Probleem met stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Probleem met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:12

Ik rij nu sinds 2006 bij de paarden, en heb eerder nooit geen problemen gehad met mijn S&T maar het laatste jaar niks anders. Heb al van alles geprobeerd: Tandarts, nieuwe stang, nieuwe onderleg trens, hoofdstel straker/losser.
Het probleem is dat mijn paard zijn tong helemaal paars/blauw wordt en zijn tong dus vast drukt waarschijnlijk? En nu de afgelopen dagen duwt hij zijn tong nu ook naar buiten. Het is niet zo dat hij dat op concours doet maar zijn tong word wel paars. Ik weet niet meer wat ik er verder nog aan kan doen. Hij loopt gewoon heel fijn met S&T maar ik kan dit probleem niet vermijden. Dus als iemand nog wat tips weet wat ik kan doen hoor ik dat graag?

Intervarno

Re: Probleem met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:15

Misschien een stang met extra tongvrijheid? Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:17

Juist minder tongvrijheid is vaakt de oplossing, de boog kan nog wel eens knellen.
En zit je kinketting wel strak genoeg?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:18

Hoe rij je? Heb de stang continue (onbewust) strak?
Evt idd een stang met meer vrijheid

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:18

De meest verstandige tip die ik je kan meegeven is: overleg met je instructie.

Vanaf hier kan ik niet precies zien wat je paard doet met zijn mond en tong. Dus of hij het vasthoudt, en zo ja op welke manier. Dat is vanaf hier gewoon niet te beoordelen.

Ik heb ook een paard (nu met pensioen) die altijd problemen had met zijn tong. Zijn tong werd ook altijd helemaal blauw/paars en hij stak hem ook wel eens een klein stukje naar buiten.
Voor hem werkte een dunne pompstang met een grote tongvrijheid het beste (in combinatie met een gewone dubbelgebroken trens). Het bit is dan iets beweeglijker en dan kan hij zijn tong minder goed vasthouden/duwen. De grote tongvrijheid werkte voor hem ook het beste.

Ook deed ik heel vaak honing oid aan het bit, of voerden we hem een Mars voordat ik ging rijden (werkte nog beter). Zo moest hij wel op zijn bit kauwen en zijn tong bewegen.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:53

Katja schreef:
Juist minder tongvrijheid is vaakt de oplossing, de boog kan nog wel eens knellen.
En zit je kinketting wel strak genoeg?

Ik heb de kinketting eigenlijk precies goed zitten, dus dat hij tot 45 graden kan draaien om het zo maar te zeggen!
Heb wel eens geprobeerd om hem slokker of strakker te doen maar daar werd het helaas niet beter van Boos!

Bettine schreef:
De meest verstandige tip die ik je kan meegeven is: overleg met je instructie.

Vanaf hier kan ik niet precies zien wat je paard doet met zijn mond en tong. Dus of hij het vasthoudt, en zo ja op welke manier. Dat is vanaf hier gewoon niet te beoordelen.

Ik heb ook een paard (nu met pensioen) die altijd problemen had met zijn tong. Zijn tong werd ook altijd helemaal blauw/paars en hij stak hem ook wel eens een klein stukje naar buiten.
Voor hem werkte een dunne pompstang met een grote tongvrijheid het beste (in combinatie met een gewone dubbelgebroken trens). Het bit is dan iets beweeglijker en dan kan hij zijn tong minder goed vasthouden/duwen. De grote tongvrijheid werkte voor hem ook het beste.

Ook deed ik heel vaak honing oid aan het bit, of voerden we hem een Mars voordat ik ging rijden (werkte nog beter). Zo moest hij wel op zijn bit kauwen en zijn tong bewegen.

Nou hij beweegd zijn tong helmaal niet hij houdt hem gewoon strak vast het is net alsof hij zijn tong tegen de stang aan drukt, idd erg moeilijk uitleggen maar heb het aan veel mensen gevraagd en die weten het geneen van allen een oplossing dus daarom mijn topic hier.

Ik heb dit vaak genoeg met mijn instructeuren overlegt, heb proffesionele ruiters en amazones erbij gehad en die wisten er eigenlijk ook niet veel raad mee, ja een andere stang uitproberen. Mijn instructeur waar ik nu bij les heeft mij aangeraden een ander onderlegtrens te gebruiken, ik had namelijk mijn trens iets te groot waardoor hij dus onder de stang kwam, nu heb ik een kleinere maar ook dit helpt helaas niet. Maar moet wel zeggen dat het allemaal wel beter past.

Ik rij nu met een dunne pompstang, heb ook wel een normale stang liggen maar moet zeggen dat hij daar absoluut niet fijn op wil lopen.
Op concour geef ik voordat ik ga rijden suikerklontjes en voordat ik de proef in ga ook dan gaat het ook wel goed!

Ik hoop dat ik een keer zo'n stang van iemand kan uitproberen, maar zou je mij precies kunnen vertellen welke stang jij bedoeld (foto)

Iedereen bedankt voor de goeie tips!! Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:57

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:00

Probeer ipv suikerklontjes dan eens een Mars Knipoog
Dat blijft lekker kleven en heeft hij niet maarzo weg. Werkte bij mij iig veel beter.

