spanning in de pony, ik weet he tniet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

spanning in de pony, ik weet he tniet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:16

Hallo,
Ik heb een net 4 jarige pony, deze heb ik nu al een paar maandjes, en eerst ging het echt de goeie kant op. Ze ahd altijd wel ahar moeilijke kanten, en het was/is een kreng in de omgang, maar zo dra ik er op ging zitten was dit wel weer beetje over. Ze deed wel eens rare sprongen, maar nu is het heel erg geworden. Mijn instructrice zegt dat er heel veel spanning in zit en ze neit weet wat ze er mee moet, en daarom hele rare sprongen gaat maken. Ik weet niet wat de oorzaak is, het zadel ligt goed, ze heb geen alst van de rug, alleen is ze wel tanden aan eht wisselen, dus erg gevoelig in de mond.
Als ik aan het rijden ben, wil ze alleen maar naar de uitgang, en of ze gaat stil staan en kan ik doen wat ik wil, maar gaat ze neit meer vooruit, en uit eindelijk spring ze met een heel rare sprong omhoog en alle kanten op, zo dat ik bijna mag zand happen. Of ze loopt over de schouder weg en als ik haar wil tegen houden met me buitenhand wordt ze boos en springe ze alle kanten op en mag ik ook gaan zand happen als het haar uit komt.
Ze loopt nog niet goed op mijn buitenhand en binnenbeen, waardoor ik als ze naar buiten valt er niet veel over te zeggen heb, we waren hier mee bezig en dit ging de goeie kant op, maar nu is dit weer helemaal weg.
Ik ben echt radeloos, ik weet niet meer wat ik moet doen, en zo iets heb ik ook nog nooit gezien, ik verbaas me er echt over da tdit in haar zit.
Het is gister begonnen, toen ik met 2 paarden bij mijn instructrice ging lessen, ze was heel erg druk en ahd eerst al even op stal gestaan bij haar, daarna mocht ze even in de bak uitrazen, maar dit heeft niet geholpen, en ik zat op de pony met een pluk manen in mijn hand want anders zou ik zandhappen. Mijn instructrice weet ook niet zo goed wat we hier mee aan moeten.
Vandaag op concours deed ze het weer, en heb ik ook niet de proeven gereden omdat dit gewoon onmogelijk was, ik kon niet eens rustig rijden op het inrij terrein, ik kwam daar amper rond.

Weten jullie wat ik moet doen, of hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt alvast en bedankt voor het lezen van eht lange verhaal Lachen

previr

Re: spanning in de pony, ik weet he tniet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:20

merrie of ruin?
en dit is dus van de laatste tijd.. is de ook gevoelig op je been, dus rare sprongen als je been geeft bv?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:22

juudje84 schreef:
merrie of ruin?
en dit is dus van de laatste tijd.. is de ook gevoelig op je been, dus rare sprongen als je been geeft bv?

merrie, ja op die momenten is ze gevoelig op het been, andere momenten valt dat wel mee

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:23

misschien is het iets medisch?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:24

Ik zou zeggen geef je paard iets te moeilijks te doen. Of juist iets makkelijks. Afwisseling is ook heel goed. Ga er eens longeren ofzo. Eventueel met pessoa daar worden ze lekker los van. En is best zwaar, de eerste paar keer mag je er ook niet mee galoperen. Begin dan wel tussen de benen op de laagste stand is dat. Als ze volkomen ontspannen in stap is mag ze pas draven en als ze daar heel fijn en ontspannen loopt pas galoperen. Maar dat duurt meestal wel even. Het is ook heel goed voor rug gebruik!:)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:25

nou ik dacht gelijk aan de hengstigheid eigenlijk
weet je toevallig een beetje wanneer ze hengstig is?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:26

roxxxiejjj schreef:
Ik zou zeggen geef je paard iets te moeilijks te doen. Of juist iets makkelijks. Afwisseling is ook heel goed. Ga er eens longeren ofzo. Eventueel met pessoa daar worden ze lekker los van. En is best zwaar, de eerste paar keer mag je er ook niet mee galoperen. Begin dan wel tussen de benen op de laagste stand is dat. Als ze volkomen ontspannen in stap is mag ze pas draven en als ze daar heel fijn en ontspannen loopt pas galoperen. Maar dat duurt meestal wel even. Het is ook heel goed voor rug gebruik!:)

dit doe ik vrij vaak Lachen ik longeer haar 1 à 2 keer in de week, dus hier ligt het probleem ook niet, dan is ze op haar manier ook heel braaf en rustig.

