niet meer willen buitenrijden?? ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

niet meer willen buitenrijden?? ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:11

Hallo,

Ik heb een 5 jarige merrie . Toen we haar kochten was ze niet verkeersmak, dus dit hebben we
haar zelf geleerd, door eerst buiten te lopen, en daarna elke dag een beetje verder buiten uitstappen en zo opgebouwd naar langere ritten. Na ruim een jaar maakten we onze eerste bos en strandritten.
Dit ging allemaal perfect. Ze vond het allemaal erg leuk , en vond niks eng.

Nu begint ze zodra ze doorheeft dat we naar buiten gaan al te draaien enzo. Eerst nog niet zo erg,
dus dan kan je nog doorrijden. Maar hoe verder je bent, hoe gekker ze gaat doen. Ze begint steeds hoger te steigeren en te bokken. Laatst ben ik bijna achteruit de sloot met haar ingereden. Het word nu dus gevaarlijk. Koe

Ik ben gewoon doorgereden na de eerste bokjes, omdat ik niet wilde opgeven, omdat ik bang was dat ze dan zo door zou gaan en 'gewonnen' had. Ook na die laatste keer ( het slootverhaal ) Koe
Ben ik nog een stukje de andere kant op gereden, om haar niet haar zin te geven.

Zodra je terug rijd, is er niks meer aan de hand, en loopt ze helemaal ontspannen , kun je haar helemaal lange teugel geven. Vork Er is nooit iets gebeurd buiten, dus ik snap niet waar dit ineens vandaan komt, en ik weet ook niet hoe ik het op moet lossen..

Heeft iemand een idee ??

groetjes nienke

hoefijzer

Re: niet meer willen buitenrijden?? ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:14

Mijn bijrijpaard heeft dergelijk iets gehad. Die wilde ook inneens niet meer. (terwijl ze normaal dol op buiten rijden was.)
Bij haar heeft het geholpen door lange tijd niet buiten te rijden maar haar alleen aan de hand mee naar buiten te nemen. (zowel korte als lange stukken) Hierbij was ze wel heel ontspannen. Na een maand durfde ze ook weer onder het zadel.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:31

Mijn paard toont af en toe ook dit gedrag. Met wat geduld krijg ik het er weer bij hem uit. Zeer consequent zijn, op het moment dat ik het al voel opkomen, draaf ik aan, laat hem flink voorwaarts gaan en geef met mijn stem aan dat ik weet wat zijn plan is, maar dat ik daar niet in mee ga! Knipoog.
Zo moet ik het een paar keer aanpakken en dan gaat het daarna weer als een zonnetje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:53

Het klinkt alsof ze nu het weer mooier weer wordt weer op het land mag met andere paarden, en dat ze dat gezelliger vindt dan met jou op buitenrit gaan Koe Heb je de mogelijkheid om samen met iemand anders buiten te rijden?

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 21:24

jawel, maar ik wil ook gewoon dat ze alleen naar buiten kan... maar volgende keer ga ik wel samen met iemand rijden, om te proberen..

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:37

mmm, wat vreemd zeg, mijn pony deed ook al zo iets dergelijks, die staat op boerderij waar veel tactoren zijn en die vind ze totaal niet eng en dus op straat als we gaan buiten rijden ook niet maar sinds afgelopen woensdag vind ze de trekkers buiten eng en op het erf niet, zo erg dat ze zelf gaat stijgeren en aan de kletter ga, ik snap het niet

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:22

paard wil niet van huis af... dus probeert je uit. aanpakken dus!
Ik zou hem gewoon eens heeeel goed aanpakken bij iedere bok en iedere keer als ie stijgert. als je hem niet aanpakt duidelijk wordt t alleen maar gevaarlijker, de sloot heb je al gezien, laat het dus niet verder komen
succes, goed consequent blijven!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:47

