fiks rijtechnisch probleem...wie heeft n oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuitton_love

fiks rijtechnisch probleem...wie heeft n oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:46

( Allereerst mijn excuses voor het lange verhaal)

Ik weet dat paardrijden met ups en (veel) downs gaat...
Maar de laatste maand gaat het enkel nog maar 'down' met ons!

Mijn probleem :
Begin dit jaar ben ik overgeschakeld van instructeur ( oude instructrice ging verhuizen en de afstand werd echt te groot), ik had het gevoel dat we vastzaten en dit is echt een goede beslissing geweest!
We gingen met sprongen vooruit! Iedereen blij natuurlijk...

Nu mijn lessen zo goed gaan , werken we meer aan de oprichting.
Tijdens mijn lessen gaat het als volgt : Het eerste kwartier / 20 minuten werken we aan het losmaken. Ik rijd hem los met een langer teugeltje en zorg ervoor dat hij echt recht loopt en zijn rug loslaat. We maken veel voltes, wisselen van stelling, beetje wijken om hem mooi los te maken,...
Dan gaan we hem oppakken en doen we iets moeilijkere oefeningen : SB in draf & galop, wijken in draf& galop, contragalop,...
Ook aan het tempo moeten we hard werken : Vuitton is vaak liever lui dan moe. Sinds ik les krijg van deze dame rijden we steeds aan een net arbeidstempo en kunnen we soms al eens een middendrafje eruit rijden.
Ook overgangen, tempowisselingen, ...nemen we erbij. Rijden op de zit,... Kortom tijdens de lessen gaat alles prima...

Maar dan als ik alleen moet rijden is het een ramp.
Wat op woensdag nog super ging , gaat op donderdag helemaal niet meer : hij is sloom, wil zijn rug niet loslaten, wil niet ontspannen, loopt met zn hoofd volledig voor de LL, ...
Ik probeer dit rijtechnisch op te lossen : hem veel actiever te rijden, overgangen maken, echt heel lang loswerken,... maar dit mag vaak niet baten.
Als ik hem een beetje wil oppakken begint de machtsstrijd : Als hij nog maar voelt dat ik de teugels op maat neem gaat hij bijna stilstaan en is niet meer vooruit te krijgen, en gaat enorm trekken en hangen op mn handen. En hij is zoveel sterker dan ik, dus ik moet wel toegeven... Tijdens mn lessen heb ik dit probleem (nog) niet. Net of hij weet dat hij dan extra zn best moet doen, ook op wedstrijd gaat alles vlot...( we hebben onze startkaart aangevraagd sinds dit jaar!)

Momenteel is de enige oplossing dat ik me eens flink kwaad maken als hij zich zo aanstelt : dus als ik hem eens n flinke tik met de zweep geef en mn stem verhef gaat alles vanzelf. Hij ontspant, knabbelt op het bit, loopt netjes waar hij moet lopen,... Maar dat duurt ook nooit lang en kan ik me weer kwaad gaan maken.
Ook het tempo slaat nergens op : hij draaft, valt stil, ik geef benen, geen reactie, ik geef hem een tik met de zweep, reactie ( + beloning 'goed zo!' dat hij reageert), na 5 passen valt ie weer stil dus kunnen we weer opnieuw beginnen.

Ik ben echt niet hard in mn handen : ik neem de teugels gewoon op en doe niets ( ga niet trekken, zagen, spelen met de teugels),...

Ik wil niet paardrijden op een dergelijke manier , met geweld dus!
Maar ik vraag het vriendelijk en hij stribbelt enorm tegen, dan moet ik volgens mn instructrice het maar n beetje dwingender vragen...

het rijden gaat echt niet meer fijn : drukt zn rug weg, wil niet ontspannen, loopt te zwieren met zn hoofd, neemt foute stelling aan,... Alles om aan het werk onderuit te komen.
Hij kan het namelijk goed genoeg maar hij heeft jaren mogen profiteren ( foute instructrice, onzekerheid van mezelf,...) en begint nu zo te 'zeuren' omdat hij echt aan het werk moet.

