hoe trainen jullie je paard met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thijs_dv

hoe trainen jullie je paard met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 16:48

ik zou mijn paard graag wat hoger kunnen laten springen maar hoe trainen jullie je paard dat hij/zei dat kan? Haha!
of hoe trainen jullie je paarden gewoon met springen Bloos
daar ben ik heel benieuwd naar

Anoniem

Re: hoe trainen jullie je paard met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:51

Je zou oxers en in-uitjes kunnen gaan springen, daar wordt je paard zeker sterker van.

tinewien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:57

Ik train voornamelijk met veel afwisseling, in ik zeg altijd maar, de hoogte is niet belangrijk dat springt een paard wel. Maar veel wendingen rijden en in-uitjes springen. versnellen en terugnemen, daar worden ze sterk, en wendbaar van.

en begin natuurlijk niet te hoog, maar bouw hoger tijdens je training. en je zult zien dat je paard dat ook wel springt!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:59

Inderdaad, als je paard 50 cm springt, springt hij ook een meter, je kan beter aan de techniek werken, lijntjes rijden dat soort dingen, daar word je paard handig van

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:12

Oke dankje wel voor jullie tips maar nog meer tips?
Vingers aflikken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:15

Ik doe altijd maar 1 keer per week springen echt springen en 1 keer in het bos springen. Niet van die hoge hindernissjes ofzo maar wij hebben vlakbij van die laagje hegjes allemaal gepland als een soort parcoursje voor beginnende cross of gewoon voor de lol Tong uitsteken

Bij springen in de bak doe ik altijd eerst blakjes draven gewoon rechtuit of ik ga er schuin overheen of ik doe 6 meter tussen de balkjes en als ik er over heen ben ga ik wijken en dan weer rechtuit over de balk en dan weer wijken. En galop balkjes. met 3 meter tussenruimte.

En dan een laag kruisje van 90 cm. en een steiltje of een oxer en een inuitje met 3 hindernissen. 1 laag hindernisje en dan een wat hogere en dan weer een lage. Ik doe ook wel eens breedte sprongen of triple bar of gewoon een steiltje van 1 meter hoger ga ik neit want dan scheurt hij erdoor heen Tong uitsteken

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:32

meer?? please ben echt heel nieuwschierig hoe jullie het doen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:40

Je kan ook een klein parcoursje bouwen met 5 hindernissen en dan 1tje waar je bijv. een scherpe bocht voor meot maken. dan loop je het eerst door en dan ga jeinbeelden hoe groot wordt de bocht meot ik versnellen of langzamer gaan rijden hoeveel galopsprongen voor de hindernis meot ik hebben om hem juist te hebben. Probeer ook eens in galop je paard wat meer te laten zitten en wat vezameld te maken en probeer keertwendingen te maken eerst heel groot en daarna kleiner proberen(doe dit wel met iemand die er zicht bij kan hebben en er verstand van heeft) en doe bijv. 10 meter volte's galloperen op verschillende grootte's Dit is goed voor de wendingen van je paard zodat je bijv. in een barrage sneller de bocht kan nemen zonder dat eht paard struikelt.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:42

en tja met hoger springen doe ik meestal ze los laten springen en dan bij elke sprong 20 cm erb8j. en als ze een balk raken pech gehad. Dan probeer je het nog 1 keer en als het dan weer fout gaat laat je hem gewoon ff lekekr rondstappen ff uitrusten en dan maak je m 10 cm lager. Je meot je paard nooit dwingen hoger te springen dan dat hij niet wilt hij moet vertrouwen houden in het springen en in jouw.

Laatmemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:16

Mijn pintoke Ginger springt alleen waneer ze zin heeft.
Vorige keer op wedstrijd weigerde ze tijdens het warm rijden al enkele hindernissen, ik ben gewoon tege me poney beginne roepen (ik weet het dit is ook geen goede manier)
Iedere keer voor de hindernis ik tege me poney ALLEJ HUP ! of DEROVER EH ! ('er over he'. voor zij die het niet goed verstaan) en me poney ging erover hoor Tong uitsteken (zelfs over een hoogte dat ze nog nooit gesprongen had Haha! ).

