ik word GEK van mijn handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

ik word GEK van mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:59

Pff, ik word er echt wanhopig van...
Op een paard dat gemakkelijk door de rug loopt en niet te gevoelig is in de mond, gaat het goed, maar moet ik een beetje moeite doen met een paard aan de voorkant, dan gaat het meteen fout.
Ik kan op de 1 of andere manier mijn linkerhand niet op contact houden, terwijl ik met rechts VEEL te sterk ben.
Linksom gaat het dna nog wel, want dan rijd ik immers goed op de buitenhand, maar aan de andere kant kan ik gewoon geen contact houden met die buitenhand (dat is dan dus links!)

Het is ook geen kwestie van er veel op letten, want zelfs als ik er op let, gaat het gewoon niet, ik kan die kracht niet houden met links, er hangt gewoon standaard een boogje in, ik kan geen druk houden op die hand...

Iemand enig idee wat ik hier tegen kan doen, en misschien ook iets zodat ik rechts ontspan (alhoewel ik denk dat als ik links druk kan houden, ik rechts automatisch wat losser laat...)

eline_love

Re: ik word GEK van mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:29

Misschien als je vraagt of iemand je kan helpen en er op let als je op een paard rijd die minder gevoelig is in de mond en dan als het beter gaat , op een gevoeliger paard gaan rijden.Knipoog
Rechts is ook een veel makkelijkere kant voor mij;)
Op links ben ik ook niet goed!

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:40

Ik ben benieuwd of dit komt doordat je je paard graag stelling naar binnen wil laten aannemen of dat je dit probleem op ieder paard hebt.

Als het komt doordat jij stelling van je paard vraagt dan kun je hem beter nageeflijk met een stelling naar buiten laten lopen tot dat je op beide handen evenveel druk hebt. Je moet ze dan ook van tijd tot tijd alletwee kunnen ontspannen. Pas als je op beide teugels met evenveel druk rijdt kun je de stelling naar binnen stukje voor stukje gaan rijden door je binnenbeen te gebruiken.

succes ermee

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:48

nee, op ieder paard heb ik dit.
Heb eerst een verzorgpaard gehad, die was niet eens heel erg soepel in de mond, maar deze kon ik gewoon heel gemakkelijk rijden, had ook niet zo'n last van mijn handen (wel een beetje...)

Rijd nu op een manege en krijg iedere week een ander paard en ik merk gewoon dat het nu zo verschrikkelijk veel erger word, dat ik gewoon mezelf alleen maar loop te ergeren.

@Eline: iemand die me helpt, heeft dus geen zin, want zelfs als ik er op let, dna lukt het niet, het lijkt wel gewoon een onvermogen van mijn hand....

Het is zo verschrikkelijk frustrerend. Persoonlijk denk ik dat ik iets moet doen naast mijn paard, om mijn hand te trainen ofzo, ik heb alleen geen idee wat.
Het is overigens niet dat ik geen kracht heb met links, want ik kan wel gewoon aan een touw trekken met beide handen tegelijk... Links is dan wel sneller moe Tong uitsteken

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:50

Misschien is het een idee om een tijdje iets breekbaars in je sterke hand mee te dragen. (goed,een rauw ei is wel erg rigoreus Knipoog )
Dan ben je alvast van dát probleem af.
Je slappe hand? Probeer eens alleen een tijdje met je minder sterke hand te rijden,train hem letterlijk op!(dus met 1 hand rijden.)
Je hebt van die train-balletjes,die moet je rond laten draaien in je hand.

Als het echt niet meer wil kun je in de slappere hand een andere houding aannemen; namelijk de pink erbij houden.
Dus niet de teugel tussen je ringvinger en pink in,maar met je hele hand vasthouden.
Zo heb je iets meer kracht in die hand.

Ik denk dat het belangrijker is om je sterke hand af te laten zwakken.Dat zal beter lukken dat continue denken; hand erbij,hand erbij...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:17

Haal gewoon een keer je rechterteugel eraf, het klinkt misschien heel stom maar dan houd je iig contact in je linkerteugel Lachen
Probeer jee paard eens heel bewust op je te rijden, buiging van hem te vragen met je benen.

