als je met je benen over elkaar zit dan zit dat de ene kant op lekkerder dan de andere kant, mijn ding juist op die minder lekkere manier gaan zitten.

nou ja iig succes en denk nog maar een keer goed na over een osteopaat.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:51

pasdedeux schreef:
Ben wel benieuwd naar de reacties op dit topic. Ken het probleem. Heb ook een heup hoger dan de ander en een lichte scoliose. Ik zit zelf meer te denken aan een chiropractor want ik wil alleen rechtgezet worden. Osteopaten werken ook meer met organen heb ik begrepen.

Een osteopaat kraakt inderdaad niet alleen maar, maar daarom gaat mijn voorkeur boven alles naar een osteapaat. Een chiropraktor zet je rug recht punt dat was het probleem. Dit is bijvoorbeeld erg nuttig als je door een val of zo een scheve rug hebt gekregen. Als de scheve rug bv komt doordat je bekken scheef staat of 1 van je organen ligt verkeerd en drukt tegen een zenuw bij normale rugstand dan pakt de osteapaat zowel de oorzaak als het gevolg aan. Hierdoor zal de klacht zo goed als niet meer terug komen na een aantal behandelingen.

Gekkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

Ik zou zeggen, je kan niet meer als proberen.
Als je rechtricht oefeningen doet en je zadel toch links is ingezakt ligt het toch aan jezelf, aan je eigen houding.
Of zitles nemen. Succes!