Omdat ik hem wilde belonen voor het feit dat hij voorwaarts was, heb ik hem ipv meteen oprichting enz te vragen lang en laag gereden. Hierop reageerde hij heel fijn en op het einde voelde ik hem ook echt die "gedwongen houding" laten vallen en meer vanuit ontspanning lopen. Hij krulde niet meer zo fel op zoals gewoonlijk en volgde mijn hand. Allemaal positief dus. Maar toch twijfel ik nu.
Is het verstandig om een hoog opgeleid paard een aantal weken ( 2x per week rijden) achter elkaar lang en laag te laten lopen om zo die voorwaartse drang er in te krijgen (dat hij zélf voorwaarts wil) en van daaruit richting oprichting te rijden terwijl hij het in principe gewoon zo moet kunnen? Kortom: verwen ik hem te veel als ik echt een heeeeele grote stap terug neem naar de basis of is het net verstandig om hem van daaruit weer richting oprichting te rijden zodat hij echt op een ontspannen manier erin loopt en niet omdat hij dat gewend is?
En aan welke problemen zou ik me dan kunnen verwachten? Kan het zijn dat hij moeilijker wordt in die oprichting na verloop van tijd? Dat hij oefeningen verleerd omdat ze niet herhaald worden? Of gaat hij ze net beter doen omdat hij ze ontspannen doet?
Graag jullie mening.

Ik denk idd ook dat er wat basisdingetjes ontbreken bij dit dier (oa: been = vooruit) en misschien is dit de manier om hem dat te leren...