Vertrouwen kwijt met het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Vertrouwen kwijt met het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 07:00

Een aantal weken terug ben ik van het paard gevallen wat ik nu ongeveer een jaar rijd en ook uitbreng in de dressuur.
Afijn opgestaan, naar paard gestrompeld (had wat last van mijn been) en weer erop.
Zo'n 2 weken later val ik van een ander paard waar ik voor het eerst op zat.
Vol op m'n rug gevallen, en ook behoorlijk bont en blauw, maar gelukkig niks gebroken!
Daar ook weer opgestaan, en naderhand weer even op dat paard gezeten, paard begon weer te stuiteren dus toen ook gelijk afgestapt.
Daarna nog een ander paard gereden, wat dan weer best fijn ging.
Eigenlijk nergens last van gehad tot vorrige week woensdag...
Ik had les met m'n paard, maar die lette niet echt op mij, beetje aan het werk gezet en het ging steeds wat beter, totdat er een trekker langs de weg reed, paard schoot ervan door en blokkeerde.
Het was dat m'n instructrice riep dat ik z'n hoofd omhoog moest houden, anders had ik er geheid weer naast gelegen.
sindsdien dat mijn vertrouwen toch wel wat kwijt is. Die zondag erna nog wedstrijd gehad, waar tijdens het losrijden en de 1e proef een trekker op het veld reed, ik was meer bezig met die trekker dan met m'n paard, was zo bang dat hij er weer vandoor zou gaan, terwijl ik weet dat ik er eigenlijk niet op moet letten en m'n paard gewoon aan het werk moet zetten!
Afgelopen woensdag weer les gehad, kwamen ze pakken kuil brengen met een loader...
Ik schiet in de stress, paard in de stress dus maar afgestapt en aan de hand gestapt, toen het paard rustig was is mijn instructrice erop gegaan (loader reed nog steeds) ook bij haar probeerde hij er van te gaan en stuiderde hij wat heen en weer. Maar op een gegeven moment kreeg ze hem er wel doorheen.
Maar nu telkens als ik op een vreemd paard (van de week op een heel braaf manege paard gereden) of op m'n paard rij heb ik ontzettende zenuwen, bang dat ze ervan door gaan en dat ik weer naast lig.
Ik heb dit ook alleen met rijden! Zo in de omgang vertrouw ik m'n paard helemaal. Ook met longeren is er niks aan de hand.
Maar ik wil gewoon weer lekker kunnen rijden, zonder te zitten stressen wat m'n paard gaat doen, waar hij van zou kunnen schrikken en er vandoor zou kunnen gaan.

Lynn_Nikita

Re: Vertrouwen kwijt met het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:13

als je paar keer gereden hebt nu, zonder angstige momenten, of valpartijen komt het vertrouwen vanzelf terug

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:47

Rustig opbouwen zou ik zeggen. Eerst stappen, en als je vertrouwen voelt kan je gaan draven ect. Dat stappen kan een half uur duren, maar het kan ook zo zijn dat je alleen maar stapt. Gewoon opbouwen. Vertrouwen is meestal de bron van rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:15

Ja ik zou het ook heel rustig opbouwen en ga eens lekker freestyle met hem doen, schrik training enz , kan heel veel helpen als jij ziet hoe je paard reageert en inplaats van zelf gestrest raken, leiding geven, want je geeft het door aan je paard, hoe kan hij je vertrouwen als jij angst door geeft,
Gewoon bij vreemde dingen kijken waar je heen wil , leiding blijven geven en diep zuchten vanuit je tenen.
Als hij er vandoor gaan, idd zorgen koppie omhoog houden en niet gaan klemmen, heb je wel even geen rem en stuur meer , maar je kan het bokken daardoor voorkomen, misschien eens proberen een kaptoom onder het hoofdstel te doen en daar op rijden en in nood hoef je dan niet aan het bit te trekken als je zijn hoofd omhoog wil houden bij een vlucht actie, want dat doet het paard ,vluchten, niet om jou te pesten.
Sucses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:36

Ik zou even contact met Monya van 't Balingehof opnemen als ik jou was. Die bieden hele goede trainingen aan voor zowel mensen als paarden met de probleempjes die jij beschrijft. Gun jezelf de kans op goede instructie hierover nu je 'trauma' nog vers is en nog niet zo geankerd is. Des te eerder ben je 'r weer vanaf.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:23

Veel longeren helpt ook met vertrouwen. Longeren voor het rijden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:29

@ Lynn_Nikita: Maar dan moet het dus wel allemaal goed gaan.
Mijn paard voeld fijloos aan hoe ik me voel, als ik me onzeker voel zal hij eerder een loopje met me nemen dan dat wanneer ik er echt aan durf te rijden.
@ Marittt: Ik weet dat de vertrouwen het belangrijkste is met het rijden, maar dat ben ik op het moment een beetje kwijt. Heb er afgelopen vrijdag nog wel opgezeten hoor, gestapt en gedraaft, maar toch in de stress gezeten dat hij iets zou gaan doen.
Het zit 'm echt tussen m'n oren in, maar ik krijg het er niet uit. Ik probeer ook heel vaak te denken aan hoe goed het ging, en hoe fijn ik met 'm heb gereden.
@ midgie: Hij kan niet goed tegen de druk van een kaptoom, heb er een paar keer mee gelongeerd maar daar reageerd hij absoluut niet prettig op.
En zoals ik al zei, aan de hand is er niks aan de hand, het is echt tijdens het rijden. En dan ga ik zelf niet "het gevaar" opzoeken, want dan zit ik er al gestresst op.
@ Sonja: Bedankt voor de tip, helaas zitten hun niet in de buurt en ga ik vanaf morgen 3 maanden stage lopen. Dus dat is voor mij niet handig deze periode
Maar heb ook met de eigenaar afgesproken dat als ik zo angstig blijf we wel hulp gaan zoeken hier in de buurt.
Want ik wil het rijden echt niet opgeven Het ging juist weer de goede kant op!
@ Mariekee_: Ik wil mijn paard niet moe gaan longeren voor het rijden, want dat is waar het dan opuit komt. Dat vind ik niet eerlijk tegen over hem