Fries heeft konijnegalop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Fries heeft konijnegalop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 15:06

Tsja, hoe leg ik dat nu uit...?
Mijn fries galoppeert als een konijn: met 4 benen tegelijk van de grond. Ik longeer hem veel en probeer ook veel tempowisselingen in galop te maken. Als ik hem rijdt, laat ik hem ook stukken voluit lopen en eigenlijk gallopeert hij dan beter. Maar bij een gewone handgalop is het weer echt een konijn... Clown
Heeft iemand tips hoe ik het kan verbeteren?
Hij is overigens 7 jaar en loopt nu sinds 1 jaar onder het zadel, voor die tijd was het, wegens tijdgebrek Bloos , een weidepaard... Hij loopt goed vwnw...

Frenka

Re: Fries heeft konijnegalop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:10

frisiangirl schreef:
Tsja, hoe leg ik dat nu uit...?
Mijn fries galoppeert als een konijn: met 4 benen tegelijk van de grond....

Dat is wel apart! Knipoog
Heb je misschien een filmpje??

Overgangen zijn altijd goed. Evenwicht en balans zullen nog een belangrijke rol spelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:10

Ik denk dat je friesje aardig vast zit en zou zeker eerst eens in stapo en draf gaan zorgen dat hij zijn achterhand geod gaat gebruiken en dus gaat dragen, zou eerder niet galoperen.
Misschien ook even zijn rug na laten kijken.
Maar denk dat hij het onder de man gewoon erg moeilijk heeft met zijn balans, dus rechtrichten zou ik adviseren.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:18

Ik heb ook een paard dat heel moeilijk is met galop. Zij is net vijf en ook een jaar onder het zadel. Wat voor mij het beste werkte is om haar zo veel mogelijk voorwaarts te rijden. Arbeidstempo vinden veel net beleerde paarden heel moeilijk omdat ze nog niet goed hun evenwicht kunnen houden. Probeer daarom ook om je zoveel mogelijk te concentreren op de stap en draf, dan komt die galop vanzelf wel. Wat volgens mijn intructrice het beste is, is om veel overgangen te maken. Daar worden ze sterk van. Dus niet te lang galopperen, maar steeds die overgang. Ook is het beter om niet direct veel figuren te gaan rijden. Probeer eerst een lange rechte stukken, die vinden ze meestal makkelijker (evenwicht) en dan komen die figuren daarna wel. Je kunt ook buiten een lang bospad op zoeken en daar oefenen, dat is meestal recht en daar vinden ze het evenwicht makkelijker dan in een bak met allerlei hoeken. Het is gewoon een kwestie van trainen van de spieren en vinden van het evenwicht! Succes!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:19

Is dat geen viertakt galop? ipv van een gebruikelijke 3 takt?

Shoot me if I'm wrong

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:00

Of een terre-a-terre?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:07

darkmoona schreef:
Is dat geen viertakt galop? ipv van een gebruikelijke 3 takt?

Shoot me if I'm wrong

nouja ik zal je niet afschieten, maar met vier benen tegelijk de lucht in kom je dus ook met vier benen tegelijk neer dus dan zou het eerder 1 takt zijn ofzo? Tong uitsteken

Maar TS heb je misschien geen filmpje want het lijkt me wel heel interessant om eens te zien.
Denk ook dat je wel goed bezig bent met de tempowisselingen, maar probeer ook te zorgen dat je paard echt op eigen benen leert lopen ook onder de man dus hem niet teveel steun geven aan eventueel strakke teugels ed. maar het hem echt zelf laten opknappen. Natuurlijk kan het ook slim zijn om gewoon nog even te wachten met de galop en eerst zorgen dat stap en draf er helemaal goed in zitten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 09:57

Helaas heb ik geen filmpje, maar misschien kan ik mijn moeder overhalen een paar foto's te schieten dit weekend...
Volgens mij is het inderdaad af en toe een 1-takt. Nagelbijten / Gniffelen
Vast in de rug zit hij niet, hij wordt elke 2 maanden gecontroleerd door een fysio...
Rechtrichten doen we en zijn achterhand gebruikt hij ook goed...
Hij galloppeert "vrij" trouwens ook wel een beetje zo, wel minder erg als onder het zadel...
Pfff, ik weet het niet...

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:59

ik zou het wel eens willen zien dan kunnen we ook echt kijken wat er is. is hij zij al lang ingereden>?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:47

1 jaar onder het zadel (in de winter weinig gedaan) en sinds 2 jaar voor de kar.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:48

Mm, had de mijne ook, maar dat was meer een hertje. Knipoog
de mijne is van de zelfde leeftijd en ook sinds anderhalf jaar ingereden. Ik heb veel op de galop getraind, en nu gaat het heel goed.
Gewoon geduld hebben, veel longeren en ohz ook veel galopperen, dat de achterhand goed getraind wordt en het wordt vanzelf ruimer.

edit; bij mijn pony was de balans ook 0,0.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:00

is het een soort van huppelen? Mijn paard deed dat ook in het begin. (dan word je helemaal de lucht in gegooid ofniet?) Dan moet ik haar voorwaarts rijden met wat meer sprong, en dan doet ze het niet meer.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:02

ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje, kan ik misschien wat meer zeggen Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:12

Ik ken het, heb het ook gehad met een fries die ik vroeger reed, die springt ook omhoog ipv naar voren.
Ik ga helemaal met Marush mee. Naar voren rijden, veel overgangen, veel aanspringen.