Hengstig is ze ook niet, geloof ik, volgens mij was ze dat 2 weken geleden. Ja het is ook mijn eerste merrie, dus voor mij ook allemaal wat nieuw. Maar ik zou er eens op letten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:27

Misschien heeft het met hengstigheid te maken, daar kunnen ze weleens kriebelig van zijn. Ik zou vooral voorwaarts gaan rijden. Grote voltes en als dit weer goed zit, dan weer gaan werken aan stelling enz. Als dit ong. 1 x per maand is zou ik inderdaad denken aan hengstigheid, maar kan natuurijk ook uitproberen zijn, of toch iets anders... Rijtechnisch dus eerst weer voorwaarts en dan pas weer rustig beginnen met de juiste stelling, buiging en nageeflijkheid.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:28

Dan is het dus alleen als jij erop zit. Er stond pas een paardje bij ons op stal die spul kreeg tegen haar hengstigheid(een soort pil) waar ze heel rustig op bleef. Zonder dat spul was ze neit te rijden! ALs je een veulentje van je merrie wilt moet je dan gewoon weer stoppen en kan het gewoon er;). Als je wil kan ik nog wel even opzoeken hoe dta ookal weer heette.Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:31

nou je hebt 2 manieren als t de hengstigheid is, of de periode dat ze hengstig is is ze lastig of juist op dat moment niet maar de periodes er tussenin, dan is t zogezegt een zeikmerrie.
uhmm vanaf wanneer is t begonnen... kun je daar een combinatie tussen zoeken, wel of niet hengstig en begin van dat ze lastig werd

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:31

roxxxiejjj schreef:
Dan is het dus alleen als jij erop zit. Er stond pas een paardje bij ons op stal die spul kreeg tegen haar hengstigheid(een soort pil) waar ze heel rustig op bleef. Zonder dat spul was ze neit te rijden! ALs je een veulentje van je merrie wilt moet je dan gewoon weer stoppen en kan het gewoon er;). Als je wil kan ik nog wel even opzoeken hoe dta ookal weer heette.Lachen

regumate pig

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:39

Zammie schreef:
Misschien heeft het met hengstigheid te maken, daar kunnen ze weleens kriebelig van zijn. Ik zou vooral voorwaarts gaan rijden. Grote voltes en als dit weer goed zit, dan weer gaan werken aan stelling enz. Als dit ong. 1 x per maand is zou ik inderdaad denken aan hengstigheid, maar kan natuurijk ook uitproberen zijn, of toch iets anders... Rijtechnisch dus eerst weer voorwaarts en dan pas weer rustig beginnen met de juiste stelling, buiging en nageeflijkheid.

ja denk dat ik dat zo ie zo weer ga doen, want dit vind ik heel erg vervelend. Maar het kan wel kunnen dat ze hengstig is, want als ik er zo over na denk, deed ze vandaag wel net of ze hengstig was toen ze nog op stal stond.
Ja ik zou er eens po gaan letten of dat het is, en als dat het is zou ik eens over die pil kunnen na denken, want dit vind ik niet zo grappig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:45

Mijn merrie is altijd net voor de hengstigheid aan wat kriebelig en ik merk het al als ik opstap, want dan bolt ze haar rug een beetje. ik weet dat ik deze 2 dagen dan wel kan rijden, maar niet teveel vragen. Ze heeft dan toch een kriebeltje in haar buik en ik houdt daar dan rekening mee tijdens het rijden. Die van mij doet dan geen gekke dingen, maar je merkt dat ze het onprettig vind. Ik sla dan vaak een dag over en dan is het weer helemaal over... Ik denk dan bij mezelf: ik ben een paar dagen voor mijn menstruatie ook niet te genieten en dat weet mijn omgeving ook en die houden daar dan ook rekening mee. Ik doe dus precies hetzelfde met haar....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:47

Allereerst zou ik meteen stoppen met proeven rijden. Je pony heeft in een vrij normale omgeving al te veel spanning in haar lijf waardoor ze haar concentratie niet bij jou kan houden, dan kan je dat op concours helemaal niet verwachten. Enigste wat je dan doet ik spanning opbouwen, dat knalt op een gegeven moment en dan ben je de sigaar.

