Niet opletten, sloom, struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovee_meetje

Niet opletten, sloom, struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:30

Hey,

Sinds een maandje rij ik een nieuw paard. Ze is nog erg jong en 5 maanden onder het zadel. Ook staat ze hoog in het bloed dus erg pittig is ze wel. Er is alleen een probleem, ze loopt echt niet door en zet haar achterhand er niet onder. Als je een tik geeft reageert ze wel maar valt ze gelijk weer terug. Daardoor loopt ze niet lekker aan de teugel enz enz. Ze zit dan ook gewoon niet op te letten, loopt niet op dr benen, en struikelt om de minuut.

Gister heb ik en de eigenaar haar eens eventjes een beetje aangepakt en haar flink voorwaarts gereden. Bij de eigenaar liep ze dan ook ontspannen aan de teugel maar ik kreeg haar alleen maar voorwaarts (heb het ook niet echt geprobeerd aan de teugel). Hij heeft dan ook al wel vaak les met haar gehad. Ik krijg binnekort les. Heeft iemand nu alvast tips? Als ze voorwaarts is is ze ook veel lichter in de mond, anders heb ik echt het gevoel dat ik zit te zagen ofzo wat gewoon niet hoort.

Alvast bedankt !

Animal_ABC

Re: Niet opletten, sloom, struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:34

Veel overgangen rijden, alert houden, figuren rijden...
Werk aan de nagefelijkheid en soepelheid.

Een tik is een straf. Maar het paard weet niet wat het misdaan heeft! Natuurlijk versnelt hij, dat is een natuurlijke reactie, maar het levert geen structurele verbetering.

Werk aan reactie op je been, leer hem daar gevoeliger op worden. Als hij bij de eigenaar beter loopt dan bij jou ("aan de teugel" is daar trouwens geen garantie voor Knipoog ) laat de eigenaar jou dan eens lesgeven!

Je schrijft dat ze hoog in het bloed en pittig is, en tegelijkertijd traag en sloom Verward Ze reageert soms misschien heftig, maar dat zal eerder uit onbegrip en onzekerheid zijn denk ik. Bouw alles langzaam op en verlies je geduld niet! *keep smiling*

En bedenk: ze is nog jong he! Lachen

Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:44

Ze is inderdaad nog heel jong en nog maar net onder het zadel. Waarschijnlijk is ze nog bezig met het vinden van aar balans en kost het werken haar in haar hoofd nog erg veel moeite, dan lijkt het alsof je een lui slordig paard hebt maar dat verbeterd vanzelf. Ik weet niet hoeveel ze gereden wordt maar probeer of je dit met ontspannen voorwaarts rijden kan oplossen.

Lovee_meetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:55

Ze wordt alleen door mij en de eigenaar gereden. Met pittig bedoel ik ze kan snel gaan steigeren en bokken enzo;) Ze krijgt een tik als ze op mijn been niet reageert.
De eigenaar helpt me vaak ook wel hoor maar hij is echt een beetje heeeel erg raar. Wat ook zo is, voordat ik op vakantie ging liep ze echt super bij me. Toen vond de eigenaar ook dat ik zo dressuur met haar had kunnen starten. Maar nu ik terug ben lukt het gewoon eventjes niet meer. Daar kan het ook nog wel een beetje aan liggen. Maar dat niet voorwaartse was altijd al wel een beetje. Ik vind het ook echt moeilijk om haar alert te houden.

Morgen rij ik haar weer. Ik ga eens kijken wat ik kan doen. Haar dressuurzadel is nu ook wel en rij ook echt op een (...)zadel vind ik, dan zit ik er ook meteen een stuk minder lekker op natuurlijk. Maar ik ga mijn best doen!

De eigenaar heeft dinsdag een proefles bij een nieuwe instructeur, als hij goed is heb ik binnekort ook les;)

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:16

Veel overgangen rijden, en flink blijven drijven, ook veel figuren rijden, en niet allemaal standaar maar verzin eens wat, maak bijv ook eens een overgang van draf naar halthouden enzo!

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:48

Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad met onze vorige pony. Bij ons heeft het heel erg geholpen om heel veel schijn overgangen te rijden en veel afwisseling in het rijden dus een keer dressuur dan springen / buitenrit .
Onze was ook nog niet zolang onder het zadel en we hebben hem 2 week op het land gezet en toen we hem weer gingen berijden ging alles meteen stukken beter. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:26

Als ze nog maar net oder het zadel is, moet je nog niet eens proberen om je paard naar beneden te rijden. Dit komt vanzelf wel wanneer je lichte druk op de mond houdt. Veel belangrijker is om eerst lekker voorwaarts te rijden. Hou goed je been erbij en niet teveel met je hand. succes.

Efi79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:54

Ik heb 2 paarden gekend die ook regelmatig struikelden. Later bleek dat er een medisch probleem aan ten grondslag lag, ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook het geval is, of doordat het komt dat het paard nog niet zozeer goed in balans loopt.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:28

als ze nog zo jong zijn zou ik het toch eers zoeken in het evenwicht efi79, wel naar dat het bij jou zo bleek te zijn! maar ga er nu echt van uit dat het is omdat dit paard nog jong is.
ik heb met mijn net 8 jarige ook dat hij redelijk sloom is en struikeld, ik ben erg veel overgangen aan t rijden erg veel onverwachten onoficielle figuren en alles plotseling. zo kan hij leren om in elke situatie op te blijven letten.. t is wel heel vermoeind voor ons allebei hoor, 2 passen stap 2 passen draf en zo tien minuten lang de hele bak door, maar als hij dan braaf is is ie met een half uurtje twintig minuten ook klaar.
ook rijd ik veel op de binnen hoefslag en over het midden zodat hij op zn eigen benen gaat leren lopen.
ik heb mn teugels vrij lang en als hij traag gaat zet ik mn hand naar voren (toestaan) en drijf ik bij.. zo houd mijn hand hem niet "tegen" wanneer hij "besluit" te luisteren naar mijn been.wanneer hij weer voorwaarts is ga ik me weer bezig houden met "dat " hoofd maar als hij nu heel goed voorwaarts is gaat hij uitzichzelf ook al heb ik was lijntjes fijn ontspannen lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:48

Ja idd nog erg jong en onervaren denk ik, ik zou veel aan het rechtrichten gaan doen aan de hand , dan zal de balans en het voorwaarts vanzelf onder de man ook beter gaan, zeker niet te veel vragen , stapje voor stapje zorgen dat de basis goed is zodat je altijd weer naar de basis terug kan als een stapje verder te veel is. Zorg dat je controle ga krijgen over de achterhand, zodat je daar vandaan voorwaarts kan rijden.

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:23

Ze is nog jong, als je les hebt moet je er extra tijd aan besteden, ze is nog jong dus kan nog veel leren Knipoog