ik heb dus een groot probleem!!! Als ik alleen rij met Kartouche dan is hij doorgaans lui
(krijg ik wel actief hoor), heb ik les, dan is hij hyperactief 
Als ik alleen met hem rijd (dus niet tijdens lessen) dan galoppeer ik voornamelijk op grote voltes. die lukken goed, verzameld, arbeids en middengalop en afwisseling, alles gaat super

Maar eergisteren had ik les. Mijn schouderbinnenwaarts en appuyementen en draf gingen zeer goed! Maar toen moest ik een schouderbinnenwaarts presteren in galop.
Wijken in galop gaat goed, dus ik veronderstelde dat schouderbinnenwaarts ook niet zo'n heel groot probleem ging opleveren.
Dus ik rij bij C een volte op de linkerhand en ik ging eerst eens gewoon rechtdoor galoperen en zo terug bij A op de volte komen. Op het moment dat ik Kartouche rechtstelde nam hij zijn bit vast en ging hij in middengalop over die hoefslag... Terug bij A op de volte kreeg ik hem terug verzameld... Ik heb dan eerst wat halt-galop overgangen gereden (zodat hij echt luisterd, ik moet hem vaak eens op zijn plaats zetten en dat is precies de beste methode, want zweepgebruik haat ik...
)Dus na hem zo op zijn plaats te hebben gezet ging het wel al beter... maar hij maakte hem zo sterk toen hij gewoon de hoefslag moest volgen... ik had geen buitenarm meer over

Dus dan moest ik van me lesgever het toch proberen (hij is grandprix ruiter en kent dat paard door en door en hij zei dat als we nu stopten hij zijn zin gekregen had, want (zegt hij) kartouche weet goed genoeg wat we nu gaan doen)
Dus dan heb ik de schouderbinnenwaarts in een zeer actieve arbeidsgalop gereden (3 keer op beide zijden) maar dit was dus zeker niet aangenaam...
Hebben jullie tips om hem verzameld te houden? Volgens mijn lesgever speelt hij gewoon met mijn voeten... Kartouche is ZZ-dressuur, maar ik belange nog niet... en in het begin ik ermee reed kende ik enkel de basis... Dus vroeger heeft hij wel met mijn voeten kunnen rammelen. Maar nu beheers ik ook al zwaardere oefeningen (wijken (in stap, draf en galop), schouderbinnen, travers, renvers, appuyement in stap en draf, wending om de achterhand, zware overgangen rijden (zoals halt galop), eenvoudige galopwissels) Dus sinds 6 maanden kan ik hem wat meer aan het werk zetten en bloeit kartouche helemaal open, maar eens ik terug een oefening aan het leren ben (zoals die schouderbinnen in galop) speelt hij nog wel eens met mijn voeten... en ik ben zeker dat hij dit zal doen met mijn appuyementen in galop ook...
Nja hebben jullie tips voor mij waarbij het wat beter zou gaan?...
Mijn lesgever zegt dat ik meer op mijn gat moet gaan zitten en meer duwen en me langer maken... Maar ik vind dat allemaal zo gemakkelijk niet in een middengalop dat je zelf niet in de hand hebt

Toch ben ik aan het oefenen en oefenen...
Heb gisteren ook 2 uur gereden met hem en ik heb vanuit een cirkel bij C (linkerhand) naar de E gegalopeerd en daar een halve cirkel gemaakt en bij B terug rechtdoor terug naar C, Wel bij het stuk H-E, kreeg ik terug die middengalop... Hij zag die hoefslag en ging ervandoor...
Terug op de cirkel is hij terug vol concentratie...
Dan van B tot H lukte redelijk verzameld...
Zou het in zijn hoofd zitten? Van vroeger misschien, dat hij op de hoefslag een middengalop moest presteren? Want ik vind het raar dat hij net op de hoefslag een middengalop zet en eens ik op de cirkel kom ik hem terug volledig kan verzamelen...
Beetje moeilijk vind ik het allemaal... Hopelijk kan er me iemand helpen...
En ik heb een goede band met hem!
enkel kan het soms wat mislopen als ik wat meer aandacht besteed aan de andere twee paarden dan aan hem... (zoals gisteren, na hem gereden te hebben heb ik er nog twee gereden en meneer brak bijna zijn box af wanneer ik met de andere passeerde...) Dan kan het wel eens mislopen en hij kan dan wel wat boos op me zijn... Dus dan moet ik hem op z'n minst een half uur borstelen en knuffelen voor het rijden voordat we terug 'vriendjes' zijn 
Anders lukt het rijden ook super hoor, maar zou hij me niet laten opstijgen... (raar paard hoor
, hij het opstijgen zou hij me er dan durven afgooien terwijl eens ik erop zit het rijden wel super gaat 
Nja tips?