Een fase waar we dus (jammer genoeg) zullen doormoeten...
Maar na een maand word ik dit vechten wel duchtig beu... En ik weet dat in 99% van deze gevallen de fout bij de ruiter ligt, maar volgens stalgenoten en instructrice is dit nu niet het geval. Het paard doet gewoon moeilijk omdat hij aan het werk moet...

Medisch is het niets, zadel past, tanden zijn nagekeken,...
Tijdens het springen is hij voorwaarts, oortjes naar voor, vliegen over de hindernissen, niet moe te krijgen... gewoon genieten!!
Hij vind aan dressuur gewoon niets aan...

We worden allebei dan lastig op elkaar en hebben er geen plezier in en dat lijkt me ook de bedoeling niet.
Mijn doel is niet " het aan de teugel rijden" maar ik wil wel graag een ontspannen en recht paard onder me.

Nu is me al n hulpteugel aangeraden : elastiek, slof,...zelf ben ik hier echt niet voor en zal ik het uit mezelf ook NOOIT gaan gebruiken , maar wat als hij blijft tegenstribbelen? Is dit dan een tijdelijke ( lees om een paar x mee te rijden) oplossing?

Ik heb zelf ook enorm veel pijn tijdens het rijden omdat hij zo enorm gaat trekken en zich zo zwaar maakt : kramp in handen en armen, pijnlijke en stramme spieren de dag nadien,...

Hem even rust geven of een weekje of meer vakantie is geen goed idee : Onlangs had ik hem een weekje vakantie gegeven om de bovenstaande redenen : ik dacht dat dat hem goed zou doen maar uiteindelijk heeft dat de dingen 'erger' gemaakt : hij was ontzettend stijf en losrijden was amper mogelijk. Zelfs mijn instructrice is erop geklommen en zat met de handen in het haar!
Afwisseling heeft hij : springen, dressuren, wedstrijdjes, af en toe n wandeling, longeren,...
Hij heeft weidegang in groep : dagelijks van 8h 's morgens tot 18h 's avonds.
Elke dag ben ik met hem bezig ( niet enkel rijden ook wel poetsen of gewoon met hem bezig zijn).

Hoe kan ik dit rijtechnisch oplossen?
Of lijkt een hulpteugel een (tijdelijke) oplossing? ( dit is echt het laatste redmiddel hoor, en alles gaat in samenspraak met mn instructrice en onder begeleiding).

Jasmijn159

Re: fiks rijtechnisch probleem...wie heeft n oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:51

Kan iemand je niet eens filmen als je alleen rijdt? Misschien doe je wel een klein dingetje net ietsje anders dan dat je in de les doet en kan je instructrice dat dan op video zien.
Heb je steeds op dezelfde dag les? Kan het niet zijn dat hij de dag(en) erna spierpijn heeft van het harde werken?
Longeer je hem wel eens? Dat zou misschien wel een tijdelijke oplossing kunnen zijn, omdat je hem dan wel ontspannen kunt krijgen (mbv pessoa, of dubbele longe) en dus toch door kunt trainen, maar je er niet op hoeft.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:59

Ik longeer hem normaalgezien 1x per week met de pessoa.
Soms schiet dat er al wel eens bij in , maar standaard is dat 1x week.

Ik laat me ook regelmatig filmen, foto's nemen ,... ook tijdens de les. Ik zie niet veel verschil maar het zou kunnen dat ik misschien wel iets anders doe, maar ik weet niet precies wat...Je rijd altijd anders tijdens n les natuurlijk omdat er dan constant op je gelet word.
Ik zal de filmjes / foto's ns n keertje vergelijken.

Ik heb wel telkens op dezelfde dag les. Spierpijn nadien zou kunnen maar het is echt elke keer dat ik met hem hem rijd dat ik hier tegenaanloop...De laatste keer echt fijn rijden is nu toch al wel heel lang geleden!

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:05

Rijdt je elke dag? Misschien is dit wel net iets te veel voor hem. Ik lees in verhaal dat hij hiervoor niet zoveel heeft gedaan. Misschien na een zware training hem een dagje vrij geven, dat hij even kan bijkomen.