De jury toen 'we hebben hier wel een heel mondige ruiter' Tong uitsteken

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:17

wissel het af met vrijheidsdressuur! xD
vind je paard meestal ook wel leuk Clown

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:20

nou, ik heb hier in de buurt een berm die uitmond op een stuk grasplein
dus ik ga in draf of in galop die steile berm op Clown krijgen ze spieren van vanachter
die berm is zo n 3 m lang en daarna laat ik ze nog een stukje doorlopen , mn pony vindt dat heerlijk Tong uitsteken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:43

als je met je pony iets beklimt is dat altijd goed lekker veel spieren is ook mooier maar overdreven spierne is lelijk Tong uitsteken

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:47

Ik les 1x per week springen. We beginnen altyd met een half uurtje dresuur . Meestal. En daarna paar x balkjes lopen. Daarna laag kruisje springen. Daarna telkens meer uitbreiden. Je kan ook bijvoorbeeld. 4 hinderenissen loodrecht op een lijn zetten. En dan gaan springen. eerst 1 kruisje daarna 2 kruisjes daarna 3 kruisjes daarn stijltje bijvoorbeeld

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:58

thijs, hoe weet je dat je paard niet hoger kan springen? Ik neem aan dat je het al eens geprobeerd hebt. Hoe ziet je springtraining er nu uit?

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:07

Laat je paard een keer vrijspringen.
Je kunt het dan gerust wat hoger bouwen, want je hindert je paard niet.

Als je er zelf mee gaat springen zorg dan dat je dressuur basis goed is. Begin met balkjes.
Leg ze op bijv 21 meter, en galoppeer er over in afwisselend 5-6 galopsprongen.
Hier door krijg je een goede controle.
Daarna kun je beginnen met lijntjes stijl-oxer/stijl-stijl/oxer-stijl.
Of met gebroken lijntjes etc.
Je hoeft niet hoog te springen, maar zorg dat de galopsprongen passen.
Je zult zien dat wanneer je goed passend naar de sprongen rijd, de hoogte niet veel uit zal maken.

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:59

Lielle schreef:
thijs, hoe weet je dat je paard niet hoger kan springen? Ik neem aan dat je het al eens geprobeerd hebt. Hoe ziet je springtraining er nu uit?

ja ik had haar eerst gewoon leker loos in de bak.
dus eerst balkjes ect..... na een tijd was het 90 cm en ze sprong het niet het lukte haar gewoon niet.
maar vandaag heb met haar ook gesprongen en het ging echt goed.
iets van 1 meter a 1.10 meter Tong uitsteken Vingers aflikken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:09

Ik zou gewoon gaan werken met in-uitjes en dubbelsprongen om je paard sterk te maken. Als ze dat goed kan kan ze ook hoger. Verder moeten paarden vaak ook aan hoogte wennen. De eerste keer 80 of 90 centimeter gooien ze de balk er misschien af maar na een paar keer hebben ze wel in de gaten dat de benen iets hoger moeten. Gewoon geduld hebben, en rustig doortrainen. En niet anders gaan rijden als de hindernissen hoger worden Knipoog

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:17

oke bedankt voor de tips. misschien nog meer ???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:32

Suusje92 schreef:
Je kan ook een klein parcoursje bouwen met 5 hindernissen en dan 1tje waar je bijv. een scherpe bocht voor meot maken. dan loop je het eerst door en dan ga jeinbeelden hoe groot wordt de bocht meot ik versnellen of langzamer gaan rijden hoeveel galopsprongen voor de hindernis meot ik hebben om hem juist te hebben. Probeer ook eens in galop je paard wat meer te laten zitten en wat vezameld te maken en probeer keertwendingen te maken eerst heel groot en daarna kleiner proberen(doe dit wel met iemand die er zicht bij kan hebben en er verstand van heeft) en doe bijv. 10 meter volte's galloperen op verschillende grootte's Dit is goed voor de wendingen van je paard zodat je bijv. in een barrage sneller de bocht kan nemen zonder dat eht paard struikelt.

dat zou ik niet gelijk aan het begin doen aangezien ts haar paard wil gaan leren springen gok ik dat ze het nog nooit met het paard gedaan heeft?

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:34

ikenindi schreef:
Suusje92 schreef:

dat zou ik niet gelijk aan het begin doen aangezien ts haar paard wil gaan leren springen gok ik dat ze het nog nooit met het paard gedaan heeft?

ik ben thijs en ja ik heb wel gesprogen maar zei nog niet zo vaak maar het gaat al een stuk beter Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:49

ikenindi schreef:
Suusje92 schreef:

als je wat mee ervaring hebt bedoel ik ermee meot niet meteen denken dat je dit aan het b egin moet gaan doen dan val je er zo vanaf en iik denk dat als een ruiter nog nooit heeft gesprongen daar echt neit overheen gaat hoor.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:52

in-uitjes, lijntjes met een aantal passen ertussen, oxers.