wat moet ik doen? rugproblemen, inruilen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denice

wat moet ik doen? rugproblemen, inruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:25

Hay,

Eind November heb ik mijn paard gekocht. (had hiervoor al een pony, maar daaruit gegroeid) Bij de handelaar bokte dit paard best, maar het meisje dat erop reed, reed haar enorm opgericht en ik wist zeker dat het daardoor kwam. Een jong, onbespierd paard kon dat gewoon nog niet aan en ging dan in verzet.

Ik heb haar gekocht, een prachtbeest, goede papieren en superkarakter.

Thuis bleek ze ook nog eens verkeersmak en begon ik met rijden. Ik kan me eigenlijk niet een dag herinneren dat ik dacht: wauw ik heb fijn gereden..

We gingen met rijden eigenlijk van dag tot dag verschillend. Van nature loopt ze erg opgericht. er zit flink wat bloed in en is een pittege tante. na twee maanden begonnen de problemen... Met rijden bokken, niet meer willen draven etc.

Ik heb mijn zadel laten opvullen en dit was ook nog eens scheef gedaan. Toen ik met dat zadel begon te rijden was het ende helemaal zoek. Bokken, rennen, bit beetpakken, kop in de nek etc..

Ik ben toen afgestapt en ben op zoek gegaan naar een oorzaak.

Da erbij, tandarts erbij, kraker erbij.

De kraker zei; vast in de bekken. Heeft haar los gemaakt en ik moest een aantal weken oefeningen doen. SB, longeren tot de met haar nek naar de grond ging lopen etc..

Ik mijn zadel laten maken, pas laten maken, iemand laten komen. We gingen er weer op. Eerst aan de lijn, daarna buiten wat stappen en weer rustig oppakken. Voor ik ging rijden doe ik nogsteeds de oefeningen om alles los te krijgen en er vervolgens op te stappen. Dit is twee weken goed gegaan, ik kon weer draven, alles. Niets geen verzet, gebok etc..

En vanaf vorige week is het weer raak. De eerste bok kwam weer. Rug is weer gevoelig, en dan vooral bij de achterkant. Vandaag buiten wat gestapt, na de oefeningen.
Ik wilde eens kijken wat er gebeurde als ik aandraafde. Haar hoofd ging heen en weer, bit werd vastgepakt, bokken, rennen... En dat gewoon buiten op de weg..

oftwel: ben nu eigenlijk al 4 maanden zoet met dit gekloot.

Wat moet ik doen?
Zou dit een probleem kunnen zijn dat er niet meer uitgaat?
Ik mocht haar ruilen, mochten er problemen optreden.. het is wel november dat ik haar gekocht heb. Ik kan allicht de stal opbellen om te vragen of dit nog kan, of moet ik dat dan meteen eisen mocht het zover komen?
Nog meer mensen erbij halen? Ik heb al veel kosten gemaakt. Ook wil ik zo graag gewoon fijn rijden... wordt hier moe en verdrietig van.

Het paard is op de grond wel super lief.
Wie heeft hier ervaring mee? Misschien een goede fysio erbij? Zou dit een blijvend probleem kunnen zijn?

Tips en ervarinegen aub!

Liezel1

Re: wat moet ik doen? rugproblemen, inruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:27

je hebt haar eind november gekocht?
dan heb je december, januari, februari, maart, april en bijna heel mei wat daar nog tussen ligt...
dat zijn geen 4 maanden maar bijna 6.

Heb je meteen in het begin al aan de handelsstal doorgegeven dat je problemen met haar had?
Heb je haar laten keuren bij aankoop?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:37

ik heb haar niet laten keuren. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat deze man haar terugneemt, hij is een man van zijn woord..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:40

Je hebt (als je haar van een professionele handelaar gekocht hebt) 6 maanden recht op je geld terug bij bewezen gebreken.

Dus als de wiedeweerga een aangetekende brief naar die handelaar dat het paard niet voldoet. Als je langer wacht heb je wettelijk gezien geen enkel recht meer en sta je alleen met je probleem.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:43

dus jij vind ook: inruilen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:44

Ik zou deze week die man nog opbellen en overleggen wat de mogelijkheden zijn. De volgende dag meteen terugbrengen, als dat niet kan, aangetekende brief sturen, deze week nog.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:45

Je hebt een paard waar je zo te horen geen fatsoenlijk rondje meer mee kan rijden. Ondanks alle hulp die je er al bijgehaald hebt.

