Plank hoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Plank hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 20:24

lieve iedereen
Ik heb sinds een half jaartje een pony
Het is nog een jonge pony (5 jaar)
En ze is een lieve fjorden merrie. Cool
Alleen moet ze nog heel veel leren Haha!
Alles gaat goed en ze buigt zich zelfs een beetje af de laatste tijd.
Maar er is 1 groot probleem
STELLING
echt erg is dat! Vooral in de hoeken!
dat kijkt ze naar buiten, en dan drukt ze eerst haar binnen schouder door de hoek en dan sleurt ze haar hoofd en de rest vaan haar lichaam erachteraan. Dan probeer ik mijn buiten teugel wat strakker te houden maar wel tegen de hals aan, en de buiten teugel van de hals af. Goed binnen been, maar het lijkt niet te helpen! Verdrietig Ik weet echt niet hoe ik dit moet doen! Want als ik haar "streng" doorpak dan worden we allebei gefrustreerd en dan gaat ze steeds harder!

wie heeft er tips?

xxx eileen Haha!

doerakje

Re: Plank hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:54

Dan probeer ik mijn buiten teugel wat strakker te houden maar wel tegen de hals aan, en de buiten teugel van de hals af.

welke teugel is nu buiten en binnen??
dacht dat ik de oplossing had, maar staat twee keer buiten teugel Clown

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:12

wahah ja Tong uitsteken nouja toch bedankt!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:42

nog meer mensen?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:46

De vraag van doerakje (en mij nu) is dus welke hand je van de hals af brengt, je binnen- of je buitenhand.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:49

leeneliefje schreef:
lieve iedereen
Ik heb sinds een half jaartje een pony
Het is nog een jonge pony (5 jaar)
En ze is een lieve fjorden merrie. Cool
Alleen moet ze nog heel veel leren Haha!
Alles gaat goed en ze buigt zich zelfs een beetje af de laatste tijd.
Maar er is 1 groot probleem
STELLING
echt erg is dat! Vooral in de hoeken!
dat kijkt ze naar buiten, en dan drukt ze eerst haar binnen schouder door de hoek en dan sleurt ze haar hoofd en de rest vaan haar lichaam erachteraan. Dan probeer ik mijn buiten teugel wat strakker te houden maar wel tegen de hals aan, en de binnen teugel van de hals af. Goed binnen been, maar het lijkt niet te helpen! Verdrietig Ik weet echt niet hoe ik dit moet doen! Want als ik haar "streng" doorpak dan worden we allebei gefrustreerd en dan gaat ze steeds harder!

wie heeft er tips?

xxx eileen Haha!

BUITENTEUGEL IS BINNEN TEUGEL! Tong uitsteken
sorrry stom van mij Bloos

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:30

eigenlijks doe je het prima hoor. elk paard heeft wel moeite met de hoeken, vooral als ze ook nog maar net met een ruiter erop moeten bewegen.
probeer vóór de hoek al af te wenden, zodat je pony op jouw hulpen de hoek om gaat. veel paarden gaan al uit zichzelf de hoek om en daarom kijken ze ook vaak naar buiten.
Dus je begint al met de voorbereiding door stelling te vragen, dit gaat echt niet in 1 keer, je moet oefenen. Buitenteugel tegen de hals (draag je hand laag) en binnenteugel van de hals, deze teugel mag je een klein beetje hoger houden om stelling te vragen. dit is al heel moeilijk voor je pony dus stil blijven zitten. Als je pony nu al de bocht om wil gaan drijf je hem terug met je binnenbeen.
Hierna ga je de bocht om, je zit op je binnenzitbeenknobbel (je pony wil in evenwicht blijven dus die probeert je weer recht boven hem te krijgen door ook naar binnen te gaan). Je binnenbeen gaat tegen de singel, daar moet je pony omheen lopen, en je buitenbeen gaat iets achter de singel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:33

rijd veel figuren, veel voltes, slangenvoltes en probeer zo om meer buiging in haar lijf te krijgen
stelling vraag je door de binnenteugel VAN de hals te halen, buitenteugel tegen de hals en met het binnenbeen zorg je dat het paard niet naar binnen valt
maak het oaard eerst een soepel, ga niet trekken, bouw het langzaam op