Anders denk ik toch dat je even door moet gaan, paarden zullen immers toch niet snel opgeven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:06

Je schrijft zelf dat de enige oplossing is je een keer goed kwaad maken en eventueel de zweep erbij pakken. Ik denk dat je dat een tijdje consequent moet volhouden. Mijn paard heeft een half jaar geleden door ziekte een paar maanden stil gestaan, toen ik weer wilde beginnen had ze ook zo'n grapje. Zodra ik been gaf ging ze stil staan en achteruit lopen. Drie keer een tik met de zweep en het was klaar. De volgende keer was dit nog maar één keertje nodig en de keer daarna was het voldoende dat ze zag dat ik de zweep er alleen maar bij pakte. Als je paard ineens wel heel goed loopt nadat je je goed kwaad hebt gemaakt, dan weet je genoeg toch?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:08

Misschien wel onzin wat ik zeg, maar heeft die geen spierpijn de dag na de les? Dat hij misschien daardoor wat voorzichtig loopt.. Bloos

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:11

Wat vervelend zeg, ten eerste wil ik zeggen dat ik het goed vind dat je er wat aan wil doen ipv meteen naar de hulpteugels te springen Knipoog

Misschien kun je je instructrice een keer laten kijken zonder dat ze je helpt misschien dat zij kan zien wat er aan de hand is Lachen

Veel succes Lachen

KramerA schreef:
De oplossing is heel simpel.
je moe tje gewoon nie tzo aanstellen

Wat een zielig persoon ben jij mannetje Vork

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:13

Hier zou wel eens dominantieprobleem kunnen spelen. Lastig om zo te beoordelen. Blijkbaar heeft hij meer respect voor jouw instructrice als voor jou. Is je instructrice erbij dan weet hij dat hij moet werken en er niet onderuit kan komen. Ben je alleen dan heeft hij dat respect niet voor jou en wil hij onder het werk uitkomen. Het is niet de bedoeling dat je dat met geweld oplost maar door consequent en duidelijk te zijn. Niet alleen tijdens het rijden maar ook als je gewoon met hem bezig bent. Geen discussie met je paard aangaan, hij moet gewoon luisteren. Dan zal hij inderdaad ook wel eens een tik nodig hebben met de zweep. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is, maar ik zou het eens bespreken met je instructrice. Zij kent het paard en ook zijn al dan niet dominante karakter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:15

Spierpijn zou mij ook niks verbazen.
Verder als hij het springen zo leuk vindt. Doe een paar dressuuroefeningen, een sprongetje en doe weer wat dressuur, zo kan je hem belonen en motiveren.
Als je trouwens op kracht moet gaan rijden zit er iets fout. Heb je dat als je les hebt ook?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:16

Ken het probleem wel een beetje..
Misschien is het een idee om eens wat grondwerk te gaan doen? Want het kan ook gewoon zo zijn dat het een beetje een dominantie probleem is en dat je instructrice wel overwicht heeft en jij dit, vooral tijdens het rijden, gewoon net een beetje mist.
En vooral ook vanaf het begin af aan consequent zijn en je paard actief houden gewoon geen moment laten inzakken.

edit: zie dat Sussie85 al ongeveer hetzelfde had gezegd.. sorry Clown

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:20

ik denk dat iedereen wel wat heeft zelfs KramerA.

je geeft zelf al aan dat je paard eigenlijk niks te klagen heeft. maar wil je nu niet ineens te snel.
je gaat binnenkort starten. ik neem aan in de B en je bent nu al veel met de oprichting bezig. en oefeningen die veel verder in de dresuur pas kunnen.

probeer een stapje terug te doen. proef gericht gaan rijden. zo nu en dan zo'n oefening. maak het jezelf makkelijk.

in de les oefen je bijvoorbeeld moeilijke dingen. zelf doe je een stapje terug. wees tevreden met alles wat goed gaat.

verder 1x in de week of 1x in de 2 weken de slof eraan vind ik zelf niet erg (hangt wel vanaf hoe vaak je in de week rijdt natuurlijk)
maar hou het goed in de gaten dat dit een vertekend beeld kan geven.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:29

Bedankt dat jullie zo meedenken!!

