Bedankt dat jullie zo meedenken!!
Rachel_x schreef:Misschien wel onzin wat ik zeg, maar heeft die geen spierpijn de dag na de les? Dat hij misschien daardoor wat voorzichtig loopt..

Het was slechts een voorbeeld dat ik dat aanhaalde dat het dag na de les helemaal niet meer ging. Het gaat ook bijna een week na de les helemaal niet...en ik vermoed niet dat hij 4 of 5 dagen na n lesje nog steeds spierpijn heeft
.
Toch bedankt voor de tip!
Het is ook geen spierpijn : er is duidelijk n verschil : als hij spierpijn heeft / stijf is : dan gaat hij heel kort en onregelmatig bewegen en dat is nu het geval niet. Ik kan het niet goed onder woorden brengen dat gevoel dat ik heb.
Lisa_vD schreef:Rijdt je elke dag? Misschien is dit wel net iets te veel voor hem. Ik lees in verhaal dat hij hiervoor niet zoveel heeft gedaan. Misschien na een zware training hem een dagje vrij geven, dat hij even kan bijkomen.
Anders denk ik toch dat je even door moet gaan, paarden zullen immers toch niet snel opgeven.
Nee ik rijd echt niet elke dag.
Standaard krijgt hij 2x week een dagje vrij. De dag na de training zet ik hem zeker niet stil : dan word hij pas stijf. Volgens mijn DA was het beste om de dag na n zware training even rustig wat los te werken.
Verder word hij 1 à 2x week springgericht getraind, 1x week gelongeerd, en dan verder is het dressuur of n wandelingetje,..
pearlie schreef:Je schrijft zelf dat de enige oplossing is je een keer goed kwaad maken en eventueel de zweep erbij pakken. Ik denk dat je dat een tijdje consequent moet volhouden. Mijn paard heeft een half jaar geleden door ziekte een paar maanden stil gestaan, toen ik weer wilde beginnen had ze ook zo'n grapje. Zodra ik been gaf ging ze stil staan en achteruit lopen. Drie keer een tik met de zweep en het was klaar. De volgende keer was dit nog maar één keertje nodig en de keer daarna was het voldoende dat ze zag dat ik de zweep er alleen maar bij pakte. Als je paard ineens wel heel goed loopt nadat je je goed kwaad hebt gemaakt, dan weet je genoeg toch?
Bedankt voor je tip.
Ik hoop alleen dat consequent hierin zijn zal helpen : ik ben niet zo voor al dat 'geweld" en straffen.
Als ik me eens goed kwaadmaak en laat zien dat ik het écht meen dan bind hij in en gaat hij doen wat er gevraagd word. Maar niet constant : ik moet me blijven kwaad maken...En dat vind ik allesbehalve een leuke manier om te rijden. 
Qua dominantie : het paard is echt n doetje : hij en dominant gaat zo ( op het eerste zicht ) niet samen. Hij kan met elk paard samen staan, hij zal altijd onderdanig zijn. Komt met elk paard overweg.
Naar mij toe : hij loopt netjes naast me, sta ik stil , staat hij ook stil uit zichzelf bijvoorbeeld.
Grondwerk deden we vroeger wel vaak toen ik nog met n blessure zat en niet kon rijden, maar nu is het een beetje verwaterd...Doet hij iets fout : bv. bijten dan word dat meteen afgestraft en dat weet hij!
Tijdens het rijden : ik denk inderdaad dat hij weet dat hij van mij kan profiteren! Omdat ik vroeger niet consequent genoeg met hem ben geweest en hij gewoon zijn zin kon doen en dat is nu voorbij...
Ook beginnende ruiters kan je niet op zijn rug zetten : hij zal geen pas verzetten : gewoon omdat hij weet dat hij het van hun kan halen...
Misschien inderdaad een idee om aan grondwerk terug te gaan doen...
@ Tamary : zelf spring ik niet met hem ,een stalgenoot van mij doet dat. Hij kan springen, ik kan dat niet. Als hij tijd heeft springt hij met mn paard : standaard 1x week, soms 2x week.
Dus dressuren, sprongetje doen, opnieuw dressuren is jammer genoeg geen oplossing.
Ik weet uiteraard zelf ook dat dit niet goed zit : Ik wil niet met geweld gaan rijden, of van het rijden een krachtmeting maken...Als ik les heb doet hij dit ook ( nu de laatste 2x) maar in iets mindere mate!
@ Jolentinus : jammer dat je vind dat ik me aanstel. Persoonlijk wil ik gewoon graag plezier met mn paardje en dat ontbreekt nu even...stel ik me dan aan als ik hulp zoek hiervoor?
Ik rijd ook een hogere klasse met een ander, reeds iets meer bevestigd, paard.
De oprichting is misschien inderdaad wat snel, maar ontspanning mag er toch zijn? Hij laat zn rug niet los, loopt in foute stelling, word ontzettend sterk,...
Als het een dagje goed gaat : bijvoorbeeld als het tempo beter zit, of als hij zich even lekker ontspant, ...ben ik echt oprecht blij! Ik beloon hem tijdens het rijden ook meteen dan!!
Als ik alleen rijd neem ik enkel het wijken mee omdat dit een goede oefening is voor het losmaken naar mijn mening. De SB, contragalop,...die dingen wil ik ook enkel onder begeleiding doen omdat ik die zelf nog niet genoeg beheers.