Jong paard maakt 'huppeltjes' onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Jong paard maakt 'huppeltjes' onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:26

Deze week is de friese merrie die ik heb beleerd, begonnen met aparte huppeltjes te maken onder het zadel. Eerst was het nog alleen voordat ze in galop oversprong, maar nu is het constant, vaak doet ze het als je aandrukt.
Ze is nu 3 jaar en zo'n 15x onder het zadel bereden.

Een vriendin van me zei dat het onbalans is, dit geloof ik zo omdat ze natuurlijk zo jong is en ik vraag nu ook meer van haar.

Ik wil graag weten wat ik haar aan kan doen? Rechtstellen lijkt mij?

Maysie

Re: Jong paard maakt 'huppeltjes' onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:53

Onbalans lijkt mij eerder ook. Probeer goed recht te stellen en zelf goed in balans te zitten. Rij lange lijnen zoals M-K H-F of A-A E-C ect ect. Geen kleine voltes maar juist mooie ruime ronde grote voltes. Probeer af en toe binnenhoefslag mee te pakken en rij lang laag voorwaarst neerwaarst.

Bij aandrukken hou de druk dan even goed vast tot gewenste tempo want vaak zie je bij jonge van draf stap bijvoorbeeld dat ze been aanleggen en dan er meteen vanaf halen maar dan heb je net niet voldoende hulp dat je ze van achteren drijft waardoor ze wel draven maar als het ware dan boem op het voorbeen vallen. Dan krijg je een hupsje.

Hoop dat je het een beetje begrijpt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:04

Kan imo twee dingen zijn (of een combinatie)
- balansverlies, zoals je zelf al noemde
- zelf teveel vast houden aan de voorkant.
Ook al is ze jong, ze moet op eigen benen. En itt bovenstaande ben ik zeker niet voor hulp aanhouden, het paard moet gelijk leren op kleine hulp aan te draven. Heeft ze niet genoeg impuls dan drijf je bij, maar een paard wat 15 keer onder het zadel is KUN je nog niet op het achterbeen zetten, dat is net slappe spaghetti Haha!

Niet afstraffen, gewoon verder rijden, iets meer voorwaarts rijden en vooraan niet teveel willen ondersteunen. Komt goed.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:14

Ik zou inderdaad ook lange lijnen rijden. Het slimste is gewoon mee in het bos te gaan rijden. En niet te korte teugels. laat het paard op haar eigen benen lopen.

gr

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:21

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee Lachen Helaas hebben we een bak van 15 bij 24 meter.. Maar ben gister voor het eerst met haar op buitenrit gegaan en ben van plan dit nu vaker te gaan doen, zodat ze tenminste lekker rechtuit kan.

Ik rijd haar op het moment juist met een slap teugeltje, wel contact, maar niet zodat ze volledig op mijn hand kan gaan hangen.
Ik ben het er ook mee eens dat een jong paard op kleine hulpen moet reageren, ik rijd heel veel overgangen en schijnovergangen met haar, ook aan de longe, juist omdat ik het zo belangrijk vind dat ze gelijk reageert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:14

Ja denk ook zeker de balans, zou idd aan het rechtrichten gaan werken, eerst aan de hand en dan vanaf het zadel.
Op zich zijn bosritjes altijd wel leuk, maar daar krijg je ze niet mee in balans.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:19

waarom zou een paard niet in balans kunnen komen als ik vragen mag Midgie?
Want daar ben ik het mee oneens.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:20

Veel jongen paarden doen dit, inderdaad uit onbalans. Maak je er niet te druk over, het gaat vanzelf over naarmate je haar vaker rijdt. Dan komen er meer spieren op en zullen die huppeltjes vanzelf verdwijden. Op het moment dat ze zo'n huppeltje maakt weet ze gewoon even niet hoe ze haar benen moet gebruiken en hoe meer jij oefent, des te beter gaat ze het begrijpen! Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:17