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:52

oke bedankt iedereen! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:42

Leg je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter. Geef met je buitenteugel kleine kneepjes. Let erop dat je ook je buitenbeen er goed aanhoud, anders drukt hij zijn achterhand naar buiten.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:18

Heb je les want dat is wel belangrijk!
Niet spelen met je teugels of knijpjes geven.
Gewoon wat je indd zelf al zegt binnenhand van de hals vang op met je binnen been en buiten hand begrenzen maar niet te krachtig begerenzen want dan gaat ze echt naar buiten kijken en lopen.
Probeer anders je zweepje tegen de hals aan te leggen niet slaan gewoon er tegen aan drukken Knipoog

Veel voltes groot en klein, slangevoltes en let vooral op je houding in de hoeken en tijdens de figuren als jij naar binnen valt doet je paard dat ook. Wees rustig in je hand dus rustig stelling vragen binnenhand, buitenhand tegen de hals en vang op niet trekken of knijpen. en goed aan je binnenbeen houden. Zit recht op en ga met je houding mee met de figuur maar blijf rechtop zitten. Knipoog
Buitenbeen gewoon op zijn plek houden en binnenbeen ook, als je, je buiten been achter de singel gaat leggen en je binnen been te veel doordrukt gaat hij nog harder of in galop.

succes

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:51

dankjewel! Dat is ook wat mijn instructrice zegt! ( ja ik heb dus wel les! Tong uitsteken )
maar bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:27

Kingsley2 schreef:
Heb je les want dat is wel belangrijk!
Niet spelen met je teugels of knijpjes geven.
Gewoon wat je indd zelf al zegt binnenhand van de hals vang op met je binnen been en buiten hand begrenzen maar niet te krachtig begerenzen want dan gaat ze echt naar buiten kijken en lopen.
Probeer anders je zweepje tegen de hals aan te leggen niet slaan gewoon er tegen aan drukken Knipoog

Veel voltes groot en klein, slangevoltes en let vooral op je houding in de hoeken en tijdens de figuren als jij naar binnen valt doet je paard dat ook. Wees rustig in je hand dus rustig stelling vragen binnenhand, buitenhand tegen de hals en vang op niet trekken of knijpen. en goed aan je binnenbeen houden. Zit recht op en ga met je houding mee met de figuur maar blijf rechtop zitten. Knipoog
Buitenbeen gewoon op zijn plek houden en binnenbeen ook, als je, je buiten been achter de singel gaat leggen en je binnen been te veel doordrukt gaat hij nog harder of in galop.

succes

Sluit ik me bij aan. Lachen
Vooral het rijden van veel voltes, slangevoltes ed kunnen hierbij goed helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:36

Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is, het paard is pas 5. Hoe ziet je fjord eruit? Clown Als hij kort en breed is zal hij meer moeite hebben met stelling en buiging. Gewoon blijven oefenen en rijden zoals je al rijdt Lachen

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:15

Ik ben het met Hestejente eens: je paardje is nog jong, ze heeft nog moeite met haar balans. Dit kun je verbeteren door veel voltes en rechte lijnen te oefenen. Ik weet niet of je toevallig kennis hebt van rechtrichten? Persoonlijk ben ik daar erg tevreden over (mijn paardje was o.a ook zo'n plank in de hoeken), sinds ik les heb in het rechtrichten van mn pony heb ik al een hoop problemen kunnen elimineren.

Succes in ieder geval,

Groet, CaWa

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:02

Dankjewel! Lachen
ja daar ben ik op het moment ook mee bezig! gaat ook steeds Beter! Ook geeft ze soms een beetje na Haha! helemaal blij dus! Alleen stelling is het probleem :