Of je nou een lichamelijk probleem hebt of dat hij je gewoon de baas is kan ik uit het verhaal niet opmaken. Maar dat je er niets mee kan staat vast. Dus is terugbrengen denk ik beter nu je die optie nog hebt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:45

kon nog wel eens een probleem worden aangezien je het paard niet hebt laten keuren. je hebt namelijk 'plich van onderzoek' als koper. hoewel ze bij ene standaard keuring de rug niet meenemen trouwens; de meeste dierenartsen hebben ook geen verstand van paardenruggen. Bloos

je zou ene goede dierenfysio kunnen inschakelen (http://www.nvfd.nl) of rugfoto's laten maken door een goede kliniek.

bel eerst de handelaar eens en leg je zaak uit. sterkte!
ohja, en wellicht ter overvloede, maar even niet rijden met dit duidelijk pijnlijke dier natuurlijk! Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:47

klara:

het is een lichamelijk probleem, ik heb verder geen problemen met het paard en er is al vastgesteld dat er wat in de rug zit.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:51

In dat geval: terugbrengen!!!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:12

okee, ik ga morgen bellen voor de opties.

Moet ik het eerst vriendelijk brengen of het eisen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:14

Eerst zeggen dat het gewoon niet gaat, en vragen of je haar terug mag brengen/mag ruilen. Liefst de volgende dag nog, iig deze week nog!

Kan dat niet, dan een aangetekende brief sturen, waarin je ook het telefoongesprek noemt. Dan kun je over andere opties na gaan denken... Maar probeer er eerst aan de telefoon uit te komen, als het meteen op hard gaat spelen kan dit nog een hele nare zaak worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:18

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:20

ja inderdaad, dat wil ik niet. Ik kan zijn telefoon nummer niet vinden, ik ga morgen de persoon bellen die paarden voor hem vervoert. Hij heeft vast het nummer wel. Ik baal wel onwijs, ik heb een band met het paard... Het is een lief beest en ik wil het beste voor haar.. maar zo kan het gewoon niet meer.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:20

inderdaad zorgen dat je zwart op wit bewijs hebt dat je gereageerd hebt voor de 6 maanden om waren.

En je da een attest laten opmaken van de letsels.

Het einige wat je nog problemen kan geven is het feit dat je zelfs geen klinische aankoopkeuring hebt laten doen. Nooit meer doen Frusty

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:22

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:22

nee, helemaal gelijk heb je daarin..

Ik kan mezelf ook wel voor de kop slaan nu. Ik heb wel een buigproef laten doen etc.. en even kort de longen laten testen. Maar echt fotos e.d. niet..

ik ga morgen alles in gang zetten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:23

Klara16 schreef:
Ir111 schreef:
Wellicht heb je hier wat aan?

[EA-CO] Gratis:Les rechtrichten (AdB) of paard laten rijden 6/7 jun

Kijk vooral even op de genoemde websites. Lachen

Hier gaan we weer: wonderoplossing voor elk paard met een letsel: blijven rijden

Met een dier dat pijn heeft is het onethisch om verder te rijden.

dit wil ik ook niet. Ik wil van dit probleem af en gewoon weer eens fijn kunnen rijden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:23

buigproef, longen testen?
heb je wel een klinische keuring laten doen dan?
dat is ook voldoende.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:25

ik heb buigproeven laten doen, hart en longen zijn nagekeken. verder geen fotos gemaakt, of iets anders

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:25

Ja hoor, dat is genoeg om aan je onderzoeksplicht te hebben voldaan. Ja

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:26

Klara16 schreef:
Ir111 schreef:
Wellicht heb je hier wat aan?

[EA-CO] Gratis:Les rechtrichten (AdB) of paard laten rijden 6/7 jun

Kijk vooral even op de genoemde websites. Lachen

Hier gaan we weer: wonderoplossing voor elk paard met een letsel: blijven rijden.

Met een dier dat pijn heeft is het onethisch om verder te rijden.

Ik zeg niet voor niets misschien. Knipoog

@ TS: er zijn mensen die door hun manier van rijden wat te veranderen juist het probleem oplossen en fijn kunnen rijden. Als je daar geen interesse in hebt heb ik daar respect voor, ieder moet kiezen wat voor hem/haar het beste is. Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:28

Citaat:
@ TS: er zijn mensen die door hun manier van rijden wat te veranderen juist het probleem oplossen en fijn kunnen rijden. Als je daar geen interesse in hebt heb ik daar respect voor, ieder moet kiezen wat voor hem/haar het beste is. Lachen

Hoe kan je dit zeggen zonder te weten wat er precies mis is met het paard?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:29

ze heeft pijn. Dit is niet mijn manier van rijden, maar iets van een overgevoeligheid ofzo.. vermoed ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:31

Ik zou persoonlijk rugfoto's laten maken om te kijken of daar een aanwijsbare oorzaak is.