Maysie schreef:

Als je rechtuit door het bos gaat,loopt een paard lijkt me in zijn natuurlijke balans, en juist is denk ik belangrijk dat hij in balans komt te lopen met een ruiter op de rug toch??
Hij zal ook geen probleem hebben in de wei met zijn balans, maar het gaat hier om de balans met de ruiter erop en die krijg je pas als je dat hem duidelijk maakt hoe hij zijn pootjes neer moet zetten, zeker bij een jong paard, als je de basis gelijk goed leert dan ben je al een eind op weg toch.
Ze leren zeker in het bos hun pootjes op tillen , maar in balans lopen en hun achterhand er op een juiste manier eronder zetten met een ruitergewicht leer je ze niet door rechtuit te te gaan.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:46

Gewoon zorgen dat je paardje wel lekker voorwaarts blijft. Ik denk dat het na een poosje vanzelf wel over gaat.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:46

midgie schreef:
Maysie schreef:

Ze leren zeker in het bos hun pootjes op tillen , maar in balans lopen en hun achterhand er op een juiste manier eronder zetten met een ruitergewicht leer je ze niet door rechtuit te te gaan.

Nou dat is een kwestie van interpretatie. Je zou ook kunnen denken dat het tijdelijk wel een goed idee is juist om ze wat sterker te krijgen. Het in balans lopen is een lange weg. Dat komt vanzelf wel goed. Stap voor stap is IMO altijd nog de beste weg.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:50

een van mijn paardjes doet dit ook als een ander erop rijdt...bij mij doet ze het echter niet....fijn dat ik nu weet dat het uit balans is of te strak van voor!!!! ga er eens wat meer op letten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:54

supertammy schreef:
Gewoon zorgen dat je paardje wel lekker voorwaarts blijft. Ik denk dat het na een poosje vanzelf wel over gaat.

Idd, gewoon gas geven en lekker aan de slag gaan. Als ze wat sterker en rechter worden, gaat het vanzelf over. Wel bewust met rechtrichten bezig gaan, een scheef paard blijft vaak 'huppelen'.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:06

Ik denk juist omdat wij zo'n kleine bak hebben, dat het beter is dat ik bijvoorbeeld 50% van de tijd naar buiten ga, omdat ze nu zo vaak bochtjes moet maken.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:23

Mijn pony had hier ook last van, bij mij had het er deels ook mee te maken dat ik in het begin nogal moeite had met het op de goede been lichtrijden, hierdoor bracht ik haar zelf dus erg in onbalans. Ze heeft erg vlakke gangen en ik vond het lastig om het goed aan te voelen. Bijna altijd als zij begon te huppelen zat ik op het verkeerde been.

We zijn nu lekker aan het lessen en flink in de weer met het rechtrichten en nu is het al zo goed als over! Succes ermee!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:28

Ik denk ook dat lekker voorwaarts in rechte lijnen en grote voltes het onbalans kan oplossen. Gezien de omvang van je bak is de weg op/ naar het bos een goed idee. het enen paard is weliswaar de andere niet - maar ik heb mijn paard met beleren ook het eerste halfjaar nagenoeg alleen rechtuit op de weg en bos laten lopen.
Toen ik aan het echte werk begon was ze dan ook goed in balns en rechtgericht. een goede eerste stap in mijn opinie.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:01

_Rosanne_ schreef:
Mijn pony had hier ook last van, bij mij had het er deels ook mee te maken dat ik in het begin nogal moeite had met het op de goede been lichtrijden, hierdoor bracht ik haar zelf dus erg in onbalans. Ze heeft erg vlakke gangen en ik vond het lastig om het goed aan te voelen. Bijna altijd als zij begon te huppelen zat ik op het verkeerde been.

We zijn nu lekker aan het lessen en flink in de weer met het rechtrichten en nu is het al zo goed als over! Succes ermee!