Nog 1 aantekening: van je hand af rijden.
Vaak zie je friezen snel achter de teugel kruipen met hun neus - die moet er uit en naar voren. Focus je er dus niet op dat ie voor rond blijft, maar juist dat de impuls van achter naar voren er letterlijk uit kan Knipoog Als dat er is dan kan je z'n neus er weer wat bijvragen.

Succes!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 07:32

Helaas kan mijn camera geen filmpje meer maken...en helaas ook geen foto's (was niet waterdicht.. Clown )...
Maar ik doe, nog steeds, mijn best om een foto te krijgen......

Marcella_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:06

Ik heb dus het zelfde probleem:(
Mijn fries is dus 5 jaar en als die galoppeert lijkt het net een hertje hij springt zeg maar naar voren toe, en zit dus werkelijk egt poedersuiker!! Er werd me al aangeraden om te longeren met dubbele longe, maar ook tijdens het longeren met nix vind ie het moeilijk:(
Jaa buiten lange stukken dat kan die dan weer wel!
Dus iemand tips??
Hoor het graag!! ook via pm

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:46

Klinkt raar, kan me er niks bij voorstellen? Een paard tilt in de galop toch altijd de 4 benen op?
Wel astig dat je geen foto's kan maken!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:49

Hij tilt alle 4 benen inderdaad op, maar in plaats van voorwaarts, springt hij meer omhoog...

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:58

Wat raar... ik zie het nog niet echt goed voor me: een paard dat met 4 benen tegelijk als een hert naar voren springt. In de gallop althans (al genoeg rare sprongen gezien). Misschien proberen echt voorwaarts te rijden om ervoor te zorgen dat ie niet meer zo omhoog komt. Maar wel erg lastig!

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:04

hoi
ik ken het probleem ook.
in het begin toen ik begon met de fries, heb iik vaak en veel gelongeerd, met name de galop was toen een ramp, de 2 achterbenen zette ze naast elkaar neer om op de been te blijven zegmaar.
dit deed ze in het begin ook met galop onder het zadel, nu heeft ze wel meer sprong, en zet ze haar achterbenen niet meer naast erlkaa rneer in een volte en de wendingen.
wij zijn gewoon door blijven oefenen, en idd veel overgangen. galop draf en zo.
succes en hwees gerust met veel oefening en geduld komt het allemaal wel goed.

groetjes

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:05

Is ook erg lastig. En inderdaad, als ik hem voorwaarts rijd, gaat het beter. Maar zodra ik langzamer dan middengalop ga, springt hij meer omhoog dan voorwaarts.
Ik ben nu de hele week aan het trainen om van middengalop even een ophouding te maken naar arbeidsgalop en zodra ik merk dat hij weer omhoog springt weer voorwaarts rijdt. Ik merk lichte verbetering!! Go jij! Go jij! Heb hem ook geregeld aan de dubbele longeerlijn, maar heb het idee dat dat niet veel bijdraagt...Hij heeft dan te weinig "ruimte" om voorwaarts te gaan.
Geduld is een schone zaak enik heb een lange adem... Haha!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:57

Het komt vaker voor bij friezen, ze houden dan hun rug teveel vast, en willen hun benen te hoog gooien, en die combinatie dat lukt niet, dus dan maar met 4 benen tegelijk. Hij heeft een evenwichtsprobleem is achter nog niet sterk genoeg.
Met veel geduld krijg je dit wel weer goed. Met rijden kun je oefenen om aan te galloperen en na twee passen alweer terug te rijden naar de draf....zodat hij vanachteruit leert aangalopperen, en van achteruit moet afremmen, dan moet hij zijn rug een beetje bolmaken ipv een rechte of holle rug. Je kunt hem voordat je aan gallopeert, hem nog ronder instellen, zodat het bijna onmogelijk is om zijn rug weg te drukken. Neem een goed instructeur die dit probleem met je aan pakt, die met je mee kijkt, want je hebt iemand nodig die kan zien hoe hij zijn rug en achterbenen gebruikt.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:37

dat gallopperen is fries eigen, maar dit heeft meer met de bouw van de freis te maken en niet zo zeer dat ze zichzelf vastpakken. ik weet niet meer presies hoe dit zat maar ik zal het even opzoeken in de phryso (veterinaire zaken) ik heb dit er ooit in gelezen:)

wat inderdaad goed is om hem voluit te laten gaan (het spreekwoordellijke motortje moet aangaan) wat je ook kan doen in over balkjes galloperen (1 meter uit elkaar) dan moet hij echt zijn achterhand eronder zetten en met een "tact" gallopperen:)