Ik wete het, het klinkt ontzettend stom maar ik heb dit soort rare dingen ook gedaan en ik kan minj handen nu op de plaats houden zonder dat er druk op 1 van de teugels zit en zonder dat er boogjes vallen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:29

Is het misschien tijd om een fysiotherapeut in te schakelen? Die kan je denk ik in een paar behandelingen tips geven om je linkerhand te trainen Lachen

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:12

Als de bovenstaande tips niet helpen zou je eens kunnen kijken om in je zwakkere hand de teugel dubbel vast te houden.
Lengte van beide teugels even lang naar het bit toe.
Je heb de teugel vast in je linkerhand, het "lose" stuk (wat normaal hangt) klap je dubbel en komt bovenaan weer terug uit je hand. Op die manier maak je de teugel wat dikker en heb je meer grip.
Met een springteugel werkt dit trouwens beter. Let wel op dat je geen lus om je hand krijgt dat is weer link. Mocht dit wel beter gaan, kijk dan eens naar een dikkere teugel, of een springteugel met rubber.
Soms doet een dik touw als teugel (uit de watersport) ook wonderen, als dit werkt dan kan je het laten aanpassen 2 lusjes voor bij het bit (verbinden aan het bit met een riempje) en ipv de gesp aan het einde een klein warteltje laten plaatsen zodat het touw niet gaat rondraaien.

Het zijn lapmiddelen, maar zolang je nog geen wedstrijden rijd geen probleem. En je kan idd je hand sterker maken door wat meer links te werken, was je gezicht eens met links ed, daana wat meer klusjes met links, poets links eens wat vaker. Op deze manier train je de spieren.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:38

ik heb daar ook last van! ik heb het afgeleerd door op de volte te gaan op de rechterhand (daar had je toch last van, anders de andere hand) en dan alleen je linker teugel strak en je rechter ietsje losser.
je paardje gaat dan wel naar buiten kijken maar op een gegeven moment ga je je linker hand dan ook strakker houden! en dan kun je weer beginnen met je paardje naar binnen laten kijken

zo heb ik het afgeleerd/geleerd

ik hoop dat het ook voor jouw helpt!

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:46

ItsMeGaby schreef:
ik heb daar ook last van! ik heb het afgeleerd door op de volte te gaan op de rechterhand (daar had je toch last van, anders de andere hand) en dan alleen je linker teugel strak en je rechter ietsje losser.
je paardje gaat dan wel naar buiten kijken maar op een gegeven moment ga je je linker hand dan ook strakker houden! en dan kun je weer beginnen met je paardje naar binnen laten kijken

zo heb ik het afgeleerd/geleerd

ik hoop dat het ook voor jouw helpt!

wil je me een pb'tje sturen of je er wel of niet iets aan hebt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:04

Ga idd eens rijden met alleen je buitenteugel. Aangezien een wending, en dus ook een volte toch uit je buitenkant moeten komen (buiten teugel en buiten been), is dit een goede oefening. Omdat je je andere teugel niet vast hebt, kun je daar ook niet te veel contact op opnemen. Kijkt je paard te veel naar buiten, ga dan iets meer achter het buitenoor zitten en leg je buitenbeen duidelijker aan. Je binnenkuit mag een scherpe kuit zijn om te zorgen dat je paard niet naar binnen valt. Begin op je makkelijke kant, gaat dat goed, neem dan de moeilijke kant.

Gaat dat op beide handen goed, neem dan je binnenteugel er weer bij.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:59

Dit heb ik ook gehad, kijk ook eens na of je niet (mss maar heel subtiel) met je bovenlichaam gedraaid zit, dit was bij mij namelijk het geval. Je hebt zowieso een sterke en minder sterke kant, maar als je dan ook nog eens naar je sterke kant gedraaid zit, verergert het allemaal!
Verder idd iemand die je er constant op wijst, en dan echt buitenteugel aanspannen (zwakke) en binnenhand helemaal lossen. Hoofd naar buiten is dan idd het gevolg, maar daar kan je later op werken, dat is binnenbeen!

Succes

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:06

gooi je rechter hand losser dan je linker. dan zal je wel moeten
succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:32

emmy_ramzay schreef:
gooi je rechter hand losser dan je linker. dan zal je wel moeten
succes

was het maar zo makkelijk, want dan rijd ik gewoon zonder contact.

De rest van de tips ga ik zeker bekijken, rijd helaas op een manege tegewoordig, dus sleutelen met teugels e.d. gaat niet ,maar voltes rijden op 1 teugel zeker wel! Heel erg bedankt en meer tip zijn altijd welkom.

overigens ging het vorige week erg goed, geen idee waar dat aan lag.