Daar let ik juist ook heel goed op, op het goede been lichtrijden omdat ze daar inderdaad ook van uit balans kunnen raken.
Dankjewel! Lachen

Ing schreef:
Ik denk ook dat lekker voorwaarts in rechte lijnen en grote voltes het onbalans kan oplossen. Gezien de omvang van je bak is de weg op/ naar het bos een goed idee. het enen paard is weliswaar de andere niet - maar ik heb mijn paard met beleren ook het eerste halfjaar nagenoeg alleen rechtuit op de weg en bos laten lopen.
Toen ik aan het echte werk begon was ze dan ook goed in balns en rechtgericht. een goede eerste stap in mijn opinie.

Dat heb ik vaker gehoord ja dat paarden met beleren vooral buiten gereden worden, daarom dacht ik daar ook meteen aan.

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:03

Je kan ook les nemen;) of gewoon vragen of iemand helpt. Het is een jong paard! Let daarop , hij kan nog niet alles.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:13

midgie schreef:
Maysie schreef:
waarom zou een paard niet in balans kunnen komen buiten als ik vragen mag Midgie?

Daar ga ik in mee wat wat moos zegt.
Als toevoeging nog op het buiten wie zegt dat het rechtuit recht aan is. Die van mij nam ik soms ook mee het bos in (ok is niet een jong dier) maar dan voor dressuurmatige training ook. Het is zelf hoe creatief je bent. en geloof mij maar ook in het bos kan je een jong paard heus wel in balans krijgen . Het is in hoeverre je zelf er grenzen op een bepaald iets legt Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:49

even een kleine inspring, ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan met mijn jonge 3 jarige merrie.
die heeft een heel debiel "huppeltje' met haar voorbeen op het moment dat ik naar de draf ga, of in de draf aanbeen.
dit huppeltje wordt hoger naarmate ik de hulp actiever geef, en doet zich alleen bij de voorbenen voor.
mijn instructrice gaf als tip om heel actief te rijden, en als ik wilde aandraven, dat ik mijn merrie eerst bijna in een flinke middenstap moest krijgen.
dit helpt eigenlijk wel wat,maar ze blijft 9 van de 10 keer dat debiele huppeltje aanhouden in de overgrang draf Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:10

Geduld Lowara, vooral geduld! Hoe lang ben je er mee bezig? Het kan echt even duren voordat ze hun balans gevonden hebben. Is je paard wel recht op 2 teugels bij de overgang?

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:32

heejheej!!

K heb ook een jongepony
en die van mij maakt sprongetjes als ze iets moeilijk vind of iets niet snapt.. of ze snapt t wel maar krijg niet genoeg ruimte... ik trai dan rustig door en dan word het vanzelf minder;)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:28

Beau_chance schreef:
heejheej!!

K heb ook een jongepony
en die van mij maakt sprongetjes als ze iets moeilijk vind of iets niet snapt.. of ze snapt t wel maar krijg niet genoeg ruimte... ik trai dan rustig door en dan word het vanzelf minder;)

Inderdaad, mijn fries doet het ook als ze iets moeilijk vind. Vandaag heeft iemand me even geholpen en die heeft me vooral schijnovergangen laten maken en haar in de draf laten 'vallen', dus niet in één x er in drukken, maar langzaamaan er in laten vallen.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:32

Ik heb het ook gehad, bij mij was het vooral dat hij geen balans meer had omdat we iets te veel van hem vraagde en dan kon hij het niet meer helemaal bijbenen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:03

erleyne schreef:
Geduld Lowara, vooral geduld! Hoe lang ben je er mee bezig? Het kan echt even duren voordat ze hun balans gevonden hebben. Is je paard wel recht op 2 teugels bij de overgang?

de merrie is nu 4 maanden onder het zadel, dus ik weet dat ze veel problemem nog zal hebben met balans etc.
maar ik ben bang dat ze dit huppeltje als zijnde "vast" gaat aanleren, waardoor ik straks het er niet meer uitkrijg.