ik heb dit ook met mijn verzorgpaard! ik weet echt precies wat je bedoelt. en ook ik heb 'een bijna-slootervaring' gehad. ik verzorg deze paarden nu een jaar, en daarvoor is de dochter van de eigenaar al een keertje écht de sloot ingereden. gelukkig kwamen ze er allebij weer ongedeerd uit. daarna gewoon weer heeeel veel buitenritten gemaakt en dat ging gewoon goed. nu ging ik vorige week weer een buitenritje maken. (we rijden altijd met 2 pony's) en toen wilde ze ineens niet meer verder ookal was er niks waar ze bang voor zou kunnen zijn. geen wapperend papiertje of eenden enzo. steeds als ik been gaf en haar ruimte van voren gaf ging ze achteruit lopen. en toen liep ze dus schuin achteruit bijna de sloot in. en omdat ik het verhaal kende was ik best een beetje bang! ik probeerde haar ook om te draaien maar dat lukte gewoon echt niet. gelukkig liep ze wel weer vooruit toen ze merkte dat we naar beneden gingen. en dan komt er ook nog een vrouw aan die als eerste zegt: niet met stokjes rijden! haha.. we hebben op buitenrit dus altijd een zweepje mee, voor gavallen als dit. dan heb je meestal iets meer te zeggen. ook kun je proberen om als ze stil gaat staan een kort rondje te rijden en als je uit die volte komt flink aansporen. dan overval je ze er een beetje mee en dan lukt het bij mij meestal wel. (behalve die ene keer Tong uitsteken )
succes!

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:44

misschien x met iemand anders samen rijden of eerst rustig aan de hand lopen en daarna erop gaan

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:46

Ik herken je probleem. Ik heb een 4 jarige die eerst heel graag naar buiten ging, kon der met lange teugel rijden in álle gangen. Maar sinds kort niet meer. We zijn ook bijna samen een sloot in gegaan en een stuk over een drukke weg waar de auto's behoorlijk hard rijden. (We moeten recht oversteken en zij ging zonder rem naar links Gestoord ). Ben een keer alleen geweest dat ging prima en de keer erna begon dat gedonder alleen. Pak rammel gegeven en toch voor veiligheid van ons beide in de buitenbak gaan rijden. Dag erna met iemand anders + paard weer geprobeerd, zelfde verhaal. En aan de hand is ze ontspannen en vind ze het geweldig om naar buiten te gaan.
Wat ik vergat; Dit is begonnen sinds ze hengstig is op deze stalling.
Heb de oplossing voor ons het zadel ook nog niet gevonden.

R_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:48

Ik denk dat het gewoon een fase is, elk paard komt fases tegen waarin het ineens niet meer wil, terwijl er daarvoor niets aan de hand was. Juist omdat het vanaf het begin af aan zo goed ging kan ze nu even een dipje hebben.

kwestie van doorheen rijden denk ik.
succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:53

Ik heb dit ook met mijn oude vzpony gehad.. Met een ander paard erbij ging het soms wel goed, aandraven wanneer je merkt dat ze begint te twijfelen hielp toen goed.
Maar heb vaak zat gehad dat mevrouw geen stap vooruit deed, maar achteruit ringting de sloten Knipoog

De eigenaar heeft toen een keer een halstertouw aan dr bit vastgeklikt en mee gelopen, iedere keer als ze niet verder wou moest ik heel streng zijn en bij geen reactie een tik geven. Nou toen heeft ze buiten wel een rondje gelopen..
Maarja, in mn eentje is het nooit gelukt (ja alleen aan de hand) maar met meerdere ging het na een tijdje wel goed..
geen idee wat het was.
Het was wel een pismerrie; super vaak hengstig dus.. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:07

Ik herken het probleem mijn merrie heeft het nu soms ook nog wel dat ze me uitprobeerd maar als ik blijf volhouden dat we toch echt een buitenrit gaan maken en mijn stem erbij gebruik loopt ze wel goed door..

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:55

blijkbaar wil ze niet weg van huis. ze wil gewoon heel graag thuis blijven. dit is geen reden om het op te geven!
je hebt wel gelijk dat je je niet gewonnen moet geven.
gewoon heel veel naar buiten gaan en steeds maar weer oefenen oefenen en oefenen.
ze heeft nog een keer door dat het geen zin heeft.
en als je zo door gaat dan komt dat nog wel!
succes

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:21

Het kon mijn paardje wel zijn, want die doet dit dus ook. En het is echt een probleem voor mij, want ik wil georganiseerde buitenritten met 'm rijden.
Vorig jaar ben ik overal met 'm heen geweest, dit jaar kan ik niets met 'm beginnen. De afgelopen keren is mijn man mee gegaan, met een touw aan zijn hoofdstel. Dan gaat het goed. Maar gisteren ging het touw er af en het gedonder begon meteen weer.
Diablo draait zich om en probeert met een rotgang naar huis te rennen (hij zet zijn kaak op slot en luistert dan nergens meer naar), achteruit de sloot in te lopen of hij probeert mij er af te schuren langs wat er maar beschikbaar is (heb al heel wat heggen, stenen muren, verkeersborden mogen voelen en dat doet pijn). Gisteren begon hij er ook nog bij te steigeren en toen had ik het echt gehad met 'm en ben naar huis gereden.
En inderdaad, dan is meneer überrelaxed.....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:55