Rachel_x schreef:
Misschien wel onzin wat ik zeg, maar heeft die geen spierpijn de dag na de les? Dat hij misschien daardoor wat voorzichtig loopt.. Bloos

Het was slechts een voorbeeld dat ik dat aanhaalde dat het dag na de les helemaal niet meer ging. Het gaat ook bijna een week na de les helemaal niet...en ik vermoed niet dat hij 4 of 5 dagen na n lesje nog steeds spierpijn heeft Bloos .
Toch bedankt voor de tip!

Het is ook geen spierpijn : er is duidelijk n verschil : als hij spierpijn heeft / stijf is : dan gaat hij heel kort en onregelmatig bewegen en dat is nu het geval niet. Ik kan het niet goed onder woorden brengen dat gevoel dat ik heb.

Lisa_vD schreef:
Rijdt je elke dag? Misschien is dit wel net iets te veel voor hem. Ik lees in verhaal dat hij hiervoor niet zoveel heeft gedaan. Misschien na een zware training hem een dagje vrij geven, dat hij even kan bijkomen.

Anders denk ik toch dat je even door moet gaan, paarden zullen immers toch niet snel opgeven.

Nee ik rijd echt niet elke dag.
Standaard krijgt hij 2x week een dagje vrij. De dag na de training zet ik hem zeker niet stil : dan word hij pas stijf. Volgens mijn DA was het beste om de dag na n zware training even rustig wat los te werken.
Verder word hij 1 à 2x week springgericht getraind, 1x week gelongeerd, en dan verder is het dressuur of n wandelingetje,..

pearlie schreef:
Je schrijft zelf dat de enige oplossing is je een keer goed kwaad maken en eventueel de zweep erbij pakken. Ik denk dat je dat een tijdje consequent moet volhouden. Mijn paard heeft een half jaar geleden door ziekte een paar maanden stil gestaan, toen ik weer wilde beginnen had ze ook zo'n grapje. Zodra ik been gaf ging ze stil staan en achteruit lopen. Drie keer een tik met de zweep en het was klaar. De volgende keer was dit nog maar één keertje nodig en de keer daarna was het voldoende dat ze zag dat ik de zweep er alleen maar bij pakte. Als je paard ineens wel heel goed loopt nadat je je goed kwaad hebt gemaakt, dan weet je genoeg toch?

Bedankt voor je tip.
Ik hoop alleen dat consequent hierin zijn zal helpen : ik ben niet zo voor al dat 'geweld" en straffen.
Als ik me eens goed kwaadmaak en laat zien dat ik het écht meen dan bind hij in en gaat hij doen wat er gevraagd word. Maar niet constant : ik moet me blijven kwaad maken...En dat vind ik allesbehalve een leuke manier om te rijden. Bloos

Qua dominantie : het paard is echt n doetje : hij en dominant gaat zo ( op het eerste zicht ) niet samen. Hij kan met elk paard samen staan, hij zal altijd onderdanig zijn. Komt met elk paard overweg.
Naar mij toe : hij loopt netjes naast me, sta ik stil , staat hij ook stil uit zichzelf bijvoorbeeld.
Grondwerk deden we vroeger wel vaak toen ik nog met n blessure zat en niet kon rijden, maar nu is het een beetje verwaterd...Doet hij iets fout : bv. bijten dan word dat meteen afgestraft en dat weet hij!
Tijdens het rijden : ik denk inderdaad dat hij weet dat hij van mij kan profiteren! Omdat ik vroeger niet consequent genoeg met hem ben geweest en hij gewoon zijn zin kon doen en dat is nu voorbij...
Ook beginnende ruiters kan je niet op zijn rug zetten : hij zal geen pas verzetten : gewoon omdat hij weet dat hij het van hun kan halen...
Misschien inderdaad een idee om aan grondwerk terug te gaan doen...

@ Tamary : zelf spring ik niet met hem ,een stalgenoot van mij doet dat. Hij kan springen, ik kan dat niet. Als hij tijd heeft springt hij met mn paard : standaard 1x week, soms 2x week.
Dus dressuren, sprongetje doen, opnieuw dressuren is jammer genoeg geen oplossing.
Ik weet uiteraard zelf ook dat dit niet goed zit : Ik wil niet met geweld gaan rijden, of van het rijden een krachtmeting maken...Als ik les heb doet hij dit ook ( nu de laatste 2x) maar in iets mindere mate!

