paard loopt onder je uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

paard loopt onder je uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 11:45

Heeft iemand tips voor een héél voorwaarts paard?

Voorwaarts als in;
tijdens de stap constant weg willen draven
tijdens draf steeds harder en uiteindelijk gewoon keihard.
Galop weet ik niet, als ik de draf niet onder controle heb ga ik niet galoperen.

Maargoed, iemand tips? Ik reed al veel voltes, 8jes maar ze probeert in stap telkens aan te draven. Toen ik al meer met mijn stem hulpen gaf werd het al minder. Maargoed alle tips zijn welkom Haha!

De aanleuning is overigens wel heel fijn Lachen

PercyLeen

Re: paard loopt onder je uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:48

deniece schreef:
Heeft iemand tips voor een héél voorwaarts paard?

Voorwaarts als in;
tijdens de stap constant weg willen draven
tijdens draf steeds harder en uiteindelijk gewoon keihard.
Galop weet ik niet, als ik de draf niet onder controle heb ga ik niet galoperen.

Maargoed, iemand tips? Ik reed al veel voltes, 8jes maar ze probeert in stap telkens aan te draven. Toen ik al meer met mijn stem hulpen gaf werd het al minder. Maargoed alle tips zijn welkom Haha!

De aanleuning is overigens wel heel fijn Lachen

Overgangen en schijnovergangen! En goed je buitenteugel erbij!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:50

Zoals werd gezegd overgangen en schijnovergangen. Verder tijdens de draf met het lichtrijden het tempo aangeven. Kost in het begin wat moeite (omdat je langzamer lichtrijdt dan je paard loopt), maar het loont wel erg goed. Lachen

Cyn_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:51

Bezig blijven houden, na de volte meteen weer een ander figuur rijden en tussen door ook (schijn)overgangen rijden en langzamer lichtrijden. Mischien van te voren even longeren?? Lachen
suc6 Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:53

Ik zou eerst even uitsluiten of er niets medisch aan de hand is. Past het zadel goed? Tanden goed nagekeken? Sommige paarden rennen ook onder het werk uit omdat ze ergens last van hebben.

Verder zou ik als je paard erg opgefokt is van te voren misschien eerst even longeren.
En verder zou ik zeggen aan het werk zetten. Telkens dingen verzinnen om hem aan het werk te hebben, geen een lange zijde helemaal rechtdoor rijden.
Als hij gaat rennen zou ik hem op de volte zetten en dan op je zit terug rijden. Desnoods weer gaan stappen en als hij weer rustig is, aandraven.
Kleine stukjes proberen en goed belonen als hij deze kleine stukjes rustig kan draven. Vanuit daar uitbouwen naar langere stukken.
Je kunt ook aan de longe oefenen om hem goed op commando te krijgen qua stem.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:56

Bezig houden! Je paard alleen op JOU laten letten. Veel overgangen, schijnovergangen. Longeren, als je paard erg opgefokt is, voor het rijden vind ik ook een goede optie.

Voor de rest ga ik met de anderen mee!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 11:58

Ja ik ben van plan de volgende keer sowieso te gaan longeren. Het is overigens niets medisch; het paard is gewoon zo en het zadel ligt prima en het gebit is ook goed. Ze heeft gewoon ontzettend veel energie. En ze wil ook graag voor je werken, héél graag dus Knipoog

Dat schijnovergangen ga ik proberen!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:59

Succes Ja

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:01

Er zijn al goeie tips gegeven.
Krijgt ze niet teveel energie in haar voer?
Haver of iets anders wat teveel voor haar is?

Succes iig!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 12:39

Ik heb geen idee wat voor voer ze krijgt.. zal het de volgende keer vragen..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:09

1 pas draf, stap.. 10 x ofzo.. tot je voelt dat ze wacht.. dan verder draven, tijdens de draf 1 pas stap, en meteen weer draf..
vind ik persoonlijk een fijne oefening..
en verder overgangen blijven rijden, naar voor en terug

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:13

Die van mij heeft het ook altijd gedaan, kwam uiteindelijk omdat ze de rug wegdrukte. Verzamelen, van achter naar voren rijden en veel loswerk/buig oefeningen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:40

@ Equidea; het is sowieso niets medisch bij haar, ze loopt heel fijn in de aanleuning en druk dr rug niet weg. Ze is gewoon heel erg energie vol.

@ MaaikeMo; dat is een goede tip! Ga het de volgende keer gelijk proberen.

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:10

deniece schreef:
Ja ik ben van plan de volgende keer sowieso te gaan longeren. Het is overigens niets medisch; het paard is gewoon zo en het zadel ligt prima en het gebit is ook goed. Ze heeft gewoon ontzettend veel energie. En ze wil ook graag voor je werken, héél graag dus Knipoog

Dat schijnovergangen ga ik proberen!

niet gaan longeren om energie kwijt te laten raken!
ze krijgt dan gewoon alleen maar meer conditie.
ga proberen(snap dat het moeilijk is) boven het tempo lopen dan het paard wil, dus harder dan dat hij normaal gaat.
en ga niet te lang stappen als ze even normaal stapt meteen aandraven zodat je zelf de hulp geeft en zij niet.
succes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:57

niet gaan longeren om energie kwijt te laten raken!
ze krijgt dan gewoon alleen maar meer conditie.

Je moet het ook geen uren doen natuurlijk, alleen even de ergste gekheid er van af.
Ik vind het altijd erge zonde als mensen enorm met hun paard in gevecht gaan omdat deze teveel energie heeft. Krijg je alleen maar onnodig 'ruzie' met je paard van terwijl je het meeste met heel kort longeren gewoon op kunt lossen.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om dit ALTIJD te doen, maar als tussenoplossing is het prima.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:13

Hmm ja ik wil de volgende keer sowieso gaan longeren, of ik gooi haar even los in de bak zodat ze kan rennen.

@ Emmy_Ramzay; dat lijkt me geen goed plan bij haar, want dan stopt ze écht niet meer.. En haar eigenaar, die haar al 16 jaar heeft kan het weten Knipoog

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:16

opzich is voorwaarts altijd braaf zeker bij de basis.
misschien kun je proberen om eerst vlak voor je voelt dat ze onder je vandaan draaft het teken te geven om idd te gaan draven, galloperen of middendraf. zo krijg je de controle over het voorwaarts gaan. veel overgangen ook idd maar wanneer hij weg stuift niet in een keer op de rem, want dan verlies je het hele voorwaarts braaf. probeer het echt voorwaarts op te lossen.
neem hem na een lange zijde weer terug en zet m dan meteen weer in de galop oid. zo laat je hem merken dat voorwaarts idd braaf is maar wel op jou commando.
hopelijk heb je er wat aan!
succes

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:30

Staat het paard verder de hele dag op stal?
Probeer zo min mogelijk met je hand terug te rijden, juist heel erg ontspannen en op je zit terug proberen te krijgen. Met (veel) druk op de teugels zal ie alleen maar gespannener worden en harder gaan lopen.
Rij heel veel schijnovergangetjes terug, alleen maar door rustiger licht te rijden en desnoods met je stem wat 'hoo' zeggen. Niet met je teugels! en dan met lichte beenhulp weer iets naar voren rijden, niet uit zichzelf weer harder laten gaan.