Moeder kan niet goed zitten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Moeder kan niet goed zitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:43

Hallo,

Sinds een tijdje ben ik mijn moeder 1 keer in de week ongeveer aan het les geven op de haflinger waar ik op rijd(heb net mijn instructeurscursus basis afgerond).
Mijn moeders grootste probleem met rijden is dat ze zich op de een of andere manier met geen mogelijkheid kan ontspannen, wat er dus voor zorgt dat het er ten eerste allemaal heel gespannen uitziet en de pony niet fijn wil lopen.
Ik heb echt alles wat ik maar kon bedenken al geprobeert. Ik zeg iedere les wel 20 keer dat ze moet proberen zich te ontspannen, soms ga ik gewoon even een gesprekje met haar aan om te zien of ze dan wel ontspant maar ook dan blijft het allemaal wat stijf.
Nou is mijn moeder natuurlijk al wat ouder en dat zal er ook zeker wel mee te maken hebben. Ze heeft hiervoor 5 jaar les gehad op 2 verschillende maneges maar ook toen al was het altijd zo gespannen.
Mijn moeder wil heel graag op mijn eigen pony rijden, maar dat kan nu niet omdat die heel gevoelig is en het niet toelaat als er iemand zo gespannen op haar rug zit. Daarom rijd ze nu tijdelijk op de haflinger waar ik ook altijd op rijd en die naar mijn mening vrij gemakelijk zit wat het dus voor mijn moeder makkelijker zou moeten maken.

Nog even voor de duidelijkheid, het gaat vooral om de bekken en de benen van mijn moeder, die kan ze niet goed loslaten en niet goed onafhankelijk van elkaar bewegen. Dit resulteert in een gespannen en geforceerde zit die de pony een beetje tegen zit op sommige momenten, enorm bewegende benen en het absoluut niet kunnen doorzitten ookal zit de pony nog zo makkelijk..

Iemand nog ideeën om mijn moeder hiervan af te helpen?

Groetjes Hilde

Urielle

Re: Moeder kan niet goed zitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:17

De rug van je moeder is wel in orde?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:21

Idd, is ze helemaal in orde? Als ze zelf last heeft van d'r rug ofzo, is het ontspannen bijna onmogelijk.
Als dat in orde is, is het waarschijnlijk toch een kwestie van vertrouwen. Mensen die op 'latere leeftijd' gaan paardrijden, hebben vaak meer moeite met een paard vetrouwen dan mensen die op jonge leeftijd begonnen zijn. Je hebt meer te verliezen als je geblesseerd raakt en bovendien zie je ook meer gevaar. Misschien een idee om wat longelessen te doen, en je dan vooral te richten op ontspannen. Geen figuren rijden, niet sturen, drijven etc. dat doe jij, zij hoeft zich alleen te concentreren op haar zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:22

mss eens zonder zadel proberen, met een halstertouw om de nek waaraan ze zich kan vasthouden en zo aan de longe leren meegaan met de beweging van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:23

Soms wil een liedje zingen ook nog wel eens helpen, omdat haar ademhaling dan gecontroleerder gaat ofzoiets. Meer ideeen heb ik ook niet, sorry. Veel succes ermee!

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:25

Ja aan de longe is inderdaad wel een goed idee en dan met losse beugels zodat ze haar benen wel 'los' moet laten of zit lessen... Ik zou het anders eigenlijk ook niet weten, succes ermee!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:25

De rug van mijn moeder is zover ik weet wel in orde. Ze heeft toen ze nog wat jonger was ook al een tijdje paard gereden maar is toen gestopt omdat ze bang werd. Toen ik op paardrijden ging begon het bij haar toch wel weer te kriebelen. Zonder zadel rijden heb ik al eens voorgesteld maar dan durft ze alleen te stappen omdat ze bang is dat ze er af stuiterd..
Ze heeft naar mijn idee wel genoeg vertrouwen in het paardrijden, soms denkt ze zelfs wat te makkelijk over dingen die er kunnen gebeuren. Ze probeerd zich echt te ontspannen als ik het zeg maar het lukt haar op de 1 of andere manier niet..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:26

laat haar dan eerst stappen, en als ze dat helemaal vertrouwd en ontspannen is, kan je altijd nog gaan draven

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:27

Ja, dat kan ook. Ik zal het eens aan haar voorstellen..
Iedereen bedankt voor de reacties Lachen