@ Jolentinus : jammer dat je vind dat ik me aanstel. Persoonlijk wil ik gewoon graag plezier met mn paardje en dat ontbreekt nu even...stel ik me dan aan als ik hulp zoek hiervoor?

Ik rijd ook een hogere klasse met een ander, reeds iets meer bevestigd, paard.
De oprichting is misschien inderdaad wat snel, maar ontspanning mag er toch zijn? Hij laat zn rug niet los, loopt in foute stelling, word ontzettend sterk,...
Als het een dagje goed gaat : bijvoorbeeld als het tempo beter zit, of als hij zich even lekker ontspant, ...ben ik echt oprecht blij! Ik beloon hem tijdens het rijden ook meteen dan!!
Als ik alleen rijd neem ik enkel het wijken mee omdat dit een goede oefening is voor het losmaken naar mijn mening. De SB, contragalop,...die dingen wil ik ook enkel onder begeleiding doen omdat ik die zelf nog niet genoeg beheers.

mirthe_laser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:42

Ik weet ook geen pasklare oplossing voor je, maar ik heb wel een aantal vragen en opmerkingen voor je die bij mij opkwamen toen ik je bericht las en wellicht heb je daar iets aan:

- Je schrijft: "Begin dit jaar ben ik overgeschakeld van instructeur ( oude instructrice ging verhuizen en de afstand werd echt te groot), ik had het gevoel dat we vastzaten en dit is echt een goede beslissing geweest! We gingen met sprongen vooruit! Iedereen blij natuurlijk..."
--> Mag ik hieruit opmaken dat hij nu in de les beter loopt dan bij je oude instructrice, maar buiten de les om vroeger wel 'gewoon' deed en nu bij je nieuwe instructrice niet meer? Als dit inderdaad het geval dan zou ik toch eens gaan nadenken of er hier wellicht iets zit. Een plotselinge gedragsverandering in je paard is immers zijn manier om aan te geven dat er iets niet goed zit voor hem (NB. en dan praat ik niet alleen over lichamelijk!)

- Je schrijft: "Wat op woensdag nog super ging , gaat op donderdag helemaal niet meer : hij is sloom, wil zijn rug niet loslaten, wil niet ontspannen, loopt met zn hoofd volledig voor de LL, ...
- Hij vind aan dressuur gewoon niets aan...
- Hem even rust geven of een weekje of meer vakantie is geen goed idee : Onlangs had ik hem een weekje vakantie gegeven om de bovenstaande redenen : ik dacht dat dat hem goed zou doen maar uiteindelijk heeft dat de dingen 'erger' gemaakt : hij was ontzettend stijf en losrijden was amper mogelijk. Zelfs mijn instructrice is erop geklommen en zat met de handen in het haar!
- Afwisseling heeft hij : springen, dressuren, wedstrijdjes, af en toe n wandeling, longeren,...
Hij heeft weidegang in groep : dagelijks van 8h 's morgens tot 18h 's avonds.
Elke dag ben ik met hem bezig ( niet enkel rijden ook wel poetsen of gewoon met hem bezig zijn)."

--> Ik heb deze opmerkingen even onder elkaar gezet omdat er in mijn ogen wat tegenstrijdigs in zit. Je zegt namelijk dat je paard veel afwisseling heeft, maar dat idee krijg ik niet helemaal uit je bericht:
Na een zware les op woensdag, pak je hem op donderdag weer op met nog een dressuurtraining. Waarom probeer je die donderdag dan niet wat anders te doen? Iets waarvan je weet dat ie het leuk vind? Wellicht kun je er ook eens een combinatietraining invoegen waarin je niet de hele training besteed aan dressuuroefening, maar deze af en toe inbouwd als afwisseling (Let op: de oefeningen kunnen dan uiteraard niet te zwaar zijn want daarvoor kun je de oefeningen niet voldoende opbouwen in zo'n training) Of, doe donderdag een rustige dressuurtraining waarin je niet te veel van hem vraagt. Geef hem de tijd om bij te komen! En jezelf ook! (spierpijn verkramt je lichaam!!)
Een hele week rust is trouwens NIET goed en heeft ook niks te maken met afwisseling; een dagje rust, bijvoorbeeld de vrijdag (na donderdag een lichtere training) kan wellicht wel goed zijn voor hem.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Wat je trw ook kunt doen om even te checken of het idd met de opbouw in je week te maken heeft is door simpelweg te vragen op je instructrice je 1 x zowel de woensdag als de donderdag les kan geven. Heb je donderdag een klier in de les dan weet je dat het ligt aan je opbouw in zijn wekelijkse triaining. Is ie zo mak als een lammetje, dan heeft het denk ik te maken met de invloed van de aanwezigheid van je instructrice OP JOU. Wellicht voel je jezelf zekerder als je instructrice er bij is?
Maar dat zijn vragen voor daarna....