Mn paardje doet precies het zelfde.. Maar ik heb wel gewoon doorgezet, en er zelfs op een gegeven moment afgestapt.. En het hele rondje aan de hand met zadel er nog op gelopen.. Zo nijdig was ik Tong uitsteken Toen liep ze wel gewoon rustig mee, Misschien een kwestie van vertrouwen.. Al in jou geval dat raar zou zijn, omdat ze het eerst wel deed.. Misschien probeert ze je toch wel uit, en in dat geval Niet opgeven.. even streng..

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:19

als ik dus streng ben, dus even corrigerende tikjes uitdeel Clown raakt ze daar weer van in paniek, en bij alles wat ik doe gaat ze achteruit, bokken, steigeren...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:21

Dan vind ze het dus duidelijk wel echt eng..
Misschien is er in het verleden dan toch iets gebeurd, wat nu pas weer naar boven komt..
Misschien met een hengsten halster of gewoon een hoofdstel even een paar keer een rondje ernaast lopen?
Zodat ze weet dat het goed zit..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:24

blonde_007 schreef:
als ik dus streng ben, dus even corrigerende tikjes uitdeel Clown raakt ze daar weer van in paniek, en bij alles wat ik doe gaat ze achteruit, bokken, steigeren...

Ja, dat doet Diablo ook. Hij raakt alleen niet in paniek, maar gaat gewoon nog heviger in verzet. Inderdaad achteruit lopen, steigeren, bokken, je eraf schuren....hij is niet bang, want op de terugweg is alles waar hij op de heen weg zogenaamd wél bang voor was, doodnormaal en kijkt hij niet op of om.
Vreselijk lastig probleem he.....

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:12

Diablo schreef:
blonde_007 schreef:

Ja, dat doet Diablo ook. Hij raakt alleen niet in paniek, maar gaat gewoon nog heviger in verzet. Inderdaad achteruit lopen, steigeren, bokken, je eraf schuren....hij is niet bang, want op de terugweg is alles waar hij op de heen weg zogenaamd wél bang voor was, doodnormaal en kijkt hij niet op of om.
Vreselijk lastig probleem he.....

precies, ze is echt niet bang, het is echt puur verzet.. en het is ook niet echt paniek maar nog meer protest, iig niet de reactie die je wilt krijgen.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:09

Ik ken caroline, ze is echt gevaarlijk als ze niet meer wil ik denk dat ik binnenkort maar even met dinnetje buiten ga rondje om, en dan kijken wat ze gaat doen, enanders dan gaan we haar maa r aanpakken denk!!

nienkemoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:56

Zelfde probleem hier! moeten haar met zijn 3en uit de wei halen

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:34

ik ga vanaaf naar m toe en ga dan weer buiten rijden, ben benieuwd ben nu al zenuwachtig voor wat ie gaat doen. maar heb een nieuwzadel dus ben al wat zelfverzekerder en manlief gaat mee! zweepje ook dus we gaan knallen als ie weer begint.
ergens hoop ik ook wel dat ik geen trekker tegen kom, opt erf ben ik er al een paar tegen gekomen maar dan kijktie er niet naar.

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:47

En als je met een ander paard buiten rijdt is ze dan nog steeds zo bokkig? Misschien helpt het om eerst met zijn tweeën buitenritten te maken en dat heel leuk te maken veel dingen doen die ze leuk vind en plezier hebben. Dan kun je misschien een keer alleen buiten rijden en vind ze het misschien leuk!

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:05

Ik heb ook ongeveer zn probleem. Ik heb nu twee paarden waar ik wedstrijden mee men alleen voor training rij ik ze maar als ik ze voor de kar heb of in het land met ze rij is het prima. Maar zodra ik met ze een buitenrit ga doen is het mis, stilstaan achteruit de sloot in enz. Maar ik weet dat ze dan nergens bang voor zijn omdat ze er voor de kar zonder moeite langs gaan. Ik heb ondertussen het idee dat het ook aan mezelf kan liggen omdat mijn nieuwe pony precies hetzelfde doet als mij oude pony.