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:27

Zonder zadel rijden is wel een oplossing ja, goed voor je zit want als je je niet ontspant bonk je de hele tijd op de rug van je pony. Gwoon kleine stukjes, misschien helpt het! Knipoog

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:27

Zeur ik nu als ik zeg dat je haar misschien eerst op de grond wat zekerder kunt proberen te krijgen? Niets moet, alles mag. Ze heeft het idee dat ze geen controle heeft over het bewegende dier, dat leidt tot angst en dat kun je verhelpen. Eerder hoeft ze toch niet op een paard? Ik weet zeker dat jou dit gaat lukken, zie het als een uitbreiding van je opleiding. Zet hem op!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:37

@ Balance: Nee je zeurt zeker niet! Ik snap alleen niet precies wat je er mee bedoelt..
Ik ben met mijn moeder ook bezig met longeerlessen maar dan met mijn eigen pony die nog weer een stuk pittiger is. Voor haar is ze soms wel een beetje bang omdat mijn moeder haar niet zo goed de baas kan blijven waardoor mijn pony haar een beetje pest zeg maar..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:19

Zonder zadel of met zadel gaan rijden en dan complete liedjes gaan fluiten. Moest ik ook doen met Garabel omdat ik mijn bekken/rug niet kon ontspannen, heeft goed geholpen Ja

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 03:46

feliciaa schreef:
@ Balance: Nee je zeurt zeker niet! Ik snap alleen niet precies wat je er mee bedoelt..
Ik ben met mijn moeder ook bezig met longeerlessen maar dan met mijn eigen pony die nog weer een stuk pittiger is. Voor haar is ze soms wel een beetje bang omdat mijn moeder haar niet zo goed de baas kan blijven waardoor mijn pony haar een beetje pest zeg maar..

Ah! Kijk... Als niet paardenmens kun je schrikken van zo'n pony die een beetje uitprobeerd. Ik zou eerst eens beginnen buiten het hek. Het ligt aan je moeder hoe snel je een stapje vooruit kunt maken. Ze gaat eerst bij de haflinger en dan bij jouw pony beginnen om de paarden ruimte binnen te gaan (box, wei) en jij helpt haar daarbij. Je legt je moeder uit wat het paard doet en hoe het haar ontvangt. Jij bent standby zolang je moeder het nodig heeft. In het begin, ligt alweer aan hoe zelfverzekerd je moeder is, geef je je moeder een zgn afhankelijke rol. Jij bent de baas (hoop ik) over de paarden en jij beschermd je moeder. Dat moet zowel voor je moeder als voor de paarden duidelijk zijn.

Zodra het kan, laat je je moeder haar eigen plaats opnemen. Je moeder bepaald hoe snel dat kan, dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Dan kan jij een stapje terugnemen en is je moeder zelfverzekerd genoeg om zelf simpele dingen te doen die wel weer bepalen dat zij dat mag en dat het paard dat moet respecteren. Begin met poetsen. Dan hoeven uitkrabben enz. Doe niet meer dan je moeder en je paard kunnen volbrengen op dat moment. De stapjes kunnen weleens heel vlug vooruit gaan maar wees niet te beroerd om onmiddelijk weer even terug te stappen als het even niet gaat.

Dan is grondwerk aan de beurt, google er maar eens op en zoek eens op bokt. Eerst moet je moeder een solide basis naast het paard krijgen voordat ze erop gaat. Ik weet dat je in het begin weleens zou kunnen verzuchten: jeetje ma, hij doet toch niks? Maar vergeet niet dat jij een doorgewinterd paardenmens bent en zij niet. Verplaats je in haar schoenen en heb begrip voor waar zij op dat moment mee bezig is. Wedden dat je zo een hele solide, levenslange band gaat smeden tussen je moeder en paarden? Tenzij ze natuurlijk paarden op een gegeven moment echt niet meer zou zien zitten. Daar helpt geen moedertje lief aan natuurlijk.. Pling

Ik zou het leuk vinden als je me hier op de hoogte wilt houden, mag ook per PB als het niet zo'n interessant onderwerp is voor anderen.
Succes ermee!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 07:04

Dankjewel voor de uitleg Lachen
Ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:15

Voor het rijden: een barebackpad met een handvat eraan, dat ze zich kan vasthouden en dan aan de longe. Ze kan er eerst gewoon opzitten als een kind op een kermispony zeg maar, en naar mate haar vertrouwen groeit een hand en later twee loslaten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:21

laat haar fluiten of zingen......... dat kan echt helpen, als mijn dochter spanningsproblemen heeft op een paard zingt ze ook, Het is geen gehoor, sinterklaasliedjes in de zomer, maar daardoor ontspant ze zelf wel meer.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:02