mirthe_laser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:45

oh ik zie nu dat een asntal van mij opmerkingen al bij ander commentaar staan. Nou ja he, we denken in ieder geval met je mee Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:56

Pfff, dat is altijd iets moeilijks. Van een ding ben ik tegenwoordig overtuigd: een paard doet niet voor niets rottig.
Laten we even doorlopen wat er aan de hand kan zijn:

- paard heeft pijn
> Kan, de manier van trainen is anders, dus paard gaat zijn spieren anders gebruiken. Misschien een keer laten masseren en kijken of dat verbetering geeft?
> Uit je beschrijving maak ik op dat je net aan de oprichting begonnen bent. Is je paard daar fysiek aan toe en bouw je dat rustig op? Het is zwaar voor een paard ineens anders te moeten lopen en bij meer oprichting moet hij ook meer dragen achter.

- Paard vindt het werk niet leuk
> Te weinig afwisseling? Te snel opgebouwd naar hoger niveau?
Jij kunt niet springen, maar ik neem aan wel een sprongetje van 20 cm, of wat balkjes? Eventueel alleen maar vrijspringen om zijn rug mooi los te laten? Naar buiten gaan en op een bospad stukjes wijken en schouderbinnenwaarts, wat schakelen?
De dag na de les niet echt aan het trainen gaan maar voorwaarts neerwaarts wat op ontspanning werken? Iets doen wat hij leuk vindt (de mijne vindt het leuk om laag ingesteld te mogen galopperen, zomaar wat rechtuit en grote voltes, niks moeilijks) met rijden? Als training is voor de spieren van je paard het best: piekbelasting-rustig-rustig-piekbelasting-rustig-rustig-piekbelasting etc.

- Paard heeft door dat jij niet consequent bent
> Afgezien van zelf op moeten kunnen lossen: waarom wil het paard ontkomen? Is het geen werkwillig paard? Vindt hij trainen echt zo vervelend? Of is het een kwestie van overnomen hebben, spierpijn, verveling of stress?

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:22

Nou wat fijn dat iedereen zo meedenkt Knipoog .
Bedankt!

Over de omschakeling van instructeurs : bij mijn vorige instructrice ging het rijden op het einde niet meer zo goed, ik had het gevoel dat we vastzaten en niet meer vooruit kwamen... Deze nieuwe instructrice geeft op een volledig andere manier les : zij vind ontspanning & rechtrichten héél belangrijk! Ik zelf had hier nooit zo over nagedacht en ik was hier ook nooit op gewezen.
We gingen veel meer op de zit rijden, op tempo werken,... We zijn veel meer dressuurmatig gaan trainen, en ook correcter.
En ja er word nu meer van hem gevraagd , maar niets dat hij (nog) niet zou kunnen.
Hij kan veel meer dan wat ik van hem vraag.

Als ik woensdag les heb, is het donderdag niet opnieuw een zware dressuurtraining. Dan rijd ik hem gewoon ontspannen los : dus met iets langer teugeltje en zorgen dat hij gewoon ontspant. Dan ben ik ook niet echt per se bezig met oefeningen ed.

Qua afwisseling zit dat toch wel goed denk ik : maandag is springtraining, dinsdag longeren, woensdag les, donderdag licht dressuurwerk ( losmaken), vrijdag rust, zaterdag springen of wat dressuur, zondag is ofwel wedstrijd ofwel n wandeling of wat anders.
Dit kan uiteraard wel wisselen...