Dan zal ik proberen verder advies te geven, door wat te analyseren Knipoog

Er is duidelijk spanning, goed dat je daar achter bent en het niet afschuift op klieren. Dus dat is al een stap in de goede richting.
Hoe is ze op stal, met poetsen enz? Komt ze buiten, wat voor voer krijgt ze, staat ze alleen, met anderen enz?
Zie net dat hengstigheid geopperd is.
Zadel past, maar ze is aan het wisselen. Kijk dat eens na, geeft het bit niet te veel pijn in de gevoelige mond. Ga een tijdje niet rijden, snap dat bitloos op zo'n stuiterbal eng kan zijn Knipoog

Ik heb het gevoel, maar dat is puur op je beschrijving dat je haar overvraagd hebt. Paarden van vier kunnen mentaal nog lang niet allemaal klaar om uberhaupt gereden te worden. Hoe vaak in de week rij je? Beperk dat eerst tot 3 keer in de week, rest van de tijd vakantie op het land? Even bijkomen van alles, voorjaar, verkoop, andere stal enz.
Het beste lijkt me zelfs om minstens 2 weken niet te rijden en eens met iets anders te beginnen. Ze heeft niet veel respect voor jou, kan zich niet ontspannen in de bak. Tja, grondwerk. Dat hoef helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Gewoon halstertje om, touw eraan en in de bak. Spanning, gek doen? Zoek iets om haar rustiger te maken, laat haar op jou letten, leg een parkoer van balkjes neer op de grond waartussen jullie lopen. Vraag haar jou te volgen, maar let op dat ze op haar eigen benen loopt. Daag haar mentaal uit, maar niet langer dan 20 minuten.
Of geef eens een ontspannen massage midden in de bak. Zorg dat ze ontspant, spieren los laat en gaat ZUCHTEN.

Wil je al blijven rijden, dan is het: ontspanning, ontspanning, ontspanning. Begin bij jezelf. Tuurlijk zit je er gespannen op, zo te horen heb je al een aantal keren de grond van dichtbij bekeken. Doe voordat je erop stapt een aantal rek- en strekoefeningen, haal diep adem, ogen dicht en blaas uit terwijl je al je spieren ontspant. Nog een paar keer doen.
Herhaal dat na het aansingelen in de bak. Zodra jij ontspant, gaat je paard meteen meer ontspannen, jij geeft immers aan dat er helemaal niets is om gespannen van te raken.
Dan erop. Meteen zodra je zit, ontspannen, ontspannen, ontspannen. Eerst even stil blijven staan. Diep ademhalen, spieren ontspannen. Beste is eigenlijk om dan gewoon netzolang stil te blijven staan totdat je paardje zelf ontspant, wat meestal een diepe ademhaling/zucht tot gevolg heeft. Dan pas wegstappen.
Zodra je weer spanning voelt, stilzetten door je eigen spieren bewust aan te spannen, diep ademhalen en hoooo. Stil, ontspannen, zuchten en weer weg.
Dit blijven herhalen totdat ze eindelijk ook in stap ontspant en je eens aan kan draven. Kan zijn dat je de komende twee weken niet draaft, kan zijn dat je na drie keer al een slapende pony onder je kont hebt. Heel afhankelijk van je paard dus.
Is ze al aan het ontspannen in stap, dan kun je gaan denken aan rechtrichten. Maar eerst ontspanning, dan vanuit daar verder werken. Want wanneer ze té gespannen is, zal ze nooit naar de rest van je hulpen luisteren en ben je alleen maar verder van huis.
En kijk kritisch naar je zelf, je paard kan niet ontspannen, als jij niet ontspannen bent Knipoog

Heel goed dat je intructrice toe geeft het niet meer te weten, maar zoekt dan meteen een andere. Deze kan je duidelijk niet verder helpen, terwijl je die hulp wel nodig hebt.

Euhm, dat was het eerst wel. Of zou ik het nog eens herhalen? Tong uitsteken

Ontspanning, ontspanning, ontspanning Haha!

Succes!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:54

RianneH schreef:
Allereerst zou ik meteen stoppen met proeven rijden. Je pony heeft in een vrij normale omgeving al te veel spanning in haar lijf waardoor ze haar concentratie niet bij jou kan houden, dan kan je dat op concours helemaal niet verwachten. Enigste wat je dan doet ik spanning opbouwen, dat knalt op een gegeven moment en dan ben je de sigaar.

