Wat moet ik hier nu mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:00

Hey,

Ik zit een beetje met een probleem. Sinds 2 a 3 maanden heb ik een nieuw verzorgpaard. Ze is pas 5 jaar oud en nog helemaal niet lang onder het zadel. Ik dacht zo'n half jaar/jaar. Ze is dus nog best wel jong en fit. Nadat ik haar 4/5 weken reed ging het echt super. Ik had haar helemaal onder controle en ze liep gewoon echt goed.
Toen ben ik 2 weken op vakantie geweest en heeft de eigenaar haar gewoon (hij zegt goed) doorgereden. Maar ik kwam terug en ging erop zitten en het voelde echt helemaal anders. Het ging gewoon écht niet. Ze liep niet meer voor m'n been en ze was met hele andere dingen bezig dan met mij.
Ik dacht, het zal wel aan mij liggen, ik moet er weer even inkomen.
Maar ik heb haar de rest van de week gereden. Het ging al iets beter maar toch bleef het anders voelen.

Gisteren borstelde ik haar rug en toen kromp ze ineen.
Dus ik vroeg aan iemand van stal of ze even naar haar rug wilde kijken. Bleek dus dat het veelzijdigheidszadel (waar ik altijd mee rij en die dag daarvoor ook mee had gereden, hij rijdt met het springzadel) gewoon te krap zat. Nou springzadel bleek wel goed te liggen dus had ik die erop gelegd. Het rijden ging die dag nog best redelijk maar gewoon nog steeds niet zoals eerst.

Vandaag ging ik op haar rijden en ze was heel erg fit. Echt zomaar ineens. Op zich ging het best wel goed maar 2 seconden later was ze er meteen weer uit, gooide ze bijv dr hoofd omhoog liep ze naar andere dingen te kijken viel ze terug, gaf ik haar been, zat ze meteen in galop. Ze liep constant van de hoefslag en als ik haar weer op de hoefslag had liep ze ook echt tegen het hekje, halt was half steigeren, galop was bokken enz enz. Ik had voordat ik ging rijden nog aan haar rug gevoeld, maar ze gaf geen reactie. Ik heb echt geprobeerd haar helemaal los te rijden, dan liep ze ook super aan de teugel, maar deed ik eventjes iets anders (zweep in andere hand) was ze er meteen weer uit. Ook loopt ze heen en weer te waggelen, maar dat komt denk ik omdat ze jong is.

Goed, ik heb de eigenaar gesmst dat hij maar even moet kijken wat er aan de hand is. Ik krijg een smsje terug; er is niks met haar! en je moet niet naar iedereen luisteren op stal!. Nou fijn dus. Ik heb gevraagd of we haar dan morgen samen kunnen doen zodat ik het kan laten zien.

Ze heeft eerder dikke knieen gehad en dat scheen vanuti haar rug te komen. Toen heeft ze anderhalve week rust gehad, alleen longeren enzo. Daarna liep ze echt gewoon super! Toen wilde ik ook een startkaart aanvragen, op dat moment was ik gewoon echt wedstrijdklaar met haar.

Het enige wat hij zegt is, oh daar heb ik geen last van met haar en dat ik naar niemand moet luisteren op stal en dat ial die stomme wijven van zíjn paard af moet blijven. Ik weet gewoon echt niet meer wat de oorzaak is dat ze nu zo onder mij loopt. Ik denk dat ze gewoon een beetje overbelast is, maar bij hem schijnt ze niks te doen.

Ik ben benieuwd hoe het morgen verloopt als we haar samen doen. Maar ik hoop dat iemand hier nog tips voor me heeft want ik word hier wel een beetje hopeloos van Verdrietig

Alvast bedankt!