Als mijn instructrice erbij is dan ben ik zelf ook meer aan het werk : ik let meer op mn houding en rijd hem echt door. Terwijl ik , als ik alleen rijd, misschien helemaal niet zo streng & consequent ben...

@ Urielle : Paard laten masseren heb ik nog nooit gedaan. Een vriend van mijn vriend dan weer , kan dit dus werkelijk. Baad het niet, dan schaad het niet. Ik ga het hem eens n keertje vragen.
Wij bouwen alles dus inderdaad rustig op : In het begin als ik les kreeg, ging het ons echt gewoon om ontspanning. De laatste tijd was mijn instructrice zo in de wolken omdat we echt als n trein gingen dat we hier stilaan aan begonnen zijn. Zij vond dat we er klaar voor waren en ik denk dat zij daar wel n goed zicht op heeft...
Zou het dan toch te snel geweest zijn?

Ik denk persoonlijk dat mijn paard het dressuurwerk inderdaad niet leuk vind!
Hij heeft ook zn bouw niet mee , tis in feite n echt 'springpaard' ( ook terug te zien in de afstamming, verleden,...). Dressuur heeft hij nooit echt moeten doen en dat is ook niet zijn cup of tea.
Alleen nu ik zo vooruit gegaan ben, en wat minder recreatief en meer dressuurmatig ( oog op wedstrijden) wil gaan rijden begint dat op te vallen.
Springen doet hij zoals gezegd dus 2x week. ( niet altijd even zwaar uiteraard).
Na het rijden gaan we al ns blokje om , of rijden we door n bospad achter de stal, ..
Ik vind afwisseling voor een paard zo ontzettend belangrijk en ik wil mijn paard écht gelukkig zien. Vandaar dat ik dit me misschien zo aantrek?

Je geeft ook echt nuttige tips ivm het schema : misschien moet ik mijn trainingsschema inderdaad even ombouwen.

Het is ook geen werkwillig paard : hij is , zoals gezegd, liever héél lui dan moe. Hij wil gewoon pakken liever met zn maatjes in de weide staan en eten.
Ik rijd ook een paard van een stalgenoot en dat is op en top dressuurpaard ( is tot Grand prix niveau opgeleid) en die is zo ontzettend werkwillig : dressuurt zo ontzettend graag, heb ik echt heel veel plezier van om met hem af en toe te rijden...zo'n verschil met mijn paard!
Dressuurtraining vind hij, in mijn ogen, heel vervelend. Springtraining vind hij top!
Verveling lijkt me heel sterk : hij heeft voldoende weidegang, er word gezorgd voor afwisseling in de training ( misschien wel niet goed opgebouwd),...

Pijn kan volgens mij niet, maar ik kan het wel even laten nakijken als mijn Da op stal komt.
Ik geef hem sinds kort ook glucosamine bij voor zijn spieren & gewrichten.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:51

Ik heb echt precies het zelfde !
Mijn E-pony ( een te klein gebleven KWPN-er ) is ook springgefokt. Ze vind aan dressuur ook niks aan en dat is soms best vervelend.
Wat jij zegt, met les gaat t altijd heel goed maar thuis is het altijd een stuk minder. ( Niet altijd )
Wij doen ook altijd veel afwisseling ( springtraining, dressuurtraining, springles, dressuurles, wedstrijd, longeren, rustdagje, buitenritjes, wandelen, vrijspringen, ponyclub en sinds kort ook sgw-training)
Ik merk gewoon dat ze buitenritten, springen en crossen veel leuker vind dan dressuur.
Ze is overigens niet heel vervelend met dressuren, maar doet liever ook niet teveel.
Bij mij is het denk ik dat ik thuis zelf niet zo consequent ben als in de les. In de les zegt mijn instructrice wat ik moet doen met een probleem. Thuis merk ik gewoon dat ik veel minder consequent en duidelijk aan het rijden ben. Je moet ook altijd aan zo veel dingen denken !