Dan zal ik proberen verder advies te geven, door wat te analyseren Knipoog

Er is duidelijk spanning, goed dat je daar achter bent en het niet afschuift op klieren. Dus dat is al een stap in de goede richting.
Hoe is ze op stal, met poetsen enz? Komt ze buiten, wat voor voer krijgt ze, staat ze alleen, met anderen enz?
Zie net dat hengstigheid geopperd is.
Zadel past, maar ze is aan het wisselen. Kijk dat eens na, geeft het bit niet te veel pijn in de gevoelige mond. Ga een tijdje niet rijden, snap dat bitloos op zo'n stuiterbal eng kan zijn Knipoog

Ik heb het gevoel, maar dat is puur op je beschrijving dat je haar overvraagd hebt. Paarden van vier kunnen mentaal nog lang niet allemaal klaar om uberhaupt gereden te worden. Hoe vaak in de week rij je? Beperk dat eerst tot 3 keer in de week, rest van de tijd vakantie op het land? Even bijkomen van alles, voorjaar, verkoop, andere stal enz.
Het beste lijkt me zelfs om minstens 2 weken niet te rijden en eens met iets anders te beginnen. Ze heeft niet veel respect voor jou, kan zich niet ontspannen in de bak. Tja, grondwerk. Dat hoef helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Gewoon halstertje om, touw eraan en in de bak. Spanning, gek doen? Zoek iets om haar rustiger te maken, laat haar op jou letten, leg een parkoer van balkjes neer op de grond waartussen jullie lopen. Vraag haar jou te volgen, maar let op dat ze op haar eigen benen loopt. Daag haar mentaal uit, maar niet langer dan 20 minuten.
Of geef eens een ontspannen massage midden in de bak. Zorg dat ze ontspant, spieren los laat en gaat ZUCHTEN.

Wil je al blijven rijden, dan is het: ontspanning, ontspanning, ontspanning. Begin bij jezelf. Tuurlijk zit je er gespannen op, zo te horen heb je al een aantal keren de grond van dichtbij bekeken. Doe voordat je erop stapt een aantal rek- en strekoefeningen, haal diep adem, ogen dicht en blaas uit terwijl je al je spieren ontspant. Nog een paar keer doen.
Herhaal dat na het aansingelen in de bak. Zodra jij ontspant, gaat je paard meteen meer ontspannen, jij geeft immers aan dat er helemaal niets is om gespannen van te raken.
Dan erop. Meteen zodra je zit, ontspannen, ontspannen, ontspannen. Eerst even stil blijven staan. Diep ademhalen, spieren ontspannen. Beste is eigenlijk om dan gewoon netzolang stil te blijven staan totdat je paardje zelf ontspant, wat meestal een diepe ademhaling/zucht tot gevolg heeft. Dan pas wegstappen.
Zodra je weer spanning voelt, stilzetten door je eigen spieren bewust aan te spannen, diep ademhalen en hoooo. Stil, ontspannen, zuchten en weer weg.
Dit blijven herhalen totdat ze eindelijk ook in stap ontspant en je eens aan kan draven. Kan zijn dat je de komende twee weken niet draaft, kan zijn dat je na drie keer al een slapende pony onder je kont hebt. Heel afhankelijk van je paard dus.
Is ze al aan het ontspannen in stap, dan kun je gaan denken aan rechtrichten. Maar eerst ontspanning, dan vanuit daar verder werken. Want wanneer ze té gespannen is, zal ze nooit naar de rest van je hulpen luisteren en ben je alleen maar verder van huis.
En kijk kritisch naar je zelf, je paard kan niet ontspannen, als jij niet ontspannen bent Knipoog

Heel goed dat je intructrice toe geeft het niet meer te weten, maar zoekt dan meteen een andere. Deze kan je duidelijk niet verder helpen, terwijl je die hulp wel nodig hebt.

Euhm, dat was het eerst wel. Of zou ik het nog eens herhalen? Tong uitsteken

Ontspanning, ontspanning, ontspanning Haha!

Succes!

hier heb ik echt wat aan Haha! dankje wel!

Op stal is ze vrij schrikkerig, ze is de eerste dag dat ze er was achter over in haar stal gevallen, en die schrik is beetje gebleven. Ze vind kleine openingen eng, dus de stal deuren door vind ze eng, net als de trailer. Als je haar poetst vind ze dat heerlijk en gaat ze lekker ontspannen.
Grondwerk doen we al een tijdje, en dit vind ze heel erg leuk, verder heeft ze niet veel angsten, ze is heel nieuwsgierig maar dat is ook alles.
Maar ik ga hier mee aan het werk, en zeg de wedstrijden voor komend weekend zoie zo af met haar.
Ze komt trouwens elke dag buiten, en ze staat met mijn ruin in het land.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:04

Ben blij dat je er wat aan hebt.
Goed te horen dat ze lekker buiten komt, zal ook een hoop schelen.

