lang en laag rijden met hoogopgeleide hengst goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

lang en laag rijden met hoogopgeleide hengst goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 12:28

Jep, wederom een rijtechnisch topic van mij. Betreft hetzelfde paard als in mjin eerdere topic. Een extreem sloom paard. Gisteren heeft hij ineens het knopje omgezet en was hij heerlijk voorwaarts! Ondanks dat het vrij warm was.
Omdat ik hem wilde belonen voor het feit dat hij voorwaarts was, heb ik hem ipv meteen oprichting enz te vragen lang en laag gereden. Hierop reageerde hij heel fijn en op het einde voelde ik hem ook echt die "gedwongen houding" laten vallen en meer vanuit ontspanning lopen. Hij krulde niet meer zo fel op zoals gewoonlijk en volgde mijn hand. Allemaal positief dus. Maar toch twijfel ik nu.

Is het verstandig om een hoog opgeleid paard een aantal weken ( 2x per week rijden) achter elkaar lang en laag te laten lopen om zo die voorwaartse drang er in te krijgen (dat hij zélf voorwaarts wil) en van daaruit richting oprichting te rijden terwijl hij het in principe gewoon zo moet kunnen? Kortom: verwen ik hem te veel als ik echt een heeeeele grote stap terug neem naar de basis of is het net verstandig om hem van daaruit weer richting oprichting te rijden zodat hij echt op een ontspannen manier erin loopt en niet omdat hij dat gewend is?

En aan welke problemen zou ik me dan kunnen verwachten? Kan het zijn dat hij moeilijker wordt in die oprichting na verloop van tijd? Dat hij oefeningen verleerd omdat ze niet herhaald worden? Of gaat hij ze net beter doen omdat hij ze ontspannen doet?

Graag jullie mening. Lachen

Dennis

Re: lang en laag rijden met hoogopgeleide hengst goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:32

Ik verwacht geen problemen.
Zelfs na maanden stil staan(door het krijgen van veulentjes) verleren mijn merries niets (moeten dan uiteraard wel weer wat sterker worden).

Mijn wedstrijdpony (Z voor de wagen) loopt ook rustig weken enkel kinderlesjes waarnaar ik haar zo weer mee neem op wedstrijd.

Verleren zal het probleem echt niet zijn. Ik denk dat afwisseling juist goed is.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:00

Ik zou dit ook lekker meenemen in je training. Je kan altijd beginnen met 15-20 minuten lang en laag en daarna oppakken als hij los en ontspannen is, maar ik betwijfel dat een paard binnen een paar weken een oefening vergeet als je die niet doet. Het kan hooguit zo zijn dat je hem iets meer moet helpen als hij het lange tijd niet heeft gedaan, maar als je daarvoor een ontspannender (is dat een woord?) paard terug krijgt zou dat mij wel de moeite waard zijn Ja

Mijn paard heeft dik 1 1/2 jaar stil gestaan en daarna een half jaar bij mij ook geen oefeningen boven de B gedaan, maar ik kreeg er van de week zonder problemen schouderbinnenwaards uit. Als iets bevestigd is, blijft het wel hangen vermoed ik Lachen

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:07

Tsja...verwennen, is dat niet iets menselijks? Op dit moment heb je een paard wat niet voorwaarts is / is geweest. Dat lijkt mij ook niet wenselijk toch?

Misschien door hem eens wat 'vakantie' te geven en hem zo te rijden (lang en laag) dat je paard ontspannen gaat lopen en dit blijft doen. Je beschrijft het als een stap terug naar de basis, maar misschien moet je het zien als een 'gaatje' in de basis waar je aan gaat werken. Daarbij...bij mijn weten kan je een paard toch alleen richting oprichting rijden als je paard ontspannen loopt?

en tsja...wie niet waagt.... je zou het toch allicht kunnen proberen? Ik denk niet dat je opeens een B paard overhoudt na 3 weken lang en laag rijden hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:10

kitty; probleem is dat het niet mijn eigen paard is dus voor de eigenaren zou het wel sneu zijn als dit fout gaat Bloos Ik denk idd ook dat er wat basisdingetjes ontbreken bij dit dier (oa: been = vooruit) en misschien is dit de manier om hem dat te leren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:13

Ik denk zelf dat dit wel de goede weg is om in te slaan......... omdat de correcte oprichting vanuit een ontspannen voorwaardse drang komt....... Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:16

lang en laag rijden vind ik geen verwenning. ik rij met elk paard lang en laag ongeacht de scholing. het is juist heel belangrijk dat je eerst die ontspanning opzoekt en van daar uit weer gaat oprichten.

ik zou als ik jou was elke keer rijden beginnen met zeker 15 minuten lang en laag. je rekt de spieren fijn op en krijgt ontspanning. vanuit daar kan je weer oprichten.
ook zou ik als afsluiting het lang en laag weer meepakken.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:17

het klinkt juist heel goed, ik zou het gewoon proberen, als je merkt dat het niet gaat probeer je weer iets anders Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:17

ik ga met lissy mee Haha! Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:58

dankje LiSSy, lang en laag afsluiten doe ik idd altijd...Na moeilijke oefeningen even stretchen is wel zo goed voor de spiertjes. Dankje voor je tip! Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:03

Oprichting komt vanuit het voorwaartse en correct aan de hulpen staan. En met lang-laag kun je weinig verkeerd doen Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:33

is toch goed, losrijden kan het beste laag en rond zodat ie zijn rug los gaat maken, daarna pas oprichten, als je gelijk in de oprichting gaat zijn de rug spieren nog koud en is er veel kans dat de paarden de rug weg gaan duwen wat zich weer in andere problemen uit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:29

Phara, wat ik wil bereiken met mijn paarden is: afwisseling. Ze in kunnen stellen waar ik wil.
Dus imo optimaal: lang en laag beginnen, bovenlijn opwarmen en opstretchen. Daarna oprichten en ter beloning of zeker om het kwartier weer even terug de lage lijn in.