Ik zal eens kijken of ik dit weekend een foto kan maken van mijn stang. Kan op internet zo snel niks vinden.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:02

Idd, als ie met een klontje, niet meer zo drukt met zijn tong, omdat ie iets te sabbelen heeft, zal dit met een mars misschien nog wel beter gaan Ja Succes

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:02

Je kan misschien ook eens contact opnemen met myler.
Ik weet dat zij een tijdje geleden ook bezig waren met de ontwikkeling van een dressuurstang (ik sprak ze in de tijd dat ik Joop nog startte, dus zo'n 1,5 jaar geleden).
Die was toen nog in de test-fase.

Weet niet of het bit inmiddels al op de markt is, en hoe de ervaringen zijn, maar je hoort van veel mensen zeer positieve verhalen over de gewone myler bitten. Dus wie weet valt de stang dan ook wel te proberen.

Zou dan alleen wel handig zijn als je hem kan testen, want volgens mij zijn ze wel behoorlijk prijzig.
En voor je er een aanschaft misschien even bij de KNHS informeren of je er ook mee mag starten.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 22:09

Vind eigenlijk wel een beetje raar om een paard een mars te geven, maar ja als dat helpt Tong uitsteken Geef je dan elke keer een klein stukje ervan? En ook tijdens het rijden of alleen ervoor?

@Nikka: Nou die stang heb ik dus thuis liggen, en daar wil ze dus absoluut niet fijn op lopen, en met deze stang word haar tong nog steeds paars.

Myler bitten zijn idd erg prijzig maar als ik natuurlijk zo'n stang is kan proberen zou ik dat zekers doen Lachen Maar zal volgende week wel contact met hun opnemen Lachen

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:12

Ik deed het meestal alleen voor het rijden.
Als je van die mini-marsjes hebt dan een hele, en bij gewone grote marsen een halve.

Als ik een proef moest rijden deden we er soms ook net voor de proef nog 1 in. (of een appel, dan bleef het schuim wit, maar werkt net wat minder).

Weet niet óf de myler stang er is, maar weet dat ze er toen mee bezig waren, die wie weet Lachen

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 22:14

Nja Bettine ik zal morgen op concour een voorraad snoep mee nemen Tong uitsteken
En zal van de week wel even kijken naar die stang!

Bedankt voor je goeie tips!! Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:28

Je moet soms wel een beetje uitkijken met die zoetigheid, ze kunnen er soms erg druk met de tong van worden en hem uitsteken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 05:50

Houd er wel rekening mee dat een Mars onder doping valt bij paarden. Achtelijk maar waar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:09

Ik wou het net zeggen. Chocolade valt onder doping bij paarden, dus hopelijk geen test voor jouw paard dan Nagelbijten / Gniffelen

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:27

Serieus??

Dat wist ik echt niet Nagelbijten / Gniffelen
Welke stof zit er dan precies in wat niet mag?
En honing zou dus wel mogen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:28

Honing mag wel maar in chocolade zit theobromine en dat staat op de dopinglijst.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:14

Wel eena aan gedacht dat er in een mond van een pzzrd vaak geen ruimte is voor 2 bitjes??

Ik schrik een beetje erg dat je zegt dat zijn tong paars word, zal dus betekenen dat zijn tong word afgeknelt en hij daar dus erge pijn aan heeft lijkt me, denk dat je een super braaf paard hebt, want mening paard zou je er af gooien.
Een tong is een spier die ruimte nodig heeft , jou paard heeft dat blijkbaar niet met 2 bitjes, ook zou ik idd een bitje met tongvrijheid er in doen, juist niet een met minder vrijheid, ook geen riemen strakker doen.
1 tip, verdiep je eens in de paarden mond, tong en kaken, dan zul je hoop ik inzien , dat een paarse tong niet echt de bedoeling is, Marsen geven en suiker klontjes is ook de oplossing niet, je paard heeft last en dat los je niet op met een Mars het is geen king die je met een snoepje omkoopt.
Sorry, dat ik een beetje fel reageert misschien, maar ik denk dat je wat meer naar je paardje moet luisteren, hij geeft aan dat er iets niet ok is, los het op, voor hij het niet meer accepteerd.
Laat er eens iemand naar kijken die er echt gevoel en verstand van heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:19

Is het niet een teken van spanning?
Die van mij had dat, maar zodra ze meer ontspant, wordt haar tong weer normaal. Zij drukt haar tong écht tegen het bit aan dan... Koe

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:06

Mijn paard heeft eigenlijk altijd al een beetje een raar mondje gehad! Met een normale trens wou ze ook nooit lekker lopen, nu nog steeds niet! En ik geloof gewoon niet dat ze pijn heeft! Want mijn paard is altijd erg gespannen, het meest ontspannen is ze in de training en ik ken mijn paard door en door en ga ik bijna bij elk ditje en datje na de DA maar geloof gewoon niet dat ze nu pijn heeft! Kan ook wezen dat ik het verkeerd heb hoor!
Maar hoe kan een paard zo super fijn lopen als hij pijn heeft??
Zoals superwoman ook al zegt dat haar paard zijn tong ook tegen het bit aan drukt doet mijn paard dus ook! hij heeft genoeg ruimte, om zijn tong normaal te kunnen bewegen! Eerder heeft hij dat ook nooit gedaan alleen het afgelopen half jaar!