Kleine ruimtes kan je perfect oefenen. Niet meteen te confronterend beginnen, eerst ervoor toewerken tot het zuchten. Erdoorheen en dan erna toewerken tot het zuchten. Steeds uitbouwen totdat ze als een mak lammetje achter je aan loopt.
Een van de paarden hier heeft dat ook. Hoewel ze het ook behoorlijk heeft door slecht zicht, is ze sinds in bewuster met haar bezig ben, ze een stuk rustiger geworden door kleine openingen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:35

Klinkt een beetje als een gefrustreerde 4-jarige puberpony Lachen. Ik denk dat ze overal een beetje last van heeft. Ten eerste leeftijd (ik vind 4 zo de standaard leeftijd om een beetje pubergedrag te vertonen en vanalles uit te proberen). Daarnaast zeg je zelf dat ze haar tanden wisselt. Hier kunnen ze echt wel last van hebben dus laat haar tanden eens door een tandarts controleren, mss heeft ze last van doppen ofzo, haken kunnen ook. Verder zou ik haar niet te hard aan het werk zetten nu. houd het leuk. Probeer te vinden wat ze leuk vind. Leg balkjes in de bak, houd het afwisselend en leuk. Longeer haar vooraf eerst, liefst op een manier waardoor ze werkt. dus mooi voorwaarts eventueel bijgezet. Verder onder het zadel, niet teveel aantrekken van hoe ze moet lopen, gewoon voorwaarts houden, desnoods een tempo'tje hoger dan normaal, laat ze lekker los door de bak lopen. Uiteindelijk zal ze zelf wel zakken met haar hoofd en zal ze vanzelf haar rug gaan ontspannen. Veel grote voltes en bochten rijden. Zoveel mogelijk alles vlot aaneengeschakeld. Geef haar niet teveel tijd om na te denken. voel je dat ze gaat stoppen been erbij en vooruit drijven. Mss kun je een bitloos hoofdstelletje proberen als je zeker weet dat het haar tanden zijn. Probeer ook te kijken of hengstigheid er iets mee te maken kan hebben. Merries kunnen hier echt heel irritant op reageren. Zeker met rijden. Sluit zeker ook medische oorzaken uit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:02

Ik zat nog eens na te denken over wat er eventueel nog meer kon wezen, maar heb ook weleens meegemaakt met de jonkies van 4 jaar, dat ze nog een groeistuip krijgen en daar kunnen ze ook veel last van ondervinden. Is je pony lichamelijk behoorlijk aan het vernaderen? Meer schoftontwikkeling en uitdijen in de borst? Hier zie ik vaak aan dat een paard nog in een groeispurt zit.... Ik doe in deze periode alleen wat grondwerk en ga er dan niet op rijden... Vaak zijn ze ook nog eens flink aan het wisselen in deze periode en komt alles een beetje tegelijk...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:36

vandaag is me verteld van mensen van stal dat mevrouw heel erg hengstig is, opzich ben ik daar wel blij mee, want dan is er grote kans dat het daar door komt. Maar als het zo heftig blijft ga ik maar eens na denken over die pil, want dit is niet te doen. Je kunt haar zelf amper uit het land halen omdat ze bij de jonge ruin uit het land er naast wil blijven Tong uitsteken

Ze is trouwens wel heel erg in haar vorm gegroeid de laatste tijd, maar toen we haar kregen was ze veelste dun, en had geen spieren want er was nog niks mee gedaan, dus dat kan er ook een reden voor zijn dat ze gegroeid is hier voor. he

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:40

Ik zou niet zo voor die pil opteren hoor. Dit wordt eigelijk enkel maar in uitzonderlijke gevallen gedaan. Ik zou het nog even zo proberen. Nu is het idd het hoogtepunt in de hengstigheidsperiode. Controleer of haar cyclus regelmatig is enzo. Maar ik zou die pil nog even uitstellen. Andere oplossing is natuurlijk een veulentje, maar niet iedereen is daar voor. Binnenkort mindert haar hengstigheid wel weer en deze winter heb je er zelfs geen probleem meer mee.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:52

nee veulentje is geen oplossing Tong uitsteken we hebben deze pony gekocht voor 1 jaar, omdat ik eigelijk wel wat te groot ben voor de pony's. En om haar dan te laten dekken en dan te verkopen doen we niet.