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar je bent dus niet de enige met t probleem Knipoog

Ik zou gewoon proberen om thuis net zo consequent en duidelijk te rijden als in de les. Wat doe je thuis anders dan in de les? Het hoeven maar kleine dingetjes te zijn waardoor je paard al merkt dat je niet consequent bent. Je zegt dat als je hem even "op zn donder geeft" dat hij het wel doet.
Betekent dat dan niet gewoon dat je dan wel duidelijk laat merken wat je wil?
Als je dat gewoon volhoud ( zonder gemep en getrek natuurlijk ) is het voor je paard duidelijk.
Ook goed belonen als hij het wel braaf doet, maar daardoor niet vergeten om er aan te blijven rijden.
Bij mijn pony is het ook zo dat als ik even niet oplet ( en dus net denk van : ohh ze loopt goed ! ) ze alweer gelijk aan het lanterfanteren in !!

Heel veel succes ! gewoon doorgaan en met je instructrice overleggen en les blijven rijden.
Het komt vast wel goed, ik denk ook omdat je paard vroeger niet zo veel hoefde te doen nu wel even aan het idee moet wennen dat het verleden tijd is en dat hij nu toch echt wat meer aan het werk moet!

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:08

Hoeveel is jouw instructrice bezig met JOU te corrigeren?
Moet ze je (vaak) aan (dezelfde) dingen herinneren?

Als dit niet medisch/ verveling is en jij gewoon consequent bent
kan het misschien eraan liggen dat je bepaalde dingen niet opmerkt ofzo.
Zegt ze bijvoorbeeld wat vaker tegen je "let hier eens op"
omdat je dat (nog niet) genoeg vanzelf doet,
dan gebeurd dat zonder toezicht niet:
hoewel dat wel de oplossing kan zijn!

(Hopelijk begrijp je wat van m'n verhaaltje..
wist niet hoe ik het anders onder woorden moest brengen Schijnheilig )

Sorry als dit al een keer is gezegd,
maar had niet de tijd om alles door te lezen Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:53

Vuitton_love schreef:
Qua afwisseling zit dat toch wel goed denk ik : maandag is springtraining, dinsdag longeren, woensdag les, donderdag licht dressuurwerk ( losmaken), vrijdag rust, zaterdag springen of wat dressuur, zondag is ofwel wedstrijd ofwel n wandeling of wat anders.
Dit kan uiteraard wel wisselen...

Eigenlijk vind ik niet dat hij veel afwisseling krijgt, hij mag alleen maar in de bak als je rijdt. Ga eens lekker naar buiten met 'm, wedden dat hij daar voorwaartser van wordt? Als ik zo lees dat hij zwaar wordt in je hand denk ik dat hij niet echt lekker doorloopt en zich gewoon verveelt. Als je nou eens begon met 1 dag in de week een buitenritje inbouwen? Op woensdag krijg je les, het gaat steeds beter met jullie als combinatie. Beloon hem door de dag erna lekker naar buiten te gaan en eens niet aan zijn hoofd te zeuren met wijken, schoudervoor enz. maar gewoon tegen de heuveltjes op crossen, een nieuwe ruiterroute te verkennen of te gaan zwemmen met 'm (ik noem ook maar wat Clown ) in de zomer Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:00

Vuitton_love schreef:
Hij vind aan dressuur gewoon niets aan...

Beginpost nog eens gelezen Lachen En je hebt het antwoord denk ik zelf al gegeven. Doet hij op woensdag zo zijn best, moet hij donderdag weer dezelfde rondjes lopen. Balen voor 'm. Het is tenslotte wel een paard waar we het over hebben en geen dressuurmachine Tong uitsteken

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:42

wat soms ook helpt. Als je de mogelijkheid hebt om buiten ritten te maken. Om bijv. in het bos een keer wat dressuur oefeningen gaan rijden. bijv. wijken, middendraf (doen ze meestal beter buiten). Heel soms doen we dit ook. Maar het meeste rijden we gewoon lekker buitenritten met een contact teugel. Maar soms wil een beetje afwisseling helpen. Als het werkt natuurlijk niet alleen maar buiten die oefening gaan doen, maar hem ook mee nemen op gewone buitenritten. succes