Dit klinkt idd als angst of op zijn minst grote onzekerheid!
Ik rijd nog niet zo heel lang paard, maar ik heb 6 jaar géén autogereden, omdat ik niet meer drfde (het begon met er tegen opzien en eindigde met doodsbenauwd achter het stuurstappen en net zo snel weer uitstappen). Ik heb geleerd dat 2 dingen héél belangrijk zijn:
- spring niet in het diepe, maar begin met datgene wat je wel durft en ga steeds een stapje verder. Zodra het je te veel wordt doe je een stap terug. Ik denk dat dat bij paardrijden neer komt op wat Balance zegt. Als het grondwerk geen probleem is longeren in stap, zonder zadel. EN als je moeder dat compleet ontspannen kan, eens heel kort eendrafje proberen (al is het maar 2 passen)
- ontspanning: ontspanning komt vanzelf als het vertrouwen er weer is, maar je kunt het een handje helpen, door ademhalingsoefeningen (3 tot 4 tellen heel langzaam inademen, 1 tot 2 tellen adem vasthouden en dan in 3/4 tellen weer heel langzaam uitblazen, probeer haar dan 'door haar buik' te laten ademen), fluiten, of een zacht muziekje op te zetten, haar met haar favo muziek mee laten zingen, over leuke dingen kletsen. Pas als ze zich helemaal kan ontspannen, een stap verder gaan!

Ik merk bij mij zelf ook nog steeds, dat als ik het even niet helemaal vertrouw is als een gek mijn benen aanspan (en dan gaat hij alleen maar harder)... Bij mij helpt het heel erg om bewust te denken: ok ze gaat harder doordat ik bang ben/geen vertrouwen heb. En dat heel bewust mijn benen te strekken, rustig te gaan ademen en dan kan ik langzaam weer ontspanne.

Heel erg veel succes!

Groetjes, Kristel

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:47

Ze kan ook lichaamsoefeningen doen óp het paard.
Als ik onervaren mensen lesgeef,krijgen ze de eerste 5 lessen sowieso zitles,en oefeningen.
(Denk aan; met je benen zwieren,met je linkerhand je rechterteen aanraken,vliegbewegingen maken met de armen en nog véél meer.)
Als je meer oefeningen wil weten mag je me PM-en.
Deze oefeningen zorgen ervoor dat ze onder alle bewegingen haar evenwicht houd op het paard,én dat ze even niet denkt aan haar eventuele angst.Bovendien worden haar spieren los.

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:46

ik zou geen touwen om der nek doen, of zonder beugels rijden, hierdoor klemt ze haar boven benen in plaats dat ze haar onder benen gaat aansluiten.. ik zou beugels heel lang doen, en haar laten tellen, 1, 2 , 1, 2 ,1,2 en dan aan de longeerlijn dat ze zich alleen maar daar op moet concentreren.

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:41

Misschien is het een optie om bij iemand zitles te nemen Knipoog daar zit je ook aan de longe vast en dan moet je dus verschillende oefeningen doen om beter te zitten en om ervoor te zorgen dat je je meer ontspant.
Misschien wordt er wel zitles op een manege in de buurt gegeven , dat helpt ook zeer goed voor de ontspanning.
Veel succes in ieder geval Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:28

Allemaal bedankt voor de tips..
Ik denk als ik heel eerlijk ben dat mijn moeder niet zo zeer bang is maar dat ze gewoon niet beter weet omdat het haar zo is aangeleerd. Ze stapt er namelijk zonder twijfel op en als ze een keer niet mag word ze boos.. Ze kan dus alleen op de 1 of andere manier niet ontspannen.. Zit les is misschien wel een goed idee, ik zal het eens aan mijn moeder voorstellen..

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:06

Alweer een goed idee. Je moeder uitbesteden aan een ander is misschien het beste. Les aanemen van je dochter of andersom gaat niet altijd even lekker, LOL. Ik denk toch echt dat er op z'n minst een kern van onzekerheid inzit maar soms duurt het even voordat je dat zelf wilt erkennen....

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:12

Dat lijkt me inderdaad ook wel een goed idee alleen het probleem is dat mijn moeder dus niet van plan is om weer voor lessen te gaan betalen.. Daarvoor wil ze nu juist les van mij..