Groetjes, Maartje

leeneliefje

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:47

je ziet hier dus duidelijk wel in een lastig pakket, gezien jij niet de eigenaar bent! anders zou ik zeggen dat je je paardje misschien zou kunnen na laten kijken door een paarden fysyotherapeut of een dierenarts? Maar zoals uit het verhaaltje naar boven kwam, wil de eigenaar daar niets van weten? (ik kan het ook verkeerd hebben, maar omdat hij zij "er is niets!" Ik zou gewoon samen met die eigenaar gaan rijden en laten zien wat het probleem is. En als hij er nog steeds niets aan wil laten doen dan kan je er verder ook niets aan doen! Boos!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 21:02

Bedankt voor je reactie.

Ik heb onlangs een vurige discussie gevoerd met de eigenaar. Ik kan je vertellen, dat is echt onmogelijk. Heb ongelofelijke ruzie met hem gehad omdat ik iemand dus eventjes naar haar had laten kijken.

Al met al zijn we eruit gekomen dat we haar morgen ff samen doen en ik ga dan rijden en laat ik ff zien waar mijn zwakheden liggen

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:01

Pffff....... lastig! Ik denk dat dit toch een gevalletje is voor de fysiotherapeut! En mocht dit echt onmogelijk zijn, probeer het dan weer eens met 1-2 weken rust. Daarna rustig wat longeren en eens kijken hoe het dan gaat.
Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:07

Ja ik heb het allemaal al voorgesteld. Hij vind en zegt dat er niks aan de hand is en dat ze nergens last van heeft en dat ik niet naar iedereen moet luisteren. Maar gisteren zakte ze echt letterlijk in elakar.. Boos!

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:37

stel anders voor of jij de kosten op je mag nemen als je een beetj veel in je portemenéé hebt.
anders kan je misschien voorstellen aan je ouders of die het misschien willen betalen.

gr

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:44

Waarschijnlijk heeft de eigenaar het paard niet al te zachtzinnig aangepakt. Kan deze meneer wel rijden vraag ik me af?? Als je zo'n groot verschil voelt in 14 dagen is er wel het een en ander mis gegaan in die tijd. Erg jammer voor jou dat het je eigen paard niet is, je waarschijnlijk heel graag wil blijven rijden op haar, maar de eigenaar en jij niet op dezelfde lijn zitten. HET grote nadeel van een bij rijdpaard.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:45

MaartPaard schreef:
Ja ik heb het allemaal al voorgesteld. Hij vind en zegt dat er niks aan de hand is en dat ze nergens last van heeft en dat ik niet naar iedereen moet luisteren. Maar gisteren zakte ze echt letterlijk in elakar.. Boos!

als ik jou was zou ik hem dan maar een paar dagjes laten rusten en dan later weer oppakken

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:49

Ja maar het probleem is dus dat ik absoluut niks meer mag bepalen. Opeens. Niet alleen het paard is veranderd tijdens de vakantie maar de eigenaar is al helemaal walgelijk geworden. Hij vindt dat hij als de beste kan rijden en hij heeft ook wel vaak les enzo maarja ik weet het ook niet. Hij is best ruig. Elke keer als ik zeg is het niet beter als.... NEE JIJ BEPAALD NIET WAT ER GEBEURD IK BEPAAL WAT HIER GEBEURD EN WAT JIJ DOET.
Echt zo verrot. Maarja hij had vandaag dus les en toen ging ik expres het paard van z'n vijand uitstappen en toen voelde ie zich dus best poedersuiker geloof ik. Naja het gaat al ietsjes beter maarja als het echt zo doorgaat moet ik er misschien maar mee stoppen. Ik baal er echt verschrikkelijk van :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:39

Vervelende situatie waar je nu in zit, zulk soort gevallen zijn erg lastig wanneer je niet de eigenaar bent.

Naar mijn idee is het echt een geval voor de fysio, maar deze mag/kan jij er niet bijhalen.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe dit anders opgelost kon worden.
Misschien een paar dagen niet rijden, en kijken hoe er daarna gereageerd word door de pony?
Zou je evt niet de pony kunnen longeren een paar keer, kijken of ze dan wel wil werken, als er geen zadel/ruiter op haar rug zit.
Zo kan je naar mijn idee wel kijken, of het echt aan haar rug ligt.