Tja en wie zou ik er naar kunnen laten kijken? Heb er al verschillende mensen bij gehad!

Misschien dat zo'n Mylerbit wel helpt??

Trouwens ik heb 4 jaar lang een opleiding gedaan over paarden, dus de paardenmond ken ik nu wel. Ik denk gewoon dat ik is moet gaan proberen met een ander bit. Maar denk gewoon niet dat het pijn is! Ik weet gewoon wanneer mijn paard pijn heeft! Heb haar al 8 jaar!!
Toch bedankt voor je tips! Het spijt me heel erg als ik het toch fout heb maar op dit moment denk ik van niet Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:20

Wellicht zit je paard vastgeroest in een gewoonte. Als dat zo is, dan is het de kunst om die gewoonte te doorbreken.
Een van mijn paarden had iets soortgelijks. En het laatste stukje nageven in de mond wilde ook maar niet komen. Dat was overigens lastig vast te stellen, aangezien ik het paard totaal verreden heb gekocht: haar lichaam zat in een S-vorm. Op een gegeven moment had ik haar recht en nageeflijk, maar net niet het laatste stukje.
Uiteindelijk zijn we er achter gekomen dat er een klein splintertje van een ooit verwijderd wolfskiesje in de kaak achtergebleven was. En dat daaronder een kleine holte in het kaakbeen ontstaan was met een ontsteking er in.
Dit is in de kliniek verwijderd en schoongespoeld en dichtgebrand.
6 weken mocht het paard geen bit in, dus ben ik bitloos gaan rijden op een kleine hackemore (dit is al even geleden en bitloze hoofdstellen waren toen nog niet zo in zwang als nu).
Ik kreeg een totaal ander paard....het laatste stukje nageeflijkheid was er als vanzelf.
Toen ik daarna haar weer op wilde pakken met bit, was ik het weer kwijt. Voor dit paard was bit in de mond synoniem aan vasthouden met de tong. Omdat dit er zo ingeslepen was.
Wat ik toen gedaan heb is in alle trainingen bitloos rijden met de hackemore en alleen op wedstrijden met bit. Dit heb ik heel lang volgehouden en uiteindelijk heb ik haar ook fijn op het bit gekregen. Het was een vastgesleten patroon geworden bij dit paard en dat heb ik door bitloos te rijden weten te doorbreken.
Misschien zou jij dat ook eens kunnen proberen.
Misschien heeft je paard echter ook gewoon de mond te vol met S&T. Misschien zou je op een gewoon bit kunnen starten en dat eens uitproberen...ik weet niet of het zou helpen, maar wellicht is het 't proberen waard. S&T is niet verplicht in de Z2....en als het helpt....dan zou ik het gewoon doen.
Maar ik zou zeker ook eens proberen te voelen hoe je paard het bitloos doet. Wellicht heeft jouw paard zich ook in de gewoonte vastgezet en kun je het zo doorbreken.
Mijn paard heb ik overigens na het doorbreken van het patroon daarna altijd weer fijn kunnen rijden met bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:06

ladyenpippi schreef:
Trouwens ik heb 4 jaar lang een opleiding gedaan over paarden, dus de paardenmond ken ik nu wel. Ik denk gewoon dat ik is moet gaan proberen met een ander bit. Maar denk gewoon niet dat het pijn is! Ik weet gewoon wanneer mijn paard pijn heeft! Heb haar al 8 jaar!!
Toch bedankt voor je tips! Het spijt me heel erg als ik het toch fout heb maar op dit moment denk ik van niet Lachen

Maar een paarse tong duid er toch op dat het niet goed zit , dat zul je toch wel geleerd hebben in je opleiding?
En zou je ook geleerd moeten hebben dat stang en trens voor sommige paarden teveel is `Eigenlijk voor alle paarden`en wat een bit doet toch?

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:48

Ja dat weet ik ook wel! En ik open dit topic toch niet voor niks dus ik weet dat er iets niet goed is! En dat onken ik ook niet!! Maar jij zegt dat hij miss pijn kan hebben en ik zeg dat hij dat niet heeft!
En natuurlijk weet ik wel dat voor ieder paard stang en trens niet geschikt is maar waarom gaat het eerst altijd wel goed met mijn paard en krijgt hij nu het afgelopen jaar pas problemen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:53

Ja waarom krijg je ineesn last vanje rug, misschien dat hij nu pas laat merken dat er iest mis is en daarvoor wel last had maar gewoon een hoge pijn grens heeft en nu je duidelijk ziet dat het paars is nu pas inziet dat er iets niet ok is, misschien gewoon een heel braaf paard wat heel veel vertrouwen in je heeft en het allemaal maar voor lief heeft genomen, er zin ook paarden die niet zo leif reageren als er iets mis is,