4 Jarige Tinker problemen met gewicht op teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

4 Jarige Tinker problemen met gewicht op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:02

Eens even kijken hoe ik het probleem het beste kan omschrijven:

Chad is 4, met zijn 3e zadelmak gemaakt, even doorgereden en daarna weer het land opgegaan gedurende de winterperiode. Ik heb hem nu sinds twee maanden weer opgepakt en probeer hem nu dressuurmatig weer wat op te leiden.

Chad is erg licht in de aanleuning, zelfs iets té licht. Hij heeft de neiging zich eerder op te krullen en achter de teugel te gaan dan gewicht op de teugels te nemen, waardoor ik meer moeite moet doen om hem naar de hand toe te rijden.

Het probleem is nu dat hij op links totaal geen gewicht aanneemt, op rechts een heel klein beetje. Ik probeer dus druk op links te gaan krijgen en de druk op rechts uit te bouwen, zodat ik tenminste "iets" in mijn handen heb om mee te werken. Dat lukt ten dele. Chad volgt de hand wel, maar gaat graag en snel toch weer achter de teugel.

Ik wijt dat voornamelijk aan het feit dat hij nog "zoekende" is naar zijn houding, het lopen op eigen benen etc etc. Maar ik zou hem graag meer naar de hand toe willen rijden en vooral - die druk op links willen krijgen, want ik heb links dus helemaal niets in mijn handen en dat vind ik erg vervelend, vooral omdat hij verder als een elastiekje door de baan loopt.

Ik gebruik been en probeer vooral vwnw te blijven rijden, nodig uit en gebruik stukjes waarin ik vraag mijn hand te volgen. Dat lukt nu stukje bij beetje, maar ik merk dat hij zich links blijft onttrekken en zelfs met zijn hoofd gaat kantelen om vooral geen druk aan die kant te krijgen.

Tanden zijn vorige week nagekeken, geen problemen en ook wisselen lijkt geen probleem te geven, voor zover dat al aan de orde is Knipoog Ik rijd met een anatomisch gevormd, dubbel gebroken bit met bol tussenstukje, dus niets scherps of overdrevens.

Hoe kan ik meer gewicht links krijgen en rechts uitbouwen? Ik rijd vooral veel tempo- en gangenwisselingen, slangenvoltes en lange lijnen. Soepel in het lijf is Chad voldoende, nu nog die hand volgen en durven aannemen!

dorientjuh

Re: 4 Jarige Tinker problemen met gewicht op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:24

Ik vind eigenlijk dat je paard nog te jong is om op te rijden. Je paard is nog niet uitgegroeid en de groeischijven zijn nog niet gesloten. Zeker Tinkers hebben langer de tijd nodig. Daarom lijkt het mij het handigst om vanaf de grond je paard sterker te maken, zodat deze je ook beter kan gaan dragen. Dit kan je bijvoorbeeld doen met lange lijnen werk. De problemen die je hebt komen voornamelijk doordat je paard zoekt naar evenwicht. Als hij sterker is, zal dit ook minder zijn. Lachen Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:27

Niet te druk om maken. Komt wel goed Lachen
Je hand volgen gaat hij dadelijk ineens wel snappen.
Aan 1 kant meer druk dan de andere kant is omdat hij nog niet recht is gericht.
Neem aan als hij verder is dat je daar ook wel mee aan de gang gaat Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:30

Ja tuurlijk, dat is nu nog niet aan de orde Knipoog Hij zwabbert af en toe nog wat, al wordt het wel steeds beter. Op buitenritten is hij eigenlijk het beste, dan heb ik hem (natuurlijk omdat hij dan langere stukken rechtuit heb) eigenlijk het fijnst aan het lopen.

Dus jij bent het ook wel met mij eens dat het komt vanwege zijn jonge leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:32

Ja
Hand volgen komt wel, probeer het dan ook niet om te draaien. zo verleidelijk, zelf die mond gaan zoeken. Ik moet me daar dan ook altijd op verbeteren. Paard gaat het wel leren om op te zoeken.
Gewoon handen luchtig op de plek houden en niet meer doen.

Rechtrichten komt dan wel weer Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:44

ha ha ha, ja klopt, ik zou hem bij wijze van spreken wel die mond er letterlijk in kunnen DRAGEN..... Haha!

Maar wat je zegt, als ik mijn handen stil houd (zoals eigenlijk op de laatste rij-foto's die ik vorige week geplaatst had) dan zoekt hij ze zelf wél op.....

aha... toch fijn om er even dieper over na te denken Knipoog

Bedankt!