Paard kauwt onrustig, welk bit kan ik proberen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marriiel_

Paard kauwt onrustig, welk bit kan ik proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:11

Hallo,

Mijn paard is nogal onrustig in de mond en kauwt voortdurend. Ik reed altijd met een bustrens, daar was hij redelijk rustig op, maar kon met dat bit toch niet echt 'licht' rijden. Nou heb ik een watertrens geprobeerd, bij dit bit kon ik hem wel veel lichter rijden, maar op dit bit is hij weer stukken onrustiger. Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Wat voor bit zou ik nog kunnen proberen?

sagamore

Re: Paard kauwt onrustig, welk bit kan ik proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:46

Weet je de geschiedenis van je paard?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:41

Heb je de tandarts al eens laten kijken? Verder komt het met het bit net zo precies als met een zadel het moet goed passen. Waar op je op kunt letten zijn de volgende zaken: heeft je paard een hele dikke tong? Heeft je paard een laag hangend verhemelte? voel eens aan de lagen zijn die vlezig of juist heel dun. Als je deze zaken weet kun je daar je bit op aanpassen. Soms helpt eenvoudig weg een gaatje hoger hangen natuurlijk ook al. Ik geloof dat er iets bestaat als een bittenbank waar ze je advies kunnen geven.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:45

even een stipje Bloos

heb precies zo n paard zeer onrustig met de mond en heeft geen gebits problemen zadel , rug etc alles na laten kijken Bloos

heb allerlei soorten bit geprobeerd heb nu een appel bit opzich heel fijn maar ze bijt hem gewoon stuk Bloos

zelfs mn stalen bit heeft ze vervormd en vraag me echt niet hoe ze het doet Bloos Verdrietig ....

Ik heb ook een dubbel grbroken bit gehad met een soort van vast balletje in het midden die vond ik ook wel fijn.... heb dan nu een appelbit en een lage neusrien dat heeft bij ook heel goed geholpen een lage neusriem was een wereld van verschil Knipoog

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:18

ik rij met een watertrens...en die van mij deed het ook...maar die had gebitsproblemen ta geweest en nu is het over

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:44

Mijn pony heeft ook een tijdje lopen knagen op zijn bit. Hij had dit vooral bij spanningen. Ik ben toen weer terug gegaan naar de basis, simpel nageeflijk stappen, draven en galoperen en voor de rest niets extra`s vragen. Nu is het over.

Misschien veroorzaakt een nieuw bitje bij jou pony ook spanningen.
Overigens vind ik dat als je je pony licht, of nageeflijk wil rijden dit niet liggen aan het bit, maar aan hoe goed je pony voor het been is.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:13

Heb bij het paard van een vriendin gezien wat een wereld van verschil het rijden kan zijn.. Zorg ervoor dat je echte aanleuning krijgt.. Dus van voren naar achteren rijden en dan neemt hij het bit aan.. het paard stopte direct met onrustig zijn.. Als dat niet helpt, tja eerst alles uit laten sluiten en dan eens goed overleggen met je instructeur...

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:24

Mijn paard reageert ook heel heftig op verschillende bitten. Ik zou als ik jou was gaan voor een bustrens. Die draaien niet waardoor het stiller ligt in de mond. Daarbij zou je dan ook kunnen kiezen voor een dubbelgebroken bustrens omdat dubbelgebroken minder knevelt in de mond. Mijn paard liep direct een stuk beter toen ik dit bit erin deed.

Edit: Waar je ook goed op moet letten als je een watertrens hebt, is dat het bit niet versleten is. Je kunt namelijk speling tussen de ringen en het bit krijgen waardoor het vel van de mondhoeken er tussen komt. Dit is natuurlijk erg pijnlijk voor een paard. Om dit te controleren houd je het bit vast en beweeg je de ring heen en weer. Niet ronddraaien, maar gewoon heen en weer bewegen. Als dit kan, dan zit er speling op en is je bit toe aan vervanging.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:47

Ik blijf denken dat je niet je oplossing in een ander bit moet zoeken...

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:54

Het help soms ook wel als een paard onrustig is in de mond om een bit te kiezen wat zo stil mogelijk ligt in de mond. Ik gebruik dan het rechte bitje van Harry Horse, heet Happy mouth ongebroken.
Bij een recht bit heb je een andere inwerking in de mond, het bit ligt meer op de tong en ontziet de lagen wat. Ook vinden sommige paarden een gebroken bit niet prettig omdat dit tegen het gehemelte kan drukken wanneer het "aangespannen" wordt, en bij een dubbelgebroken bit ligt bij inwerking aan een kant soms het scharnierpunt op de lagen of mondhoek wat ook niet prettig is.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:09

ik heb bij die van mij nog geen racht bit geprobeerd.... maar wel ook een bus trens opzich wel ze daar wel wat stiller van .. maar dan ging ze weer wat meer hangen en werd ze gelijk stugger van Bloos ... myler bit reageerde die van mij heel angstig op Bloos

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 10:20

Wat een reacties zeg Tong uitsteken

Mijn paard is afgelopen maand nog naar de tandarts geweest, dit maakte geen verschil, het zadel heb ik recent ook nog na laten kijken en dat is het ook niet. Ook naar zijn rug is gekeken, maar dat zorgde niet voor verandering.
Ik rijd zoiezo al op een bustrens enkel gebroken, ik heb een watertrens geprobeerd maar daar werd het alleen maar erger van. Ik had ergens gelezen dat een dubbelgesproken bustrens nog beter in de mond ligt, maar welke soort is dan goed? Dat zou ik niet weten namenlijk.
Laatst bijgewerkt door Marriiel_ op 23-05-08 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:20

voor het paard wat zijn bit vervormd zou ik een tijdje bitloos gaan rijden. Niet zo zeer uit het natural perspectief maar vooral omdat hij zijn tanden helemaal kan verknallen. En dan heb je in het gunstigste geval een paard met een scheef gebit en in het slechtste geval geen paard meer.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:23

Toen je van een bustrens naar een watertrens ging werd je paard onrustiger. Een bustrens ligt stiller in de mond dan een watertrens,omdat de ringen van een watertrens losliggen. Een dubbelgebroken bit zou ik in jouw geval niet proberen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:26

ik ga binnekort idd ook bitloos proberen Lachen heeft mn instructrise ook al aanbevolen... maar zit nu nog met een blessure van mn paard en is een beetje over actief en lichtelijk debiel dus daar wacht ik nog even mee Bloos Knipoog

heb altijd dubbel gebroken gereden en toen naar bus maar was ook niet erg succes toen weer dubbelgebroken met een balletje... myler gebrobeerd en nu dan dat appelbitje... wat opzich wel het fijnst werkt maar kapot bijt... Bloos zal is een foto maken Bloos