Dribbelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:02

Als ik klaar ben met instappen en ik pak m'n teugels op, begint m'n pony te dribbelen. Als ik vervolgens een ophouding maak, luistert hij erg slecht. Pas na 5 a 10 ophoudingen stapt ie weer normaal. Hoe kan ik meteen duidelijk maken dat hij dit niet mag doen en waarom doet hij dit?

elsie1

Re: Dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:30

ik heb dit ook met één van de mijne.

Zit in het karakter en is echt moeilijk uit te krijgen. De ene keer beter dan de andere keer.

Ik denk dat het is omdat je je paard in die stapt door je teugel terug te gaan opnemen dat je zogezegd een hint geeft om terug aan de slag te gaan.

Ik doe het nu als volgt als ik teugel terug op maat neem dan vraag ik eerst een paar passen voorwaarts neerwaarts en voorzichtig dan de teugel gaan verkorten. Dit helpt maar niet altijd is te zien hoe hoog hij die dag int bloed staat.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:49

halthouden, en weer wegstappen, halthouden en weer wegstappen. probeer de rust erin te rijden

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:23

Duidelijke ophouding maken maar wel aan je been houden. Anders stapje voor stapje oppakken met been. heel rustig zijn in je hand.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:33

proberen eerst tempo verwisseling in stap doen halt houden en dan stapen en dan je teugel op maat pakken ezno

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:24

probeer niet om de spanning op te kroppen, maar juist lekker ontspannen te zijn. Dus ook niet te strenge ophoudingen, ookal luistert je paard slecht. Hoe ontspannener jij bent, des te ontspannener is je paard. Desnoods ga je eerst een stukje draven, en probeer je daarna opnieuw om rustig te stappen.
Wat zegt je instructeur hiervan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:25

wat zegt je instrukteur hiervan?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:27

Bij hinde helpt het heel goed als je de hele tijd overgangen maakt van stap naar halt. en na een aantal keer is ze dan gewoon lekker ontspannen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:31

idd, overgangen zodat ie echt naar jou luisterd en goed oplet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:43

Mijn instructrice zegt dat ik streng moet zijn (en dus een steeds hardere ophouding moet maken), maar dit leek me al niet zo'n goede oplossing. Ik zal die stap-halt-stap-halt overgangen eens proberen Ja Hij heeft ook best moeite met halthouden.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:57

als je een poosje gedraaft hebt en je gaat terug naar stap,doet hij het dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:37

Ja Ja Hij maakt geen soepele overgang.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:42

ok dan zul je id veel overgangen moeten rijden niet alleen stap halt stap,
maar ook veel schijnovergangen, arbeidsdraf rustig terugrijden tot bijna stap en na een paar keer pas echt terug naar stap, dus heel veel schakelen zodat hij niet weet wat er gaat komen.
hij moet leren op jou te wachten,maar dat is niet makkelijk Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:34

mijne wordt juist knettergek van die overgangen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:50

Misschien maak je dan te veel overgangen en wissel je niet genoeg af met rechtuit rijden en figuren.
Ik maak drie of vier keer zo'n overgang en dan ga ik weer even wat anders doen. en dan ga ik van hand veranderen en daar doe ik het dan nog een paar keer. En daarna weer wat anders wijken of schouderbinnenwaarts.
Aan het werk houden ze moeten met jou bezig zijn.
Ik heb ook een tinker en hij kan soms erg druk zijn maar overgangen rijden werk super bij mij of gaan wijken dat vind hij leuk en hij moet zich dan goed concentreren. Dus dan is hij weer even bij de les. Tempo wisselingen in draf van gewone naar langzame draf werkt ook heel goed, kan hij ook heel goed aan de longe doet hij dit ook heel makkelijk.

elsie1 schreef:
mijne wordt juist knettergek van die overgangen.

R_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:00

je paard herkent een ritme in jouw rijden, hij weet zodra jij de teugels aanneemt dat hij aan het werk moet, op deze manier komt je paard er het eerste kwartier onderuit. probeer gelijk contact te nemen met je pony zonder in te stappen aan een losse teugel.

je kunt hem ook loswerken aan de longe, en dan als je erop stapt gelijk aandraven men aan het werk gaan met hem. dan heeft hij geen tijd voor dribbel acties.

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:37

De mijne deed dat ook en had hierdoor ook problemen met het halthouden. Met overgangen van stap-halt- stap gaat het nu al een stuk beter. Omdat de mijne ook problemen met het halthouden had ben ik heel goed op mijn hulpen gaan letten om te kijken of mijn pony het begreep en voor de reactie op mijn been te 'testen'. Hopelijk heb je iets hieraan.
Veel succes nog!

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:21

inderdaat heel veel overgangen oevenen. Ik heb ook wel eens anderhalf uur op mijn paard gezeten omdat ze niet rustig wou worden. Ik zou inderdaat niet harder worden in je hand. Als jij steeds harder in de hand wordt zal zij ook meer in protest leveren waardoor het een machtspelletje zal worden die je vaak verliest.

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:38

doet hij dit in draf ook? als dat zo is dan zou je kunnen proberen om hem boven zijn eigen tempo te gaan rijden. gaat hij dan nog harder ga jij nog harder. en als het goed gaat dan kun je weer langzamer gaan.
veel succes

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:12

Ik ken ook een pony die dat deed. Elke keer als ik hem dan iets aanspoorde ging hij niet harder stappen maar dribbelen. En soms als hij iets moeilijk vond dan deed hij het ook wel eens. Ik heb in het begin elke keer consequent een ophouding gemaakt zodat hij moest stoppen met dribbelen (soms zelfs dat hij echt zowat stil stond) en na 2 weken ongeveer doet hij het niet meer. Weet natuurlijk niet of het bij elk paard "werkt" en weet ook niet of het wel dé manier is maar het heeft bij die pony iig wel geholpen Knipoog.